Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -02 kompressor projekt--> Byttes ut mot M3 F80
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (56574 totalt)
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



[quote="Wettex"]
N Wiberg skrev:


Men blir det verkligen mindre kolvarea totalt? Det är ju 1x60mm kolv per ok fram BMW OEM mot 2x40 + 2x36mm per ok med Porsche.. borde bli lite mer kolvyta som pressar på om jag inte tänker fel?


Lätt att tänka fel när det blir kolvar på båda sidan i oket. Men du räknar bara ena sidans kolvar. Dvs du får jämför en 60mm kolv med 1x40 +1x36.
Svårt att förklara i text, men skillnaden mellan ett glid ok och ett där man har kolv på båda sidor är ju enbart att har du en kolv så måste den ha dubbel slaglängd.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Wettex
Umeå
Här sen Maj 2015
Inlägg: 14



[quote="magnus428"]
Wettex skrev:
N Wiberg skrev:


Men blir det verkligen mindre kolvarea totalt? Det är ju 1x60mm kolv per ok fram BMW OEM mot 2x40 + 2x36mm per ok med Porsche.. borde bli lite mer kolvyta som pressar på om jag inte tänker fel?


Lätt att tänka fel när det blir kolvar på båda sidan i oket. Men du räknar bara ena sidans kolvar. Dvs du får jämför en 60mm kolv med 1x40 +1x36.
Svårt att förklara i text, men skillnaden mellan ett glid ok och ett där man har kolv på båda sidor är ju enbart att har du en kolv så måste den ha dubbel slaglängd.


Japp, gjorde matten nu på ena sidan och det blir ca 6cm2 större tryckyta till fördel för bmw. Men...kortare slaglängd och jämnare fördelning med fler ok borde ju ge lite andra fördelar. Jag kommer gå från std skivor fram till CSL, och porsheok runtom. Hoppas på en förbättring

_________________
Johan Wetterflod
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
[quote="Wettex"]
magnus428 skrev:
Wettex skrev:
N Wiberg skrev:


Men blir det verkligen mindre kolvarea totalt? Det är ju 1x60mm kolv per ok fram BMW OEM mot 2x40 + 2x36mm per ok med Porsche.. borde bli lite mer kolvyta som pressar på om jag inte tänker fel?


Lätt att tänka fel när det blir kolvar på båda sidan i oket. Men du räknar bara ena sidans kolvar. Dvs du får jämför en 60mm kolv med 1x40 +1x36.
Svårt att förklara i text, men skillnaden mellan ett glid ok och ett där man har kolv på båda sidor är ju enbart att har du en kolv så måste den ha dubbel slaglängd.


Japp, gjorde matten nu på ena sidan och det blir ca 6cm2 större tryckyta till fördel för bmw. Men...kortare slaglängd och jämnare fördelning med fler ok borde ju ge lite andra fördelar. Jag kommer gå från std skivor fram till CSL, och porsheok runtom. Hoppas på en förbättring


Nu måste vi räkna lite här ☺ ett 1 kolvs ok som är flytande fördelar trycket på två sidor och då i jämförelse med ett icke flytande 4 kolvs ok, då måste vi även räkna dess båda sidor ellerhur ? 60mm kolv blir. 6x6x3.1415/4=28.2 cm2 , räknar porsche oket med 2 40mm kolvar och 2 36mm kolvar.
Då blir det 12.5 x2 = 25 och 36orna blir 10.1x2 = 20.2 cm2 totalen blir 25 + 20.2 = 45.2cm2 på porsche oket

Delar man sedan 45.2/28.2 =1,60 ...alltså 60% mer kolvarea

Det är vad min logic säger ☺ har jag fel ?

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



[quote="MagnusM3E46"]
Wettex skrev:
magnus428 skrev:
Wettex skrev:
N Wiberg skrev:


Men blir det verkligen mindre kolvarea totalt? Det är ju 1x60mm kolv per ok fram BMW OEM mot 2x40 + 2x36mm per ok med Porsche.. borde bli lite mer kolvyta som pressar på om jag inte tänker fel?


Lätt att tänka fel när det blir kolvar på båda sidan i oket. Men du räknar bara ena sidans kolvar. Dvs du får jämför en 60mm kolv med 1x40 +1x36.
Svårt att förklara i text, men skillnaden mellan ett glid ok och ett där man har kolv på båda sidor är ju enbart att har du en kolv så måste den ha dubbel slaglängd.


Japp, gjorde matten nu på ena sidan och det blir ca 6cm2 större tryckyta till fördel för bmw. Men...kortare slaglängd och jämnare fördelning med fler ok borde ju ge lite andra fördelar. Jag kommer gå från std skivor fram till CSL, och porsheok runtom. Hoppas på en förbättring


Nu måste vi räkna lite här ☺ ett 1 kolvs ok som är flytande fördelar trycket på två sidor och då i jämförelse med ett icke flytande 4 kolvs ok, då måste vi även räkna dess båda sidor ellerhur ? 60mm kolv blir. 6x6x3.1415/4=28.2 cm2 , räknar porsche oket med 2 40mm kolvar och 2 36mm kolvar.
Då blir det 12.5 x2 = 25 och 36orna blir 10.1x2 = 20.2 cm2 totalen blir 25 + 20.2 = 45.2cm2 på porsche oket

Delar man sedan 45.2/28.2 =1,60 ...alltså 60% mer kolvarea

Det är vad min logic säger ☺ har jag fel ?


Ja.

Man kan inte räkna kolvarna på båda sidor.

Tänk på hur mycket bromsvätska det går åt för att flytta kolven. Har du en kolv så behöver den flyttas dubbelt så lång sträcka som det skulle behövas om du hade en lika stor kolv på var sida. Spelar alltså ingen roll om du har en kolv med glidok eller ett tvåkolvs med en från var sida...

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
[quote="magnus428"]
MagnusM3E46 skrev:
Wettex skrev:
magnus428 skrev:
Wettex skrev:
N Wiberg skrev:


Men blir det verkligen mindre kolvarea totalt? Det är ju 1x60mm kolv per ok fram BMW OEM mot 2x40 + 2x36mm per ok med Porsche.. borde bli lite mer kolvyta som pressar på om jag inte tänker fel?


Lätt att tänka fel när det blir kolvar på båda sidan i oket. Men du räknar bara ena sidans kolvar. Dvs du får jämför en 60mm kolv med 1x40 +1x36.
Svårt att förklara i text, men skillnaden mellan ett glid ok och ett där man har kolv på båda sidor är ju enbart att har du en kolv så måste den ha dubbel slaglängd.


Japp, gjorde matten nu på ena sidan och det blir ca 6cm2 större tryckyta till fördel för bmw. Men...kortare slaglängd och jämnare fördelning med fler ok borde ju ge lite andra fördelar. Jag kommer gå från std skivor fram till CSL, och porsheok runtom. Hoppas på en förbättring


Nu måste vi räkna lite här ☺ ett 1 kolvs ok som är flytande fördelar trycket på två sidor och då i jämförelse med ett icke flytande 4 kolvs ok, då måste vi även räkna dess båda sidor ellerhur ? 60mm kolv blir. 6x6x3.1415/4=28.2 cm2 , räknar porsche oket med 2 40mm kolvar och 2 36mm kolvar.
Då blir det 12.5 x2 = 25 och 36orna blir 10.1x2 = 20.2 cm2 totalen blir 25 + 20.2 = 45.2cm2 på porsche oket

Delar man sedan 45.2/28.2 =1,60 ...alltså 60% mer kolvarea

Det är vad min logic säger ☺ har jag fel ?


Ja.

Man kan inte räkna kolvarna på båda sidor.

Tänk på hur mycket bromsvätska det går åt för att flytta kolven. Har du en kolv så behöver den flyttas dubbelt så lång sträcka som det skulle behövas om du hade en lika stor kolv på var sida. Spelar alltså ingen roll om du har en kolv med glidok eller ett tvåkolvs med en från var sida...


Jag kanske är trött såhär på lördagskvällen ☺ men
Då behöver jag en förklaring varför man inte kan räkna båda sidorna på ex ett 4 kolvs ok ? Oavsätt om vi pratar mängden olja som skall flyttas eller storleken på arean som pressas mot skivan

Ska vi då inte räkna 1 kolvs oket x2 då om vi ska kalkylera mängden olja den behöver flytta ?

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1218



Stop, kolvens slaglängd har inget med kraften att göra. Kraften är beror bara av trycket och arean, F=p*A.

När du bromsar råder det balans mellan krafterna, det innebär att det är en lika stor motriktad kraft på oket som på kolven.
Eftersom glidoket per konstruktion inte sitter fast kommer denna motriktade kraft föras över till andra sidan av bromsskivan. Så båda sidorna utsätts för samma kraft dvs p*A.

Så ett idealt enkolvs glidok med kolvarea A motsvaras av ett fast idealt tvåkolvsok där varje kolv har arean A.

Just i detta fall har glidoket 24% större area, (60^2/(40^2+36^2))

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
GunnarÖ skrev:
Stop, kolvens slaglängd har inget med kraften att göra. Kraften är beror bara av trycket och arean, F=p*A.

När du bromsar råder det balans mellan krafterna, det innebär att det är en lika stor motriktad kraft på oket som på kolven.
Eftersom glidoket per konstruktion inte sitter fast kommer denna motriktade kraft föras över till andra sidan av bromsskivan. Så båda sidorna utsätts för samma kraft dvs p*A.

Så ett idealt enkolvs glidok med kolvarea A motsvaras av ett fast idealt tvåkolvsok där varje kolv har arean A.

Just i detta fall har glidoket 24% större area, (60^2/(40^2+36^2))


Gunnar, det var det jag ville få fram , man bör räkna 1 kolvs oket x2 för att kunna jämföra mängden olja som går åt till std ok och brembo oket. Och där även räkna brembo okets alla 4 kolvar. 24% större är kolv arenan vilket betyder att original huvud cylindern räcker till. Sen tar vi upp arean på beläggen och trycket där ☺

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



MagnusM3E46 skrev:
GunnarÖ skrev:
Stop, kolvens slaglängd har inget med kraften att göra. Kraften är beror bara av trycket och arean, F=p*A.

När du bromsar råder det balans mellan krafterna, det innebär att det är en lika stor motriktad kraft på oket som på kolven.
Eftersom glidoket per konstruktion inte sitter fast kommer denna motriktade kraft föras över till andra sidan av bromsskivan. Så båda sidorna utsätts för samma kraft dvs p*A.

Så ett idealt enkolvs glidok med kolvarea A motsvaras av ett fast idealt tvåkolvsok där varje kolv har arean A.

Just i detta fall har glidoket 24% större area, (60^2/(40^2+36^2))


Gunnar, det var det jag ville få fram , man bör räkna 1 kolvs oket x2 för att kunna jämföra mängden olja som går åt till std ok och brembo oket. Och där även räkna brembo okets alla 4 kolvar. 24% större är kolv arenan vilket betyder att original huvud cylindern räcker till. Sen tar vi upp arean på beläggen och trycket där ☺


Precis, bromsvätskan som krävs för att flytta kolv och ok på ett enkolvs blir samma som om du skulle haft motsvarande storlek med två kolvar. Enkolvsoket får ju dubbla slaglängden då oket glider.

Om man sen räknar alla 4 kolvarna och dubblar på enkolvsoket när man räknar på arean eller om man bara räknar ena sidan, dvs två kolvar, i fyrkolvsoket och jämför med kolvarna på enkolvsoket har ju ingen betydelse då du bara ska jämföra förhållande mellan olika ok.

Men vill du veta utväxlingsförhållandet på kraften mellan hbc och oket så ska du bara räkna två kolvar i fyrkolvsoket. (Gunnar kan säkert förklara bättre om du inte förstår...)

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
magnus428 skrev:
MagnusM3E46 skrev:
GunnarÖ skrev:
Stop, kolvens slaglängd har inget med kraften att göra. Kraften är beror bara av trycket och arean, F=p*A.

När du bromsar råder det balans mellan krafterna, det innebär att det är en lika stor motriktad kraft på oket som på kolven.
Eftersom glidoket per konstruktion inte sitter fast kommer denna motriktade kraft föras över till andra sidan av bromsskivan. Så båda sidorna utsätts för samma kraft dvs p*A.

Så ett idealt enkolvs glidok med kolvarea A motsvaras av ett fast idealt tvåkolvsok där varje kolv har arean A.

Just i detta fall har glidoket 24% större area, (60^2/(40^2+36^2))


Gunnar, det var det jag ville få fram , man bör räkna 1 kolvs oket x2 för att kunna jämföra mängden olja som går åt till std ok och brembo oket. Och där även räkna brembo okets alla 4 kolvar. 24% större är kolv arenan vilket betyder att original huvud cylindern räcker till. Sen tar vi upp arean på beläggen och trycket där ☺


Precis, bromsvätskan som krävs för att flytta kolv och ok på ett enkolvs blir samma som om du skulle haft motsvarande storlek med två kolvar. Enkolvsoket får ju dubbla slaglängden då oket glider.

Om man sen räknar alla 4 kolvarna och dubblar på enkolvsoket när man räknar på arean eller om man bara räknar ena sidan, dvs två kolvar, i fyrkolvsoket och jämför med kolvarna på enkolvsoket har ju ingen betydelse då du bara ska jämföra förhållande mellan olika ok.

Men vill du veta utväxlingsförhållandet på kraften mellan hbc och oket så ska du bara räkna två kolvar i fyrkolvsoket. (Gunnar kan säkert förklara bättre om du inte förstår...)


Precis, Nu har jag kollat kolvarna på nya 6 kolvsoken fram. Där är det 4 x36mm och 2x 28mm.
Där blir kolvstorleken per sida i oken 26,1cm2 dvs 52,2cm2 per ok.

Standard kolven fram 60mm där blir totalen 56,5cm2.

Alltså går det mer olja i standard oket och bör då klara mig med samma huvudbromscylinder.

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



Hej

Ser super snyggt ut allting! Grymt avundsjuk över din kompressor matade maskin
+
Har du alu bussningar överallt eller hur ser det ut? Funderar att sätta alu i hela fram och bakvagn?

MVH
Nico

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
NicoRacing skrev:
Hej

Ser super snyggt ut allting! Grymt avundsjuk över din kompressor matade maskin
+
Har du alu bussningar överallt eller hur ser det ut? Funderar att sätta alu i hela fram och bakvagn?

MVH
Nico


Kul att du tycker det ! Fast det är nog inte så märkvärdigt ☺

Jag har alu bussningar i bryggan. Sen har jag powerflex black övriga i bakvagnen . Diffen sitter i original gummi.

Framvagnen tänkte jag även där köra powerflex black series.

Sen funderar jag på att köra andra motorfästen (hardrace) finns 2 olika hårdlekar Street och race.

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Nu har det landat lite nya delar. 355mm bromskit fram , M3 E90 bakskivor 350mm (ok inte klart ännu bak) Hardrace Motorkuddar och växellådskuddar (Street hårdlek)



_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Nu håller jag på och skall gjuta en plast huv Som skall dölja kompressorn . När man behöver det en form i trä som sen kommer att användas när huven skall vakuum köras och formas.


_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 421



Fina bromsar! kommer betta fint!

_________________
Alexander Johansson
E46 Compact race projekt
@: alexus330ti
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Nu har jag fått en kåpa gjuten ☺ nu skall den sågas ur och passas in.


_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Nu har jag fått en kåpa gjuten ☺ nu skall den sågas ur och passas in.


_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49



Blir fint de där! Har själv funderat på nått liknande över kompressorn! Vad har du för storlek på kompressor drevet?

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108


Trådstartare
Jag har 88mm hjul till kompressorn. Ja jag hoppas att det blir bra Min gjutform kanske går att använda 1 gång till, blir jag nöjd med resultatet kanske jag kan gjuta upp en kåpa till.

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49



MagnusM3E46 skrev:
Jag har 88mm hjul till kompressorn. Ja jag hoppas att det blir bra Min gjutform kanske går att använda 1 gång till, blir jag nöjd med resultatet kanske jag kan gjuta upp en kåpa till.

Har ett 7/79 hjul till s54 ESS nytt om du är sugen👍

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
M3 Jocke
Halmstad
Här sen Okt 2016
Inlägg: 242



Blir diskret o schysst. Ska du besiktiga med kompressorn?

_________________
Joakim lindström
Citera
Fredrik #73
Bollnäs
Här sen Sep 2013
Inlägg: 71



Hej är det nån som har Ca67 och 73mm hjul till vortech kompressor?

_________________
Fredrik Nilsson
Bmw M3 E36
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -02 kompressor projekt--> Byttes ut mot M3 F80
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (56574 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande