Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum El-bilar! Banracingens framtid? | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 2 besök senaste veckan (66782 totalt) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Nu håller jag med om att det är en märklig attityd som främst uttrycks av drömmare som av något skäl tror det är en magic bullet. Men att det skulle vara "helt värdelöst" om man kräver "nån slags fordonsdynamik" är väl att ta i. Se t.ex. FSAE-E vs Formula-E ovan, eller en stadsbuss som dynamiskt rör sig i mestadels raka linjer mellan 0 och 50 km/h. Så nu får du förklara dig, och den gamla dängan om utmattning i HV kablar duger inte. _________________ Pontus Fyhr |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Om vi börjar med det uppenbara så kan man ju snabbt konstatera att antingen krävs det väldigt kraftiga motorer eller en växellåda, per hjul. Sen så hamnar alla reaktionskrafter i hjulupphängningen eller så sätter man motorerna i karossen men då blir det nåt slags "halv-hjulmotor". Problemet med det är att man får korta drivaxlar/packningsproblem. Två motorer per axel ger behov av två uppsättningar med inverters osv, dyrt. Skall man sen kolla på mjukvara så behöver man en mjukvara som kontinuerligt justerar momentet med avseende på torque vectoring så att bilen behåller balansen oberoende av hur vägen svänger eller hur fort man kör osv. Med en diff så löser det sig automagiskt. Om man nu vill ha torque vectoring så kan man lösa det smartare och då krävs en klart mindre motor och man bibehåller vectoringmomentet till toppfarten, med hjulmotorer så avtar det beroende på hastighet och gaspådrag (i alla fall om man inte vill minska bilens hastighet) Ställ upp en konceptvalsmatris så hamnar hjulmotorer sist om du inte har en väldigt specifik kravlista. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Allmänt banåkaforum El-bilar! Banracingens framtid? | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 2 besök senaste veckan (66782 totalt) |