Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -95 BMW CUP #45 *Såld*
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
3 besök senaste veckan (92993 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Härligt !
Många nya på gång i Special så det ser ut att bli ett bra 2015.
Kul med tillväxt och nya förare med rätt inställning! thumbs up

Till Knutan har jag hört att ytterligare en E36M3 gör debut

_________________
Patrik Skoog
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Flesh skrev:
Som det ser ut nu så behöver du bara ta dig i mål så har du en pallplats i första racet i special, thumbs up



_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Grymt kul Rickard thumbs up Ska hålla tummarna på Kinnekulle

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Måns Ulveståhl skrev:
Kul thumbs up

Tre månader kvar av året.
Du hinner bygga tre cupbilar till med ditt tempo


Ligger nåt i det.. Fick iden att köra cup sista semesterveckan så det har tagit ca en månad att omvandla bilen till att vara racebar. Tur det finns många snälla och hjälpsamma människor i BMWSC som hjälpt till på olika sätt.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Kommer bli kul!

Jag håller alla tummar jag har för dig!


_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Flesh skrev:
Som det ser ut nu så behöver du bara ta dig i mål så har du en pallplats i första racet i special, thumbs up


Ta mig i mål planerar jag att göra. Ser både Kinnekulle och Knutstorp som tester utan större ambition än att just ta mig i mål. Det finns ganska gott om både bilar och förare därute men få som kör av någon anledning, hoppas på bättre uppslutning nästa år.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
En tynande tillgång på 17" slicks har gjort att jag tänker testa 18" också. En omgång M3 E46 bakfälgar har landat hemma så nu väntar jag bara på ett gäng slicks i olika gummiblandningar att prova med. Blir förstås lite tyngre men å andra sidan är de lite bredare. Får nog bli ett varv till med skärmvalsen när jag funderar på det. Om nån har fler fälgar av denna typ i storlek 9x18 så är jag intresserad. Allt från enstaka till hela set är intressant


_________________
Rikard Ahlin
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Härmis

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
mblixt@gmail.com skrev:
Härmis



_________________
Rikard Ahlin
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784



mblixt@gmail.com skrev:
Härmis


Säjer jag också!

_________________
Raymond Andersen
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1203



Hur gick det? Kollade på amigo och det blev stopp?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Uffe24 skrev:
Hur gick det? Kollade på amigo och det blev stopp?


Ahlin gasade så mycket att däcken gav upp!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Racerapport Kinnekulle 21/9.

Efter några intensiva veckor då bilen gjorts tävlingsklar var det äntligen dags att få köra lite. Hade ingen annan ambition inför helgen än att få komma ut och köra och se så att bilen satt ihop ordentligt. Lördagskvällen ägnades åt besiktning med påföljande grillning med ett glatt BMWSC-gäng. thumbs up

Söndagsmorgonen bjöd på tjock dimma och daggfuktig bana men inget regn. Startade upp bilen strax innan första träningen och inser plötsligt att instrumenthuset är dött. Frapp och Tobbe kastade sig under huven och plockade bland säkringarna men felet var inte uppenbart så jag valde att åka ut utan fungerande instrumentering för att inte tappa träningstid. Lätt nervös över situationen med ny bil och avsaknad av instrument valde jag att inte gå på för hårt. Börjar så sakta hitta nån form av spår och flyt när det plötsligt slår till i ratten mitt i Kvarnkurvan och bilen studsar relativt odramatiskt ut i gräset på vänstersidan. Styr ut så långt från banan jag kan utan att köra fast och väljer att sitta kvar i bilen till bärgaren kommer, inser att jag står precis på spåren av nån annans tidigare avåkning i tangentens riktning.. När bärgaren kommer hoppar jag ur bilen och inser att jag fått punka vänster fram. Väljer att krypköra tillbaka till depån för att minimera avbrottet i träningen, Sorry!

Väl tillbaka plockas hjulet av och det visar sig att däcket separerat och till sist har det slitits upp ett stort hål i däcket insida. Har bara fyra hjul med slicks med mig, men Håkan Johansson är hygglig som tusan och lånar ut två hjul till mig som läggs på fram. thumbs up Går ut på andra tidsträningen och börjar om från början men får inte riktigt till nåt bra flyt, svårt att låta bli att tänka på vad som hänt om däcket gått i vänstern under bron istället.. Spenderar tiden fram till race 1 med att lokalisera anledningen till att instrumenthuset inte funkat, har räknat fel när jag plockat säkringar till ABSen så jag tog bort fel säkring.. Nåväl, lätt löst iaf.

Inser att jag startar mitt bland de främsta bilarna i Modifieratklassen och bestämmer mig innan start för att inte vara ivägen för deras fight om placeringar. Efter en något knepig startprocedur kommer alla iväg och jag hamnar mellan Robert Gustavsson och Daniel Öhman. Tar ett par varv att få upp lite mer fart och jag närmar mig Robban som snällt låter bli att stänga när jag kommer på insidan in mot kvarnkurvan och glider förbi. Upplever en allt tilltagande obalans i framhjulen och det slår rätt rejält i ratten, men jag utgår från att det är gummi eller pickup och hoppas att det skall försvinna igen. Varvet efter omkörningen av Robban är det dags igen, i ingången av Kvarnkurvan är punktering nummer två ett faktum. Bilen styr inte längre ordentligt så jag glider än en gång ut i gräset men bestämmer mig den här gången för att hålla mig ur spår och linka tillbaka till depån för att resten av gänget skall slippa åka 15 varv med gulflagg.

Vid det här laget har luften gått ur mig och jag bestämmer mig för att jag är klar för dagen. Lastar mina grejor och kollar på andra racet innan jag glider hemåt med svansen mellan benen. Minussidan med dagen är ganska uppenbar, men det finns också en del positiva saker: Bilen känns hyfsat välbalanserad om än något för understyrd, prylarna verkar sitta ihop och inte gå varmt eller annat tråkigt. Det är lååångt kvar till farten i toppbilarna som åker imponerande snabbt, men förhoppningsvis kommer det finnas tävlande med olika ambitionsnivåer även i specialklassen framöver så att det ändå kan bli roliga race framöver. Tur i oturen är nog också att punkorna inte orsakade några större incidenter eller övriga skador på bilen.

Tack alla som som gjorde detta till en trevlig helg! Avslutar med en bild som sammanfattar helgen.. Har ni fler tas de tacksamt emot, antingen här i tråden eller till rikard.ahlin@lodde.se

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1203



Synd! Något med hjul inställning?
Snart 11 oktober!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Tror inte det har nåt med hjulvinklar att göra. Tydligen har Michelindäcken en tendens att ge upp, både nya och beg som mina. Fått hem några Dunlop slicks idag och hoppas kunna få in dem i hjulhusen.



_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Filat lite på bilen sen Kinnekulle. Hade stora problem med upprepade upplåsningar av höger framhjul och det visade sig vara oket som kärvade, trots att det är nyrenoverat. Nåväl, nu är det väl motionerat och uppsmort igen och verkar fungera. Upplevde också att det var för lite drop bak, men nu har ett par hjälpfjädrar monterats och drop kunnat ökas med några centimeter vilket förhoppningsvis skall ge en mer konsekvent bakvagn.



Nya slicksen har också monterats vilket inneburit en del nya utmaningar. De mäter 255 mm bredd och 640 mm i diameter så de är inte helt enkla att skohorna in under skärmarna på en obreddad E36 sedan.. Efter att ha använt de flesta våldsverktyg jag har tillgång till så verkar de nu nästan få plats iaf. I jämförelse mot Michelinslicksen verkar de dock vara både ganska mycket mjukare och även ha ett tjockare lager slitgummi. Skall bli mycket intressant att testa!


_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Nya knäppa idéer gör att bilen med stor sannolikhet är till salu..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Varför är jag inte förvånad?
Vad ska du annars göra under vintern om du inte får bygga BMW Cup-bilar?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Måns Ulveståhl skrev:
Varför är jag inte förvånad?



_________________
Patrik Skoog
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Måns Ulveståhl skrev:

Vad ska du annars göra under vintern om du inte får bygga BMW Cup-bilar?


Umgås med familjen?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Familjen funkar i garaget också




_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -95 BMW CUP #45 *Såld*
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
3 besök senaste veckan (92993 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande