Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -99 * BMWCUP #45 *
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
7 besök senaste veckan (54151 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Snart race!

Det som började som lite småpyssel har de senaste veckorna växt till att bli en hel rad trevliga steg i rätt riktning!

Murphy tycks ha lämnat mig för en annan invånare i byn (Läs P.Skoog) och de senaste dagarna (för det är väl då man skall göra allt?) har det flutit på väldit bra.
Såhär långt har vi, dvs jag och en handfull andra cupåkare som alltid hjälper till thumbs up , lyckats åstadkomma:

Mindre övervikt
Bättre balanserad fjädersetup.
Löjligt bra cornerweight. Diffar 2 kg mellan tyngsta och lättaste hörn!
Moddad styrbox med aggresivare map och höjt varvstopp.
+ en massa andra mods som gör att bilen känns mer "rätt" i mina ögon.

Satan vad taggad jag är!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



letar efter GILLA knappen men det får bli en thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



Härligt!!! Då ses vi på Mantorp

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Gott mos, se nu till att köra hem minst 3 pallplatser i klass standard till Skåne. Allt annat är straffbart

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Racerapport Mantorp

Efter en hektisk sista vecka lämnade jag och Rius Skåne på morgonen för att vara framme på Mantorp i god tid för ett första testpass på fredagseftermiddagen. Av denna blev det tyvärr inte mer än 4 varv innan bilen dog, soppapump med tillhörande relä var stendöda. Som tur var fanns det fler sopppapumpar att tillgå i depån (Tack olof!) men någon mer träning blev det förstås inte.

Med ny pump i bilen såg jag fram emot att få åka träning på lördag morgon, äntligen skulle jag få åka Mantorp! Så blev det inte.. Pump nummer två gav upp efter bara ett fåtal varv. En snabb besiktning visade på metallspån i pumparna vilket kom från ombyggnaden av tanken som gjorts inför säsongen.

Medans johan fiskade metallspån ur tanken med magnet åkte jag till Biltema i Linköping för att skaffa ny pump. Efter sju sorger och åtta bedrövelser, två turer till Biltema för byta ev pump mm hoppade bilen till sist igång tio minuter innan lineup för race 1. Startade sist eftersom jag bara kört uppvärmningsvarv på kvalet och körde upp mig till en sjätte plats under ett tämligen odramatiskt race där jag mest körde själv utan medtävlare i sikte. Inte vad jag hoppats på, men varvtiderna var inte heller mycket att skryta med.

Söndagens träning flöt på utan större bekymmer, dock började bilen hosta efter ett tag i högerkurvor vilket sannolikt berodde på att soppapumpslösningen som snickrats ihop under lördagen inte funkade lika bra som originalet med lite soppa i tanken. Kunde under träningen konstatera att jag hade bra fart i de snabba böjarna, men sämre grepp i de långsammare samt att i princip hela startfältet i klassen har bilar som går fortare rakt fram.

Race 2 var mycket roligare! Fick till en bra start och lyckades ta ett par positioner i första kurvan där jag visste att jag hade bra grepp. Hade en bra fight med Fägerblad i början av racet, fantastiskt kul att kunna åka sida vid sida i tät och clean racing! Harald hade mer mos på rakan och efter några varv tappade jag kontakten. Kom ikapp Emil som startat längre upp i fältet och vi hade en riktigt rolig fight under racets andra halva. Jag var långsammare på rakan vilket gjorde att emil kunde gasa förbi, men jag bromsade senare och lyckades hålla honom bakom mig genom Mjölbykurvan. Jag fick åka defensivt och Emil fick genom sitt bättre spår en bättre utgång ur mjölbykurvan och de sista två varven var han först över krönet men jag lyckades bägge gångerna bromsa mig förbi in i hårnålen och slutade sexa även i detta roliga race.

Sammanfattningsvis känns det som att Mantorp och jag inte riktigt går ihop, men den här gången kunde jag iaf åka hem med en hel och fungerande bil i behåll. Stort tack till Rius för allt hjälp, dragbil mm!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Surt thumbs down

Men på det igen tills Falkenberg

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Racerapport Knutstorp!

Kval 1: Efter en vecka regndans var det äntligen utdelning, regn inför kvalet! Med nya 888or på bilen var självförtroendet på topp. Efter bränsleproblem på både Mantorp och Falkenberg så var nya prylar på plats i bilen, men endast provat med torrgasning i garaget. Allting visade sig funka bra och jag kunde odramatiskt bygga upp ett vettigt tempo under kval 1.

Kval 2: Planen var att fortsätta öka tempot från kval 1, men med oljeflagg från start så gick det inget vidare, halare än i första och sämre tider. Efter halva kvalet började bilen hacka (igen) och det var lika bra att gå in och tanka och be till racegudarna att det bara var soppabrist den här gången och inte ännu en havererad pump.

Race 1: Fick en sjätte kvaltid och startade på insidan med Rius framför och Samson bakom. Misstänkte redan när jag sett startuppställningen att Samsom skulle komma som en kanon på insidan och min plan var att försöka hänga på honom uppåt i fältet. Redan på uppvärmningsvarven insåg jag att det fortfarande var blött, men inte alls som i kvalet. Fästet i Toyona verkade bra och självförtroendet växte. Noterade också att idealspåret torkats upp en hel del av gatbilarna. Kom iväg ganska bra i starten, Samson tydligt innanför så enda valet var att gå mellan Rius och Fägerblad. Lyckades gasa förbi Fägerblad på rakan och kunde bromsa sent i det torrare idealspåret förbi Rius och upp jämsides med Samson. Fick en hygglig utgång och kunde vika in bakom Ahlberg och det går precis in ett frimärke mellan oss innan NGK. I slutet av korta rakan lägger sig Biörs mitt i banan, men Ahlberg gör ändå en attack på insidan. Inser detta och kastar ut bilen i det torrare spåret på utsidan och lyckas bromsa mig upp jämsides med Biörs och Ahlberg upp mot hårnålen och har fördelen av innerspåret. Lyckas nog ta mig förbi Biörs, men lämnar en bilbredd på insidan ifall han är längre upp än jag kan uppfatta. Bra fart i högern ner mot Lithon och jag lyckas få en liten lucka direkt till Biörs och tar sikte på Per-ola framför. Hört ryktet om Kumhos Supersoft-däck som jag vett att Per-ole använder, och lika fantastiska som de är i blött lär de gå varma i torrt. Försöker fokusera på Per-ola trots att Biörs snabbt kört in luckan och ligger tätt bakom och ibland brevid. Har turen att få Samson mellan mig och Biörs vilket ger lite ro att ta upp jakten på Per-ola. Misstänker att han börjar överhetta däcken då han åter i vätan på rakan vilket gör att hornen växer ännu en bit. Avståndet minskar sakta men säkert och till slut lyckas jag ta mig förbi och leder i standardklassen! Men säg den lycka som varar, det torkar upp allt mer och Biörs närmar sig snabbt bakifrån. Till sist går det inte länge och han slinker förbi. Nästa gubbe i backspelen är Ahlberg som tydligt har bättre fäste. Trots att jag har det torrare spåret på utsidan i slutet av rakan kan han relativt enkelt bromsa sig förbi. Nu vill jag inget helle än se målflaggan komma ut innan Rius också kommer för nära. Tar i för Kung och fosterland med det blir inte bättre, tvärtom. Går ut på rakan och ser målflaggan ligga på räcket, bara ett varv kvar, is i magen och inga dumheter nu. Sansar mig lite och lyckas göra ett hyggligt sistavarv ocg går i mål som trea med Rius strax bakom.

Detta är utan tvekan det roligaste race jag kört! Tät, clean racing precis som det skall vara!
thumbs up

Film från Samsons bil http://vimeo.com/25929466


Race 2: Nu är det torrt och jag vet att jag kommer att få det tufft. Om det beror på bil eller förare låter jag vara osagt, men vi trivs iaf bättre i regn! Startar bakom Biörs med Rius på insidan. Räknar med att få det tufft med Rius på insidan redan i startkurvan, men av någon anledning kommer han inte iväg ordentligt och jag får omedelbart en lucka bakåt till honom. Ut ur startkurvan kommer jag ikapp och upp mellan Micke Eriksson och Zoran Lukic. Micke drar snabbt ifrån och Zoran och jag byter plats några gånger de kommande varven. Efter ungefär halva race har Rius fått upp farten rejält och har slagläge i slutet på rakan. Bromsar senare än vanligt i ytterspåret för att ge honom en match vilket gör att jag går av och ut i grusen. Rallycross mode on, hjulen rakt fram för minsta motstånd och full gas! Som tur är kör jag inte fast utan lyckas komma ut på banan igen i höjd med ambulansutfarten. Förutom Rius så smiter även Cardevik, Fägerblad och Österberg förbi och plötsligt ligger jag sjua. När jag får upp farten mot NGK är det en fruktansvärd obalans i hjulen och jag överväger för ett ögonblick att bryta. Bestämmer mig för att köra på och hoppas att det bara är sten från sandfållan som satt sig i däcken. Kommer ganska snabbt ikapp Österberg och lyckas bromsa mig förbi så nu är siktet inställt på Fägerblad. Närmar mig sakta men säkert och sen följer flera varv tät racing där vi byter plats ett antal gånger. Till sist lyckas jag få en liten lucka bakåt och kan gå i mål som femma.

Återigen ett grymt roligt race, det är precis såhär det skall vara! thumbs up

Tack alla för en fantastisk dag!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Härligt att läsa
Grattis till

_________________
Patrik Skoog
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 568



Stort grattis!

Kul att racen gick bra och bilen visade att den ville vara med!

Mot Anderstorp!

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Tack! Känns kul att kunna vara med och slåss om pallplatserna trots brist på garagetid mm.

Skall bara hitta en bra kombination av setup och däck för torrt också..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Rikard Ahlin skrev:
Skall bara hitta...


E kort också

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Skall bara hitta...


E kort också


Hatet mot statliga monopol..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2243



Riktigt snyggt kört! Din omkörning av Biörs och Ahlberg var ett skolexempel på utnyttjande av deras kamp.
Kul rejs med många tighta fighter. thumbs up


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



Grattis, snyggt kört!!! Var en häftig känsla att ligga tre i bredd Skulle vilja ha en beskivning av driftingen vid omkörningen Skönt att kärran går som den ska igen thumbs up

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Tack för alla kommentarer, det värmer i racehjärtat!

Har precis kollat Cardeviks film och inser att mitt minne/racerapport av race 2 inte riktigt stämmer överens med verkligheten. Nåväl, alltid kul att se sig själv köra om specialbilar på film.

http://www.youtube.com/watch?v=h4ntWaDf9hI

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Men motivering att man inte kan ha samma bil hela livet är bilen till salu efter lördagens final på Knutstorp.

Ta chansen att börja rejsa i en bil som är konkurrenskraftig, lättkörd och mild sagt driftsäker!

Ring för mer info 0708-836930.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Rikard Ahlin skrev:
Men motivering att man inte kan ha samma bil hela livet är bilen till salu efter lördagens final på Knutstorp.

Ta chansen att börja rejsa i en bil som är konkurrenskraftig, lättkörd och mild sagt driftsäker!

Ring för mer info 0708-836930.


Du och dina galna ideer (iofs lite som att kasta sten i glashus

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Efter att blivit tvungen att ställa in Gelleråsen pga sjukdom så är jag rejält taggad för finalen på Knutan imorgon!

Dessvärre verkar det inte regna den här gången, så i ett försök att få lite mer fart på torr bana kommer jag testa ny däcksetup, R88or på 205/40-17 på lätta fina BBS RK. Funkade uppenbarligen för andra tunga Skåningar i cupen så det skall bli spännande att se hur bilen upplevs med dessa.

I övrigt blir det den sedvanliga avdammningen av bilen ikväll. Den funkade ju sist jag såg den..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
Racerapport Knutstorp

Anlände till ett snorkallt och blött Knutstorp tidigt på lördagsmorgonen med hopp om att det skulle fortsätta vara blött då jag haft svårt att hänga med i torrt. Regnet upphörde på morgonen men banan torkade inte upp under kvalen, troligtvis pga kylan. De "nya" 17" däcken var inte lika snälla på gränsen i vått som 15" och kvalet räckte till en femte startruta i klassen.

Laddade som vanligt på ganska hårt från start då däcken brukar bli överhettade och hala efter en handfull varv så det gäller att passa på att sätta de snabba varven i början. Döm om min förvåning när däcken bara kändes bättre och bättre för varje varv! En fantastisk skön känsla av kontroll infann sig och bilen var mycket roligare att köra än tidigare. thumbs up Låg ganska tätt bakom Per-ola och Martin som hade en bra fight. Efter några varv får Per-ola ett rejält ställ över bäcken vilket slutar med att han hamnar i gräset på högersidan upp mot tornet och Martin viker åt vänster för att inte gå ihop med Per-ola. Per-ola håller förstås fullt för att inte fastna i det våta gräset och skickar en kaskad av lera rakt i "nyllet" på mig. Får en bra utgång på rakan och kommer upp på högersidan av Martin och bromsar förbi i slutet på rakan. Resten av Racet är Martin överallt i backspeglarna men jag lyckas hålla honom bakom mig och går i mål som trea med knappt 1,4 sek marginal bakåt. Slår ett snabbt öga på laptimern och inser att det gått betydligt fortare än vanligt, låga 1,11-tider.

Vid översynen mellan racen upptäcker jag att förspänningen i diffen plötsligt är borta. Lite märkligt då diffen kändes ok innan race 1. Kan man döda en diff på 15 varv?

Startar race 2 i vänsterledet med Martin strax bakom på högersidan. Martin är en jäkel på att bromsa sent, så när jag är lite för försiktig i första kurvan är han uppe jämsides på insidan. Lyckas hålla mig kvar på utsidan och vi åker sida vid sida hela vägen upp mot, och över, NGK. I vänstern efter går det för fort och jag glider ut mot Martin som är hygglig nog att lämna plats genom att gå en god bit ut i gräs och grus. Känns udda att fightas med en kombi, den känns så vansinnigt stor när man åker jämsides! Efter nåt varv känns det som att läget är under kontroll då Martin ligger nära men ser ut att kämpa med överstyrning i bilen. Har ett par dåliga utgångar på rakan och då är Martin direkt uppe och försöker bromsa förbi, men jag lyckas stänga till och kan ta en tredjeplats även i race 2 vilket gör detta till årets mest framgånsrika racehelg för min del.

Upptäcker till min stora glädje att det gick ännu snabbare i race 2, 1.10.86 vilket förvisso är en sekund långsammare än Biörs men ett stort steg i rätt riktning och nytt personligt med god marginal!

Tack alla inblandade för en riktigt rolig dag med 2 härliga race!

Har bestämt mig för att behålla bilen och skall försöka optimera den ytterligare i vinter för att kunna fortsätta slåss om pallplatserna nästa år!

Efter Pär-olas Behandling..


Bilden lånad från eftersnackstråden, hoppas det är ok?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Alltid spännande med de här racerapporterna!
Hur märkte du att förspänningen i diffen var borta?

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628


Trådstartare
S Agartsson skrev:
Hur märkte du att förspänningen i diffen var borta?


Lyfte ena sidan på bilen och då gick bakhjulet att snurra.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -99 * BMWCUP #45 *
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
7 besök senaste veckan (54151 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande