Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi R8 Turbo Timeattack -10 (såld)
<<   1, 2, 3, ... 14, 15, 16   >>
3 besök senaste veckan (155958 totalt)
overandout
Sala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 490


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
DanielR skrev:
Blir mycket jobb ändå så det blir en standard upphängning med ställbara dämpare. Bilen är som standard väldigt stabil på banan så detta får duga till en början
Hur ser det ut där bak med växellåda och liknande inpassning, har du den och "bara" behöver motor eller är det hela paketet som ska "uppfinnas".
Är hjulupphängningen och resten av bakpartiet helt fritt från växellådan (dvs bara att hysta i vad som passar eller ganska låst, gissar det senare)?


Den ser ut ungefär som en Ultima och där kör dom upp och nervända Porsche lådor har jag fått höra. Det finns ganska så bra med plats så kan lyfta ner nästan vad som.

Bild på hjulupphängning, kommer ej köra med framhjulsdrift.



Bild på chassi



Lådans hänger ut på chassits bakre del så framför hjulupphängnigen finns det plats för en ordentlig motor.

_________________
/Over and out
Citera
Cruise

Här sen Jul 2006
Inlägg: 5



Riktigt häftigt projekt.
Drömmer själv om att äga en r8 en vacker dag så detta kan inte annat än bli en riktig aptitretare!

_________________
Erik Björkqvist
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323




_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
overandout
Sala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 490


Trådstartare
Stig Svensson skrev:
Köp: http://www.blocket.se/helsingborg/Motor_Audi_R8_5_2_lit_V10_525_hk_BUJ . . . .



En sådan motor kostar 200.000kr Har inte en så pass ball budget

_________________
/Over and out
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



Köp en BMW M5/6 V10 för typ 70.000 eller mindre om du har tur. Sedan monterar du köhlers Sprut som han kopplar på orginal härvan och låter han mappa den också får du ca 530hk!
Räcker inte det så häng på en eller två kompressorer från ortorexi t.ex. Och ladda på en säker nivå typ 0,7 bar så får du runt 700+hk med ett GRYMT register!

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Har ev en 6vxl Porsche GT3R låda från en Mosler m900 till salu.
Tätväxlad, motorsport drev, optimerad för banåka och stark V8 sugmotor. topspeed vid 7000rpm rdäck 335/30/18 ca 280km/h. lamell motorsport LSD.. Ink motorsport vajrar och spakställ!

Finns massor av adaptrar att köpa därute för olika maskiner du kan tänkas vilja slänga i! :-)

Hör av dig om du är intresserad!

Med vänlig hälsning,
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Tavi
Gnesta
Här sen Aug 2008
Inlägg: 101



Detta måste följas

_________________
//Johan Taavitsainen
Citera
overandout
Sala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 490


Trådstartare
Då har jag fått in bilen i garaget. Bilen står fortfarande kvar på trailern och det får den göra tills det att hjulupphängningen har kommit och monterats.

Började med att demontera lite mer delar för att se hur omfattande skador det är. Fram så är det bara lite fästen som har vridit sig samt lite komprimering på främre stötbalken, men ingen skada på själva ramen.

Då bilen landade på taket så var nästan hela taket intryckt, dock då testade jag idag att banka ut det och det fick tillbaka sin form förutom diverse bulor så det får bli ett spacklat tak då ett nytt kostar 12.000 + arbete att byta och svetsa dit det nya.



Högre övre hjulupphängningen hade slitits av och undre infästning var vriden. Så började med att kapa bort allt som var skadat och har bankat lite. Har mätt avståndet mellan främre och bakre rambenet och det håller samma mått som vänster sidan så förhoppningsvis så ska det bara vara att svetsa dit den övre och undre infästningen, ekonomibitarna kostade ca 4000kr/st


_________________
/Over and out
Citera
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011
Inlägg: 143



Riktigt ballt! thumbs up

_________________
BMW M2 -18
Audi A3 Cab -18
VW Up! -12
Citera
overandout
Sala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 490


Trådstartare
Två lådor och en massa småpaket har nu kommit hem. Kommer att ta lite bilder vart eftersom delarna hamnar på plats på bilen. Håller på att inväntar nedre länkarmsinfästningen bak innan jag kan börja rikta bakdelen innan det är dags för montering av hulupphängningen.



Köpte mig även ett PDR kit så man kan rikta bulorna på taket och A stolpe och lite andra delar. (Funkar skitdåligt på aluminium).



Lyckades att få tag på en Huv från England med en mindre riktbar skada för bara 5000kr inkl frakt vilket kändes som ett riktigt fynd stod hos en billackeringsfirma i Lincoln.

_________________
/Over and out
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481



Tror inte du har skrivit vilken klass du siktar på, bara att det ska vara en ren racebil?
Modsport?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
overandout
Sala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 490


Trådstartare
TPR skrev:
Tror inte du har skrivit vilken klass du siktar på, bara att det ska vara en ren racebil?
Modsport?


Kommer inte satsa på att köra någon klass (tävling) till en början, ska bli en ren banracer bil för hobby bruk.

_________________
/Over and out
Citera
rthelander
Linköping
Här sen Jan 2014
Inlägg: 7



Kul bygge!
Sneglat på RS6 v10? Ibland kommer det motorer för en hyfsad peng.
tex http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-RS6-Motor-BUH-5-0-V10-TFSI-RS-6-BJ-2009 . . . .

_________________
Rickard Thelander
Citera
Viktor Svensson
Göteborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 76



rthelander skrev:
Kul bygge!
Sneglat på RS6 v10? Ibland kommer det motorer för en hyfsad peng.
tex http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-RS6-Motor-BUH-5-0-V10-TFSI-RS-6-BJ-2009 . . . .

Hur är det med styrsystem och grejer till en sån motor? Direktinsprutning och en massa annat jox

_________________
Viktor Svensson
Citera
overandout
Sala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 490


Trådstartare
rthelander skrev:
Kul bygge!
Sneglat på RS6 v10? Ibland kommer det motorer för en hyfsad peng.
tex http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-RS6-Motor-BUH-5-0-V10-TFSI-RS-6-BJ-2009 . . . .


Absolut en vass motor de där maskinerna och rätt vettiga pengar. Har fått erbjudande om att köpa en R8 V8 FSI motor för 55k, om det blir en sådan så kommer det att turbo konverteras. Sen en 6 växlad manuell original låda på det för att minimera bekymret med att det ska passa... Men det får framtiden utvisa, först ska karossen bli klar

_________________
/Over and out
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9020



2st R8 byggen på rejsa, häftigt thumbs up

Angående motorer så är ju ett problem styrsystemet på nyare motorer med can-bus som pratar med allt osv. samt krångligt att mappa.

Jag skulle satsat på separat sprut typ MaxxEcu eller liknande och välja en äldre enklare motor med mindre krims krams på.
Bara min RS6 V8Biturbo motor som jag har i min S8 har massa extra skit som kan strula o jobbigt att meka med, dessutom inte bult-on på manuell låda utan det måste moddas för att passa. thumbs down

Jag skulle satsat på en äldre Audi S8 V8 4.2L motor antingen 40v eller 32v, dom får du billigt sen bara fylla den med smidda saker och turbo konvertera.. Blir mycket billigare än allt annat o lätt att meka med och lär hålla för 1000hk
Jag har dessutom till salu en stark 2wd tdi Audi låda som passar bult-on och det finns lamell diff till dessa lådor att köpa.

Ska du dessutom regga in din R8 så har ju dessa motorer låg effekt från början 340-360hk så dom kan du turbo och etanol konvertera och få det reggat som ombyggt fordon o godkänt med turbo och 504hk... (I en R8 V8 = +20% över org effekt)


Du kan dessutom köra E85 + turbo ladda den till 600hk med std innehåll helt oöppnad! då får du en väldigt billig 500hk+ motor..
Räkna med 40-50k för motor + ett sprut + större spridare + Audi låda + lamelldiff = ett mycket billigt komplett paket.

Sen får du lägga till lite för turbos, avgas osv. Men du har då en billig enkel 500hk+ motor som du sedan kan bygga race motor av, den dagen du vill ha ännu mer pulver.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
overandout
Sala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 490


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
2st R8 byggen på rejsa, häftigt thumbs up

Angående motorer så är ju ett problem styrsystemet på nyare motorer med can-bus som pratar med allt osv. samt krångligt att mappa.

Jag skulle satsat på separat sprut typ MaxxEcu eller liknande och välja en äldre enklare motor med mindre krims krams på.
Bara min RS6 V8Biturbo motor som jag har i min S8 har massa extra skit som kan strula o jobbigt att meka med, dessutom inte bult-on på manuell låda utan det måste moddas för att passa. thumbs down

Jag skulle satsat på en äldre Audi S8 V8 4.2L motor antingen 40v eller 32v, dom får du billigt sen bara fylla den med smidda saker och turbo konvertera.. Blir mycket billigare än allt annat o lätt att meka med och lär hålla för 1000hk
Jag har dessutom till salu en stark 2wd tdi Audi låda som passar bult-on och det finns lamell diff till dessa lådor att köpa.

Ska du dessutom regga in din R8 så har ju dessa motorer låg effekt från början 340-360hk så dom kan du turbo och etanol konvertera och få det reggat som ombyggt fordon o godkänt med turbo och 504hk...



Jag har kikar på några 4.2 BiTurbo maskiner, men om det är som du säger att det är krångel med att få allt med styrsystemet att lira på en sådan så kör jag hellre en 4.2l utan turbo för konvertering Tack för tipset. Även gällande växellådan var bra att veta, även om jag tror jag kommer att få bygga en adapter för växellådan vilket fall.

Har kikat på ditt bygge thumbs up thumbs up

_________________
/Over and out
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9020



Jag uppdaterade mitt inlägg med mer info nu samtidigt som du skrev så läs igen


Men varför behöver du adapter mellan motor o låda?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
overandout
Sala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 490


Trådstartare
Då har jag gjort ett ryck och rensat ur kabelhärvan, det är inte lite utrustning i en sådan bil . Det hängde kablar överallt och kände direkt att denna måste bantas ner, så det blir kul sen och börja linda upp och se över vad man ska behålla



Taket har knackats tillbaka så gott det går, kommer att behöva kapa balken i bakkant för att kunna komma åt att göra taket så plant som möjligt. Hålet för bromsljuset är rätt deformerat så blir nog att svetsa dit en rak plåt där och göra ett nytt hål.




Härligt när det är tomt så man kan börja montera tillbaka lite delar



Här kommer jag att behöva släppa på lite svetsskarvar så att chassit går tillbaka lite, hade fått sig en rätt bra smäll, men inget är omöjligt att lösa Tur man har en bra AC/DC tig svets.



Rensat och klart för att börja montera hjulupphängningen Köpte mig även en original spolarvätskebehållare då det är fästen klara (Biltema behållare för 99kr hade annars vart ett bra alternativ).


_________________
/Over and out
Citera
overandout
Sala
Här sen Jul 2005
Inlägg: 490


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Jag uppdaterade mitt inlägg med mer info nu samtidigt som du skrev så läs igen


Men varför behöver du adapter mellan motor o låda?


Har faktiskt inte undersökt detta så noga, men då drivaxlarna måste sitta direkt på lådan så blir man begränsad till upp och ner vänd Porsche låda eller en original R8 låda, om dom är bolt on på 4.2l maskinerna vet jag ikke

_________________
/Over and out
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9020



DanielR skrev:
RallyQuattro skrev:
Jag uppdaterade mitt inlägg med mer info nu samtidigt som du skrev så läs igen


Men varför behöver du adapter mellan motor o låda?


Har faktiskt inte undersökt detta så noga, men då drivaxlarna måste sitta direkt på lådan så blir man begränsad till upp och ner vänd Porsche låda eller en original R8 låda, om dom är bolt on på 4.2l maskinerna vet jag ikke


Hur menar du?
Självklart ska axlarna sitta direkt på lådan men menar du att en Audi fwd låda hamnar för högt eller varför skulle inte den funka? den används ju i många mittmotor byggen.

Och jag menar då den 2wd lådan som sitter på Audi's rak ställda motorer innan någon tvärställd sak..

eller är den för lång? ca65cm

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi R8 Turbo Timeattack -10 (såld)
<<   1, 2, 3, ... 14, 15, 16   >>
3 besök senaste veckan (155958 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande