Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 318is Turbo Time Attack [Nytt Pb Knutstorp]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (47090 totalt)
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015
Inlägg: 126



fin bil , avis

Vilken klass kan du köra med den i ? Kollade lite själv och tror min passade in i pro-street, verkar vara lite för mycket kompetenta bilar där... så får kanske gå full-on. Ditt bygger är väll PRO?

Lycka till!

_________________
Anders Lidman
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



M|cke Fagner skrev:
Jag tror att definitionen på en TA-säsong skiljer sig en hel del från en trackdaysäsong

Eller är det bara okunskap och fördomar från min sida? Upplys mig, hur många varv hinner man normalt sett med på en TA-dag? I full attack alltså, avkylningsvarv och liknande räknas inte Men givetvis förstår jag pga tävlingsupplägget så är det inte fokus på antal varv, bara det att man själv vill köra så mkt som möjligt
Förutom TA så har jag ju kört båda gatebil Mantorp samt att jag har rullat endel gata och sista tävlingen på Knutan kördes bilen ToR och motorvägskörning sliter mer än man kan tro med hjulvinklar för att svänga samt för lite luft av lathet

Jag vet ej exakt tid för gatebil men att jag körde upp 160l E85 på 2 dagar är en fingervisning om hyfsat många varv thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



BMW-Izze skrev:
Ripper skrev:
Marcus S skrev:
9x17 fälgar och 235-245/40-17 Kumho V70A. Medium eller Hard beroende på om tiondelar eller livslängd är viktigast. Är mitt tips
Med så pass lätt bil skulle jag rek soft, min bil väger 1150kg utan mig med halv tank och jag har kört soft och dem har hållit en hel säsong med 500whp

Ballt bygge och imponerande arbete med seq-prylarna thumbs up


Ja soft och 275-295 bredd är kanske rätt väg att gå om man ska åka fort. Såg i din tråd att du bytt från 275 till 295? Var det stor skillnad i fäste? Men du åker lite smalare fram eller?
Jag åkte 245 fram o 265 bak sen flyttade jag fram 265orna och la 335or bak, vist märktes de skillnad trots min totalt värdelösa bakvagn

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
andlid skrev:
fin bil , avis

Vilken klass kan du köra med den i ? Kollade lite själv och tror min passade in i pro-street, verkar vara lite för mycket kompetenta bilar där... så får kanske gå full-on. Ditt bygger är väll PRO?

Lycka till!


Tack så mycket, kul att bygger uppskattas, ger alltid lite motivation thumbs up

Jag har precis läst igenom reglementet för i år, och det faller på några småsaker att den inte platsar i PRO-STREET verkar det som. Men kanske kan få dispans för effekten stämmer ju mycket bättre överrens med den klassen än med bilarna i PRO, samt även varvtider skulle jag tro. I PRO går det ju ruskigt fort
Så vi får väl se. Breddar jag dessutom bilen för att få plats med lite trevligare däck så hamnar man kanske ändå i PRO med den breddning jag tänkt mig (mer än 5cm)

_________________
Martin Israelsson
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Ripper skrev:
BMW-Izze skrev:
Ripper skrev:
Marcus S skrev:
9x17 fälgar och 235-245/40-17 Kumho V70A. Medium eller Hard beroende på om tiondelar eller livslängd är viktigast. Är mitt tips
Med så pass lätt bil skulle jag rek soft, min bil väger 1150kg utan mig med halv tank och jag har kört soft och dem har hållit en hel säsong med 500whp

Ballt bygge och imponerande arbete med seq-prylarna thumbs up


Ja soft och 275-295 bredd är kanske rätt väg att gå om man ska åka fort. Såg i din tråd att du bytt från 275 till 295? Var det stor skillnad i fäste? Men du åker lite smalare fram eller?
Jag åkte 245 fram o 265 bak sen flyttade jag fram 265orna och la 335or bak, vist märktes de skillnad trots min totalt värdelösa bakvagn


Okej okej 335 bak, fan vad sjukt
Angående fälgar så känns det som 17" hade varit att föredra pga lägre vikt samt vikten närmre centrum av fälgen. Men vad jag sett det lilla jag kikat på däck så verkar det finnas extremt dåligt med 17"-däck över 265 bredd?! Sen verkar ju alla typ åka 18"...

_________________
Martin Israelsson
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



BMW-Izze skrev:
Ripper skrev:
BMW-Izze skrev:
Ripper skrev:
Marcus S skrev:
9x17 fälgar och 235-245/40-17 Kumho V70A. Medium eller Hard beroende på om tiondelar eller livslängd är viktigast. Är mitt tips
Med så pass lätt bil skulle jag rek soft, min bil väger 1150kg utan mig med halv tank och jag har kört soft och dem har hållit en hel säsong med 500whp

Ballt bygge och imponerande arbete med seq-prylarna thumbs up


Ja soft och 275-295 bredd är kanske rätt väg att gå om man ska åka fort. Såg i din tråd att du bytt från 275 till 295? Var det stor skillnad i fäste? Men du åker lite smalare fram eller?
Jag åkte 245 fram o 265 bak sen flyttade jag fram 265orna och la 335or bak, vist märktes de skillnad trots min totalt värdelösa bakvagn


Okej okej 335 bak, fan vad sjukt
Angående fälgar så känns det som 17" hade varit att föredra pga lägre vikt samt vikten närmre centrum av fälgen. Men vad jag sett det lilla jag kikat på däck så verkar det finnas extremt dåligt med 17"-däck över 265 bredd?! Sen verkar ju alla typ åka 18"...


Du gör helt rätt som tänker 17", blir mer lättare att få en låg tyngdpunkt och bilen får bättre geometri. Kör du 18" tvingas du sänka bilen ännu mer och får konstiga vinklar på bärarma (Roll-center). tror även hjulhusen är för små för att sänka s"mycket man vill med 18", vet att DTM bilarna åkte 18" men då med kraftigt ombyggda hjulhus fram och bak. Gällande breda 17" hittar du utmärkta sådana hos Martin Gistell på Wheelbase, PMa mig så får du kontaktuppgifter

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Jag hade satsat på 18" utan att tveka.

295/30 18 är en ypperlig dimension, lika stor som 255/40 17

17 finns inte tillräckligt brett tyvärr.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015
Inlägg: 126



BMW-Izze skrev:
andlid skrev:
fin bil , avis

Vilken klass kan du köra med den i ? Kollade lite själv och tror min passade in i pro-street, verkar vara lite för mycket kompetenta bilar där... så får kanske gå full-on. Ditt bygger är väll PRO?

Lycka till!


Tack så mycket, kul att bygger uppskattas, ger alltid lite motivation thumbs up

Jag har precis läst igenom reglementet för i år, och det faller på några småsaker att den inte platsar i PRO-STREET verkar det som. Men kanske kan få dispans för effekten stämmer ju mycket bättre överrens med den klassen än med bilarna i PRO, samt även varvtider skulle jag tro. I PRO går det ju ruskigt fort
Så vi får väl se. Breddar jag dessutom bilen för att få plats med lite trevligare däck så hamnar man kanske ändå i PRO med den breddning jag tänkt mig (mer än 5cm)


Går la ganska rappt i Pro-street också thumbs up

Skulle köra olika storlek fram / bak btw, 225 max 235 fram och kanske 245+ bak beroende på vad för gummi du väljer. 18" skulle jag köra då det finns mera däck att välja mellan, kan du köra 17" med oken?

_________________
Anders Lidman
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
andlid skrev:
BMW-Izze skrev:
andlid skrev:
fin bil , avis

Vilken klass kan du köra med den i ? Kollade lite själv och tror min passade in i pro-street, verkar vara lite för mycket kompetenta bilar där... så får kanske gå full-on. Ditt bygger är väll PRO?

Lycka till!


Tack så mycket, kul att bygger uppskattas, ger alltid lite motivation thumbs up

Jag har precis läst igenom reglementet för i år, och det faller på några småsaker att den inte platsar i PRO-STREET verkar det som. Men kanske kan få dispans för effekten stämmer ju mycket bättre överrens med den klassen än med bilarna i PRO, samt även varvtider skulle jag tro. I PRO går det ju ruskigt fort
Så vi får väl se. Breddar jag dessutom bilen för att få plats med lite trevligare däck så hamnar man kanske ändå i PRO med den breddning jag tänkt mig (mer än 5cm)


Går la ganska rappt i Pro-street också thumbs up

Skulle köra olika storlek fram / bak btw, 225 max 235 fram och kanske 245+ bak beroende på vad för gummi du väljer. 18" skulle jag köra då det finns mera däck att välja mellan, kan du köra 17" med oken?


Jo absolut gör det det, säkert fort så det räcker och bli över för en nybörjare
Vad är din teori med att åka olika bredd fram och bak? Jadå 17" sitter på nu och det funkar, dock är ju de fälgarna übersmala så måste skaffa andra hur som när jag vill ha bredare sulor. Men får väl åka runt och köra upp de däcken jag har först

_________________
Martin Israelsson
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Olika bredd fram bak är bara för att kompensera balansen i bilen och flytta greppet inom rimliga gränser.

Det kan också justeras genom ändrade fjäderkonstanter och andra parametrar...

Grabbarna med dom jättebreda däcken ovan åker ju tyvärr inte snabbare än en honda civic på 205 däck så man får väl sila informationen lite

30 profil på ett däck för bana?? okej..... när åkte någon racingklass med så låg profil på gummit...

Näää det gör dom inte gummit måste jobba både för grepp och svälja ojämnheter.

Jag har en driva med 9x17" med blandad ostkompott på så går nog prova något sen ska du se

Det går plocka väldigt mycket ur ett inte fullt så brett däck det är inte bara fördelar med att utan vidare slänga på tokbreda

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Diket skrev:

30 profil på ett däck för bana?? okej..... när åkte någon racingklass med så låg profil på gummit...


Supertouring (BTCC/STCC 1990-2002). 650 höga 19" däck, översätter man de till "procentprofil" blir de typ 25 profil. Väldigt väldigt låga däck.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Japp det stämmer....

Men det var då det och utvecklingen har väl gått framåt?

I dagens racing hittar man inga såna däck längre vad jag vet i någon "snabb" klass..

En gammal supertouring på 19" har inte många skruvar gemensamma med trackdaybilar i sverige..

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Gabriel Wendel skrev:
BMW-Izze skrev:
Ripper skrev:
BMW-Izze skrev:
Ripper skrev:
Marcus S skrev:
9x17 fälgar och 235-245/40-17 Kumho V70A. Medium eller Hard beroende på om tiondelar eller livslängd är viktigast. Är mitt tips
Med så pass lätt bil skulle jag rek soft, min bil väger 1150kg utan mig med halv tank och jag har kört soft och dem har hållit en hel säsong med 500whp

Ballt bygge och imponerande arbete med seq-prylarna thumbs up


Ja soft och 275-295 bredd är kanske rätt väg att gå om man ska åka fort. Såg i din tråd att du bytt från 275 till 295? Var det stor skillnad i fäste? Men du åker lite smalare fram eller?
Jag åkte 245 fram o 265 bak sen flyttade jag fram 265orna och la 335or bak, vist märktes de skillnad trots min totalt värdelösa bakvagn


Okej okej 335 bak, fan vad sjukt
Angående fälgar så känns det som 17" hade varit att föredra pga lägre vikt samt vikten närmre centrum av fälgen. Men vad jag sett det lilla jag kikat på däck så verkar det finnas extremt dåligt med 17"-däck över 265 bredd?! Sen verkar ju alla typ åka 18"...


Du gör helt rätt som tänker 17", blir mer lättare att få en låg tyngdpunkt och bilen får bättre geometri. Kör du 18" tvingas du sänka bilen ännu mer och får konstiga vinklar på bärarma (Roll-center). tror även hjulhusen är för små för att sänka s"mycket man vill med 18", vet att DTM bilarna åkte 18" men då med kraftigt ombyggda hjulhus fram och bak. Gällande breda 17" hittar du utmärkta sådana hos Martin Gistell på Wheelbase, PMa mig så får du kontaktuppgifter


Ja det tåls att fundera på lite detta, får lyssna på alla och försöka bilda sig en uppfattning om vad man tror på, så får man testa helt enkelt jag lägger Namnen här på minnet så hör jag av mig när det blir dax. Tack för input.

_________________
Martin Israelsson
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Diket skrev:
Japp det stämmer....

Men det var då det och utvecklingen har väl gått framåt?

I dagens racing hittar man inga såna däck längre vad jag vet i någon "snabb" klass..

En gammal supertouring på 19" har inte många skruvar gemensamma med trackdaybilar i sverige..


Du har helt rätt Tänkte bara att en fråga behöver ett svar

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015
Inlägg: 126



Har inget mer tänk än att min har alltid varit olika fram och bak kändes skönare att styra in i kurvorna ,

Tror jag hade 225 fram och 245 bak då, har 245 runt om och känns annorlunda vid instyrning i kurvor , lite mer spårkänslig. Stirra dig inte blind på bredden, viktigare med ett däck som funkar för dig, har R däck som är bra mycket bättre fäste i och mer förutsägbara än mina vanliga köra runt däck. 225 vs 245 .

Kan du hålla dig på 17" så gör det , verkar dock finnas lättare tillgång på slicks i 18" ( vet dock inte hur det är i Sverige )

Kör så det ryker!

_________________
Anders Lidman
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3448



En fördel med med att köra square set up är att man kan rotera däcken mellan fram och bak/hö & vä för att få ut som mest av däcken sett till jämnare slitage och däckekonomi.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
andlid skrev:
Har inget mer tänk än att min har alltid varit olika fram och bak kändes skönare att styra in i kurvorna ,

Tror jag hade 225 fram och 245 bak då, har 245 runt om och känns annorlunda vid instyrning i kurvor , lite mer spårkänslig. Stirra dig inte blind på bredden, viktigare med ett däck som funkar för dig, har R däck som är bra mycket bättre fäste i och mer förutsägbara än mina vanliga köra runt däck. 225 vs 245 .

Kan du hålla dig på 17" så gör det , verkar dock finnas lättare tillgång på slicks i 18" ( vet dock inte hur det är i Sverige )

Kör så det ryker!


Nä får väl helt enkelt klura och fundera och se vad som är ekonomiskt vettigt med
Sen bör ju ett bredare däck av samma sort som ett smalare ge bättre fäste vilket borde generera snabbare varvtid... Får helt enkelt klura på vilka dimensioner som får plats utan breddning och om det kan tänkas duga, annars om jag ändå ska bredda är jag inne på en GTR-breddning och då bör det ju finnas massor av plats för lite bredare sulor. thumbs up
Men ska iallfall försöka komma iväg och köra lite med det som finns först, även om de där Federal-däcken känns tråkiga, så är det ju tråkigare att inte köra alls. Förra körningar så satt ju inte krängningshämmare på plats, inga excentriska hårda bussningar fram och inte heller 330-bromsarna så lite kvickare borde det väl gå

_________________
Martin Israelsson
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 109


Trådstartare
Wärhner skrev:
En fördel med med att köra square set up är att man kan rotera däcken mellan fram och bak/hö & vä för att få ut som mest av däcken sett till jämnare slitage och däckekonomi.


Ja det är ju en klar fördel, ekonomiskt är alltid bra thumbs up

_________________
Martin Israelsson
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Diket skrev:

Grabbarna med dom jättebreda däcken ovan åker ju tyvärr inte snabbare än en honda civic på 205 däck så man får väl sila informationen lite

Låt oss bestämma ett datum för ett rejs med dig i en civic, du kan även få välja bana så kan du inte skylla på de sen när du blir ifrån åkt thumbs up


_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Diket : Det här är en ickediskussion, kika på toppskiktet i PRO klassen i TA, hittar du några 205 där så hojta till..

Självklart är bredare däck bättre, speciellt med lite mer mos.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



BMW-Izze skrev:
andlid skrev:
Har inget mer tänk än att min har alltid varit olika fram och bak kändes skönare att styra in i kurvorna ,

Tror jag hade 225 fram och 245 bak då, har 245 runt om och känns annorlunda vid instyrning i kurvor , lite mer spårkänslig. Stirra dig inte blind på bredden, viktigare med ett däck som funkar för dig, har R däck som är bra mycket bättre fäste i och mer förutsägbara än mina vanliga köra runt däck. 225 vs 245 .

Kan du hålla dig på 17" så gör det , verkar dock finnas lättare tillgång på slicks i 18" ( vet dock inte hur det är i Sverige )

Kör så det ryker!


Nä får väl helt enkelt klura och fundera och se vad som är ekonomiskt vettigt med
Sen bör ju ett bredare däck av samma sort som ett smalare ge bättre fäste vilket borde generera snabbare varvtid... Får helt enkelt klura på vilka dimensioner som får plats utan breddning och om det kan tänkas duga, annars om jag ändå ska bredda är jag inne på en GTR-breddning och då bör det ju finnas massor av plats för lite bredare sulor. thumbs up
Men ska iallfall försöka komma iväg och köra lite med det som finns först, även om de där Federal-däcken känns tråkiga, så är det ju tråkigare att inte köra alls. Förra körningar så satt ju inte krängningshämmare på plats, inga excentriska hårda bussningar fram och inte heller 330-bromsarna så lite kvickare borde det väl gå


265/285 går in på e36 obreddat med valsning. Lite beroende på höjd också.

Mvh Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 318is Turbo Time Attack [Nytt Pb Knutstorp]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (47090 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande