Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i Touring -04 | SÅLD
<<   1, 2, 3
17395 besök totalt
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare



Jag har tidigare uttryckt min beundran för familjens arbetshäst. Dessvärre har underhållet släpat efter och i takt med det har mitt samvete blivit sämre. Man skulle nog kunna resonera att med en lång att göra lista så skulle man väl lika gärna avyttra vagnen. Men sån är inte jag, i sann miljöanda så tycker jag inte att de antal ton koldioxid som släpptes ut 2004 i samband med bilens tillverkning, bara skall resultera i ännu en skrotbil. Alltså började det hela med lite beställningar. Notan totalt är fortfarande en bråkdel av vad en normal ny bil i tjänstebilsklassen genererar i årlig värdeminskning. Dämparna var i katastrofalt dåligt skick, eller snarare inget skick alls där fram. Valet föll för Bilstein B6 för min bil, dels var priset bra men jag kände att jag ville prova produkten och så har jag en förhoppning att få till en anings mer skärpa i chassiet. Jag är i övrigt nöjd med fjädersättning.



Bytet bak bjöd på lite fynd. Själva dämparna var väl anständig i funktion med tanke på 26000mil, däremot var kolvstängerna bra nära haveri efter ha blivit utslitna av bumpstoppen. Fram hade ett tag betett sig lite som en hiss och stundtals kunde bjuda på så kallade ofrivilliga filbyten. Så det var föga förvånande att kolvstången kunde hanteras utan större kraft. Men nu sitter det nya fina på.



Så hur blev det? Hade stora förväntningar faktiskt och det blev bra men inte helt perfekt. Om man tar det trista fyndet först, så upplever jag bilen lite studsig vid ojämnheter i låg fart, exempelvis brunnslock, fartgupp osv. Tack och lov har jag däck med 55 profil så det blir inte struttigt. Med andra ord är det min egna kräsenhet som hade önskat mer. I övrigt beter sig bilen exemplariskt och ett riktigt lyft. Köra på en kullerstensgata är faktiskt komfortabelt. Vid snabba rattrörelser vill bilen fortfarande kränga men i snabba svängar är det svårt att känna någon lutning. Likaså är stabiliteten tillbaka. Provade lite "kurviga vägar" och trots ojämnheter håller den kursen, dessutom kan jag inte minnas att bilen krängt så lite någonsin. På köpet har jag nu fått mer kommunikation från hjulen vilket är trevligt. På det stora hela är jag faktiskt nöjd med sättningen så det var ett bra köp. Bilen är i all ärlighet något överdämpad och jag är fullt övertygad att man skull kunna gå på med rejält hårdare fjädrar. Fast å andra sidan hade det nog inte hjälpt det störiga studsandet vid låg fart.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1755



Oj, Har nog aldrig sett att Kolvstången har varit så dålig.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i Touring -04 | SÅLD
<<   1, 2, 3
17395 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande