Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E82 - Timeattack
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
8 besök senaste veckan (195461 totalt)
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Kul att ni gillar det alla! Lite väl fina delar kanske.

Jeppsson:

Denna kommer bli klar, förr eller senare. Jag räknar med 2år till. Jag tror många mer än mig jobbar lika hårt för att ha råd med sina projekt som att bygga dem. Den kommer kosta som en Ferrari men i mina ögon är detta tuffare.

Mvh

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Hej,

Smågrejar lite i garaget ibland när jag har tid. Med en kaffe i ena handen så går det inte så fort men jag blir nöjd iallafall.

Blev en liten jigg för att fixera turbosarna där jag efter många timmar klurande valt att ha dem. Positionen blir lika/spegelvänt mot varandra och kommer ligga 10mm från bilens plana golv. Blir väldigt tajt med wg, torrsumpspump och motorfästen. Grenrören blir en kompromiss mellan effekt, respons, utrymme och framförallt låg vikt. Jag kommer porta och slipa allt perfekt innan jag svetsar ihop avgashus med grenrör.

Fruktansvärt tidsödande att bygga kollektor med böjda rör mot att ha "raka" in i kollektorn. Men kul





Blev ett litet hjärta













Mvh

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1804



Stiligt!

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4691



Varför svetsa avgashuset? En Vbandsklämma tar inte mycket plats. Är det för trångt att komma åt och dra?

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Christian: Tack

Cammo: Det tar för mycket plats på längden och wg:n måste gå in där klämman skall vara. Självklart skall flänsen på turbon slipas bort. Men faktiskt vikt också. Kanske låter larvigt men många bäckar små

Mvh

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1106



Jag vill inte vara den som är en party popper
Men har det någonsin hållit under en längre tid att försöka svetsa i hop gjutjärn med vanligt svart?
Brukar ju gärna vilja spricka och speciellt när det finns svängningar/vibrationer med i bilden.
Eller har du någon super duper lösning där du vill dela med dig av

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18696



Nu är det väl knappast gjutjärn i avgashusen men nån form av legering som inte är samma som rören är det ju säkert, typ hög nickelhalt.
Läser man på lite så borde det gå.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4691



Jodå, det går.

Vikt? Fan vad go du e!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1106



MaZ skrev:
Nu är det väl knappast gjutjärn i avgashusen men nån form av legering som inte är samma som rören är det ju säkert, typ hög nickelhalt.
Läser man på lite så borde det gå.


Ja gjutjärn kannske var att ta i, men olika samansättningar har nog metallerna garanterat.
Mun funkar det som ni säger, så är ju de as bra thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
jocke_c
uppsala
Här sen Jan 2009
Inlägg: 234



Nu börjar i allafall jag bli lite nyfiken på hur det går med detta balla bygge 😊

_________________
Joakim Carlsson
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Man kan ju alltid köra PMI på delarna och välja ett överlegerat lämpligt tillsatsmtrl därefter....

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Ja jösses! Så du testar en M3 på bana, och beslutar dig för att "bygga en bil"!? Helt underbart! Må du orka hela vägen, för detta är världsklass!

_________________
Stefan Larsson
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Hur går det David? Riktigt nyfiken, väntar alltid på att se din tråd under knappen "Allt nytt"

_________________
Nils Erixon
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3213



NErixon skrev:
Hur går det David? Riktigt nyfiken, väntar alltid på att se din tråd under knappen "Allt nytt"


Åsså lyfter du tråden å man blir överlycklig över en uppdatering......förstöööör

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
bmwted
Helsingborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 37



Hur går det med detta sjuka bygge?

_________________
Ted Lundgren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Hur går det ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Ursäkta att jag inte svarat tidigare.

Jag har prioriterat lite andra saker än detta bygge under det senaste året. Jag satte lite hård tidspress och kände att jag tappade det roliga med bilbyggandet och beslöt mig för att låsa garaget i princip.

Ändå har det gått sakta framåt hela tiden men mestadels små saker. Jag har ritat lite nya delar samt planerat för att eventuellt nu längre fram ta ledigt och bygga på chassit mer intensivt.

Jag har ca 90% av alla delar jag behöver för att kunna färdigställa bilen så nu krävs bara hårt arbete med chassit vilket jag vill göra i lugn och ro. Jag tror fortfarande jag har ett år kvar med bara chassit.

Det är fortfarande mycket fixpunkter som skall göras så jag har beslutat att köpa en riktbänk (med mätsystem) och göra resterade hemma. Storsta anledningen är att jag tycker just det är så roligt. Därefter skall bilen tillbaka för att få resterade rör samt FIA klassning. Plåtjobbet är jag naturligtvis också super sugen på att göra.

Fick 4st dämpare för något halvår sedan med bakre fästen till uprightsen. ttx40mk2. Fina saker.






mvh david

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1804



äntligen update!
Hur mycket är det kvar på chassit? Bild?

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564


Trådstartare
Christian Hedblom skrev:
äntligen update!
Hur mycket är det kvar på chassit? Bild?


Kände att det var på tiden att skriva något. Jag smygläser ju fortfarande en hel del

Chassit kanske är 40% klart så mycket kvar.

Jag har lite bilder men väntar till efter FIA klassningen är klar. Jag är feg Jag tänkte att jag visar lite mer bilder när jag känner mig nöjd.


Jag har änligen en egen caroliner med massor av tillbehör så där skall bilen upp nu hemma i mitt egna garage Fästen och allt är klart redan. Riktbänken har varit väl omhändetagen men tyvärr har den stått 1månad under ett tak ute och fått lite ytrost men det visade sig se värre ut än vad det var.

Jag håller på och renoverar denna i skrivande stund. Alla tolerans ytor har jag gått över försiktigt med smärgelduk, rengjort och smörjt upp.

Bästa köp jag gjort, nu kan jag bygga vad jag vill själv













Mvh David

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1804



thumbs up

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
erlingborn2
Linköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 42



Blir jävligt seriöst kallven, visste inte ens att du hade en tråd på den här bilen. Har ju bara sett mobilbilder

_________________
Jesper Erlingborn

Toyota MR2 TURBO
Kompressormatad mögel Miata
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E82 - Timeattack
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
8 besök senaste veckan (195461 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande