Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323ti -99 * BMWCUP #45 * | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 3 besök senaste veckan (54141 totalt) |
Jaså, så simpelt _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||
Årets sista race gav blodad tand så uppladdningen för 2012 har redan börjat!
Fronten är tillfixad efter Per-olas rallycrossäventyr på Knutstorp och idag lämnade jag bilen till Magnus på JMB optimering i Halmstad för översyn och lite annat superhemligt fix. Bilen har gått några år nu med minimalt underhåll så det känns som det är dags för en riktigt genomgång. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Den kommer bli grym med nya M3 V8:an. _________________ Patrik Skoog |
||||
Dags att ta tag i vrålåket efter vinterdvalan!
Dr Jaasunds analys gjorde gällande att det finns lite smågrejor som behöver åtgärdas vilket påbörjades idag. Riktigt kul att ta tag i grejorna när man inte skruvat på ett antal månader! _________________ Rikard Ahlin |
||||
Apropå ingenting så är BBS RK en sjukt snygg fälg på compacten! Lycka till 2012! |
||||
Ett skepp kommer lastat!
Diffen är renoverad och uppgraderad till 40% och "nya" fälgarna skodda med 205/40-17 Kumho V70A K91. Skall bli väldigt spännande att se hur diffen och däcken känns. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Du skulle ju inte skrivit det på tejpbiten Patrik! Det hade varit ännu roligare _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Vad jag hörde bytte han till spole istället för lamelldiff som slit så snabbt _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Mantorp!
Tog ledigt på fredagen för att köra fredagsträningen som började kl 15. Planen var klar från början; Få ordning på däcktrycket och ut och nöt så många varv det bara går för att försöka hitta en vettig väg runt. Mitt tidigare facit från Mantorp är tämligen uselt, 2010 åkte jag av efter rakan utan bromsar och 2011 gick det åt 2 soppapumpar vilket gjorde att jag i princip bara körde racen. Sista halvtimmen började det kännas som att jag kunne åka jämna varvtider och hade hittat broms- och tangeringspunkter. Lördagen inleddes med 2x20 min tidsträning vilket resulterade i en sjätte startruta i klass standard. Lite sämre än jag hoppats på men ändå med gott hopp eftersom varvtiderna bara var några få tiondelar efter de tre närmast framför i klassen. Startade race 1 på insidan om Cardevik och kunde med mitt effektövertag och insida passera redan i ingången till startkurvan. Märkte redan här att jag fått upp bra temp i däcken på uppvärmingsvarvet och hade bra fäste. Framför låg Mattsson och Carlborg sida vid sida vilket gjorde att jag fick en bättre utgång genom parisern och kom upp på utsidan av Carlborg genom snabba högern upp mot chikanen, men fick släppa av innan chikanen för att bägge skulle komma genom. Fick även här en bra utgång och kunde på rakan komma upp på insidan av både Mattsson och Carlborg och bromsade förbi bägge i ingången till Mjölbykurvan. På nåt vis lyckades jag sen ganska snabbt få en lucka bakåt och när när Carlborg oturligt fick bryta nåt varv senare var det bara att bevaka luckan bakåt till Mattsson och gå i mål som trea. Inför race 2 var läget bättre eftersom jag startade på tredje plats och målet var att behålla den i mål. Skoog och Ahlberg som låg framför var bra mycket snabbare så det var inte mycket att sätta emot där. Starten gick bra men redan inför första kurvan ligger Fägerblad långt upp på insidan. Med en sen bromsning och lite vidare spår än vanligt kunde jag hålla honom bakom då jag fick insidan in i parisen. Fick en liten lucka bakåt, men Fägerblad gasade som aldrig förr så det gick inte att slappna av det minsta. Efter ungefär halva racet kommer raset.. Ut på start och mål och i med fyran. Rassel rassel. Nytt försök, mer rassel och nu gick den i men det driver inte. H-E. I med femman och i samma ögonblick susar Fägerblad förbi och Cardevik är uppe i bagageluckan. Hornen har nu växt genom hjälmen och jag ger mig tusan på att bromsa liiite senare överallt för att försöka hänga med trots mitt nyvunna handikapp. Lyckas ganska hyggligt och i ett antal varv är det riktigt fin tät racing, framförallt med Cardevik. Med 1,5 varv kvar av racet kommer tätbilarna i specialklassen ikapp för varvning vilket blir bättre tajmat för mig än Fägerblad så jag kommer lite närmare. Ut på sista varvet och nu gäller det! Bromsar seent i slutet på rakan och nu är jag nästan kapp. Har under racet märkt att jag har bättre fart över krönet och med ännu en sen inbromsning är jag ifatt inför hårnålen. Ser att Fägerblad också bromar sent, lite för sent och han är på väg ut i gruset. Fokuserar dock lite väl mycket på avåkningen så jag kommer fel in i kurvan och får ett dåligt spår genom kurvan. Givetvis passar Cardevik på att ta insidan och går om på väg upp mot depåkurvan. Laddar allt vad det går ut mot start och mål och Cardevik missar en växel vilket gör att vi går sida vid sida över mållinjen men det räcker inte utan Cardevik är före i mål. I Parc Ferme visar det sig att Ahlberg fått en stop-n-go vilket gör att det blir ännu en tredje plats vilket jag är klart nöjd med efter att ha kört halva racet utan fyran! Stort tack till Medtävlande, Zaar och Rius för mek, verktyg och logi och naturligtvis alla andra som gör detta möjligt! _________________ Rikard Ahlin |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323ti -99 * BMWCUP #45 * | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 3 besök senaste veckan (54141 totalt) |