Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is -90
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
5 besök senaste veckan (93956 totalt)
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Kunde inte hålla mig från att modifiera bakvagnen med excenterbultar för camber och toe-justering när jag ändå hade kardan och avgassystem nere...

Så idag togs bakvagnen ner på golvet (skönt med lite vårsol i garaget):






Sen testade jag lite placering av brickorna som mina snälla vänner ritat och tillverkat åt mig. Excenterbultarna är BMW orginal till E34. Obs att det inte är samma balk, jag har en extra att labba med. Den blästrade var tidigare tänkt att moddas med ett s.k. GrA/DTM-kit med uniballs, men det blir nog inget av med det. Balk, bärarmar och mod-kit blir till salu när excenterbultarna är på plats och allt ser ut att lira.





Tanken är att svetsa brickorna så att översidan är parallell med fästena för silentblocken (de röda linjerna på sista bilden).

Toejusteringen tänkte jag sätta centrerat kring orginalhålen, men frågan är hur man vill göra med camberjusteringen? Några tankar?

En annan fråga är hur man ska montera excenterbultarna för att lättast komma åt att justera sen? De nurvarande sitter med muttern mot silentblocken på de yttre, och muttern mot diffen på de inre. Någon som testat?

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Jag hade denna typ av justering på min bil tyckte det var ett elände att komma åt & justera.
Så testa ordentligt så att du kommer åt.

jag hade toe justeringen i ytterkant & camber in mot diffen.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



lofstrom skrev:
Tanken är att svetsa brickorna så att översidan är parallell med fästena för silentblocken (de röda linjerna på sista bilden).

Toejusteringen tänkte jag sätta centrerat kring orginalhålen, men frågan är hur man vill göra med camberjusteringen? Några tankar?

En annan fråga är hur man ska montera excenterbultarna för att lättast komma åt att justera sen? De nurvarande sitter med muttern mot silentblocken på de yttre, och muttern mot diffen på de inre. Någon som testat?


Har gjort samma operation nu med i vinter. Håller på och monterar ihop.

Svetsade oxå så att det blev parallellt med silentblocket.

Satte toejusteringen centrerat och camberjustering med all justering åt mer negativ camber. Känns inte som det är aktuellt att skruva åt "fel" håll någongång. Och greppet blir väl inget vidare (om man minskar cambern alltså) då man även påverkar rollcenter när man flyttar/skruvar på exentern.

Tror att man måste nog ha skruvarna som du skriver om det ska gå att få loss bärarmen utan att sänka ned bakaxelbalken, tex om man skulle behöva byta hjullager eller så?




Edit: Det DTM-kittet med uniballs som du oxå har fungerar säkert bättre än excenterskruvarna men jag valde bort det då min rullar 90% som vanlig sommarbil. För dig som nästan bara kör bana med bilen? Kanske det är värt den extra tiden modifieringen tar. Nu börjar ju säsongen närma sig med stormsteg iof men när du ändå har kittet och extra bärarmar kanske det kan vara värt en funderare.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Jag hade denna typ av justering på min bil tyckte det var ett elände att komma åt & justera.
Så testa ordentligt så att du kommer åt.

jag hade toe justeringen i ytterkant & camber in mot diffen.


Ja jag antar att man måste ha upp bilen på en lyft och försöka och komma åt bultarna samtidigt som man ska mäta vinklarna.

Toe på yttern och camber på innern stämmer bra med min tanke.

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Magnus Lidholm skrev:

Har gjort samma operation nu med i vinter. Håller på och monterar ihop.

Svetsade oxå så att det blev parallellt med silentblocket.

Satte toejusteringen centrerat och camberjustering med all justering åt mer negativ camber. Känns inte som det är aktuellt att skruva åt "fel" håll någongång. Och greppet blir väl inget vidare (om man minskar cambern alltså) då man även påverkar rollcenter när man flyttar/skruvar på exentern.

Tror att man måste nog ha skruvarna som du skriver om det ska gå att få loss bärarmen utan att sänka ned bakaxelbalken, tex om man skulle behöva byta hjullager eller så?

Edit: Det DTM-kittet med uniballs som du oxå har fungerar säkert bättre än excenterskruvarna men jag valde bort det då min rullar 90% som vanlig sommarbil. För dig som nästan bara kör bana med bilen? Kanske det är värt den extra tiden modifieringen tar. Nu börjar ju säsongen närma sig med stormsteg iof men när du ändå har kittet och extra bärarmar kanske det kan vara värt en funderare.


Ser riktigt bra ut när du lackat allt och gjort klart. Ja det blir nog att sätta brickorna som du beskriver. Det är ju mer neg camber man vill åt.

Problemet med DTM-kittet som jag förstått det är väl dels att det egentligen inte är godkänt av SBP och dels att man måste shimsa in det vid varje justering vilket verkar lite meckigt. Men annars har du helt rätt, min bil är en 100% banbil även om den är gatreggad. Jag har ju allt utom själva uniballsen, som tyvärr blir rätt dyra om man ska ha bra kvalitet. Kul vore det dock!

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Brickorna svetsade på plats:



Och efter en första runda med dremmeln:



Återstår att finputsa lite i hålen, göra rent och sen lacka.

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Japan
Norrahammar
Här sen Mar 2010
Inlägg: 187



Riktigt nice bimmer! Och ännu en gång stort tack för dimljusen!

_________________
Gustav Kassermo

Legendcar

http://www.garaget.org/?car=275575
Citera
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009
Inlägg: 222



Har det nån betydelse var man placerar camber/toe justeringen? Alltså på ytter eller inne position.
Såg att ni har gjort olika lösningar i bilderna ovan.

/ Filip

_________________
Filip Böttcher

BMW e30 318is -88
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Japan skrev:
Riktigt nice bimmer! Och ännu en gång stort tack för dimljusen!


Hoppas dom blev bra!

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
filipbottcher skrev:
Har det nån betydelse var man placerar camber/toe justeringen? Alltså på ytter eller inne position.
Såg att ni har gjort olika lösningar i bilderna ovan.

/ Filip


Dom flesta verkar placera camberjusteringen innerst, men jag har även läst att det inte spelar någon större roll.

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



lofstrom skrev:
filipbottcher skrev:
Har det nån betydelse var man placerar camber/toe justeringen? Alltså på ytter eller inne position.
Såg att ni har gjort olika lösningar i bilderna ovan.

/ Filip


Dom flesta verkar placera camberjusteringen innerst, men jag har även läst att det inte spelar någon större roll.


Gjorde en liten enkel CAD på det hela bara för jag blev nyfiken, och iallafall gällande toe så blev det exakt samma vinkel på hjulet oavsett om man rörde inre infästningen tex 10mm, eller om man rörde yttre infästningen 10mm. Så det lär som Stefan säger spela mindre roll.

_________________
Peter Sternersson
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



lofstrom skrev:
filipbottcher skrev:
Har det nån betydelse var man placerar camber/toe justeringen? Alltså på ytter eller inne position.
Såg att ni har gjort olika lösningar i bilderna ovan.

/ Filip


Dom flesta verkar placera camberjusteringen innerst, men jag har även läst att det inte spelar någon större roll.


Att jag satte mina tvärt om var för att det ser ut att vara lättare att komma åt den inre justeringen när allt är på plats. Mina Powerflex-silentblock har mycket större "hatt" över balken så det blir nog tight att komma åt. Men tänkte justera till -2,5 med hjulen på plats och balken upp pallad till den höjden den har på bilen. Sedan låsa med Locktite och låsmuttern, sedan får Cambern vara bra. Toe får väl finjusteras för varje hjul när allt är monterat på bilen.

Fullfart i garaget ser jag thumbs up Du får väl hålla lite koll så att det inte bryter för mycket med dina delrinbussningar i bärarmarna så att det går trögt vid mycket camber, kanske behövs minst en gummibussning i varje bärarm?

Funkar det att lyfta hela bakaxeln på plats i bilen själv? Ner gick ju bra men kanske lite trixigare upp igen.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Magnus Lidholm skrev:
Att jag satte mina tvärt om var för att det ser ut att vara lättare att komma åt den inre justeringen när allt är på plats. Mina Powerflex-silentblock har mycket större "hatt" över balken så det blir nog tight att komma åt. Men tänkte justera till -2,5 med hjulen på plats och balken upp pallad till den höjden den har på bilen. Sedan låsa med Locktite och låsmuttern, sedan får Cambern vara bra. Toe får väl finjusteras för varje hjul när allt är monterat på bilen.

Fullfart i garaget ser jag thumbs up Du får väl hålla lite koll så att det inte bryter för mycket med dina delrinbussningar i bärarmarna så att det går trögt vid mycket camber, kanske behövs minst en gummibussning i varje bärarm?

Funkar det att lyfta hela bakaxeln på plats i bilen själv? Ner gick ju bra men kanske lite trixigare upp igen.


Det lär säkert inte bli kul att försöka justera vinklarna när det är monterat...

Jag frågade Samuel på Millway om denna kombon fungerade bra ihop, och det gjorde den enligt honom. Men jag kan hålla med om att det borde bryta lite.

Vi får väl se om jag lyckas lyfta tillbaks hela axeln själv, på nervägen hade jag hjälp av tre domkrafter.

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Hej
Fin bil vill jag börja med att säga.
Även jag har nyligen byggt denna bakvagnsjustering på min bil, så blev lite sugen på att kommentera. Satte också camberjusteringen på den inre, för att jag läst att alla gör det. Men förstår egentligen inte varför det skulle spela roll. Något med roll-centra kanske

Jag har en bussning som ligger mitt i mellan power-flex och delerin i hårdhet. När jag provjusterade innan montering så rörde det sig himla fint. Angående återmontering så satta jag fast en stor playwood-skiva på domkraften. Sen var det relativt ok att lyfta upp hela bakvagnen i ett svep. Kan dock vara bra med ett par hjälpande händer, då bultarna genom silent-blocken tenderar att hänga sig fast. Justeringen är inget jag heller ser fram emot. Verkar trååångt. 323 Compacten har dessutom ett tvärstag på länkarmen som försvårar ytterligare. Får bli ett riktigt hopkok av förlängare och knutkors på spärrhandtaget

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Idag blev det en stund i garaget igen. Dags att sätta tillbaka bakvagnen på sin plats

Nymålat och fint:




Bakvagnen balanserades på garagedomkraften och efter mycket trixande satt den på plats:


Det ser inte så svårt ut att komma åt och justera.... om man slipper ha tanken på plats

Nu återstår bara att återmontera allt (bromsslangar, handbroms, krängare, etc)

Någon som har erfarenhet av att köra med excenterbultar? Det känns som att bultarna skulle kunna röra sig Dom ska dras med 77Nm har jag läst mig till, och det kändes inte som speciellt hårt.

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8312



Jag gjorde detta på min M3E30 och bultarna höll sig. Jag drog dock hårdare än 77. Jag drog till jag tyckte det var lagom. De satt sedan.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



lofstrom skrev:
Magnus Lidholm skrev:
Att jag satte mina tvärt om var för att det ser ut att vara lättare att komma åt den inre justeringen när allt är på plats. Mina Powerflex-silentblock har mycket större "hatt" över balken så det blir nog tight att komma åt. Men tänkte justera till -2,5 med hjulen på plats och balken upp pallad till den höjden den har på bilen. Sedan låsa med Locktite och låsmuttern, sedan får Cambern vara bra. Toe får väl finjusteras för varje hjul när allt är monterat på bilen.

Fullfart i garaget ser jag thumbs up Du får väl hålla lite koll så att det inte bryter för mycket med dina delrinbussningar i bärarmarna så att det går trögt vid mycket camber, kanske behövs minst en gummibussning i varje bärarm?

Funkar det att lyfta hela bakaxeln på plats i bilen själv? Ner gick ju bra men kanske lite trixigare upp igen.


Det lär säkert inte bli kul att försöka justera vinklarna när det är monterat...

Jag frågade Samuel på Millway om denna kombon fungerade bra ihop, och det gjorde den enligt honom. Men jag kan hålla med om att det borde bryta lite.

Vi får väl se om jag lyckas lyfta tillbaks hela axeln själv, på nervägen hade jag hjälp av tre domkrafter.


Då fungerar det säkert bra, han borde ju veta. Är väl kanske mest turbo-åkare som gör denna modifiering med excenterskruvar och de brukar väl flytta till nästan noll camber och då blir väl brytningarna för stora. Lite sent för mig att ångra mig men körde på nya original gummibussningar i bärarmen, de är ju ganska hårda ändå.

Det gick ju bra att få den på plats thumbs up Såg en säker variant i en Alfa-tråd, lastpall och antar jag pallyft. Gissar att det är lite bök att sikta rätt så silentblocken träffar skruven.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
BTG skrev:
Jag gjorde detta på min M3E30 och bultarna höll sig. Jag drog dock hårdare än 77. Jag drog till jag tyckte det var lagom. De satt sedan.


Jag kunde inte hålla mig från att dra lite lite till efter att jag momentdragit

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Magnus Lidholm skrev:
Då fungerar det säkert bra, han borde ju veta. Är väl kanske mest turbo-åkare som gör denna modifiering med excenterskruvar och de brukar väl flytta till nästan noll camber och då blir väl brytningarna för stora. Lite sent för mig att ångra mig men körde på nya original gummibussningar i bärarmen, de är ju ganska hårda ändå.

Det gick ju bra att få den på plats thumbs up Såg en säker variant i en Alfa-tråd, lastpall och antar jag pallyft. Gissar att det är lite bök att sikta rätt så silentblocken träffar skruven.


Det gick faktiskt bra med garagedomkraften, gäller bara att hitta tyngdpunktsläget mitt under diffen. När det var dags att pricka in bultarna i bussningarna så tog jag två små domkrafter under balken för att höja hela bakvagnen i framkant så att vinkeln blev rätt.

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Idag blev bakvagnen helt klar och tanken kom på plats. Det tar sig!

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Och idag blev det premiärstart! Efter att kardan och avgassystem kommit på plats, bilen städats invändigt och tanken fått lite soppa i sig så var det dags för en provstart. Det tog ett tag innan den lyckades pumpa fram bensin hela vägen men sen hoppade den igång så fint. Inga synliga läckage eller annat strul. Nästa helg får det bli en provtur om vädret är bra.

Någon som vet var man kan få hjälp med hjulinställning och CW i Örebrotrakten? Jag skulle vilja anlita någon som har pysslat med räserbilar förut och inte bara en vanlig däckfirma.


_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is -90
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
5 besök senaste veckan (93956 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande