Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 142 -72 med Wankelmotor | << 1, 2, 3 ... 113, 114, 115, 116 >> 14 besök senaste veckan (945028 totalt) |
|
||||
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Har fortsatt svarva lite små delar.
Svetsändar till wattlänksstagen. Kunde dock inte gänga då M16 vänster inte fanns hemma och fick beställas. Ännu mer svetsändar. Dessa till framvagnen. Dessa stag sitter mitt i undre bärarmarna mellan framvagnsramen. Gänga är till M12 som håller bärarmarna. Kommer även bli några rör på tvären över som ska hålla motor och styrväxel. Sen kan jag slå ett slag för skyddsglasögon. I förra veckan gick jag bort till kollegan som stod och fräste. Stod en bit ifrån hans cnc och diskuterade, när det small till i ögat. En gul/blå spåna i rostfritt (gissningsvis 250-300°) la sig på ögonlocken och smälte fast. Klarade ögat med en hårsmån. Även om man "ska bara", använd glasögon! _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Ajajajaj.
Slarvigt att inte ha glasögon. Vi får skyddsglasögon med styrka av jobbet. Tur att det gick bra, och snygga stag |
||||
Mycket slarvigt och klantigt. Jag står själv i stängd maskin och har bara glasögon när jag handarbetar normalt sett. Är alltid noga med glasögon och hörselskydd. "Skulle bara" gå bort och fråga honom en sak, och pang så satt den där.
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Vi på GKN har krav att alltid ha skyddsglasögon på i verkstan.
Gött att du uppdaterar oss! Läste din tråd om när ni byggde garaget häromdagen, man lärde sig endel. Mycket bra tips fick man |
||||
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
|
||||
Har varit ifrån bilen några månader nu. Försökt tänka på annat, köra lite motocross och går även i väntans tider.
Såg dock att jag glömt lägga in bilder på det sista som hände. Blev klar med mina länköron som ska ersätta Uniballsen i bakvagnen. Svarvade bussningar i svart Delrin, som även dem har samma radie som länkhuvudet. Sen frös jag alla bussningar för att de skulle bli lättare att montera. Hade lagt dem 0.01-0.02mm krymp emot länkörat. När de antagit rumstemp igen, så gjorde jag samma med den rostfria hylsan. Alla goda ting är fyra, och färdiga. Off Topic, så skulle jag byta hjullager på motocrossen. Distanserna är i aluminium original, och slits fort med grus, vatten och packbox. Svarvade nya i rostfritt, och la även in en oring invändigt för att hindra vatten från att krypa in utmed axeln. Gammalt vs. nytt Både fram och bak klart. Oringar är bra! Klart att hänga dit igen, ska bara putsa av dem... _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
|
||||
Vilken axeltapp? _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Ska svarva egna axeltappar framöver. Anledningen till att jag inte kör adapter är att BBS-fälgarna är så breda jämfört med de fälgarna bilen är byggd för. Hjulen skulle hamna ca 50mm utanför skärmkanten. Då var alternativet att göra nya hjulhubbar som passar på samma spindel. På detta viset kan jag förhållandevis enkelt byta mellan 17x7" plåtfälg med 225-däck, till 19x9.25" medd 255or. Har aldrig funderat på att mäta hjulhastigheten. Varför vill man göa det? Bak kan jag köpa iom tractioncontrol. _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
För att kunna använda ABS om andan faller på, om du vill mäta bilens hastighet via ett hjul och inte GPS samt för att kunna köra traction control. Ska du köra traction så behöver du ju även ha icke drivande hjul så systemet kan räkna ut slip. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 142 -72 med Wankelmotor | << 1, 2, 3 ... 113, 114, 115, 116 >> 14 besök senaste veckan (945028 totalt) |