Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S2 1968 - Premiärtur på Knutstorp | << 1, 2, 3 ... , 15, 16, 17 >> 1 besök senaste veckan (76830 totalt) |
Har du kontaktat någon exorcist? Men jag tycker nog främst att du ska sälja bilen billigt till mig! Kan det vara så att blandningen är fet och att denna fördelar sig olika mellan cylindrarna så att 1 och 4 får alldeles för fet blandning - i kombination med att tändningen ger lite för dålig gnista p.g.a dålig jord. Eftersom bilen stått still ett tag kan det ha oxiderat i någon jordpunkt, kanske Vad jag förstår har felet uppkommit i samband med att bilen stått still. Europan har väl brytartändning, eller har jag missuppfattat? Elektronisk tändning som ger starkare gnista kanske hjälper (ihop med att avlägsna eventuell oxid så klart!) / Peter _________________ Peter Svelenius MGB GT -67 (såld) TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl Ducati Monster 797 |
||
Idag har jag testat att ändra blandningen, men det verkar inte vara lösningen. Det känns nu som att den faktiskt tänder (mycket) lite på 1-4, men drivs av 2-3. Jag har funderat lite över fördelaren, ifall de fyra nockarna på axeln på något märkligt sätt kan ha blivit skev, vilket skulle kunna ge märkliga brytargap och ge rotorn fel avstånd till fördelarlocket.
Jag gjorde rent jordflätans infästningar i block och ram och till batteriet, samt tändstiftshålens gängor. Jag funderar nu på möjligheten att minska tändstiftsgapet för att ge bättre förutsättningar för tändsystemet att producera gnista. Jag fick för något år sedan tips av Arne Berg att köra med NGK BP7ES istället för BP6ES. Jag minns ingen motivering till valet, men ser nu att 7 är ett kallare stift än 6. Det kanske inte är så bra? _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Skadar aldrig att prova att byta stift !
När vi fick hem kojan provade vi med allt , inget fick den att gå . . sen tog jag mina gamla mg stift o vips så gick den perfekt ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Snyggt jobbat Max, härligt att se bilen på hjul igen! Såg den på Ljungbyhed för några år sedan, och det hade varit synd och skam om den inte kommit ut på vägarna igen.
_________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||
Nu är det kontrollerat fritt blås från tratt till ventil. Och ventilerna rör sig som sagt som de ska. Jag har provat med varmare stift (vilken nytta det nu kan göra) och med mindre tändstiftsgap.
Jag plockade ur fördelaren och kontrollerade axeln, som såg rak och fin ut. Brytargapet var samma på alla fyra nockarna. Det verkar dock som att man kan flytta fördelarlocket något i sida (typ 0,5-1 mm), vilket inte känns så hundra. Men motorn går inte bättre oavsett hur man trycker locket i sida. Några andra idéer? För jag lyckas inte så bättre fart på grejerna. Boo-hoo... _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Det är nog tusan läge på att prova ny bensin. Det skulle ju kunna vara så enkelt. Den är ju faktiskt snart ett år gammal. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Ja du, det händer inte så mycket just nu, men jag fick i alla fall motorn att gå bra. Sen var det lite problem med oljeläckage, som i princip är fixat. Det läcker lite från tråget, vilket är lite irriterande, för jag behöver byta till en ny packning och har ingen hemma. Är det möjligen någon som har en trågpackning liggande? Jag har i varje fall tagit ett varv runt kvarteret med bilen tidigare i höst och den gick som den skulle. Så det är väl får man säga! I sommar kanske, om jag får tummen loss att fixa det sista. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Vad var det som va problemet med den ?
Bra att veta om något liknande skulle hända Hm , min laptop är just nu död. Men hittar jag en laddare så kan jag skicka PM med ett antal länkar till Renault sidor med delar ? Suttit ett tag nu och letat fram firmor som har reservdelar så det inte blir panik om något händer. Låter bra ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Ja du...största problemet var nog att jag kört modernare bilar i två år och inte mindes hur en fyra med siamesportar går med en tvåportsförgasare. Den går helt enkelt inte så jämnt under 3-4000. Rutinerat... Du får gärna skicka om du hittar uppgifterna. Jag vet en kille i Skåne som har grejer, men han skickar inte, så det är lite struligare. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Ah
Ungefär som MGn som inte riktigt gick på alla burkar på tomgång, satte en slang mellan insugsrören och vips så gick den lite bättre Ah , dom firmorna jag hittat är mestadels franska och en tysk sida. Verkar finnas alltifrån kompletta foder med smidda kolvar till packningar och fräcka alpine kåpor _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Sådär ja! Efter ytterligare ett par månaders skönhetssömn i garagehörnet beroende på att jag under våren riktat all min uppmärksamhet mot Porschen, fick Lotusen en chans att prestera lite.
Efter att batteriet laddats, startade motorn på andra varvet. Och detta var alltså flertalet månader sedan senaste starten. Engelsk kvalitet när den är som bäst! Alltså fungerade bara ena strålkastaren Allt är som det ska och sådana småproblem löser man snabbt och lätt. Den gick i övrigt som en klocka under den lilla provturen jag gjorde. Enda problemet är väl allt som hänt sedan jag körde bilen ordentligt senast, alltså innan Miatan och 944an. Lotusen är väl ingen raket, kan man sammanfatta det med... _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Sådär, då blev bilen till slut besiktigad och helt gatlaglig igen. Med blankt papper, naturligtvis Lite småplock finns att göra, men nu går det faktiskt att köra med bilen. Varför man nu ska göra det? Man börjar ju tro att den bilen hör hemma i ett dammigt hörn av garaget... I helgen ska det ut och brännas i alla fall!
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Riktigt jäkla najs att det gick bra ! Attans va vi ska gasa i helgen, du kanske ska ta den till knutan istället Lotus är ju snabba på bana sägas det ju _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Här var det dammigt. Det hade samlats en del damm på bilen också, men i sommar har den faktiskt luftats lite. Sportvagnsrallyt vid SSM blev succé med hjälp av Cédric, trots att bränslepumpen inte riktigt ville vara med på morgonen. Därefter har den gått som en klocka. Jag har haft lite problem med kylningen tidigare, men efter byte till ett kylarlock för högre tryck är det inga problem överhuvudtaget.
Endast glassåkning, alltså? Inte då - i söndags blev det stor premiär på Knutstorp. MSCC hade Prova på körning i samband med höstracet, så jag passade på att vara lite instruktör och dessutom ta ut Lotusen på bana i lite lugnt sällskap. Det fanns vissa farhågor om ifall grejerna skulle hålla och hur jäkla vettskrämd jag skulle bli - Inte av alla 82 hästkrafter, utan av något undermåliga bromsar och en notoriskt sladdrig bakvagn. Det var tydligen inte bara jag som var orolig, utan det var mer än en som undrade om jag verkligen skulle köra med den där bilen. Ingen orsak att oroa sig, för bilen gick som en klocka. Bromspedalen blev något mjuk efterhand och bakvagnen var precis så sladdrig som jag hade trott, men annars gick den fint. Vattentempen låg stabilt på en vettig nivå och den tuggade inte i sig någon nämnvärd mängd olja. Ett bakhjulslager fick spännas halvvägs, men det är väl rätt rimligt när man aldrig gjort en riktigt ordentlig shake down. Överlag var det skitkul att köra och det känns förvånansvärt mycket race att köra lättviktare från 60-talet jämfört med att köra tyskt gjutjärn från 90-talet. Jag var rätt försiktig till en början, men kände att det gick att ladda hyfsat på slutet när man känt in bilen lite. Fast jag tokfegade med inbromsningen på slutet av rakan, för den tryggheten infann sig inte riktigt. Självklart finns det en lista på förbättringar som jag skulle vilja göra, men det roliga är att mer pulver står rätt långt ner på den listan. Man blir ju livrädd ändå! Det kändes inte som att det krängde särskilt mycket och det verkar ju stämma. Det beror väl i och för sig mest på att det inte finns så mycket sportiga gatdäck i 13 tums dimension om man inte ska ha R-däck. Och det är nog en väldig tur att jag inte har sådana, för då hade nog bromsar och hjullager inte hållit särskilt länge! _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S2 1968 - Premiärtur på Knutstorp | << 1, 2, 3 ... , 15, 16, 17 >> 1 besök senaste veckan (76830 totalt) |