|
toob74
Halmstad
Här sen Dec 2012
Inlägg: 748
08 Okt 2013 17:03
Staffan Bergholm skrev: | Tack Jonas mfl, har fått väldigt bra information om vad dom här bilarna har gått för de senaste två åren.
Ska de närmaste dagarna komma fram till ett rimligt pris på bilen, kommer inte att ta i så jag kräks.
Har respekt för att målgruppen är ganska smal med tanke på att bilen inte är original.
Tråden kommer framöver att handla om hur jag gör i ordning bilen för försäljning.
Kommer lägga upp bilder, beskrivning av skick, sammanfattning av modifieringar mm.
Det blir också lite terapi för mig, ett sätt att släppa ett 12 årigt förhållande med bilen.
Första momenten var att tvätta bilen ordentligt.
Bilden är direkt från kameran, utan något trixande.
Lacken är helt otroligt fräsch, dock behöver jag fixa ett antal stenskott på framsidan av bakre hjulhusen.
Har börjat med att göra rent inne i kupén, detta är "baksätet", taget med fisheye kan tilläggas, har inte rund bur. Har photoshoppat lite för att öka ljusstyrkan, inredningen är svart.
Saker att fixa
- Städa kupén
- Fixa stenskott
- Vaxa och polera
- Höger sidoblinker och bakblinker funkar ej
- Röd lampa lyser för trasig fläktrem, fixa givaren
- Ljud från kupéfläkt vid vissa varvtal, ska försöka fixa
- Locket för säkringsdosan behöver monteras, idag för trångt under huven
- Litet oljeläckage vid turbos oljeretur, ska se om jag kan fixa det
- Tvätta och göra rent på motorns undersida
- Beställa nummerplåt |
Ser snyggt ut.
_________________ Tobias Bengtsson
Porsche 964 Carrera 2 - 1993
Porsche 964 Carrera RSR (Replika) - 1990
Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld)
|
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324
Trådstartare
08 Okt 2013 17:19
Tack Tobias
_________________
Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
|
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229
08 Okt 2013 21:10
Senast ändrad av jonthi, 08 Okt 2013 21:43, ändrad totalt 1 gång
Hur funkar en sån där Boost Controller egentligen? Har inte läst in mig på turboteknik ännu men det verkar poppis att stoppa in såna
EDIT: Hittade ett inlägg på Pelican's forum som verkar sammanfatta det hela perfekt:
BTW if you go with an electronic boost control (EBC), you want use a WG spring much less than the peak, something around a 0.7 or 0.6. The EBC blocks the signal to the WG until the set level is reached, then opens it up, at that point you want it to respond fast, hence the need for a lighter spring. The benefit of an EBC, over the obvious of adjustability, is it holds the WG completely shut until you reach the set point, so there is no creep in the WG that could leak out exhaust gas until it's needed.
http://forums.pelicanparts.com/911-930-turbo-super-charging-forum/5559 . . . .
M.a.o. bara fördelar och inga nackdelar, så vitt jag kan se.
MVH Jonas
_________________ Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
|
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324
Trådstartare
08 Okt 2013 21:42
jonthi skrev: | Hur funkar en sån där Boost Controller egentligen? Har inte läst in mig på turboteknik ännu men det verkar poppis att stoppa in såna
MVH Jonas |
Det är en regulator som sitter mellan "motorn" (plenum) och wastegaten.
Den regulerar vilket tryck som ska föras vidare till den fjänderspända kolven i wastegaten.
I mitt fall så är den inställd så att wastegaten i princip inte får något tryck skickat till sig för än trycket är uppe i 0.9 bar. Man skulle kunna säga att den "lurar" wastegaten.
Andra sätt att få samma effekt är att stoppa i annan fjäder i wastegaten eller använda en så kallad "pysventil". Fördelen med en boost controller är att du kan minska tiden då kolven är mellan öppet och stängt läge. En annan fördel är att du enkelt kan ändra vilket turbotryck du vill ha, oftast inne i kupén.
_________________
Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
|
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229
08 Okt 2013 21:48
Staffan Bergholm skrev: | jonthi skrev: | Hur funkar en sån där Boost Controller egentligen? Har inte läst in mig på turboteknik ännu men det verkar poppis att stoppa in såna
MVH Jonas |
Det är en regulator som sitter mellan "motorn" (plenum) och wastegaten.
Den regulerar vilket tryck som ska föras vidare till den fjänderspända kolven i wastegaten.
I mitt fall så är den inställd så att wastegaten i princip inte får något tryck skickat till sig för än trycket är uppe i 0.9 bar. Man skulle kunna säga att den "lurar" wastegaten.
Andra sätt att få samma effekt är att stoppa i annan fjäder i wastegaten eller använda en så kallad "pysventil". Fördelen med en boost controller är att du kan minska tiden då kolven är mellan öppet och stängt läge. En annan fördel är att du enkelt kan ändra vilket turbotryck du vill ha, oftast inne i kupén. |
Tack (se även min edit ovan)! Jag får nog skaffa mig en sån manick helt enkelt. Får googla mig fram till om det finns med kombinerad AFR så man slipper fylla kupén med displayer bara.
Och lycka till med försäljningen. Tror det kommer att gå alldeles utmärkt, men saknaden efteråt kan ju bli besvärlig, och svår att rätta till... Själv har jag aldrig lyckats ha en bil så länge så jag kan inte ens föreställa mig hur det kan bli!
MVH Jonas
_________________ Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
|
toob74
Halmstad
Här sen Dec 2012
Inlägg: 748
21 Okt 2013 14:20
Hur går det med "göra fin inför försäljningen" ?
_________________ Tobias Bengtsson
Porsche 964 Carrera 2 - 1993
Porsche 964 Carrera RSR (Replika) - 1990
Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld)
|
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324
Trådstartare
02 Nov 2013 12:14
toob74 skrev: | Hur går det med "göra fin inför försäljningen" ? |
Inte så bra
Ju mer jag höll på att fixa ju svårare blev det att acceptera ett liv utan den här bilen
Har lagt ner så mycket tid på den, kan den utan och innan, går ruskigt bra, är otroligt kul att köra och får mitt hjärta att bulta varje gång jag ser den
Familjen som haft och har en hatkärlek till bilen, kunde inte heller riktigt acceptera tanken på att den skulle försvinna.
Så det här med försäljningen sket sig på ren svenska.
Men jag har tappat mycket av mitt tidigare fokus. Vi totalrenoverade huset för ett knappt år sedan. Blåste ut hela huset, inte en enda av de ursprungliga innerväggarna är kvar. Vi utgick från uppbilade betonggolv, insidan av alla ytterväggar rivna, likviaså alla tak. Vi har dragit nytt vatten, avlopp, el, ventilation, byggde om delar av fasaden. Det enda som är orört är utsidan av taket. Så nu håller vi på att "bo in oss", köper gardiner, mattor, lampor, möbler, markiser, "fixar det sista", kommer på nya lösningar osv. Och det är kostar i både tid och pengar.
Tycker att det är kul så snart jag kommer ut i garaget, men det blir mer och mer sällan.
Är inte lika mycket på hugget som tidigare, gissar att det är en process och att jag inte är riktigt mentalt klar att skilja mig från bilen. Ska se om jag lyckas släpa mig ut i garaget för att putsa och fixa under vintern och sen se hur det känns till våren.
_________________
Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
|
toob74
Halmstad
Här sen Dec 2012
Inlägg: 748
02 Nov 2013 18:06
Jag vet.
Hoppas allt blir bra med huset så kanske du mejlar mig till våren, vem vet.
_________________ Tobias Bengtsson
Porsche 964 Carrera 2 - 1993
Porsche 964 Carrera RSR (Replika) - 1990
Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld)
|
toob74
Halmstad
Här sen Dec 2012
Inlägg: 748
02 Apr 2014 16:53
Kommit ut i garaget och börjat skruva på bilen ännu?
_________________ Tobias Bengtsson
Porsche 964 Carrera 2 - 1993
Porsche 964 Carrera RSR (Replika) - 1990
Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld)
|
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324
Trådstartare
_________________
Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
|
Supramannen
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515
13 Apr 2015 16:23
Jag har en h&r rsr sats liggande
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324
Trådstartare
13 Apr 2015 17:46
Supramannen skrev: | Jag har en h&r rsr sats liggande |
Cool, slår en signal
_________________
Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
|
toob74
Halmstad
Här sen Dec 2012
Inlägg: 748
13 Apr 2015 20:30
Jasså.... Har du vaknat till liv nu?
_________________ Tobias Bengtsson
Porsche 964 Carrera 2 - 1993
Porsche 964 Carrera RSR (Replika) - 1990
Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld)
|
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324
Trådstartare
13 Apr 2015 21:29
toob74 skrev: | Jasså.... Har du vaknat till liv nu? |
Ja plötsligt hände det...
Fast det har inte hänt något än, men oddsen är bättre än på länge
_________________
Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
|
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679
_________________ Anders F@lk
993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
|
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216
13 Apr 2015 21:52
Härligt Staffan
Dom där stolarna såg goa ut var hittar man dom?
_________________ Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
|
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324
Trådstartare
_________________
Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
|
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324
Trådstartare
13 Apr 2015 22:09
Magnus Svensson skrev: | Härligt Staffan
Dom där stolarna såg goa ut var hittar man dom? |
Ja, jag provade Thomas T stol och köpte likadan från samma ställe.
Tycker det är bra pris/prestanda och gillar formen med höga sidor, hoppas kunna slappna av mer i kurvorna så att jag slipper träningsvärk i benen :-)
Du hittar firman här:
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/seats/cobra-suzuka-pro-fit-fi . . . .
UK-baserade men frakten kostade bara 260 sek, dom skickade grejorna samma dag, svarade på frågor om ordern på mindre än 2 timmar.
_________________
Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
|
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4506
14 Apr 2015 06:37
Härligt att du är igång.
_________________ Jens Lanvin
|
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324
Trådstartare
_________________
Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
|
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324
Trådstartare
14 Apr 2015 19:06
Är ute efter en 993 GT2 vinge och "läpp" fram i glasfiber eller kolfiber.
Är det någon som vet var jag kan hitta grejor av hög kvalitet, allra helst i Europa?
_________________
Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
|
|