Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 3,2 -96 "Smurfen" | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 1 besök senaste veckan (53097 totalt) |
Rätt läckert med dom svarta fälgarna=) Beläggen har landat och det riktiga avgassystemet verkar landa ungefär samtidigt som vi kommer hem från Turkiet i mitten av nästa vecka, då blir det äntligen lite gött ljud igen ; ) _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Ny oljekylare monterad, bromsvätska bytt, hjulinställning måndag morgon, Licensen kom med Posten idag ( betalades i måndags, snabbt jobbat SBF...), Sviestad på måndag kväll, ska försöka hinna putsa lite innan bara...=)
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Tjena He he, kan väl bjudas på någon bild efter helgen då jag putsat lite.... Ingen tråkig kärra du sätter ihop, det är ju jobbigt nog att läsa om allt du gör !! =) _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Bilen har nu blivit hjulinställd och är klart för kvällen på Sviestad.
Ca 3,2 grader camber fram, toe out 0,5 mm fram och 0,75 mm toe in bak. Som vanligt krånglade camber bak, 1,65 grader på ena sidan och 2,07 grader på andra. Vet någon vad man max kan få för camber bak egenligen på en M3 E36, med friska prylar alltså !? Kanske måste man byta till camberstag alá Millway, även om man kunde nöja sig med ca 2,5 grader !? Det blir ju annars rätt mycket billigare med nya orginal... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
oki, camberstag behövs alltså !! Märktes för övrigt också under dagens körning på Sviestad. Där märktes också att ett bättre chassi och grövre krängare samt en del nya bussningar behövs, det var ju kul.... > Tråkigt var också att oljetempen var precis lika hög som vanligt trots ny oljekylare. Har nu förstått att det är termostaten i oljefilterhuset som behöver bytas. Hinns allt detta med innan Anderstorp 3/7 ?? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Det var ju intressant att läsa att för hög oljetemperatur kan bero på en termostat i oljefilterhus. Finns det termostater med olika gradtal till m3 kan man ju fråga sig då, för en del har ju inte alls detta problem med för hög oljetemperatur på m3 e36 3,2. Vet någon om denna termostat är lätt att byta? /Johan B _________________ Johan B |
||||
Termostaten går att byta men går inte att köpa löst AFAIK. Man måste köpa hela huset med termostat inkluderat. _________________ Magnus Thomé |
||||
Tyvärr får man som sagt köpa hela filterhuset, men jag har förstått att man får en slant för det gamla på autopower, för det finns dom som vill ha möjligheten till oljekylare som inte har det från början.
Lite övriga funderingar: Tyckte H&R chassit var för mjukt, skulle nog vilja ha ett Bilstein PSS9 Clubsport + H&R krängningshämmare, dessutom är camberstag bak ett måste, men nuvarande camber var det för sladdrigt ! Vad tros om detta...!? Sedan är det bussningsfrågan, då bilen ändå ska brukas en del på gata också av frun vore det ju bra om bilen inte känns som en 100 % racebil. Är det helt fel att tänka att man kanske byter ut viktiga bussnignar till nya orginal !? Blir det sååå mycket bättre på banan om man istället väljer typ delrin etc...!? Vore fint med lite tankar ochs synpunkter... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Har ett "vanligt" PSS9 kit till salu för bra pengar där du sedan kan byta fjädrarna och komma undan mycket billigare än vad ett nytt kostar. Skicka PM om du vill ha mer info
Har H&R krängare också om inte en spekulant vill köpa dom som hörde av sig via PM tidigare idag. Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||
Jag har just bytt bussningar på min 325 E46 Touring, som jag använder som Svenssonbil: Främre bärarmsbussningar i bakvagnen: Här valde jag Powerflex (från Forza för ca 840kr/par inkl frakt). Detta då bilen är utrustad med M-TechII paketet och 255/35-18 däck bak, dvs mycket däck att hålla reda på för bakvagnen, så det kändes bra med lite stummare än original. Dessutom är de mycket smidigare att montera än original - dvs du tar ner bärarmen i framkant borrar/karvar ut lite gummi ur bussningen. Därefter tar du din tigersåg från tex Jula (199kr) och sågar ut metallhöljet till bussningen. Slå ut det sista med hammare och stämjärn. Att sedan montera Powerflexbussningarna går på två sekunder - i med båda bussningshalvorna och pressa därefter in metallcylindern -klart! Bakre bärarmsbussningar i framvagnen: Här valde jag original bussningar från BMW (ca 1000/par). Jag vågade ej använda Powerflex här då jag läst en del "Internet-sanningar" om att powerflexbussningarna vandrar upp och ner längs bärarmen, samt att de till och med kan halka snett i hållaren vid hård körning. De gamla bussningarna var lätta att få av från bärarmen mha en Biltema tre-bens-avdragare. Att sedan få på de nya bussningarna är ett elände. Amerikanska sidor tipsar om att fetta in bussningar och bärarm med olika fantastika amerikanska medel, men det skulle jag vilja avråda från då bussningen kommer att fortsätta glida omkring även efter monteringen och därmed, potentiellt, ändra castervinkeln... Jag upplever inte Powerflexbussningarna i bakvagnen som för stumma, och denna bilen används inte på bana! ovan nämnda problem med montering kanske är ett icke-problem för dig då du har en hel del assistans och fina verktyg på jobbet... ;o) Hoppas att du ändrar dig och dyker upp på Knutan i augusti! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
På min 95'a fick jag 3.5 grader camber bak med orignalstag, men då hade jag "skruvat ned den" riktigt lågt ..så det går att få mer än 1.8..
Jag har helt nya camberstag du kan få till bra pris, aldrig använda (Millway) PM'a om det kan vara intressant. mvh P |
||||
oljefilterhus beställt !!
Camberstag på väg typ...fick tag på begagnade oanvända från Millway !!
Tack för input !! _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Martin, när du byter oljefilterhus så får du gärna titta på den gamla termostaten/shunten för att se om den är märkt med något fabrikat eller nummer. Borde ju finnas att köpa över disk någonstans även om inte bmw tillhandahåller den.
/Johan B _________________ Johan B |
||||
Jag byter inte...det gör någon annan Ska ställa frågan dock... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 3,2 -96 "Smurfen" | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 1 besök senaste veckan (53097 totalt) |