Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Supra -89 Targa 7M-GTE | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20 >> 3 besök senaste veckan (72129 totalt) |
-:|Updatering - 2011-02-23|:-
Det blev bara en snabbvisit till supran i dag men lyckades iaf ta bort den trasiga övertrycksventilen från diffen. Den ventil som var mosad och orsakade läckande packboxar. Nu behöver jag bara få tag i en ny ventil Jag fick även hem kondningar till min HF box i dag. Bilder: Det som är kvar av diffens övertrycksventil och dess plats på diffen Kondningar till min HF box _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2011-03-04|:-
I dag tog jag ner resten av avgassystemet och då följde även turbon med. Det var lagom vitt i grenröret. En av anledningarna till det ser ni i sista bilden. Jag plockade isär turbon så att jag kan använda avgashuset när jag passar in och bygger DP'n. Bilder: Främre delen av avgassystemet ute Detsamma gäller turbon Sedan plockades turbon isär Testar DP flänsen Sätter en delning mellan avgasutblåsen på turbon Det här förklarar en hel del _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2011-03-13|:-
I dag fortsatte jag med DP'n. Den är kanske lite för låg, men det kan justeras senare. Bilder: DP'n Kanske lite för låg _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2011-03-17|:-
I dag köpte jag ett till mätarkluster som jag kan montera de nya mätarna i. Då kan jag behålla mitt orginal kluster som backup. Här om dagen köpte jag även lite fler delar till min HF box samt hämtade upp några neon trafos från jobbet. Bilder: Mitt nya mätarkluster En bonus bild på min flickväns familjs katt Fler delar till HF boxen _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2011-03-21|:-
I dag började jag med mitt nya oljesystem. Jag har bestämt mig för var jag ska placera oljekylare, filterhållare och termostat, så nu ska jag bara dra ledningar. Jag har även börjat pilla ihop HF boxen så den är snart redo för provkörning. Bilder: Motoroljekylarens placering Filterhållarens och termostatens placering Fler delar till HF boxen Jag har börjat sätta ihop HF boxen _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2011-10-10|:-
Jag vet att jag ligger långt efter när det gäller uppdateringar, men jag ville bara få skriva lite om vad som hänt de senaste dagarna och i dag. Till och börja med, för er som inte vet. Jag har skjutit topplockspackningen, helt mitt fel. Motorn är urplockad, isärplockad och lämnad till motorbearbetaren. Toppen vakuumsögs och det var långt från tätt på avgassidan för cyl. 1. Toppen tog jag med mig hem. Jag ska borra upp en kylkanal i toppen samt pilla lite i förbränningsrummet samt avgas och insugs kanalerna. I dag var det dags att beställa delar Så i dag har jag beställt Arias kolvar (1'a överdimensionen), Eagle stakar, ARP pinnskruvar till toppen och ramlageröverfall och nya banjoskruvar till kolvkylningen. När jag får klartecken från motor bearbetaren så kommer jag att beställa metall topplockspackning, lager osv. När motorn slutligen sitter ihop så kommer jag att ha en motor som jag kan vara nöjd med Jag kommer iaf. att veta vad som är gjort med den _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2011-03-22|:-
Jag fortsatte med oljesystemet i dag. Började sätta ihop mina oljeslangar. Jag använder "Earl's swivel seal" kopplingar och "Russel stainless steel braided" slangar. Bilder: Där sätter jag ihop mina oljeledningar Min första oljekylare med slangar Samma sak med termostaten _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2011-03-30|:-
Lite mer är gjort med oljesystemet. Filteradapter m.m. sitter på plats och slangarna är dragna. Bilder: Filteradapter Slangdragningen och där slangarna slutar, vid oljekylaren _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2011-04-01|:-
Jag jobbade mest med min HF box i dag och lyckades hinna med lite provkörning också. Min första kondning gick sönder, tur då att jag hade en extra. Jag la även till en extra jord till tändmodulen. Bilder: La till en extra jordkabel till tändningsboxen och skruvade tillbaka den i motorutrymmet Jobbade lite på ena sidostycket till vingen Gav mig på lite alu-svetsning med min HFbox Vilket resulterade i att första kondningen gick sönder _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
Tja, det skulle vara intressant. Jag har dock inte planat toppen ännu och vet därför inte hur mkt som kommer att saknas mellan block och topp. Men du kan väl skicka ett PM med pris? Du råkar inte ha vev och ram lager till samma maskin? _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2011-04-03|:-
Då var det dags att börja ta hand om diffen som är för rostig och har några läckande packboxar. Medan jag gick till attack mot diffhuset med roterande stålborstar så fick utgående axlar bada. När delarna var fina och rostfria fick dom lite färg på sig. Bilder: Dags att göra något åt diffen Tog bort utgående axlar Förbereder för elektrolyt En rostfri diff. Elektrolytprocessen igång Resultatet Målat med epoxiprimer _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2011-04-06|:-
Fortsatte med diffen. Nu är båda utgående axlarna elektrolytbadade. Bilder: Utgående axel #2 får också bada Ett till lager med primer _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2011-04-07|:-
Fortsatte med diffen och nu ligger topplacken på. Bilder: Topplack på _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2011-04-10|:-
En sak jag behövde ordna för att supran ska vara besiktnings godkänd var en yttre styrled. Nu när jag började skruva visade det sig dock att det bara var en lös mutter som ställde till det. Men nu är racket nere redan så jag gör det bästa av situationen och snyggar till det och byter ut slitagedelarna. Bilder: Styrracket ser inte så fin ut med all smuts och rost Men det blev mycket bättre efter lite slipning och färg _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2011-04-12|:-
I dag rengjorde jag vinterhjulen (org. fälgar), men vanlig avfettning gjorde inte så stor nytta. Så jag testade Cillit Bang och det fungerade över förväntan och det är relativt billigt när nutikerna har extrapris. Jag drog även på ett till lager färg på styrracket. Jag använde hammarlack för enkelhetens skull. Bilder: Rengjorde org. fälgarna Styrracket _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2011-04-15|:-
I dag började jag med kamremsbytet. Den gamla remmen ser schysst ut, men jag vet inte hur länge den har suttit där. Så jag gör hellre det här planerade bytet istället för ett oplanerat senare. Jag kommer även att byta vattenpumpen, termostaten och spännhjulet till kamremmen. Bilder: Förbereder för kamremsbyte Den gamla remmen som ser schysst ut En sensor blev ofrivilligt urkopplad _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2011-04-17|:-
I dag plockade jag ut de trasiga packboxarna ur diffen så nu är den redo för de nya. Jag monterade även nya delar till handbromsen. Bilder: Gamla packboxarna efter borttagning Redo för nya packboxar Renoverat parkeringsbromsen _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2011-04-18|:-
Pillat lite mer med oljeledningarna, några tankar om hur jag har dragit dom? Bilder: In och ut ur motorn In och ut ur motorutrymmet under höger strålkastare Runt termostaten och filterhållaren _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2011-04-21|:-
Nu har jag fått hem fler nya delar Det är skönt att slippa stötta huven med någon pinne. Bilder: Nya delar De flesta till supran och några till mazdan Nya packboxar monterade Nya huvdämpare _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2011-04-22|:-
Bland de nya delarna fanns både inre och yttre styrstag som jag monterade i dag, så nu är styrracket redo för montering. Jag fortsatte sedan med kamremsbytet och lyckades ta bort den svåraste delen, remhjulet. Bilder: Styrracket redo för montering Nya inre och yttre styrstag och de gamla För att ta bort den här skruven... ...behövde jag använda det här verktyget För att ta bort det här remhjulet... ...behövde jag använda den här avdragaren Redo för nästa steg _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
Våra race- och banåkarbilar Toyota Supra -89 Targa 7M-GTE | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20 >> 3 besök senaste veckan (72129 totalt) |