Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Saab7a "Seven11" Förberedelse inför uppstart - ??
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (40186 totalt)
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



kommer inte på nått konstruktivt att skriva, så du får nöja dig med ett

WOW

_________________
Mattias Broberg
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Riktigt snyggt bygge!!
Jag kände inte till Dala 7, är det en variant av super seven?
Kopia?

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
M.Broberg skrev:
kommer inte på nått konstruktivt att skriva, så du får nöja dig med ett

WOW


Tack alltid kul med uppskattning!




vince skrev:
Riktigt snyggt bygge!!
Jag kände inte till Dala 7, är det en variant av super seven?
Kopia?


Tack!

Dala 7 är en kopia. Den är lite större än originalet och lite mera anpassad för oss stora skandinaver.

_________________
Henrik Svantesson
Citera
Jimen
Trollhättan
Här sen Jan 2009
Inlägg: 34



Dala7 är väl måttanpassad för att byggas med 740-bakaxel mm

_________________
Med vänliga hälsningar
Jim Andersson
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
Precis , Grundtanken är ju att man ska använda en 740 som donator. Meeen den vägen gick inte jag

_________________
Henrik Svantesson
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
Liten uppdatering.

Har påbörjat montering av tre punktsbälterna samt smyg provat de nya 6 punktsbälterna.



Trevlig Helg!

_________________
Henrik Svantesson
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
3 punkts bälterna är klart!

Har även bockat av lite flera punkter på min SFRO lista. Bromsrören börjar bli klara, bara sista biten bak till bakaxeln kvar nu.


Expansionskärlet har fått sin plats och saknar nu bara lite fästen som jag ska göra under morgondagen. Observera att gasreglaget går igenom kärlet , Har även monterat bränslefilter och ska göra klart returledningen i veckan.

_________________
Henrik Svantesson
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
Dags för lite uppdatering!

Bränsleretur klar.
Har även fått hem tryckgivaren för bränsletryck. Detta gör nu att bränslesystemet är klart!



Har även fått tillverkat en kåpa för att ersätta tändkasseten. Kombinerade denna med en hållare för de två manometrarna som skall användas.


Även instrumentpanelen har fått ett lyft. Lite rockerstoppers & lampor monterade.


Utöver detta så är även avgassystemet klart.


God Jul
/Henke

_________________
Henrik Svantesson
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Ser bra ut thumbs up
Vad kommer ni köra för sprut till motorn?

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
MagnusN skrev:
Ser bra ut thumbs up
Vad kommer ni köra för sprut till motorn?


Tack, Kommer att köra med ett MaxxECU.

_________________
Henrik Svantesson
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82



Vad ar andledningen till att ni valjer bort ett så bra å billigt sprut som trionic 5.5?

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
Bytte för att underlätta vid loggning, möjligheten att koppla in diverse extra utrustningar samt moduler.
Sen är det enklare att få till en snyggare installation.

_________________
Henrik Svantesson
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
Har i dagarna lekt rörmokare ute i garaget.

Turbon har fått olja och vatten. Gjorde det på riktigt och drog rör tillsammans med lödbanjokopplingar. Detta är i min mening snyggare. Sen så tål det ju extremt höga tryck


Har även gjort lite "nytta" och bockat av ytterligare en punkt inför SFRO 1.
Nämligen boxning utav bärarms infästningarna. Så nu är det i stort sett bara handbromsen kvar.


Växelspaken och dess länkage har tills idag varit temporärt monterat. Detta åtgärdades och den har nu blivit fast monterad i bilen.


I morgon blir det handbromsmek!

//Henke

_________________
Henrik Svantesson
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
Handbromsmek stod på schemat idag.

Har tjuvstartat lite innan med tillverkning av handbromsspaken.

Har nu monterat vajer som består utav en modifierad 740 vajer med tillhörande attiraljer. För att få vajern att gå på baksidan av bakaxeln så har jag fått tillverkat en linjul med fäste.




//Henke

_________________
Henrik Svantesson
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
Framgång i byggnationen.
Uppsamlingskärl för överblivet kylvatten och vevhusventilation.
Kvar att göra är att montera ett filter, två avtappningskranar samt koppla in den med slang.


/Henke

_________________
Henrik Svantesson
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
Fått gjort lite idag också.
Har monterat laddhanske och tillverkat tillhörande fäste.



Sen har jag fixat lite med kylsystemet så det är mer eller mindre klart för provtryckning!

_________________
Henrik Svantesson
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
Provtryckningen gav ett mindre lyckat resultat. Det verkar som att silikonslangarna jag köpt inte tätar. Det läckte vid i stort sett alla slangskarvar. Ska prova svetsa dit kragar på rören och se ifall det hjälper. Vad har ni använt er för typ av slang och klämmor?

I övrigt så har jag hunnit med att börja med motorelen.


Svetsat det sista på oljetråget samt dragit diverse vakuumslangar till och från vakuumstationen.

_________________
Henrik Svantesson
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
Hej!

Efter en dag med lite mera eldragning så är det främre motorkablaget klart.


Motorkablaget dras genom torpedväggen via en MIL kontakt. Detta för att underlätta i och ur montering av motorn.
Kvar att göra är att koppla in ett till kontaktdon för trigger och lambda. Sen är det "bara" baksidan av torpedvägen kvar. thumbs up




_________________
Henrik Svantesson
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1259



Riktigt fina lösningar på saker och ting! thumbs up

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
Tack du!

-

Håller fortfarande på med elen.
Trigger och lambda kör jag via en egen kontakt. Detta för att minimera strörningsrisken på signal från trigger.


På andra sidan av torpedväggen ser det liknande ut. Har börjat att placera ut lite komponenter samt börjat med att linda kabel.


_________________
Henrik Svantesson
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
Har hänt en hel del!

SFRO 1 är avklarad och godkänd med bara några små anmärkningar.

Har även dragit en hel del el till.

Fy F*n vad mycket kablar det blir trotts att det inte finns "någon" el på bilen..



Har dock dragit så pass mycket el att det nu går att starta bilen!
Så självklart har jag gjort det



Har även hunnit med att brumma en sväng på grusgården. Dock går motorn som en tunna skit just nu så blev inte mycket till körning. Har efter klippet leana ut den så nu går den fint på tomgång. Men vid minsta belastning så vitrycker den något fruktansvärt och dör.


_________________
Henrik Svantesson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Saab7a "Seven11" Förberedelse inför uppstart - ??
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (40186 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande