Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -95 BMW CUP #45 *Såld* | << 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 3 besök senaste veckan (92993 totalt) |
Ligger nåt i det.. Fick iden att köra cup sista semesterveckan så det har tagit ca en månad att omvandla bilen till att vara racebar. Tur det finns många snälla och hjälpsamma människor i BMWSC som hjälpt till på olika sätt. _________________ Rikard Ahlin |
||
Ta mig i mål planerar jag att göra. Ser både Kinnekulle och Knutstorp som tester utan större ambition än att just ta mig i mål. Det finns ganska gott om både bilar och förare därute men få som kör av någon anledning, hoppas på bättre uppslutning nästa år. _________________ Rikard Ahlin |
||
En tynande tillgång på 17" slicks har gjort att jag tänker testa 18" också. En omgång M3 E46 bakfälgar har landat hemma så nu väntar jag bara på ett gäng slicks i olika gummiblandningar att prova med. Blir förstås lite tyngre men å andra sidan är de lite bredare. Får nog bli ett varv till med skärmvalsen när jag funderar på det. Om nån har fler fälgar av denna typ i storlek 9x18 så är jag intresserad. Allt från enstaka till hela set är intressant
_________________ Rikard Ahlin |
||
Racerapport Kinnekulle 21/9.
Efter några intensiva veckor då bilen gjorts tävlingsklar var det äntligen dags att få köra lite. Hade ingen annan ambition inför helgen än att få komma ut och köra och se så att bilen satt ihop ordentligt. Lördagskvällen ägnades åt besiktning med påföljande grillning med ett glatt BMWSC-gäng. Söndagsmorgonen bjöd på tjock dimma och daggfuktig bana men inget regn. Startade upp bilen strax innan första träningen och inser plötsligt att instrumenthuset är dött. Frapp och Tobbe kastade sig under huven och plockade bland säkringarna men felet var inte uppenbart så jag valde att åka ut utan fungerande instrumentering för att inte tappa träningstid. Lätt nervös över situationen med ny bil och avsaknad av instrument valde jag att inte gå på för hårt. Börjar så sakta hitta nån form av spår och flyt när det plötsligt slår till i ratten mitt i Kvarnkurvan och bilen studsar relativt odramatiskt ut i gräset på vänstersidan. Styr ut så långt från banan jag kan utan att köra fast och väljer att sitta kvar i bilen till bärgaren kommer, inser att jag står precis på spåren av nån annans tidigare avåkning i tangentens riktning.. När bärgaren kommer hoppar jag ur bilen och inser att jag fått punka vänster fram. Väljer att krypköra tillbaka till depån för att minimera avbrottet i träningen, Sorry! Väl tillbaka plockas hjulet av och det visar sig att däcket separerat och till sist har det slitits upp ett stort hål i däcket insida. Har bara fyra hjul med slicks med mig, men Håkan Johansson är hygglig som tusan och lånar ut två hjul till mig som läggs på fram. Går ut på andra tidsträningen och börjar om från början men får inte riktigt till nåt bra flyt, svårt att låta bli att tänka på vad som hänt om däcket gått i vänstern under bron istället.. Spenderar tiden fram till race 1 med att lokalisera anledningen till att instrumenthuset inte funkat, har räknat fel när jag plockat säkringar till ABSen så jag tog bort fel säkring.. Nåväl, lätt löst iaf. Inser att jag startar mitt bland de främsta bilarna i Modifieratklassen och bestämmer mig innan start för att inte vara ivägen för deras fight om placeringar. Efter en något knepig startprocedur kommer alla iväg och jag hamnar mellan Robert Gustavsson och Daniel Öhman. Tar ett par varv att få upp lite mer fart och jag närmar mig Robban som snällt låter bli att stänga när jag kommer på insidan in mot kvarnkurvan och glider förbi. Upplever en allt tilltagande obalans i framhjulen och det slår rätt rejält i ratten, men jag utgår från att det är gummi eller pickup och hoppas att det skall försvinna igen. Varvet efter omkörningen av Robban är det dags igen, i ingången av Kvarnkurvan är punktering nummer två ett faktum. Bilen styr inte längre ordentligt så jag glider än en gång ut i gräset men bestämmer mig den här gången för att hålla mig ur spår och linka tillbaka till depån för att resten av gänget skall slippa åka 15 varv med gulflagg. Vid det här laget har luften gått ur mig och jag bestämmer mig för att jag är klar för dagen. Lastar mina grejor och kollar på andra racet innan jag glider hemåt med svansen mellan benen. Minussidan med dagen är ganska uppenbar, men det finns också en del positiva saker: Bilen känns hyfsat välbalanserad om än något för understyrd, prylarna verkar sitta ihop och inte gå varmt eller annat tråkigt. Det är lååångt kvar till farten i toppbilarna som åker imponerande snabbt, men förhoppningsvis kommer det finnas tävlande med olika ambitionsnivåer även i specialklassen framöver så att det ändå kan bli roliga race framöver. Tur i oturen är nog också att punkorna inte orsakade några större incidenter eller övriga skador på bilen. Tack alla som som gjorde detta till en trevlig helg! Avslutar med en bild som sammanfattar helgen.. Har ni fler tas de tacksamt emot, antingen här i tråden eller till rikard.ahlin@lodde.se _________________ Rikard Ahlin |
||
Tror inte det har nåt med hjulvinklar att göra. Tydligen har Michelindäcken en tendens att ge upp, både nya och beg som mina. Fått hem några Dunlop slicks idag och hoppas kunna få in dem i hjulhusen.
_________________ Rikard Ahlin |
||
Filat lite på bilen sen Kinnekulle. Hade stora problem med upprepade upplåsningar av höger framhjul och det visade sig vara oket som kärvade, trots att det är nyrenoverat. Nåväl, nu är det väl motionerat och uppsmort igen och verkar fungera. Upplevde också att det var för lite drop bak, men nu har ett par hjälpfjädrar monterats och drop kunnat ökas med några centimeter vilket förhoppningsvis skall ge en mer konsekvent bakvagn.
Nya slicksen har också monterats vilket inneburit en del nya utmaningar. De mäter 255 mm bredd och 640 mm i diameter så de är inte helt enkla att skohorna in under skärmarna på en obreddad E36 sedan.. Efter att ha använt de flesta våldsverktyg jag har tillgång till så verkar de nu nästan få plats iaf. I jämförelse mot Michelinslicksen verkar de dock vara både ganska mycket mjukare och även ha ett tjockare lager slitgummi. Skall bli mycket intressant att testa! _________________ Rikard Ahlin |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -95 BMW CUP #45 *Såld* | << 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 3 besök senaste veckan (92993 totalt) |