Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -99 * BMWCUP #45 *
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14
3 besök senaste veckan (54141 totalt)
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Rikard Ahlin skrev:

Lyfte ena sidan på bilen och då gick bakhjulet att snurra.


Vissa har underliga lekar för sig under avslutningsfesten

_________________
BMW MC-klubben
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Rikard Ahlin skrev:
S Agartsson skrev:
Hur märkte du att förspänningen i diffen var borta?


Lyfte ena sidan på bilen och då gick bakhjulet att snurra.


Jaså, så simpelt

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



Grattis till två fina 3:e platser Rikard!!! Nu får vi se hur det blir 2012, jag blev inte så sugen att sälja heller

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2621


Trådstartare
Årets sista race gav blodad tand så uppladdningen för 2012 har redan börjat!

Fronten är tillfixad efter Per-olas rallycrossäventyr på Knutstorp och idag lämnade jag bilen till Magnus på JMB optimering i Halmstad för översyn och lite annat superhemligt fix.
Bilen har gått några år nu med minimalt underhåll så det känns som det är dags för en riktigt genomgång.


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Rikard Ahlin skrev:
idag lämnade jag bilen till Magnus på JMB optimering i Halmstad för översyn och lite annat superhemligt fix. :]


Den kommer bli grym med nya M3 V8:an.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2621


Trådstartare
Dags att ta tag i vrålåket efter vinterdvalan!



Dr Jaasunds analys gjorde gällande att det finns lite smågrejor som behöver åtgärdas vilket påbörjades idag. Riktigt kul att ta tag i grejorna när man inte skruvat på ett antal månader!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Rikard Ahlin skrev:

BBS RK på bilen

Apropå ingenting så är BBS RK en sjukt snygg fälg på compacten!
Lycka till 2012!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2621


Trådstartare
Gillar också looken med RKna, men i år kommer det att bli ännu lite lättare BBS RC till torrdäcken.

Nån som har en riktsats liknande denna att låna ut?


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2621


Trådstartare
Ett skepp kommer lastat!

Diffen är renoverad och uppgraderad till 40% och "nya" fälgarna skodda med 205/40-17 Kumho V70A K91.
Skall bli väldigt spännande att se hur diffen och däcken känns.


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Rikard Ahlin skrev:
Ett skepp kommer lastat!

Diffen är renoverad och uppgraderad till 40%


Jag gjorde lite "moddar" på din diff när den låg i mitt garage, hoppas du gillar dem

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Patrik Skoog skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Ett skepp kommer lastat!

Diffen är renoverad och uppgraderad till 40%


Jag gjorde lite "moddar" på din diff när den låg i mitt garage, hoppas du gillar dem


Du skulle ju inte skrivit det på tejpbiten Patrik! Det hade varit ännu roligare

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Johan Sjöström skrev:


Du skulle ju inte skrivit det på tejpbiten Patrik! Det hade varit ännu roligare



_________________
Patrik Skoog
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Det finns säkert fler "modifieringar" som Patrik har gjort, men ännu inte berättat för Rikard

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Måns Ulveståhl skrev:
Det finns säkert fler "modifieringar" som Patrik har gjort, men ännu inte berättat för Rikard


Vad jag hörde bytte han till spole istället för lamelldiff som slit så snabbt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2621


Trådstartare
Mantorp!

Tog ledigt på fredagen för att köra fredagsträningen som började kl 15. Planen var klar från början; Få ordning på däcktrycket och ut och nöt så många varv det bara går för att försöka hitta en vettig väg runt. Mitt tidigare facit från Mantorp är tämligen uselt, 2010 åkte jag av efter rakan utan bromsar och 2011 gick det åt 2 soppapumpar vilket gjorde att jag i princip bara körde racen. Sista halvtimmen började det kännas som att jag kunne åka jämna varvtider och hade hittat broms- och tangeringspunkter.

Lördagen inleddes med 2x20 min tidsträning vilket resulterade i en sjätte startruta i klass standard. Lite sämre än jag hoppats på men ändå med gott hopp eftersom varvtiderna bara var några få tiondelar efter de tre närmast framför i klassen.

Startade race 1 på insidan om Cardevik och kunde med mitt effektövertag och insida passera redan i ingången till startkurvan. Märkte redan här att jag fått upp bra temp i däcken på uppvärmingsvarvet och hade bra fäste. Framför låg Mattsson och Carlborg sida vid sida vilket gjorde att jag fick en bättre utgång genom parisern och kom upp på utsidan av Carlborg genom snabba högern upp mot chikanen, men fick släppa av innan chikanen för att bägge skulle komma genom. Fick även här en bra utgång och kunde på rakan komma upp på insidan av både Mattsson och Carlborg och bromsade förbi bägge i ingången till Mjölbykurvan. På nåt vis lyckades jag sen ganska snabbt få en lucka bakåt och när när Carlborg oturligt fick bryta nåt varv senare var det bara att bevaka luckan bakåt till Mattsson och gå i mål som trea.

Inför race 2 var läget bättre eftersom jag startade på tredje plats och målet var att behålla den i mål. Skoog och Ahlberg som låg framför var bra mycket snabbare så det var inte mycket att sätta emot där. Starten gick bra men redan inför första kurvan ligger Fägerblad långt upp på insidan. Med en sen bromsning och lite vidare spår än vanligt kunde jag hålla honom bakom då jag fick insidan in i parisen. Fick en liten lucka bakåt, men Fägerblad gasade som aldrig förr så det gick inte att slappna av det minsta. Efter ungefär halva racet kommer raset.. Ut på start och mål och i med fyran. Rassel rassel. Nytt försök, mer rassel och nu gick den i men det driver inte. H-E. I med femman och i samma ögonblick susar Fägerblad förbi och Cardevik är uppe i bagageluckan. Hornen har nu växt genom hjälmen och jag ger mig tusan på att bromsa liiite senare överallt för att försöka hänga med trots mitt nyvunna handikapp. Lyckas ganska hyggligt och i ett antal varv är det riktigt fin tät racing, framförallt med Cardevik. thumbs up Med 1,5 varv kvar av racet kommer tätbilarna i specialklassen ikapp för varvning vilket blir bättre tajmat för mig än Fägerblad så jag kommer lite närmare. Ut på sista varvet och nu gäller det! Bromsar seent i slutet på rakan och nu är jag nästan kapp. Har under racet märkt att jag har bättre fart över krönet och med ännu en sen inbromsning är jag ifatt inför hårnålen. Ser att Fägerblad också bromar sent, lite för sent och han är på väg ut i gruset. Fokuserar dock lite väl mycket på avåkningen så jag kommer fel in i kurvan och får ett dåligt spår genom kurvan. Givetvis passar Cardevik på att ta insidan och går om på väg upp mot depåkurvan. Laddar allt vad det går ut mot start och mål och Cardevik missar en växel vilket gör att vi går sida vid sida över mållinjen men det räcker inte utan Cardevik är före i mål. I Parc Ferme visar det sig att Ahlberg fått en stop-n-go vilket gör att det blir ännu en tredje plats vilket jag är klart nöjd med efter att ha kört halva racet utan fyran!

Stort tack till Medtävlande, Zaar och Rius för mek, verktyg och logi och naturligtvis alla andra som gör detta möjligt! thumbs up


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Gott jobbat!
Bra med många skåningar på pallen

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 290



Tråkigt att Mantorp alltid ska bita ifrån, men gutt att det blev pall iallafall

_________________
Johan Christensson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -99 * BMWCUP #45 *
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14
3 besök senaste veckan (54141 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande