Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo V70 SSK klass 3! Slicks!
<<   1, 2, 3
27452 besök totalt
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Längesedan nu...

Dags för en uppdatering här tror jag

I 1,5 år har vi snickrat på denna och i början på april var det äntligen dags för att göra en första shakedown på Gelleråsen. Vart dessvärre bara ett fåtal varv innan jag upplevde en väldigt vandrande framvagn, visade sig att spacern släppt och bromsskiva/hjul började vobbla. Fixade det och gav mig ut igen, par varv senare försvann bromsarna efter rakan så då var de slutkört. Orsaken? En o-ring i delningen på bromsoket VF hade gett upp...

Bromsarna revs isär och gjordes om och allt sågs över inför shakedown 2 ett par veckor senare!

På påskhelgen var det dags igen, denna gång passade jag på att låna vågen på Gelleråsen... 1080kg med full tank utan förare, lite nöjd men samtidigt lite besviken då jag hoppats den skulle vara lättare iom allt arbete på just vikt besparing.

Gav mig ut på några lugna varv och ökade tempot långsamt, fick inte upp tempen i däcken men chassiet kändes ändå väldigt bra "rakt ur lådan".
Efter ett få antal varv med lite mer tempo började de lukta varm olja så vek in i depån och när jag parkerade antände oljan som hamnat på grenröret så vart lite panik där en kort stund. Ingen skada skedd som tur är och vi trodde de berodde på några hål i ventilkåpan som skickade ut olja... tätade dessa och provade igen.

Några varv in så springer 2 kamrater mot depåmuren och vevar vilt, ser då hur jag inte ser något annat en rök bakom bilen så slår av direkt och parkerar i depåutfarten. Rann olja över hela framändan på bilen...

Väl hemma så sanerades bilen och ombyggnation av vevhusventilationen skedde. Passade på att kolla över lite annat samtidigt.

SSKs testhelgen var flyttad till mitten på Maj så tänkte provköra allt där och få känna på väghållningen då jag gillar Kinnekulle mer och känner mig mer bekväm där. Blev 8-10 varv på första passet innan helgen var över för min del..

Bilen kändes grym på banan om än lite mer tungstyrd än på Gelleråsen, men fästet fanns där. Bilen har så mycket mer att ge än jag klarade av, brist på tillit för bilen gjorde att jag inte riktigt vågade ladda 100%.

Gick i depå efter ett gäng varv för att kolla däcktemp osv, gick ut på 1,5bar fram och 1,6bar bak... var knappt över 1,8 bar trotts rejäl däckvärmning etc...
Gav mig ut igen och efter ett par varv så kom jag under bron och tappade allt fäste bak så vek av vänster ut på gräset då jag såg röken bakom bilen och förstod att jag la olja på mina egna bakhjul. Oljetryckslampan tändes aldrig och heller aldrig några missljud så trodde de inte var så allvarligt... rev av huven och det rann olja överallt igen...

Verkar som de är packboxen bakom remskivan på vevaxeln som tackat för sig... pappa hällde i typ 3,5 liter olja efter helgen och då vart de mellan min/max på oljestickan så ungefär 4 liter olja försvann ur motorn...

Blir nog att riva isär motorn igen och börja om alternativt bygga en T5a som ändå varit tanken...

Setup som bilen står nu:

Motor, GLT motor med folkraceshopen trimkammar (omslipade original), portad/planad toppp, arp bult i vevstakarna, lättat svänghjul.

Original växellåda med 4.45utv och quife diff

S60R bromsok fram med 336mm skiva från XC90 och carbotech belägg med ombyggda spindlar och okadapter till Volvo 940, original bromsar bak med ferodo belägg

Uniballs/delrin/alu bussningar i hela chassiet, borttagen styrservo, nyrenoverade dämpare, mer caster än original, ombyggt golv från bakaxel och bakåt med 20liters tank och diffuser, rakt avgasssystem med en dämpare längst bak, redtop förpump samt bosch 044 pump till bränslet med alurör i bilen samt AN6 anslutningar.

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Efter allt strul med bränder, oljeläckage, förlorade bromsar och diverse annat så vart de iallafall en racehelg under bältet för V70 V2.0!

Efter testhelgen i Maj var jag ganska less på bilen och allt strul men med glada hejarop hemifrån så fixade jag ändå felen som visade sig vara många :/

Trots de så klämde jag in en förmiddag med test på Gröndal, den banan passade inte min stora bil utan servo trots det var de ändå kul att känna på bilen lite mer och nu med bromsar jag litade på igen!
Var värdefullt att testa då de såklart vart mer oljeläckage och lättare brand på grenröret...

Löste de felen, lastade bilen och packade husbil! De väntades race!
Tanken var att vi skulle ta med båda våra bilar till SSKs Raceweek men tyvärr fick vi kasta in handduken på pappas Volvo 142a redan innan vi hann lasta den med en massa vatten i oljan

Kermit (V70n) fick bli teamets ända prio på Kinnekulle, hade problem under fredagen med oljeläckage såklart... lördagen och race, kvalade in på en fjärde plats och jag kör i 3B men denna helg tävlade vi med 3A kategorin vilket gav ett lagomt atattfält för oss och Kermits riktiga slicka debut!

Starten gick och jag plockade direkt 2 Citroën DS3 cup kärror som jag hade snarlika tempo med, dock kunde jag inte stå emot deras fart på rakorna Efter en grym fight i några varv fick jag se mig besegrad och korsade flagg som fjärde bil i 3B men med ett nytt problem istället för oljeläckage på motorn var de dags för växellådan att börja strula... Verkar gå troll i den här säsongen...

Till race 2 var de dock löst verkar de som och efter ett stressbyte av kylare så gav jag mig iväg till Line-Up!

Starten gick och jag var med på hugget igen, ett par varv in blev de säkerhetsbil då 2 klass konkurrenter strulat till de rejält! Under SC märkte jag att bilen började gå upp i temp... tyvärr ganska snart efter jag passerat depå infarten så fick kasta mig runt ett varv till och in i depån så fort jag kunde.. i stressbytet av kylaren hade jag glömt koppla in kontakten till kylar reläet så fläkten gick inte igång

Trots detta så korsade jag flaggan som 2a och vilken revansch efter allt strul vi haft i år och de kändes sjukt!

Några saker dock.. säsongen 2020 ställer vi in nu för att förbereda oss för 2021..

Nya mjukare fjädrar? Får inte temp i däcken oavsett hur mycket jag än lödar eller försöker värma dom, de är fortfarande ljumna efter målgång!

Ny framvagn från S60/V70 med bredare spårvidd för att dels slippa 40mm spacer samt slippa adapter för att kunna köra R bromsoken

Ny framstöt med splitter och lite annat med kanske om tiden räcker till

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790



Helt makalöst låg vikt. Trodde inte att de gick att lätta såpass mycket. Vad gäller däckstemp så är du låst till en viss gummiblandning? Tänker att om du trivs med bilen i balans så kanske du kan köra en mjukare gummiblandning istället så att du når bättre temperatur.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Jaa 1080 med full tank utan förare var rätt bra men ändå tyngre än jag räknat med

Jag ska testa med ett set dunlop soft slicks jag har liggandes men senast jag testa dessa dock medans bilen fortfarande var "voc" så överhettades dessa extremt fort istället! Men tänkte ge de ett nytt försök.

Känns även som den blev för hård nu när allt är så gott som stum monterad och inget flexar mer än nödvändigt

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
För ett par veckor sedan var vi och körde på NTAs trackday på Kinnekulle!

Var fuktigt typ hela förmiddagen och den "raceline" som vart upptorkad är inte de spår jag kör så vart inte många varv mer än några inställningsvarv.

Framåt lunch efter en hel del förvirringar i gruppdelningar och annat kunde jag äntligen börja ladda på lite. Fäste fanns de gott om i däcken och bra luft så motorn sjöng vackert som aldrig förr

Bestämde mig för att kasta på mina Dunlop däck som skulle vara av den mjukare sorten... ack så de sket sig halkade mest runt utan grepp och helt plötsligt fanns de grepp i en sväng men inte i en annan osv så de sluta med 4 rejäla bromsplattor

Nåja dagen var lång och yokohama däcken åkte på igen! Nu gick de undan och bilen kändes grymt snabb! Den gjorde precis som jag ville!

Avslutade med ett nytt PB, 1,5sekund snabbare än förut!! 59,54 stannade klockan på vilket jag ändå är extremt nöjd med

Dock tror jag att någon tryckare i motorn började tröttna på livet så de ska ses över nu i vinter

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo V70 SSK klass 3! Slicks!
<<   1, 2, 3
27452 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande