Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 Evo 24v CAR challenge #6 | << 1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (24215 totalt) |
Då är kamrem bytt samt löphjul och spännare! Trodde jag skulle bli tokig, alla markeringar stämmer utom den till axeln som driver oljepumpen, jag monterar remen och spänner allt, snurrar sedan två varv på motorn med spärrskaftet, alla markeringar stämmer utom den för axeln som oljepumpen drivs av. Den går däremot att snurra på med ena fingret, så tror inte den behöver nollas som så. Så jag nöjde mig med den biten!
Sedan har jag äntligen fått mitt spakställ! Så sjukt nöjd, stort tack till Andreas Åkebrink för all hjälp! _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||
Heja heja! Snart premiär! Ska bli kul att se hur du känner det med 24V snurran i. Tror det kommer bli en dräpare i klass 2!
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Då har spakstället blivit monterat! Är galet nöjd med passformen och lägena! Oslagbart!
Sedan har motorn startats upp också! Låter hur bra som helst och svarar oerhört bra på gas! _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||
blir det någon bredare extraplatta mellan kardantunnel och det hålborrade "plattjörnet" ? , ser ut som sidorörelser kan göra att det sviktar lite.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Av de funktionstest jag gjort så har den varit väldigt styv i sidled. Tänker att jag gör en ny bedömning efter 13e maj och första racet _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||
Då har lite el städats och dragits genom kabelgenomföring så det ser lite mer propert ut!
Torkarna är nu kopplade, tyvärr funkar inte funktionen där torkarna går tillbaka hela varvet till ursprungsläget, för när vi försökte förstå oss på motorn och hur den är kopplad och testade lite så brände vi den utgången, så kör med hög respektive låg fart nu och får köpa en ny motor sen, vet nu hur det ska kopplas! Sedan när jag var ut och provkörde bilen efter varmkörning och höll på och backade ner så körde en Caddy förbi väldigt sakta och passageraren knäppte ett gäng foton, tänkte att det var för den var tvättad kanske Men döm om min förvåning när bilden dyker upp på nedan nämnd grupp på Facebook mitt i mitt flöde!! _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||
Dags att damma av denna tråd! Så tjockt dammlager så jag undrar om det finns en bil bakom allt detta!
Säsongen är avklarad och jag är mycket nöjd med hur långt jag kommit än så länge. Däremot undrar jag en sak som jag hoppas att någon smart här kan svara på. Jag har svårt med framänden på bilen, den understyr en del samt att den lyfter drivande innerhjul i långsamma och snabba svängar. Någon som har någon idé? Spontant känns det som att dessa fenomen är varandras motpoler så jag undrar hur jag kan ha de samtidigt!? Framvagnen består av rörramsbärarmar, Gaz-coilovers, 180 N/mm fjädrar och en knivkrängare. Åker med drygt -3 grader camber och 2mm toe-out. Bak sitter det Bilstein R-dämpare med 120 N/mm fjädrar. Ca 2,2 grader negativ camber och minns inte riktigt men har för mig det var toe-in i bak. _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||
Jag hade samma problem som du med innerhjulslyft bak på min 75'a. Skränkt dedion med AVO coilovers. Fick aldrig justerat till det 100% innan jag sålde bilen så jag har ingen lösning på det tyvärr. Det jag planerade att göra om jag behållit bilen hade varit att montera längre dämpare bak för att få mer utfjädring på innerhjulet. Hur mycket kan dina dämpare fjädra ut? Annars låter det som hårdare fjädrar bak kan vara lösning på båda dina fel. Du "mjukar" då upp framvagnen genom att göra den hårdare bak.
I min hjärna får man då även mer tryck på hjulen bak då man genom hårdare fjädrar minskar krängningen av bilen. Rätt eller fel? Visst kör du utan krängare bak? Jag tog bort min krängare bak efter att den lyfte innerhjulet i varenda kurva på Gelleråsen första säsongen. Sen blev det bättre, dock försvann det aldrig helt. Upplevde att det blev sämre efter byte till de kortare coiloverdämparna, men hann som sagt aldrig sortera ut det riktigt trots att det fanns justeringsmöjligheter. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
De fjäderkonstanter jag körde med på min bil.
800 lbs(140N/mm) fram och 550 lbs(96N/mm) bak https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Min bil var väldigt bra balanserad i grepp fram/bak. Genom Esset tex på Gelleråsen var det bara att hålla fullt och svänga. Upplevde aldrig vare sig under eller överstyrning som ett problem. Enda felet som sagt var innerhjulspinn bak.
Min bil hade nedflyttad propeller bak också. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Jag kör utan krängaren bak. Den satt på bilen när jag köpte den. Höll på att bli tokig på innerhjulslyftet och rev ner den. Då försvann det helt och hållet. Det som orsakade att det kom tillbaka var att jag bytte skivor fram till en modd där skivan monteras utanpå navet och detta gav mig 14mm bredare spårvidd. Tidigare setup var 130 N/mm fjädrar fram och 50 N/mm fjädrar bak. Propellern har jag inte rört, där är det std fast med powerflex bussningar. Bilsteindämparna har ganska lång fjädringsväg som det är upplever jag. Hade en tanke på att höja tornen för att se om det hjälps. Tänkte också att en mer vridstyv bil fram borde hjälpa innerhjulslyftet men jag kanske tänker tokigt!? _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||
Spacers bak för att öka bredden lika mycket där?
Vridstyvhet är väl aldrig fel. Har du dragit fram buren till "tornen" fram? Fronten är rätt vek på 75'orna har jag för mig någon har sagt. Jag hade bara ett övre stag mellan tornen på min bil, inte sammanknutet med buren tyvärr. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Såg förresten från din film att du duttar med vänsterfoten på bromsen inför varje kurva. Kan inte vara något bra överhuvudtaget för koncentration och självförtroende inför inbromsning? Vad är det som är fel? Psyket eller något i bromsarna?
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
En av de första sakerna jag gjorde efter jag köpte bilen var att montera spacers bak. 25mm på vardera sida. Eftersom att bärarma fram är 20mm bredare än org per sida. Men kanske skulle öka i bak något... Buren är dragen fram till tornen och det sitter ett stag mellan tornen också. Sen är det strävor från tornen tillbaka till boxen i botten vid A-stolpen. _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||
Det stämmer att jag gör så! Har en annan setup nu. Körde förut med 286mm skivor och nu sitter det 336 mm monterat på bilen. Verkar som att hjulspindeln är för vek och skivan trycker in kolvarna i oken vid exempelvis "curb-ride". Märkte att pedalen blev lång som fan efter att jag varit och kört över curbs. Vänsterduttar inför varje inbromsning för att säkerställa att kolvarna är ute och att jag inte får en lång pedal. Har även problem med mitt pedalställ upplever jag. Skitklurigt att lufta systemet numer av någon konstig anledning. Det är inte optimalt att köra så men nu när den rutinen är inarbetad så tänker jag inte speciellt mycket på det. Men det skulle vara skönt att slippa! _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||
Det där med bromsarna hade jag nog försökt åtgärda illa kvickt. Rätt vad det är har du missat att vänsterdutta och du har behov av tvärnit. Kan sluta illa.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Ang bakhjulsläpp så kolla med Fuling här på forumet. Han brukar vara hjälpsam och duktig.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Grattis till en bra säsong Robin!
Du tror inte de hårda och korta R-dämparna bak kan vara en del av dramat med hjullyften? Micke W kör ju snabbt med sin 116, med punkade spax-dämpare (mjukare än Bilstein) och MT2 fjädrar samt std krängare. Han körde med Bilstein R innan, men bytte p.g.a att den blev för hård och orolig bak. Jag har heller aldrig trivts med R-dämparna. Knivhämmaren fram kan säkert också ställa till med en del hyss om den inte är "rätt" injusterad. Den där jäkla 3,0-utxälingen måste du verkligen kasta _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||
Tänkte oxå på utväxlingen, inte original 3.0 utan nån hybrid gissar jag med tanke på det korta steget där?
Väldigt kul med klippet och få höra det goa flåset i 24-ventilaren! |
||
|
||
Tack för tipset! =) Bromsarna ska jag gå igenom i vinter så förhoppningsvis försvinner det! _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 Evo 24v CAR challenge #6 | << 1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (24215 totalt) |