Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda CTR -05 SLC kl. 1B - svenska mästare i klass 1? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8 besök senaste veckan (53927 totalt) |
Vi bestämde ju oss för att smälla i en 83-literstank så att vi endast skulle behöva göra de tre obligatoriska tankstoppen och inga fler. Trots en superheroisk insats från Erik fanns det inte tillräckligt med tid ...
Låt oss sammanfatta deltävling #4 så här: Sen ankomst kvällen före. Tidiga morgonförberedelser. Uppstartsproblem och läckande tankanslutning. Regn. Formationsvarv och en bil som bara spluddrar. Fel tryck i bränslesystemet. Göran nöter långsamma varv medan vi kör till Biltema för att köpa nya bensinpumpar. Inga varv loggas. In i depån och sätta dit transpondern. Göran fortsätter lägga långsamma varv. Nu loggas de i alla fall. Trots en motor som går som en säck gödsel klockar Göran varv som bara är 10 sekunder långsammare än andra fullt fungerande bilar. Mer regn. In i depån för mek. Erik, Johan, Pontus och Simon sliter för att koppla in de nya pumparna. Det regnar. Oscar och Chrestian håller god min. Erik, Johan, Pontus och Simon sliter vidare. Göran sticker ut och kör. Mer regn. Motorn varvar max 5 200 r/min och hackar. Fet blandning. Bränsletrycksregulator funkar inte, det finns ingen retur. Rickard åker och köper ytterligare en ny bensinpump som ska ge rätt tryck. Malkolm kommer förbi och hjälper oss att mappa om bilen. Nu funkar det helt okej. Mer regn. Inget mot vad vi är vana vid från tidigare tävlingar men det går att varva till varvstopp. Jag sticker ut och kör. Vibrationer från höger fram. In i depån. Lös camberskruv. Ut igen. På väg ut fastnar växellådan i tvåans växel. In i depån igen. Malkolm, Erik, Johan, Pontus och Simon lägger en timme på att frigöra gaffelstången. Det lyckas men bara växel 3-6 är tillgängliga. Jag kör 10 varv och Chrestian byter av mig och får ta målflaggan. Vi körde 60 varv (inklusive de tre utan transponder). Vinnaren körde 247. Växellådan skickades till Honda för garantiöversyn, här är utlåtandet: "Analys: Kundens upplevda problem med att inte få ur andra växeln kan efter analys endast härledas till att gaffelstången utsatts för överrörlighet. Detta har gjort att en gaffelstångsbult kommit för nära gaffelstången och med deformation på bult och låsning av gaffelstång som följd. Det är funnet att felschimsning är gjord i efterhand då Hondas plombering var bruten. Kan troligtvis härledas till demontering på plats och felmontering av schims. Detta fick effekten att växel 1 och 2 ej gick att bruka längre, då gaffelstången låstes mot skruven. Åtgärd: Samtliga gaffelstångsbultar schimsades rätt och växellådan torrtestades utan anmärkning." Klicka för större bilder! _________________ Jens Trulsson |
||||||
hade räckt med en inzoomad bild i centrum på delen till vänster för att säga vad det (den delen som ska sitta på ratten)
ett NRG "snap-off" ratt nav, men garanterad glapp... (jag hade ett i 4år och ca 2500mil utan att det började glappa dock...) _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||
Kan du se att det glappar eller är det känt för sin kassa kvalitet så att det brukar glappa så småningom? Vi köper ett nytt till 2015. Detta är endast för sista tävlingen så våra "stora" förare kan komma i och ur utan allt för mycket flåsande. _________________ Jens Trulsson |
||||||
jag har ett likadant, det glappar men det tänkar man enbart på när man torrkör i garaget och det är inte en prioriterad aktivetet för mig... _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||
MOMO QR6 är ju att ta i lite kanske, men risken för glapp är liten när det är en större form som är inpassningen (inte ett flertal som splines eller kulor).
Päronformen som jag har (monterad -00) kan jag inte hitta hos nån längre, men den är inte torrkörningsglapp ens. OMP Gp.N variant är den närmaste (och kostar mindre än Momo QR6). |
||||||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||
Allvarligt talat, vilken trist helg. Bättre lycka i nästa race! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||
Fyrhjulsinställning och provkörning gjord. Klicka här för att se en sjukt dålig, kort och skakig mobilfilm ...
_________________ Jens Trulsson |
||||||
I garaget är det mycket enklare att hålla sig under 95dB. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Honda CTR -05 SLC kl. 1B - svenska mästare i klass 1? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8 besök senaste veckan (53927 totalt) |