Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Saab7a "Seven11" Förberedelse inför uppstart - ?? | << 1, 2 3 besök senaste veckan (40186 totalt) |
Tack alltid kul med uppskattning!
Tack! Dala 7 är en kopia. Den är lite större än originalet och lite mera anpassad för oss stora skandinaver. _________________ Henrik Svantesson |
||||
3 punkts bälterna är klart!
Har även bockat av lite flera punkter på min SFRO lista. Bromsrören börjar bli klara, bara sista biten bak till bakaxeln kvar nu. Expansionskärlet har fått sin plats och saknar nu bara lite fästen som jag ska göra under morgondagen. Observera att gasreglaget går igenom kärlet , Har även monterat bränslefilter och ska göra klart returledningen i veckan. _________________ Henrik Svantesson |
||||
Dags för lite uppdatering!
Bränsleretur klar. Har även fått hem tryckgivaren för bränsletryck. Detta gör nu att bränslesystemet är klart! Har även fått tillverkat en kåpa för att ersätta tändkasseten. Kombinerade denna med en hållare för de två manometrarna som skall användas. Även instrumentpanelen har fått ett lyft. Lite rockerstoppers & lampor monterade. Utöver detta så är även avgassystemet klart. God Jul /Henke _________________ Henrik Svantesson |
||||
Har i dagarna lekt rörmokare ute i garaget.
Turbon har fått olja och vatten. Gjorde det på riktigt och drog rör tillsammans med lödbanjokopplingar. Detta är i min mening snyggare. Sen så tål det ju extremt höga tryck Har även gjort lite "nytta" och bockat av ytterligare en punkt inför SFRO 1. Nämligen boxning utav bärarms infästningarna. Så nu är det i stort sett bara handbromsen kvar. Växelspaken och dess länkage har tills idag varit temporärt monterat. Detta åtgärdades och den har nu blivit fast monterad i bilen. I morgon blir det handbromsmek! //Henke _________________ Henrik Svantesson |
||||
Handbromsmek stod på schemat idag.
Har tjuvstartat lite innan med tillverkning av handbromsspaken. Har nu monterat vajer som består utav en modifierad 740 vajer med tillhörande attiraljer. För att få vajern att gå på baksidan av bakaxeln så har jag fått tillverkat en linjul med fäste. //Henke _________________ Henrik Svantesson |
||||
Framgång i byggnationen.
Uppsamlingskärl för överblivet kylvatten och vevhusventilation. Kvar att göra är att montera ett filter, två avtappningskranar samt koppla in den med slang. /Henke _________________ Henrik Svantesson |
||||
Provtryckningen gav ett mindre lyckat resultat. Det verkar som att silikonslangarna jag köpt inte tätar. Det läckte vid i stort sett alla slangskarvar. Ska prova svetsa dit kragar på rören och se ifall det hjälper. Vad har ni använt er för typ av slang och klämmor?
I övrigt så har jag hunnit med att börja med motorelen. Svetsat det sista på oljetråget samt dragit diverse vakuumslangar till och från vakuumstationen. _________________ Henrik Svantesson |
||||
Hej!
Efter en dag med lite mera eldragning så är det främre motorkablaget klart. Motorkablaget dras genom torpedväggen via en MIL kontakt. Detta för att underlätta i och ur montering av motorn. Kvar att göra är att koppla in ett till kontaktdon för trigger och lambda. Sen är det "bara" baksidan av torpedvägen kvar. _________________ Henrik Svantesson |
||||
|
||||
Tack du!
- Håller fortfarande på med elen. Trigger och lambda kör jag via en egen kontakt. Detta för att minimera strörningsrisken på signal från trigger. På andra sidan av torpedväggen ser det liknande ut. Har börjat att placera ut lite komponenter samt börjat med att linda kabel. _________________ Henrik Svantesson |
||||
Har hänt en hel del!
SFRO 1 är avklarad och godkänd med bara några små anmärkningar. Har även dragit en hel del el till. Fy F*n vad mycket kablar det blir trotts att det inte finns "någon" el på bilen.. Har dock dragit så pass mycket el att det nu går att starta bilen! Så självklart har jag gjort det Har även hunnit med att brumma en sväng på grusgården. Dock går motorn som en tunna skit just nu så blev inte mycket till körning. Har efter klippet leana ut den så nu går den fint på tomgång. Men vid minsta belastning så vitrycker den något fruktansvärt och dör. _________________ Henrik Svantesson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Saab7a "Seven11" Förberedelse inför uppstart - ?? | << 1, 2 3 besök senaste veckan (40186 totalt) |