Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC -81 (Projekt ITB)
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
6 besök senaste veckan (72529 totalt)
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
safe skrev:


Japp, jag har en gasvajer till varje sida och sedan är spjällen på respektive sida kopplade med varsin arm och en justerskruv. Jag skulle inte rekomendera vajrar mellan alla spjällhus för vajrar är meckiga att synka ihop.



Jag uttryckte mig kanske lite vagt, menar vajer mellan de båda spjällhusraderna.
Varje spjällhusrad är synkade på spjällaxeln.

_________________
Anders Olsson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2260



anol skrev:
safe skrev:


Japp, jag har en gasvajer till varje sida och sedan är spjällen på respektive sida kopplade med varsin arm och en justerskruv. Jag skulle inte rekomendera vajrar mellan alla spjällhus för vajrar är meckiga att synka ihop.



Jag uttryckte mig kanske lite vagt, menar vajer mellan de båda spjällhusraderna.
Varje spjällhusrad är synkade på spjällaxeln.


ok, då funkar det. Men om du kan så försök att göra ett riktigt länkage mellan bankerna så du bara har en vajer. Detta är en sak som jag ska försöka förbättra på min motor när jag får tid.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Anders, jag hade i längsta möjliga mån försökt hålla mig ifrån vajer!

Jag hade vajer vid ett parti från under baksätet till motorn och upplevde att det tog bort känslan totalt och så blev gasen trögare, trots att vajern monterades enligt konstens alla regler(utav GT-motorsport).
Så mitt tips: försök att använda "orginal" länkar och leder.


_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Hur ser det ut där ni förlänger länkaget mellan spjällen grabbar? svetsar bara på en stump plattjärn?
Behöver dem inte synkas igen efter detta?

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2260



Alla spjäll måster förståss kunna synkas separat.

Kan man inte utnyttja det befintliga länkaget mellan spjällen får man bygga något eget.


_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Hur vet man då när de är synkade?
På webrar vet jag finns små hål så man kan se när spjällen står exakt lika men hittar inget liknande på dessa spjäll. Eller skruvar man helt enkelt tills alla spjällen stänger exakt samtidigt?

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2260



Jakob Hultkvist skrev:
Hur vet man då när de är synkade?
På webrar vet jag finns små hål så man kan se när spjällen står exakt lika men hittar inget liknande på dessa spjäll. Eller skruvar man helt enkelt tills alla spjällen stänger exakt samtidigt?


Man mäter, på tomgång, vilket vakuum man har under spjällen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
anol skrev:



Mellan spjällhus och insugningsrör tänkte jag köra med silikonslang och slangklämmor. Men eftersom de är stående måste jag nog ha någon form av avlastning så inte hela vikten ligger och skaver på rören. Hittade dock ett specialgummi som suttit på en mercedes V8 med en svulst invändigt som skulle avlasta ytorna. Dock var de lite i kortaste laget men skall kolla vidare. Tar en bild på dem senare idag.



Här kommer en bild på gummit:



Monterat:



Dock är dessa gummina som sagt lite för korta och jag gummit är av "ålder okänd" så det blir silikonslang:





Blev robustare än förväntat, tror knappt det behövs några större stag för att hålla paketet på plats.

_________________
Anders Olsson
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Jakob Hultkvist skrev:
Hur ser det ut där ni förlänger länkaget mellan spjällen grabbar? svetsar bara på en stump plattjärn?
Behöver dem inte synkas igen efter detta?


Jag förlängde med vinkeljärn 20x20, stabilt som fan :



Synkas som Magnus säger mha vakumklocka och ställskruvar

_________________
Anders Olsson
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Magnus, Jonas;

Tack för inputen om vajrar, jag får kanske tänka om där.
Lite synd då jag trodde jag löst detta.

_________________
Anders Olsson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2260



anol skrev:



Blev robustare än förväntat, tror knappt det behövs några större stag för att hålla paketet på plats.


Likadant som jag monterat det, fast jag använde kylarslang , det sitter bra utan stag!

Ser snyggt ut förresten!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 158



Snyggt! Jag köpte TWM-spjäll o tyckte att det var pilligt att få ihop......men du har det värre!

_________________
Martin Johansson
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Semester tider, körde slalom med Porsche cluben i Köpingebro. Jag måste säga att bilen har aldrig gått så bra som nu med 29mm stavar bak. Vilken skillnad! Extra skoj var att classic klassen hade samlat 5st deltagare vilket man få anse som många. Blev Skoj också att med alla kommentarer "live" på mitt ITB-bygge. Roligt att pratas vid.

Tillbaks till meket:
Igår var jag och hämtade trattarna som jag fått elförzinkat. De var ganska flammiga och ojämna i finnishen så jag tvättade av dem med en scotch brite svamp. Blev så här: (mobilbild)



Nu börjar spjällhusen bli klara, har kortat fuel-railen och gängat för anslutningar (UNF 3/4-16)
Måste få fram lite slanglängder nu så jag kan komma vidare.

På tändningssidan har jag fått tag i en VR-givare från en Ford Escort, här tillsammans med det elförzinkade tandhjulet:



Har även inhandlat 6st VAG-spolar lika Magnus W. Verkar smidigt att slippa tändmoduler mm.
Dock behöver jag kontaktstycken, någon som har några tips?

_________________
Anders Olsson
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
anol skrev:
Dock behöver jag kontaktstycken, någon som har några tips?


Beställde nya på VAG, lite utanför budget men skrotarna ville inte dela hela motorer eller kladda med kabelhärvor.

_________________
Anders Olsson
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



anol skrev:
Dock är dessa gummina som sagt lite för korta och jag gummit är av "ålder okänd" så det blir silikonslang:




Jag har för mig silikonslangar inte trivs i bensin - blir fnasiga och löses upp efter en tid. De sitter väl efter insprutarna tycker jag mig se.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Du kan köpa kontakter till 1.8T spolar på VAG. Observera att kontakthus och själva pinnar köps separat så glöm inte beställa allt på en gång!

Lycka till, det ser bra ut!

P.S. Jag skulle skaffat sex stycken 431 röda SAAB-srpidare och kört på E85. Då kan du maximera vridet med förtändning utan att bekymra dig om spikningar.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Westfield skrev:

Jag har för mig silikonslangar inte trivs i bensin - blir fnasiga och löses upp efter en tid. De sitter väl efter insprutarna tycker jag mig se.


Det är så liten del som utsätts för bensin så jag tror inte det är något problem.
(rören möter varandra, max 0,1mm glapp)
Jag har gjort på liknande sätt innan, Mikuni TMR på min rallycross bil.
Körde 2 säsonger så, men jag skall hålla koll på det thumbs up :


_________________
Anders Olsson
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
beepbeep skrev:
Du kan köpa kontakter till 1.8T spolar på VAG. Observera att kontakthus och själva pinnar köps separat så glöm inte beställa allt på en gång!

Lycka till, det ser bra ut!

P.S. Jag skulle skaffat sex stycken 431 röda SAAB-srpidare och kört på E85. Då kan du maximera vridet med förtändning utan att bekymra dig om spikningar.


Hej Göran,

Jag har beställt enligt din länk till ett audi-forum "1.8t Coil Pack Conversion for the Audi AAN 20vt"
Han avrådde dock att köpa pinnarna och kablarna, så jag beställde inte detta utan hoppas på att få ihop det med andra kablar och stift, vi får se...

E85 har jag funderat på, men steg 1 är att få ihop detta med bensin

_________________
Anders Olsson
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



anol skrev:
Westfield skrev:

Jag har för mig silikonslangar inte trivs i bensin - blir fnasiga och löses upp efter en tid. De sitter väl efter insprutarna tycker jag mig se.


Det är så liten del som utsätts för bensin så jag tror inte det är något problem.
(rören möter varandra, max 0,1mm glapp)
Jag har gjort på liknande sätt innan, Mikuni TMR på min rallycross bil.
Körde 2 säsonger så, men jag skall hålla koll på det thumbs up :


Jamen dåså

Min erfarenhet basar sig på en annan applikation, men också involverande bensin. Jag hade silikon i slangen som kopplar bensinlocket mot tanken, också liksom 1mm overlap och utsätts bara då jag svänger till vänster. Jag har bytte slangen efter 1 säsong då den nästan helt fnasats sönder (noterade små gummibitar i grova förfiltret till pumpen). Nu kör jag en ordentlig oljeslang, dyr som attan, men håller. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222


Trådstartare
Westfield skrev:
anol skrev:
Westfield skrev:

Jag har för mig silikonslangar inte trivs i bensin - blir fnasiga och löses upp efter en tid. De sitter väl efter insprutarna tycker jag mig se.


Det är så liten del som utsätts för bensin så jag tror inte det är något problem.
(rören möter varandra, max 0,1mm glapp)
Jag har gjort på liknande sätt innan, Mikuni TMR på min rallycross bil.
Körde 2 säsonger så, men jag skall hålla koll på det thumbs up :


Jamen dåså

Min erfarenhet basar sig på en annan applikation, men också involverande bensin. Jag hade silikon i slangen som kopplar bensinlocket mot tanken, också liksom 1mm overlap och utsätts bara då jag svänger till vänster. Jag har bytte slangen efter 1 säsong då den nästan helt fnasats sönder (noterade små gummibitar i grova förfiltret till pumpen). Nu kör jag en ordentlig oljeslang, dyr som attan, men håller. thumbs up


Det låter inte alls bra! kanske olika kvaliter på slangarna, mina förra köpte jag på alutech, dessa kommer från do88. Var hade du köpt din slang/märke? Jag skall lägga en bit av min i bensin och undersöka hur den mår. Annars får det bli bränsleslang modell grov istället. Tack för synpunkterna.

_________________
Anders Olsson
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



anol skrev:
Westfield skrev:
anol skrev:
Westfield skrev:

Jag har för mig silikonslangar inte trivs i bensin - blir fnasiga och löses upp efter en tid. De sitter väl efter insprutarna tycker jag mig se.


Det är så liten del som utsätts för bensin så jag tror inte det är något problem.
(rören möter varandra, max 0,1mm glapp)
Jag har gjort på liknande sätt innan, Mikuni TMR på min rallycross bil.
Körde 2 säsonger så, men jag skall hålla koll på det thumbs up :


Jamen dåså

Min erfarenhet basar sig på en annan applikation, men också involverande bensin. Jag hade silikon i slangen som kopplar bensinlocket mot tanken, också liksom 1mm overlap och utsätts bara då jag svänger till vänster. Jag har bytte slangen efter 1 säsong då den nästan helt fnasats sönder (noterade små gummibitar i grova förfiltret till pumpen). Nu kör jag en ordentlig oljeslang, dyr som attan, men håller. thumbs up


Det låter inte alls bra! kanske olika kvaliter på slangarna, mina förra köpte jag på alutech, dessa kommer från do88. Var hade du köpt din slang/märke? Jag skall lägga en bit av min i bensin och undersöka hur den mår. Annars får det bli bränsleslang modell grov istället. Tack för synpunkterna.


Kom från Kuntze, och har för mig benämningen var "turbo-rör", alltså ämnade för mellan turbo-IC-insug. Jag råkade ha den i rätt storlek så jag tog den, men som vanligt, gör om gör rätt, men jag har ju nu testat och vet vad som händer. En lärdom rikare. Det kan mycket väl funka för dig, och har du testat innan så lär det ju funka igen. Dessutom så vet jag nu att det funkar i insug eftersom jag ska göra samma sak själv så fort tiden tillåter

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 SC -81 (Projekt ITB)
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
6 besök senaste veckan (72529 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande