Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Supra -89 Targa 7M-GTE
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20   >>
3 besök senaste veckan (72129 totalt)
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-02-23|:-

Det blev bara en snabbvisit till supran i dag men lyckades iaf ta bort den trasiga
övertrycksventilen från diffen. Den ventil som var mosad och orsakade läckande
packboxar.
Nu behöver jag bara få tag i en ny ventil
Jag fick även hem kondningar till min HF box i dag.

Bilder:

Det som är kvar av diffens övertrycksventil


och dess plats på diffen


Kondningar till min HF box

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-03-04|:-

I dag tog jag ner resten av avgassystemet och då följde även turbon med.
Det var lagom vitt i grenröret. En av anledningarna till det ser ni i sista
bilden.

Jag plockade isär turbon så att jag kan använda avgashuset när jag passar in
och bygger DP'n.

Bilder:

Främre delen av avgassystemet ute


Detsamma gäller turbon




Sedan plockades turbon isär


Testar DP flänsen


Sätter en delning mellan avgasutblåsen på turbon




Det här förklarar en hel del

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-03-13|:-

I dag fortsatte jag med DP'n. Den är kanske lite för låg, men det kan justeras senare.

Bilder:

DP'n




Kanske lite för låg

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-03-17|:-

I dag köpte jag ett till mätarkluster som jag kan montera de nya mätarna i.
Då kan jag behålla mitt orginal kluster som backup.
Här om dagen köpte jag även lite fler delar till min HF box samt hämtade upp
några neon trafos från jobbet.

Bilder:

Mitt nya mätarkluster


En bonus bild på min flickväns familjs katt


Fler delar till HF boxen



_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-03-21|:-

I dag började jag med mitt nya oljesystem.
Jag har bestämt mig för var jag ska placera oljekylare, filterhållare och termostat,
så nu ska jag bara dra ledningar.
Jag har även börjat pilla ihop HF boxen så den är snart redo för provkörning.

Bilder:

Motoroljekylarens placering


Filterhållarens och termostatens placering


Fler delar till HF boxen


Jag har börjat sätta ihop HF boxen





_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-10-10|:-

Jag vet att jag ligger långt efter när det gäller uppdateringar, men jag ville bara få skriva lite om vad som hänt de senaste dagarna och i dag.

Till och börja med, för er som inte vet. Jag har skjutit topplockspackningen, helt mitt fel.
Motorn är urplockad, isärplockad och lämnad till motorbearbetaren.

Toppen vakuumsögs och det var långt från tätt på avgassidan för cyl. 1.
Toppen tog jag med mig hem. Jag ska borra upp en kylkanal i toppen samt pilla lite i förbränningsrummet samt avgas och insugs kanalerna.

I dag var det dags att beställa delar
Så i dag har jag beställt Arias kolvar (1'a överdimensionen), Eagle stakar, ARP pinnskruvar till toppen och ramlageröverfall och nya banjoskruvar till kolvkylningen.

När jag får klartecken från motor bearbetaren så kommer jag att beställa metall topplockspackning, lager osv.

När motorn slutligen sitter ihop så kommer jag att ha en motor som jag kan vara nöjd med Jag kommer iaf. att veta vad som är gjort med den

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-03-22|:-

Jag fortsatte med oljesystemet i dag. Började sätta ihop mina oljeslangar.
Jag använder "Earl's swivel seal" kopplingar och "Russel stainless steel braided" slangar.

Bilder:

Där sätter jag ihop mina oljeledningar


Min första


oljekylare med slangar


Samma sak med termostaten

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-03-30|:-

Lite mer är gjort med oljesystemet. Filteradapter m.m. sitter på plats och slangarna är dragna.

Bilder:

Filteradapter


Slangdragningen






och där slangarna slutar, vid oljekylaren

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Hello

Har en HKS 1,2mm stål packning i lager om du är sugen

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-04-01|:-

Jag jobbade mest med min HF box i dag och lyckades hinna med lite provkörning också.
Min första kondning gick sönder, tur då att jag hade en extra.

Jag la även till en extra jord till tändmodulen.

Bilder:

La till en extra jordkabel till tändningsboxen


och skruvade tillbaka den i motorutrymmet




Jobbade lite på ena sidostycket till vingen


Gav mig på lite alu-svetsning med min HFbox






Vilket resulterade i att första kondningen gick sönder

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
Supramannen skrev:
Hello

Har en HKS 1,2mm stål packning i lager om du är sugen


Tja,
det skulle vara intressant.
Jag har dock inte planat toppen ännu och vet därför inte hur mkt som kommer att saknas mellan block och topp.
Men du kan väl skicka ett PM med pris?
Du råkar inte ha vev och ram lager till samma maskin?

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-04-03|:-

Då var det dags att börja ta hand om diffen som är för rostig och har några läckande packboxar.
Medan jag gick till attack mot diffhuset med roterande stålborstar så fick utgående axlar
bada.

När delarna var fina och rostfria fick dom lite färg på sig.

Bilder:

Dags att göra något åt diffen


Tog bort utgående axlar




Förbereder för elektrolyt




En rostfri diff.




Elektrolytprocessen igång


Resultatet




Målat med epoxiprimer

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-04-06|:-

Fortsatte med diffen.
Nu är båda utgående axlarna elektrolytbadade.

Bilder:

Utgående axel #2 får också bada


Ett till lager med primer



_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-04-07|:-

Fortsatte med diffen och nu ligger topplacken på.

Bilder:

Topplack på



_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-04-10|:-

En sak jag behövde ordna för att supran ska vara besiktnings godkänd var en yttre styrled.
Nu när jag började skruva visade det sig dock att det bara var en lös mutter som ställde till det.
Men nu är racket nere redan så jag gör det bästa av situationen och snyggar till det och
byter ut slitagedelarna.

Bilder:

Styrracket ser inte så fin ut med all smuts och rost




Men det blev mycket bättre efter lite slipning och färg

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-04-12|:-

I dag rengjorde jag vinterhjulen (org. fälgar), men vanlig avfettning gjorde inte så stor
nytta. Så jag testade Cillit Bang och det fungerade över förväntan och det är relativt billigt
när nutikerna har extrapris.
Jag drog även på ett till lager färg på styrracket. Jag använde hammarlack för enkelhetens skull.

Bilder:

Rengjorde org. fälgarna




Styrracket

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-04-15|:-

I dag började jag med kamremsbytet.
Den gamla remmen ser schysst ut, men jag vet inte hur länge den har suttit där.
Så jag gör hellre det här planerade bytet istället för ett oplanerat senare.
Jag kommer även att byta vattenpumpen, termostaten och spännhjulet till kamremmen.

Bilder:

Förbereder för kamremsbyte


Den gamla remmen som ser schysst ut






En sensor blev ofrivilligt urkopplad

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-04-17|:-

I dag plockade jag ut de trasiga packboxarna ur diffen så nu är den redo för de nya.
Jag monterade även nya delar till handbromsen.

Bilder:

Gamla packboxarna efter borttagning


Redo för nya packboxar


Renoverat parkeringsbromsen

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-04-18|:-

Pillat lite mer med oljeledningarna, några tankar om hur jag har dragit dom?

Bilder:

In och ut ur motorn


In och ut ur motorutrymmet under höger strålkastare


Runt termostaten och filterhållaren



_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-04-21|:-

Nu har jag fått hem fler nya delar
Det är skönt att slippa stötta huven med någon pinne.

Bilder:

Nya delar


De flesta till supran och några till mazdan


Nya packboxar monterade


Nya huvdämpare

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-04-22|:-

Bland de nya delarna fanns både inre och yttre styrstag som jag monterade i dag, så nu
är styrracket redo för montering.
Jag fortsatte sedan med kamremsbytet och lyckades ta bort den svåraste delen, remhjulet.

Bilder:

Styrracket redo för montering


Nya inre och yttre styrstag


och de gamla


För att ta bort den här skruven...


...behövde jag använda det här verktyget


För att ta bort det här remhjulet...


...behövde jag använda den här avdragaren


Redo för nästa steg

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Supra -89 Targa 7M-GTE
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20   >>
3 besök senaste veckan (72129 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande