Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 -95 | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13 >> 1 besök senaste veckan (62755 totalt) |
_________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
Här var det visst ett tag sen man skrev...
Det som har hänt sen senast är: Bilen omreggad till tvåsitsig dvs utan baksäte. Camberjusteringen bytt bak så cambern är lika på båda sidor, kan vara bra tror jag! och oljefilterhuset m termostat är bytt, hoppas på lägre oljetemp vid hård bankörning i varm väderlek! Förbereder lite inför Knutstorp och har kommit på att jag tycker bilen är lite för låg fram (estetiskt mest...) Men vad händer med hjulvinklarna om jag höjer bilen något fram, jag funderar på att kanske höja den 5 mm ca. Ändras camber eller toe nämnvärt då? Har idag ca 3grader camber och ca 0 toe. _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
Det är dåligt med uppdateringar nuförtiden.
Nu tar vi ytterligare steg mot att låta bilen bli enbart en leksak, men aningen säkrare. Har beställt en helbur från wiecher som förhoppningsvis kommer snart. Har monterat en sparcostol, och skall när buren kommit även montera 6p bälte. I samma veva skall takluckan ersättas med en täcklucka/skiva inifrån. Luckan med dess mekanism är borttagen och ersättningsluckan är provmonterad, den passar rätt bra. Fråga: Jag tänker limma och skruva fast luckan i originalhålen, men skulle gärna vilja på något sätt trycka upp skivan ytterligare mot taket medan limmet härdar/torkar, men har inte riktigt kommit på någon bra lösning för detta. - Har ni nåt tips? (Tänker mig någon lösning med några stag eller liknande som stöttar upp luckan, gärna nåt m justerbar höjd.) _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
_________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
Håller på lite då och då med bilen, och som oftast börjar jag riva utan att tänkt igenom/läst på...
Skall montera en racingratt, har tagit bort airbag och gamla ratten. Fick med ett motstånd till airbaglampan som skall kopplas in på airbagkontakten, bra MEN den kontakten sitter ju kvar i gamla ratten och jag hajjar inte riktigt. Likadant med tutan, de sladdarna sitter kvar i ratten så hur kopplar man in den? Blir det till att löda och greja, och i så fall hur och vart? Bilder: _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
Släpringen ska du inte ta bort, den ska sitta kvar. Den lossar du från ratten (sitter med 3st små muttrar). Sen har du alla kablar för att koppla motståndet för airbagen och tutan. _________________ |
||||
Ok, tack!
Gissar att släpringen från originalratten skall sitta "bakom" nya rattnavet, sett från föraren? Eller tänker jag helt fel nu när jag inte har grejerna framför mig... Nä, så måste det väl bli... _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
Precis! Så ska det vara Airbagmotståndet kan du antingen sätta vid rattnavet eller längre ned vid rattstången där det också finns en kontakt du kan dela på. _________________ |
||||
jag skippade släpringen eftersom den ändå inte passade mitt nav (momo). fanns visserligen tre hål på baksidan av navet men som bilden nedan visar med en helt annan bultcirkel än den på släpringen???
om du av oavsett anledning väljer att också skippa släpringen så har jag art.nr på dem kablar+hus som behövs för att ersätta kolkontakten till tutan, på bild nedan. om du inte vill skarva kontakten vill säga! beträffande airbagmotståndet så är det precis som fredrik skriver, ant sätter du det i navet eller längre ner intill rattstången. med tanke på dem kablar till tutan i navet så valde jag att montera motståndet vid rattstången. du är iaf helt rätt ute i att skippa den fyrekrade orginalratten _________________ Ola BMW |
||||
Är det kontakten som man ser hänga ner under rattstången som är till airbagen? Som i sin tur kopplas ihop med kontakten man ser på baksidan av org-ratten? _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
Oj såg inte att även Ola svarat i tråden. Tack för input.
Skall läsa mer noggrant i morgon, nu är det läggdags! _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
Ola, du får gärna posta art. nr på det som behövs för att skippa släpringen.
Ifall jag skippar den, har ej bestämt mig än. Jag fick visserligen bort släpringen från gamla ratten utan problem, men precis som för dig så matchar ej släpringens stift det nya navet. Men det verkar ändå fungera tyckte jag när jag provmonterade, stiften hamnar precis utanför och ligger emot inre delen av nya navet så att säga... Men bil-el-efterbliven som jag är, så måste jag fråga; det kommer bara en kabel till tutan från släpringen, + antar jag? Men behöver jag inte en sladd till jord också? Skall jag dra en egen kabel eller vad är lämpligast? _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
Hallå
Jag bytte ratt på min z3m och jag hade någon annan lösning på släpringen, så nu har jag ingen tuta i ratten Vad jag behöver är den fjädrande stiftkontakten som ligger mot släpringen, är det någon som har reservdelsnummret på den _________________ Martin Viberg |
||||
Jepp, och som vanligt gör jag för lite under vintern för att sedan få panik i april/maj... Skyller på för litet och framförallt för kallt garage! _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
till m3 3,0 heter den 32311158475 stift-/ kolkontakt, men inser att det hjälper dig väldigt lite _________________ Ola BMW |
||||
art nr på huset 61131378465 (har du på bild 2 i mitt första inlägg) rundkontakten som passar i det huset heter 61130007452. rundkontakten är försedd med kabel så det enda du behöver göra är att klämma dit en kabelsko som passar din nya tuta! tutan jordar du lättast från navet. kollar du i navet från "ratthållet" borde där vara ett litet hål avsett för jord till tutan. jag lyckades, precis som du beskriver, också klämma fast släpringens tre skruvar på utsidan av splinsen, eller inre delen på navet men tyckte att den monteringen kändes lite osäker därav hoppade jag släpringen. _________________ Ola BMW |
||||
Säj inte det Jag har en styrkolonn från m3 -95 tror jag det var _________________ Martin Viberg |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 -95 | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13 >> 1 besök senaste veckan (62755 totalt) |