Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3,2 -96 "Smurfen"
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14
1 besök senaste veckan (53097 totalt)
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
dwarf81 skrev:
snyggt med svarta fälgar till den blåa.. ska ja me ha barafördet..


Rätt läckert med dom svarta fälgarna=)

Beläggen har landat och det riktiga avgassystemet verkar landa ungefär samtidigt
som vi kommer hem från Turkiet i mitten av nästa vecka, då blir det äntligen lite gött ljud igen ; )

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Ny oljekylare monterad, bromsvätska bytt, hjulinställning måndag morgon, Licensen kom med Posten idag ( betalades i måndags, snabbt jobbat SBF...), Sviestad på måndag kväll, ska försöka hinna putsa lite innan bara...=)

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
paddeman
Karlskrona
Här sen Dec 2005
Inlägg: 151



Kul att se din "nya" bil Martin!
Men vi måste ju få se fler bilder!

_________________
Daniel "Padde" Lindstedt

BMW 328 projekt i samarbete med: NFS.nu | Collex Styling | Schmiedmann | Adolfsson Composite | PPF | DOTZ |
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
paddeman skrev:
Kul att se din "nya" bil Martin!
Men vi måste ju få se fler bilder!


Tjena

He he, kan väl bjudas på någon bild efter helgen då jag putsat lite....

Ingen tråkig kärra du sätter ihop, det är ju jobbigt nog att läsa om allt du gör !! =)

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Bilen har nu blivit hjulinställd och är klart för kvällen på Sviestad.

Ca 3,2 grader camber fram, toe out 0,5 mm fram och 0,75 mm toe in bak. Som vanligt krånglade camber bak, 1,65 grader på ena sidan och 2,07 grader på andra.

Vet någon vad man max kan få för camber bak egenligen på en M3 E36, med friska prylar alltså !?

Kanske måste man byta till camberstag alá Millway, även om man kunde nöja sig med ca 2,5 grader !? Det blir ju annars rätt mycket billigare med nya orginal...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Det var max 1.8 pa min.

Peo

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
PeOR skrev:
Det var max 1.8 pa min.

Peo


oki, camberstag behövs alltså !! Märktes för övrigt också under dagens körning på Sviestad.

Där märktes också att ett bättre chassi och grövre krängare samt en del nya bussningar behövs, det var ju kul.... >

Tråkigt var också att oljetempen var precis lika hög som vanligt trots ny oljekylare. Har nu förstått att det är termostaten i oljefilterhuset som behöver bytas.

Hinns allt detta med innan Anderstorp 3/7 ??

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Bistec skrev:

Hinns allt detta med innan Anderstorp 3/7 ??


Japp

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1521

Namndispens
Namndispens

Bistec skrev:
PeOR skrev:
Det var max 1.8 pa min.

Peo


oki, camberstag behövs alltså !! Märktes för övrigt också under dagens körning på Sviestad.

Där märktes också att ett bättre chassi och grövre krängare samt en del nya bussningar behövs, det var ju kul.... >

Tråkigt var också att oljetempen var precis lika hög som vanligt trots ny oljekylare. Har nu förstått att det är termostaten i oljefilterhuset som behöver bytas.

Hinns allt detta med innan Anderstorp 3/7 ??


Det var ju intressant att läsa att för hög oljetemperatur kan bero på en termostat i oljefilterhus. Finns det termostater med olika gradtal till m3 kan man ju fråga sig då, för en del har ju inte alls detta problem med för hög oljetemperatur på m3 e36 3,2. Vet någon om denna termostat är lätt att byta?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens

kolla tråden med Magnus Thomé's gamla bil, tror han hade problem med oljekylstermostaten i sin

_________________
Mikael S
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41688

Forumägare
Forumägare

På min bil så gick sönder termostaten så sakteliga under några år. Blev värre och värre helt enkelt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Termostaten går mig veterligen inte att byta, man byter oljefilterhus tyvärr.

om nu inte någon har gjot en egen specialare.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41688

Forumägare
Forumägare

Johan Sjöström skrev:
Termostaten går mig veterligen inte att byta, man byter oljefilterhus tyvärr.

om nu inte någon har gjot en egen specialare.


Termostaten går att byta men går inte att köpa löst AFAIK. Man måste köpa hela huset med termostat inkluderat.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Tyvärr får man som sagt köpa hela filterhuset, men jag har förstått att man får en slant för det gamla på autopower, för det finns dom som vill ha möjligheten till oljekylare som inte har det från början.

Lite övriga funderingar:

Tyckte H&R chassit var för mjukt, skulle nog vilja ha ett Bilstein PSS9 Clubsport + H&R krängningshämmare, dessutom är camberstag bak ett måste, men nuvarande camber var det för sladdrigt ! Vad tros om detta...!?

Sedan är det bussningsfrågan, då bilen ändå ska brukas en del på gata också av frun vore det ju bra om bilen inte känns som en 100 % racebil. Är det helt fel att tänka att man kanske byter ut viktiga bussnignar till nya orginal !? Blir det sååå mycket bättre på banan om man istället väljer typ delrin etc...!?

Vore fint med lite tankar ochs synpunkter...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728



Har ett "vanligt" PSS9 kit till salu för bra pengar där du sedan kan byta fjädrarna och komma undan mycket billigare än vad ett nytt kostar. Skicka PM om du vill ha mer info

Har H&R krängare också om inte en spekulant vill köpa dom som hörde av sig via PM tidigare idag.

Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Bistec skrev:
Sedan är det bussningsfrågan, då bilen ändå ska brukas en del på gata också av frun vore det ju bra om bilen inte känns som en 100 % racebil. Är det helt fel att tänka att man kanske byter ut viktiga bussnignar till nya orginal !? Blir det sååå mycket bättre på banan om man istället väljer typ delrin etc...!?
Vore fint med lite tankar ochs synpunkter...


Jag har just bytt bussningar på min 325 E46 Touring, som jag använder som Svenssonbil:
Främre bärarmsbussningar i bakvagnen:
Här valde jag Powerflex (från Forza för ca 840kr/par inkl frakt). Detta då bilen är utrustad med M-TechII paketet och 255/35-18 däck bak, dvs mycket däck att hålla reda på för bakvagnen, så det kändes bra med lite stummare än original. Dessutom är de mycket smidigare att montera än original - dvs du tar ner bärarmen i framkant borrar/karvar ut lite gummi ur bussningen. Därefter tar du din tigersåg från tex Jula (199kr) och sågar ut metallhöljet till bussningen. Slå ut det sista med hammare och stämjärn. Att sedan montera Powerflexbussningarna går på två sekunder - i med båda bussningshalvorna och pressa därefter in metallcylindern -klart!

Bakre bärarmsbussningar i framvagnen:
Här valde jag original bussningar från BMW (ca 1000/par). Jag vågade ej använda Powerflex här då jag läst en del "Internet-sanningar" om att powerflexbussningarna vandrar upp och ner längs bärarmen, samt att de till och med kan halka snett i hållaren vid hård körning. De gamla bussningarna var lätta att få av från bärarmen mha en Biltema tre-bens-avdragare. Att sedan få på de nya bussningarna är ett elände. Amerikanska sidor tipsar om att fetta in bussningar och bärarm med olika fantastika amerikanska medel, men det skulle jag vilja avråda från då bussningen kommer att fortsätta glida omkring även efter monteringen och därmed, potentiellt, ändra castervinkeln...

Jag upplever inte Powerflexbussningarna i bakvagnen som för stumma, och denna bilen används inte på bana!

ovan nämnda problem med montering kanske är ett icke-problem för dig då du har en hel del assistans och fina verktyg på jobbet... ;o)

Hoppas att du ändrar dig och dyker upp på Knutan i augusti!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
bmwrickard
Ekerö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 593



PeOR skrev:
Det var max 1.8 pa min.

Peo


Samma här, max 1,8, så camberstag är nog ett måste!

_________________
Rickard Edgren
BMW M3 Clubsport -97
BMW 325i Coupé -94
BMW 530d xDrive -17
BMW 320i xDrive -15
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



På min 95'a fick jag 3.5 grader camber bak med orignalstag, men då hade jag "skruvat ned den" riktigt lågt ..så det går att få mer än 1.8..

Jag har helt nya camberstag du kan få till bra pris, aldrig använda (Millway) PM'a om det kan vara intressant.

mvh P
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
oljefilterhus beställt !!

Camberstag på väg typ...fick tag på begagnade oanvända från Millway !!

Nicke_1 skrev:
Bistec skrev:
Sedan är det bussningsfrågan, då bilen ändå ska brukas en del på gata också av frun vore det ju bra om bilen inte känns som en 100 % racebil. Är det helt fel att tänka att man kanske byter ut viktiga bussnignar till nya orginal !? Blir det sååå mycket bättre på banan om man istället väljer typ delrin etc...!?
Vore fint med lite tankar ochs synpunkter...



Jag har just bytt bussningar på min 325 E46 Touring......


Tack för input !!

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1521

Namndispens
Namndispens

Martin, när du byter oljefilterhus så får du gärna titta på den gamla termostaten/shunten för att se om den är märkt med något fabrikat eller nummer. Borde ju finnas att köpa över disk någonstans även om inte bmw tillhandahåller den.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
blixten skrev:
Martin, när du byter oljefilterhus så får du gärna titta på den gamla termostaten/shunten för att se om den är märkt med något fabrikat eller nummer. Borde ju finnas att köpa över disk någonstans även om inte bmw tillhandahåller den.

/Johan B


Jag byter inte...det gör någon annan

Ska ställa frågan dock...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3,2 -96 "Smurfen"
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14
1 besök senaste veckan (53097 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande