Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - 172 kg lättare
<<   1, 2, 3 ... , 18, 19, 20   >>
7 besök senaste veckan (82906 totalt)
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



Putrix skrev:
Spjuvern skrev:
här kommer vikterna
VF 367 HF 360
VB 334 HB 327
ser du nått fel?


riktigt fint resultat. Antar att det är med dig i samt att siffrorna håller sig även när krängarna är återmonterade, vad är det för bil?


japp siffrorna är med mig i och siffrorna håller sig med krängarna på

siffrorna är från senaste CW på min gula E36 M3a som är på bilden

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 203



Skönt att det inte blev mer skador på bilen. Såg riktigt fin, vart lite avis faktiskt. Får du fixa bilen så hoppas jag vi ses på något mer drift arrangemang nästa år.

mvh Tobbe som körde vit 318IS

_________________
Tobias Gunnarsson
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Tobbe,

Du fick fin ordning på din körning under dagen. Och du var väl den som fick mest kört också? Jag såg en annan kille för något år sedan som hade grymt fin schvung på sin 318iS. Verkar vara en bra bil att balansera med.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Jag plockade av kåpor under bilen för att se om något gått sönder under min grundstötning med en frusen jordvall i Knislinge.

Fästet till oljekylaren var trasigt på ena sidan. Det kan innebära att jag försöker mig på universalkylare istället. Är inte säker än. Sedan ser jag att jag får lägga på lite skyddsfärg/massa på ett ställe. Ett avgasrörsfäste hade också fått sig en känga. Men det blir nytt när det är dags att byta avgassystem.

En detalj som fångade mitt intresse var dock remhjulen som sitter längst ned utanför ett tandat hjul. Här finns det en skada på kanten som gör att remmen lyfter lite. Dår vore det intressant att höra hur Rejsas virtouser hade gjort. Är det läge att skaffa ett nytt remhjul? Eller är det ett försumbart problem?



Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896



Det ser väl inte helt bra ut... Är ju lite meck å byta men det vore ju det bästa! Du kan inte bända / slå tillbaks kanten istället?

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Den är ju sannolikt rätt så mjuk. Jag ska se om jag kan komma åt den ovanifrån när inte remmen ligger för och bända lite.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 811



PeOR skrev:
Den är ju sannolikt rätt så mjuk. Jag ska se om jag kan komma åt den ovanifrån när inte remmen ligger för och bända lite.

Peo.


jo bända eller slipa bort den böjda kanten så inte remmen lyfter borde ju vara bättre än hur det ser ut nu

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Här kommer lite bilder till arkivet. Läsvärdet får nog anses vara begränsat, med tanke på att de flesta skruvar ner sina motorer på en kafferast. Eftersom det här är bilens dagbok så får det dock hamna här.

Remhjulet var ganska enkelt att bända tillbaka när jag väl hade hittat rätt sätt att ta stöd. Jag putsade av kanterna med lite smärjelduk. Nu går remmen helt fritt. Jag tror det är lika bra som ett nytt hjul. Jag lät bli att göra något vid remhjulet till AC'n eftersom det knappast kommer någon sådan i bilen igen. Jag såg att remmen börjar bli trött. Jag får byta den vid tillfälle. Är det svårt att byta remmen om man har tummen förhållandevis centrerad i handen?

Jag hissade upp bilen runt om och gav mig under för att hitta alla ställen där rostskyddet fått sig en törn. Det visade sig bara vara på bilens högersida, något som jag för övrigt hörde när vi drog bilen av jordvallen. Jag borstade bort smuts och slipade.



Jag kollade av lagningen av frontspoilern. Den känns stark. Nu väntar jag på att det ska sluta regna så att jag kan slipa den och spackla upp igen.

För övrigt så har det hänt en bra sak. En RealCar-butik har öppnat i Helsingborg. Vad som är riktigt farligt för hushållskassan är att de finns i samma hus som företaget. De har bara haft öppet en vecka med redan fått påhälsning av nattliga inbrottsgäster. Tråkigt att det ska behöva vara så. Det är trevliga grabbar i butiken och jag kan bara rekommendera ett besök in där för alla som har Helsingborg inom räckhåll.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41656

Forumägare
Forumägare

Noterade att vi haft våra M3'or precis lika länge, jag köpte min år 2000 osså. Trevliga dom häringa E36'orna

_________________
Magnus Thomé
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Det såg ju ut som du skulle jacka upp ett par klasser där ett tag, Magnus. Men bra att du är kvar. Åtminstone ett tag till.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



PeOR skrev:







Glöm inte pallbockar när du skruvar under bilen...vi vill ju ha våran Peo kvar

I övrigt tycker jag det verkar som thumbs up tummen sitter där den skall. Keep up the good work

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Jaså, det såg du Marcus. Jag har bara två pallbockar och de håller upp framvagnen. Jag inbillar mig att om bilen skulle trilla ner bak så skulle jag ändå ha utrymme. Men jag reste mig upp när jag låg framme vid kylaren och drog ett stötfångarfäste rakt in i ryggen. Nu har jag ett stooort plåster efter ompyssling av fru och dotter. Vem kunder tro att det skulle vara så farligt att meka?

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Meka är totalt livsfarligt!!
Det är därför jag drar mig för att ta tag i de enklaste göromål med bilen... thumbs down


_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Kompisar,

Behöver tips från er som tänker motorer. Tidigare har min vattentemperatur alltid varit helt stabil på 0,48 om mittsträcket är 0,5. När jag lagade bilen efter att ha kört sönder oljekylen på driftingeventet så gjorde jag en tabbe och gjorde ett hål i plaststycket i min vattenkylare. Jag tätade hålet genom att sätta en skruv och det blev helt tätt. Kanske 1 dl kylarvätska kom ut och då sannolikt 1 dl luft in. Nu ska E36 kylarna vara självluftande.

När jag nu eldar på så glider vattentemperaturen upp över mittstrecket, inte mycket men kanske till 0,55. Sedan när man inte ger järnet så går temperaturen tillbaka till 0,45. Oljetemperaturen är precis som vanligt. När jag jagar på så mycket jag vågar på allmän väg får jag vattentemperaturen till max 0,55 eller kanske 0,57.

Kan det vara så att det finns en luftbubbla i kylaren som inte behagat komma ut än? Jag har kört 4 mil totalt. Eller är det något annat? Locket är på, behållaren är fylld som den ska. Inget dropp. Alla eventuella förslag är mycket välkomna.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



PeOR skrev:
Kompisar,

Behöver tips från er som tänker motorer. Tidigare har min vattentemperatur alltid varit helt stabil på 0,48 om mittsträcket är 0,5. När jag lagade bilen efter att ha kört sönder oljekylen på driftingeventet så gjorde jag en tabbe och gjorde ett hål i plaststycket i min vattenkylare. Jag tätade hålet genom att sätta en skruv och det blev helt tätt. Kanske 1 dl kylarvätska kom ut och då sannolikt 1 dl luft in. Nu ska E36 kylarna vara självluftande.

När jag nu eldar på så glider vattentemperaturen upp över mittstrecket, inte mycket men kanske till 0,55. Sedan när man inte ger järnet så går temperaturen tillbaka till 0,45. Oljetemperaturen är precis som vanligt. När jag jagar på så mycket jag vågar på allmän väg får jag vattentemperaturen till max 0,55 eller kanske 0,57.

Kan det vara så att det finns en luftbubbla i kylaren som inte behagat komma ut än? Jag har kört 4 mil totalt. Eller är det något annat? Locket är på, behållaren är fylld som den ska. Inget dropp. Alla eventuella förslag är mycket välkomna.

Peo.


HEj Peor sorry om jag svärtar ner din tråd
ÄR oxå intresserad av en lösning på detta då jag dom två senaste banträffarna eller rättare sagt alla träffar i år har lidit av att tempen krypit upp en pinne till höger om mitten. Oljetempen håller sig runt 110-120 på bana.
Saker jag funderat på som ev. Orsak

Viskoskoppling
Vattenpump
Termostat
Luftfickor
Dålig kylare (ser ok ut)

Jag kan acceptera viss ökning av tempen men jag hade såklart hellre sett en stabil temp även när man pressar den lite. Visst pressar jag den mer i år då både bil o förare förhoppningsvis utvecklas men det är ganska tydligt just en pinne upp.?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
balobas
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 31



Hej! Har inte orkat ta mig genom hela tråden så jag frågar istället, har du tagit bort reservhjulsbaljan, isf har du viktuppgift på den?

_________________
Jens Granberg
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



balobas skrev:
Hej! Har inte orkat ta mig genom hela tråden så jag frågar istället, har du tagit bort reservhjulsbaljan, isf har du viktuppgift på den?


Enligt ETK så väger reservhjulsbaljan tillsammans med rambenen bak ca 11kg men det är vikt på rätt ställe.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Niklas Sandström skrev:
balobas skrev:
Hej! Har inte orkat ta mig genom hela tråden så jag frågar istället, har du tagit bort reservhjulsbaljan, isf har du viktuppgift på den?


Enligt ETK så väger reservhjulsbaljan tillsammans med rambenen bak ca 11kg men det är vikt på rätt ställe.


Jag har ersatt baljan med 1mm plåt på ett par e36or och viktbesparingen blir då 4,5kg. Som Niklas säger, det är vikt på rätt ställe. Inte lönt om man inte gör det för att använda platsen till annat, tex avgas, diffuser.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
balobas
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 31



Tackar för uppgifterna! Man slipper ju ett tungt reservhjul oxå =)

_________________
Jens Granberg
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



balobas skrev:
Tackar för uppgifterna! Man slipper ju ett tungt reservhjul oxå =)


Det är väl enklare att plocka ur det än att kapa bort baljan

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Dessutom är baljan bra att ha, får ju plats ett hjul där i så man kan ha 2 banhjul i bagaget och 2 i baksätet, utan baljan blir det svårt .

_________________
Viktor Starkman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - 172 kg lättare
<<   1, 2, 3 ... , 18, 19, 20   >>
7 besök senaste veckan (82906 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande