Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AC Cobra med BMW V8, Autofab -2015 | << 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (37949 totalt) |
Jo det finns massor av roliga saker man kan göra med drive by wire, men frågan är just det, är det "bara" roliga saker. Det skulle vara om man kan få sprutet att börja skicka på bränsle samtidigt eller lite före de öppnar spjällen. Har någon idé om att de skulle vara bra Men det kanske är lite överdrivet och inget man tjänar något på. Inte ens säker på att det går med MaxxECU Vad använder du får signalförstärkare till din motor? _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||
Hallå Niklas! Kul att följa ditt bygge, kommer verkligen bli grymt! Vi har en liten grupp på FB där folk från Sverige som äger/bygger/åker Cobra snackar och delar bilder. Du är självklart välkommen i gänget
https://www.facebook.com/groups/1638 Mvh Anton _________________ Anton Östlund Instagram @Oestlund91 |
||
Hehe, jo då jag är med både i din FB grupp och den andra, brukar även kommentera på dina bilder där 😜 Och är även på forumet. Med då dess framtid verkar lite osäker ville vi inte riskera att förlora alla bilder så skapade tråd här också.. Här på rejsa finns också fördelen att det är väldigt många kunniga bilbyggare som kan komma med förbättringsförslag _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||
Vi hade inte mätt något för att se om det skulle gå att stänga huven, så la dit insuget för att kolla om det var save.
Det var inte mycket marginal till godo med det tar inte i någonstans, precis som i övrigt på det har bygget _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||
Har du testat känslan i elservot du har fått tag i? På Z4:an min är det elservo av BMWs första generation och det är det klart sämsta på hela bilen. Känsla är nästan lika illa som en gammal Logitech ratt till datorn. Tänkte bara så du inte lägger ner alltför mycket jobb, på något som du sen inte gillar. Schysst motor du har fått tag på för övrigt. Blir en riktigt bra kick i den bilen. Fin kombo. //Lasse _________________ Lasse Eklund - Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS - BMW Z4M Coupe '07. BMWCS |
||
Ja det pratas ju tyvärr kanske mycket om den dåliga känslan i elservo :/ Vi har inte haft möjlig att prova än, men det är andra i klubben som använt sig av denna. Så hoppas de inte skulle rekommendera den vidare om de inte själva var nöjda. Har också sätt några rallybyggen som använder just denna och de borde ju ha ganska höga krav på styrkänsla. Annars bli det väl till att bygga om igen, då har man även nästa vinterjobb fixat _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||
Ja förlåt, dålig på att uppdatera
Måste säga att jag faktiskt är väldigt nöjd med hur elservot blev. Först trodde vi att enheten var trasig då den inte gav ifrån sig minsta lilla ljud vid inkoppling. Trodde att den iaf skulle ge ifrån ett litet elektriskt syrrande men icke. Men när bilen väl var nere på marken så märkte man att jo någon skillnad var det allt. Och nu när man kört lite så jäklar vad bra de blev Blev även montering av en elektrisk gaspedal, här fick vi frångå vårt koncept att de de mesta från BMW bilar, denna kommer faktiskt från en smart, dock är Bosch tillverkaren så då borde det vara okej ändå Men med den nya placeringen kom gaspedalen lite längre fram vilket är tacksamt för benutrymmet. Sedan insåg vi att vi måste ju ha någon form av luftfilter inför stundande mappning. Inte den mest idealiska lösningen eftersom filtret kommer precis bakom kylaren. Men vi ha iaf en bra grund och kan bygga vidare på det. Och är man ute och kör ligger insugstempen på ca 35-45 grader, så de kanske inte är katastrof. Här är bilen lastad och klar för tidig körning mot mappning följande dag. Då vi behållit både vanos och elgas gick mycket tid åt att ställa in alla parametrar för det. Till slut började vi iaf köra lite repor, och förutom lite strul med startmotorn rullade de på bra, trodde vi. För rätt som de var bestämde sig generatorn för att sluta ladda Men själva "mapparna" var färdiga och de som återstod var enbart finjusteringar. Så lite molokna åkte vi hemåt. Felsökning av generatorn påbörjades direkt och felet kunde konstateras till totalt avbrott i spolen Ny generator fixades fram och äntligen kunde man åt och köra bilen Glädjen blev dock kort, bilen gick som en potta skit Felloggar börjades sparas ner och granskas. Ganska snabbt konstaterades att synken mellan gaspedal och spjäll var helt och helvete. TPS givarna gav också väldigt konstiga värden. Bara till att börja sprätta upp kabelhärvan och börja felsöka. Och ja jävlar, där var felet Då var man inte glad på sig själv! När nu detta rättats till så stämde ju inget i mappen längre Så de var bara boka en ny tid hos mapparen och åter lasta bilen. Men nu är bilen iaf hemma igen. Och körbar Finns fortfarande lite justering kvar att göra innan motor går helt perfekt men de får lämnas åt framtiden. Nu måste vi ju hinna köra lite också _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||
Dags för en uppdatering här tycker jag! Motor och servo gemensamt med mitt bygge så jag vill se mera för att inspireras och dra nytta av dina erfarenheter.
Grymt bygge! _________________ Björn Philipson ----------------- BMW 02 Touring -72 BMW 130i -06 (BMW 540i Touring -95) (BMW 323ti -00) |
||
Ja varit lite dålig med uppdateringar Bilen har blivit lackad Så har de mesta skruvandet lagts på små förbättringsåtgärder. Att få på servot gjorde stor skillnad på bekvämligheten när man kör. Nästa sak vi skulle vilja fixa är att byta ut växellådan så vi får en 6e växel. Det är ju 1:1 på femman så varvtalet är lite onödigt högt vid crusing. _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||
Våra race- och banåkarbilar AC Cobra med BMW V8, Autofab -2015 | << 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (37949 totalt) |