Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 318is Turbo Time Attack [Nytt Pb Knutstorp] | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (47090 totalt) |
fin bil , avis
Vilken klass kan du köra med den i ? Kollade lite själv och tror min passade in i pro-street, verkar vara lite för mycket kompetenta bilar där... så får kanske gå full-on. Ditt bygger är väll PRO? Lycka till! _________________ Anders Lidman |
||||||||||||
Jag vet ej exakt tid för gatebil men att jag körde upp 160l E85 på 2 dagar är en fingervisning om hyfsat många varv |
||||||||||||
|
||||||||||||
Tack så mycket, kul att bygger uppskattas, ger alltid lite motivation Jag har precis läst igenom reglementet för i år, och det faller på några småsaker att den inte platsar i PRO-STREET verkar det som. Men kanske kan få dispans för effekten stämmer ju mycket bättre överrens med den klassen än med bilarna i PRO, samt även varvtider skulle jag tro. I PRO går det ju ruskigt fort Så vi får väl se. Breddar jag dessutom bilen för att få plats med lite trevligare däck så hamnar man kanske ändå i PRO med den breddning jag tänkt mig (mer än 5cm) _________________ Martin Israelsson |
||||||||||||
Okej okej 335 bak, fan vad sjukt Angående fälgar så känns det som 17" hade varit att föredra pga lägre vikt samt vikten närmre centrum av fälgen. Men vad jag sett det lilla jag kikat på däck så verkar det finnas extremt dåligt med 17"-däck över 265 bredd?! Sen verkar ju alla typ åka 18"... _________________ Martin Israelsson |
||||||||||||
Du gör helt rätt som tänker 17", blir mer lättare att få en låg tyngdpunkt och bilen får bättre geometri. Kör du 18" tvingas du sänka bilen ännu mer och får konstiga vinklar på bärarma (Roll-center). tror även hjulhusen är för små för att sänka s"mycket man vill med 18", vet att DTM bilarna åkte 18" men då med kraftigt ombyggda hjulhus fram och bak. Gällande breda 17" hittar du utmärkta sådana hos Martin Gistell på Wheelbase, PMa mig så får du kontaktuppgifter _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||||||
Jag hade satsat på 18" utan att tveka.
295/30 18 är en ypperlig dimension, lika stor som 255/40 17 17 finns inte tillräckligt brett tyvärr. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||||
Går la ganska rappt i Pro-street också Skulle köra olika storlek fram / bak btw, 225 max 235 fram och kanske 245+ bak beroende på vad för gummi du väljer. 18" skulle jag köra då det finns mera däck att välja mellan, kan du köra 17" med oken? _________________ Anders Lidman |
||||||||||||
Jo absolut gör det det, säkert fort så det räcker och bli över för en nybörjare Vad är din teori med att åka olika bredd fram och bak? Jadå 17" sitter på nu och det funkar, dock är ju de fälgarna übersmala så måste skaffa andra hur som när jag vill ha bredare sulor. Men får väl åka runt och köra upp de däcken jag har först _________________ Martin Israelsson |
||||||||||||
Olika bredd fram bak är bara för att kompensera balansen i bilen och flytta greppet inom rimliga gränser.
Det kan också justeras genom ändrade fjäderkonstanter och andra parametrar... Grabbarna med dom jättebreda däcken ovan åker ju tyvärr inte snabbare än en honda civic på 205 däck så man får väl sila informationen lite 30 profil på ett däck för bana?? okej..... när åkte någon racingklass med så låg profil på gummit... Näää det gör dom inte gummit måste jobba både för grepp och svälja ojämnheter. Jag har en driva med 9x17" med blandad ostkompott på så går nog prova något sen ska du se Det går plocka väldigt mycket ur ett inte fullt så brett däck det är inte bara fördelar med att utan vidare slänga på tokbreda _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||||||||
Supertouring (BTCC/STCC 1990-2002). 650 höga 19" däck, översätter man de till "procentprofil" blir de typ 25 profil. Väldigt väldigt låga däck. _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||||||||
Japp det stämmer....
Men det var då det och utvecklingen har väl gått framåt? I dagens racing hittar man inga såna däck längre vad jag vet i någon "snabb" klass.. En gammal supertouring på 19" har inte många skruvar gemensamma med trackdaybilar i sverige.. _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||||||||
Ja det tåls att fundera på lite detta, får lyssna på alla och försöka bilda sig en uppfattning om vad man tror på, så får man testa helt enkelt jag lägger Namnen här på minnet så hör jag av mig när det blir dax. Tack för input. _________________ Martin Israelsson |
||||||||||||
Du har helt rätt Tänkte bara att en fråga behöver ett svar _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||||||||
Har inget mer tänk än att min har alltid varit olika fram och bak kändes skönare att styra in i kurvorna ,
Tror jag hade 225 fram och 245 bak då, har 245 runt om och känns annorlunda vid instyrning i kurvor , lite mer spårkänslig. Stirra dig inte blind på bredden, viktigare med ett däck som funkar för dig, har R däck som är bra mycket bättre fäste i och mer förutsägbara än mina vanliga köra runt däck. 225 vs 245 . Kan du hålla dig på 17" så gör det , verkar dock finnas lättare tillgång på slicks i 18" ( vet dock inte hur det är i Sverige ) Kör så det ryker! _________________ Anders Lidman |
||||||||||||
En fördel med med att köra square set up är att man kan rotera däcken mellan fram och bak/hö & vä för att få ut som mest av däcken sett till jämnare slitage och däckekonomi.
_________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||||||
Nä får väl helt enkelt klura och fundera och se vad som är ekonomiskt vettigt med Sen bör ju ett bredare däck av samma sort som ett smalare ge bättre fäste vilket borde generera snabbare varvtid... Får helt enkelt klura på vilka dimensioner som får plats utan breddning och om det kan tänkas duga, annars om jag ändå ska bredda är jag inne på en GTR-breddning och då bör det ju finnas massor av plats för lite bredare sulor. Men ska iallfall försöka komma iväg och köra lite med det som finns först, även om de där Federal-däcken känns tråkiga, så är det ju tråkigare att inte köra alls. Förra körningar så satt ju inte krängningshämmare på plats, inga excentriska hårda bussningar fram och inte heller 330-bromsarna så lite kvickare borde det väl gå _________________ Martin Israelsson |
||||||||||||
Ja det är ju en klar fördel, ekonomiskt är alltid bra _________________ Martin Israelsson |
||||||||||||
|
||||||||||||
Diket : Det här är en ickediskussion, kika på toppskiktet i PRO klassen i TA, hittar du några 205 där så hojta till..
Självklart är bredare däck bättre, speciellt med lite mer mos. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||||
265/285 går in på e36 obreddat med valsning. Lite beroende på höjd också. Mvh Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 318is Turbo Time Attack [Nytt Pb Knutstorp] | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (47090 totalt) |