Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata 1.8 -94 - SÅLD! | << 1, 2, 3 ... , 13, 14, 15 >> 7 besök senaste veckan (46298 totalt) |
Puh!
Idag hade jag en lång dag i garaget men jag hann med ganska mycket också. Förra helgen såg det ut såhär: Nu ser det ut såhär: Däremellan såg det ut såhär med min egenhändigt påkomna metod att spänna kamdreven i rätt position så att kamremmen inte kuggar fel: och sedan såhär med generator, startmotor, insug och motorfästen monterade. Så nu går det framåt! _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
|
||||||||
Detta har jag missat, förmodligen pga. mitt internetkåma under vintern..
Men de är ganska lustigt, ifjol höll vi på med samma saker, chassi osv! Du låg lite före, nu är det samma sak, fast jag ligger nog lite före Min motor har suttit i bilen hela hösten, men väntan på nya delar från staterna har dragit ut på tiden. Så nu fick jag nog, och fick tag i de viktigaste beg. från en skrot.. Bör dyka upp på måndag, sedan ska bilen vidare för att dras igång.. Inte riktigt så jag får någon grundtändning, med dessa kammar & grejer Byter du kammar med, eller håller du dig till std? Ser bekvämt ut med en rakmonterad motor, fram i bilen. För mig är det lite tvärs emot, ligger mer under än står, eftersom maskinen sitter som den gör.. Men jag hoppas du får ordning på allt, lycka till _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||||||||
Så det blidde den iallafall!
Blir nog bra tror jag! Det är grillning på lördag - ta med fälgarna |
||||||||
sorry jag ska på releasefest i Malmö på lördag så jag kan inte. Men jag ska ut till Sturup på dagen... www.minilogue.com _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
Inga bilder idag men jag fick motorn på plats. Motorfästena satt inte i ordentligt tidigare eftersom alla bultar vid sprängkåpan inte var åtdragna.
Idag kopplade jag sladdar och slangar, skruvade i skruvar och drog åt bultar. Startmotorn, tändspolarna och kylaren är monterade. Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska gå tillbaka till min original-luftburk med KN-filtret, eller om jag ska köra vidare på det öppna filtret. Jag har också hunnit korta avgasröret en bit, det stack ut lite långt bakom kofångaren tidigare. Funderar på att antingen lacka änden mattsvart, eller polera upp den. När grenröret kommer så ska det i alla fall lindas med grenrörsbandage. Så det är lite jobb kvar, men jag kör nog ut imorgon kväll också. _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
Nämen titta vad som FedEx dök upp med idag:
Ett paket som precis gick in i mercans baksäte: ...innehållandes någonting blankt och avlångt... Jahapp, då är kvällarna och helgen räddad _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
Strålande!
Jag är tacksam att du lägger ner all tid på bilen åt mig. Jag hämtar den i mars... |
||||||||
Ja men tänk på att den blir dyrare och dyrare ju mer jobb jag lägger på den _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
Vi kvittar det mot att den är ett år äldre och skruvad av en it-snubbe... |
||||||||
Sådär, då var grenröret monterat!
Inga bilder idag. Det var inte helt enkelt eftersom jag redan hade sänkt ner motorn i motorfästena, och då gick inte grenröret att montera vilket jag upptäckte i fredags Tur i oturen hade jag motorlyften ca 1 meter från bilen så det var bara att fälla ut benen, dra ut stången, snäppa fast dem och lyfta. Sedan var det lite krångel och pust och stön med att få dit skiten och sänka ner motorn igen, men det gick till slut. EGR-röret och vattenrören är också monterade liksom lamdasond och röret framför motorn mellan gasspjället och luftfiltret. Filtret ska rengöras innan det monteras. Så nu är det inte så långt kvar! Det är några slangar och sladdar som ska kopplas in, alla muttrar och bultar ska efterdras, det ska läggas en svets på avgassystemet och sedan ska det också monteras tillbaka. Vätskor ska fyllas på och så ska en bön bes till bilguden innan motorn startas. Men det ska nog gå bra och sedan blir det _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
Dagens mek. Nä, gårdagens faktiskt, grenröret fick jag fast då Idag fyllde jag på vätskor och kopplade slangar och sladdar. Det mesta är faktiskt fixat nu, inte mycket kvar. _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
Är det något fel med och va IT-snubbe och skruva på bilar Roger?!
Är det orginal värmeväxlar vid olje filtert?! och om så är fallet hur sätts den fast?! Nyfiken om man kan implementera den på son 323a... |
||||||||
Tack för turen i Mazdan Andreas, klart kul bil .
Önskar att jag var en lika hängiven mekare som du . |
||||||||
Japp det är original. Sätts fast med den stora muttern som du ser sticka fram, den skruvas på den gängade stången i mitten som kommer ut i oljefiltret. Sedan går det en slang till bakkanten av toppen, och en till ett utlopp på gasspjället. Men det finns ju de som flyttar hela oljefiltret och sätter in en större oljekylare också.. _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
Ja just det . |
||||||||
Som på 323 DOHC då mao.. har en sån, men på min kompisars fordar monteras den med en adapter hylsa.. jag har ju inte tillräckligt lång stång ur blocket så då måste man byta den! |
||||||||
|
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata 1.8 -94 - SÅLD! | << 1, 2, 3 ... , 13, 14, 15 >> 7 besök senaste veckan (46298 totalt) |