Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 - 172 kg lättare | << 1, 2, 3 ... , 18, 19, 20 >> 7 besök senaste veckan (82906 totalt) |
japp siffrorna är med mig i och siffrorna håller sig med krängarna på siffrorna är från senaste CW på min gula E36 M3a som är på bilden _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Tobbe,
Du fick fin ordning på din körning under dagen. Och du var väl den som fick mest kört också? Jag såg en annan kille för något år sedan som hade grymt fin schvung på sin 318iS. Verkar vara en bra bil att balansera med. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Jag plockade av kåpor under bilen för att se om något gått sönder under min grundstötning med en frusen jordvall i Knislinge.
Fästet till oljekylaren var trasigt på ena sidan. Det kan innebära att jag försöker mig på universalkylare istället. Är inte säker än. Sedan ser jag att jag får lägga på lite skyddsfärg/massa på ett ställe. Ett avgasrörsfäste hade också fått sig en känga. Men det blir nytt när det är dags att byta avgassystem. En detalj som fångade mitt intresse var dock remhjulen som sitter längst ned utanför ett tandat hjul. Här finns det en skada på kanten som gör att remmen lyfter lite. Dår vore det intressant att höra hur Rejsas virtouser hade gjort. Är det läge att skaffa ett nytt remhjul? Eller är det ett försumbart problem? Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Det ser väl inte helt bra ut... Är ju lite meck å byta men det vore ju det bästa! Du kan inte bända / slå tillbaks kanten istället?
_________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
Den är ju sannolikt rätt så mjuk. Jag ska se om jag kan komma åt den ovanifrån när inte remmen ligger för och bända lite.
Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
jo bända eller slipa bort den böjda kanten så inte remmen lyfter borde ju vara bättre än hur det ser ut nu |
||||
Här kommer lite bilder till arkivet. Läsvärdet får nog anses vara begränsat, med tanke på att de flesta skruvar ner sina motorer på en kafferast. Eftersom det här är bilens dagbok så får det dock hamna här.
Remhjulet var ganska enkelt att bända tillbaka när jag väl hade hittat rätt sätt att ta stöd. Jag putsade av kanterna med lite smärjelduk. Nu går remmen helt fritt. Jag tror det är lika bra som ett nytt hjul. Jag lät bli att göra något vid remhjulet till AC'n eftersom det knappast kommer någon sådan i bilen igen. Jag såg att remmen börjar bli trött. Jag får byta den vid tillfälle. Är det svårt att byta remmen om man har tummen förhållandevis centrerad i handen? Jag hissade upp bilen runt om och gav mig under för att hitta alla ställen där rostskyddet fått sig en törn. Det visade sig bara vara på bilens högersida, något som jag för övrigt hörde när vi drog bilen av jordvallen. Jag borstade bort smuts och slipade. Jag kollade av lagningen av frontspoilern. Den känns stark. Nu väntar jag på att det ska sluta regna så att jag kan slipa den och spackla upp igen. För övrigt så har det hänt en bra sak. En RealCar-butik har öppnat i Helsingborg. Vad som är riktigt farligt för hushållskassan är att de finns i samma hus som företaget. De har bara haft öppet en vecka med redan fått påhälsning av nattliga inbrottsgäster. Tråkigt att det ska behöva vara så. Det är trevliga grabbar i butiken och jag kan bara rekommendera ett besök in där för alla som har Helsingborg inom räckhåll. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Det såg ju ut som du skulle jacka upp ett par klasser där ett tag, Magnus. Men bra att du är kvar. Åtminstone ett tag till.
Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Glöm inte pallbockar när du skruvar under bilen...vi vill ju ha våran Peo kvar I övrigt tycker jag det verkar som tummen sitter där den skall. Keep up the good work MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
Jaså, det såg du Marcus. Jag har bara två pallbockar och de håller upp framvagnen. Jag inbillar mig att om bilen skulle trilla ner bak så skulle jag ändå ha utrymme. Men jag reste mig upp när jag låg framme vid kylaren och drog ett stötfångarfäste rakt in i ryggen. Nu har jag ett stooort plåster efter ompyssling av fru och dotter. Vem kunder tro att det skulle vara så farligt att meka?
Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Meka är totalt livsfarligt!!
Det är därför jag drar mig för att ta tag i de enklaste göromål med bilen... _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
Kompisar,
Behöver tips från er som tänker motorer. Tidigare har min vattentemperatur alltid varit helt stabil på 0,48 om mittsträcket är 0,5. När jag lagade bilen efter att ha kört sönder oljekylen på driftingeventet så gjorde jag en tabbe och gjorde ett hål i plaststycket i min vattenkylare. Jag tätade hålet genom att sätta en skruv och det blev helt tätt. Kanske 1 dl kylarvätska kom ut och då sannolikt 1 dl luft in. Nu ska E36 kylarna vara självluftande. När jag nu eldar på så glider vattentemperaturen upp över mittstrecket, inte mycket men kanske till 0,55. Sedan när man inte ger järnet så går temperaturen tillbaka till 0,45. Oljetemperaturen är precis som vanligt. När jag jagar på så mycket jag vågar på allmän väg får jag vattentemperaturen till max 0,55 eller kanske 0,57. Kan det vara så att det finns en luftbubbla i kylaren som inte behagat komma ut än? Jag har kört 4 mil totalt. Eller är det något annat? Locket är på, behållaren är fylld som den ska. Inget dropp. Alla eventuella förslag är mycket välkomna. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
HEj Peor sorry om jag svärtar ner din tråd ÄR oxå intresserad av en lösning på detta då jag dom två senaste banträffarna eller rättare sagt alla träffar i år har lidit av att tempen krypit upp en pinne till höger om mitten. Oljetempen håller sig runt 110-120 på bana. Saker jag funderat på som ev. Orsak Viskoskoppling Vattenpump Termostat Luftfickor Dålig kylare (ser ok ut) Jag kan acceptera viss ökning av tempen men jag hade såklart hellre sett en stabil temp även när man pressar den lite. Visst pressar jag den mer i år då både bil o förare förhoppningsvis utvecklas men det är ganska tydligt just en pinne upp.? _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Enligt ETK så väger reservhjulsbaljan tillsammans med rambenen bak ca 11kg men det är vikt på rätt ställe. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Jag har ersatt baljan med 1mm plåt på ett par e36or och viktbesparingen blir då 4,5kg. Som Niklas säger, det är vikt på rätt ställe. Inte lönt om man inte gör det för att använda platsen till annat, tex avgas, diffuser. _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||
Det är väl enklare att plocka ur det än att kapa bort baljan _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 - 172 kg lättare | << 1, 2, 3 ... , 18, 19, 20 >> 7 besök senaste veckan (82906 totalt) |