Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda CTR -05 SLC kl. 1B - svenska mästare i klass 1?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
8 besök senaste veckan (53927 totalt)
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13371



J.Stigson skrev:
Bilen har gått och blivit en pizzabracer...



Sushipizza?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Öhhhhh!
Ja visst så klart!
Syrat ris på pizza var kanon!
Drog ut lite på tiden med nya tanklådan...
Blir väl lite mek på lördag kväll innan avfärd men annars så!

_________________
Erik König
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790



Ser ut att bli regn.....

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Jaaaaa!!!!!
Inte för att jag tycker det för er( avundas er.... Not) utan för att det brukar gå bra för oss i dåligt väder!

_________________
Erik König
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Där ser ni att våra regndanser fungerade......

_________________
Erik König
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6079



König skrev:
Där ser ni att våra regndanser fungerade......


Klart att dom fungerar... Vi kör ju japansk bil.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Vi bestämde ju oss för att smälla i en 83-literstank så att vi endast skulle behöva göra de tre obligatoriska tankstoppen och inga fler. Trots en superheroisk insats från Erik fanns det inte tillräckligt med tid ...

Låt oss sammanfatta deltävling #4 så här:

Sen ankomst kvällen före. Tidiga morgonförberedelser. Uppstartsproblem och läckande tankanslutning. Regn. Formationsvarv och en bil som bara spluddrar. Fel tryck i bränslesystemet. Göran nöter långsamma varv medan vi kör till Biltema för att köpa nya bensinpumpar. Inga varv loggas. In i depån och sätta dit transpondern. Göran fortsätter lägga långsamma varv. Nu loggas de i alla fall. Trots en motor som går som en säck gödsel klockar Göran varv som bara är 10 sekunder långsammare än andra fullt fungerande bilar. Mer regn. In i depån för mek. Erik, Johan, Pontus och Simon sliter för att koppla in de nya pumparna. Det regnar. Oscar och Chrestian håller god min. Erik, Johan, Pontus och Simon sliter vidare.

Göran sticker ut och kör. Mer regn. Motorn varvar max 5 200 r/min och hackar. Fet blandning. Bränsletrycksregulator funkar inte, det finns ingen retur. Rickard åker och köper ytterligare en ny bensinpump som ska ge rätt tryck. Malkolm kommer förbi och hjälper oss att mappa om bilen. Nu funkar det helt okej. Mer regn. Inget mot vad vi är vana vid från tidigare tävlingar men det går att varva till varvstopp.

Jag sticker ut och kör. Vibrationer från höger fram. In i depån. Lös camberskruv. Ut igen. På väg ut fastnar växellådan i tvåans växel. In i depån igen. Malkolm, Erik, Johan, Pontus och Simon lägger en timme på att frigöra gaffelstången. Det lyckas men bara växel 3-6 är tillgängliga. Jag kör 10 varv och Chrestian byter av mig och får ta målflaggan. Vi körde 60 varv (inklusive de tre utan transponder). Vinnaren körde 247.

Växellådan skickades till Honda för garantiöversyn, här är utlåtandet:

"Analys: Kundens upplevda problem med att inte få ur andra växeln kan efter analys endast härledas till att gaffelstången utsatts för överrörlighet. Detta har gjort att en gaffelstångsbult kommit för nära gaffelstången och med deformation på bult och låsning av gaffelstång som följd. Det är funnet att felschimsning är gjord i efterhand då Hondas plombering var bruten. Kan troligtvis härledas till demontering på plats och felmontering av schims. Detta fick effekten att växel 1 och 2 ej gick att bruka längre, då gaffelstången låstes mot skruven.

Åtgärd: Samtliga gaffelstångsbultar schimsades rätt och växellådan torrtestades utan anmärkning."

Klicka för större bilder!

_________________
Jens Trulsson
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Vi köpte nya racingfälgar. De väger 8,2 kilo styck. Det är 1,5 kilo mindre per fälg än de fälgar vi använder i dag.




Nya blingiga fälgmuttrar blev det så klart också.

_________________
Jens Trulsson
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Ett paket är på väg. Någon som kan se vad detta är?


_________________
Jens Trulsson
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



hade räckt med en inzoomad bild i centrum på delen till vänster för att säga vad det (den delen som ska sitta på ratten)

ett NRG "snap-off" ratt nav, men garanterad glapp...
(jag hade ett i 4år och ca 2500mil utan att det började glappa dock...)

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Fixxe skrev:
men garanterad glapp...


Kan du se att det glappar eller är det känt för sin kassa kvalitet så att det brukar glappa så småningom?

Vi köper ett nytt till 2015. Detta är endast för sista tävlingen så våra "stora" förare kan komma i och ur utan allt för mycket flåsande.

_________________
Jens Trulsson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13371



The Cartorialist skrev:
Fixxe skrev:
men garanterad glapp...


Kan du se att det glappar eller är det känt för sin kassa kvalitet så att det brukar glappa så småningom?

Vi köper ett nytt till 2015. Detta är endast för sista tävlingen så våra "stora" förare kan komma i och ur utan allt för mycket flåsande.


jag har ett likadant, det glappar men det tänkar man enbart på när man torrkör i garaget och det är inte en prioriterad aktivetet för mig...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



känt för att börja glappa, men som sagt, mest märkbart när man torrkör.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19589



MOMO QR6 är ju att ta i lite kanske, men risken för glapp är liten när det är en större form som är inpassningen (inte ett flertal som splines eller kulor).

Päronformen som jag har (monterad -00) kan jag inte hitta hos nån längre, men den är inte torrkörningsglapp ens.
OMP Gp.N variant är den närmaste (och kostar mindre än Momo QR6).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



dessa kan man dock få nya för ~400kr...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Fixxe skrev:
dessa kan man dock få nya för ~400kr...


Vilka får man nya för 400 kr?

Och tack för hjälpen Niklas, Fixxe och Tord.

_________________
Jens Trulsson
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767



The Cartorialist skrev:
Låt oss sammanfatta deltävling #4 så här:
Det är efter race som dessa som de icke insatta säger "Men det var väl kul att vara med i alla fall?", utan att inse hur nära döden de kommer...

Allvarligt talat, vilken trist helg. Bättre lycka i nästa race!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



NRG/US-racing "snapoff" får man för runt 400-450kr

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238


Trådstartare
Fyrhjulsinställning och provkörning gjord. Klicka här för att se en sjukt dålig, kort och skakig mobilfilm ...

_________________
Jens Trulsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12888



Tord skrev:
The Cartorialist skrev:
Fixxe skrev:
men garanterad glapp...


Kan du se att det glappar eller är det känt för sin kassa kvalitet så att det brukar glappa så småningom?

Vi köper ett nytt till 2015. Detta är endast för sista tävlingen så våra "stora" förare kan komma i och ur utan allt för mycket flåsande.


jag har ett likadant, det glappar men det tänkar man enbart på när man torrkör i garaget och det är inte en prioriterad aktivetet för mig...


I garaget är det mycket enklare att hålla sig under 95dB.
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Där blev det något fel misstänker jag!
Men i verkstan är det svårare med 95 med Ekot!
Men vår ligger hittills på 93 så vi har ju lite att ta på.

_________________
Erik König
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda CTR -05 SLC kl. 1B - svenska mästare i klass 1?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
8 besök senaste veckan (53927 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande