|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
Trådstartare
01 Mar 2014 21:43
Top Notch skrev: | Lillen skrev: | Mycket beroende på motorval , växellåda och mellanaxel.
Då blev valet ganska enkelt , det passar ihop med denna axel jag hämtat. |
Har du en Bolt On drivlina (förutom en ev kortning av kardanstången) så är mycket vunnet |
Ja efter lite småfix är motor , växellåda och allt bolt on med sig själva.
Korta kardan , fixa motorfästen och infästningar till bakaxeln.
Så det underlättar ganska mycket att de passar ihop.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370
01 Mar 2014 22:02
Top Notch skrev: | t16 skrev: | Det har väl inte gjorts en prestandabil med stel axel på snart trettio år?
Visst har stel axel en del fördelar om vägen är jämn och fin dvs en banbil som bara går på bra banor(visserligen är då en dedion bättre på allt utan enkelheten) men ska den gå gata varför inte ha delad?
Dragrace är ju en stel axel klart bättre på men eftersom vi är på rejsa så antar jag att det är ointressant, driftning kanske är bättre med stel axel och dess möjlighet till högre rc? |
De Dion ÄR en form av stel axel Dock väldigt sällsynt i produktion, och angående ditt påstående om att det inte skulle finnas några prestandabilar med stel axel, så är du felinformerad, ett exempel, som passar bra in på Rejsa ickelinjära huvudinriktning är tex Caterham 7
Dom senaste 30 åren har massor med andra exempel, skulle jag av någon anledning få en massa fritid över, så får jag väl starta en egen tråd med en förteckning...
...däremot kan jag inte komma på någon "riktig" prestandabil som är FWD ...redan vid ~300 hjulhästar (har en sådan själv) har alla eventuella fördelar med FWD förlorats helt! |
Dedion är precis som du säger en stel axel men med ett antal fördelar, nackdelen är den stela axelns enkelhet, en stel axel som sitter i bladfjädrar har ju knappt slitdelar.
Har en ny caterham stel axel? De flesta sevenaktiga byggen har väl gått över till delad (för att kunna ta bakaxel från nyare bilar) eller dedion (max prestanda).
Jag kan inte komma på nån hyffsat ny bil(förutom muskelbilar och volvo) som har stel axel.
Jag skulle säga att fördelen med bakhjulsdrift väger över redan vid 200-250hk beroende på vikt, efter 300hk väger det över nog över till fyrhjulsdrift.
Ursäkta vår trådkapnkng!
_________________ Dennis Mollberg
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
Trådstartare
02 Mar 2014 22:21
Skulle haft tag i en växellåda.
Helst en 01E sexväxlad , men även femväxlad går bra.
Verkar dock vara ganska dyra saker.
Nån audikännare som har tips?
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
Trådstartare
05 Mar 2014 17:58
Så då var Volvopinnen där bak såld.
Ingen väg tillbaka nu , bara att planera vidare.
Välja växellåda.
Det lutar åt en vanlig 5-växlad Audilåda.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
Trådstartare
06 Mar 2014 20:12
Senast ändrad av Lillen, 04 Jul 2014 22:17, ändrad totalt 1 gång
Ja lite hjälp är ju inte fel.
Med god hjälp så dyker förhoppningsvis fälgar upp till bilen.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
Trådstartare
08 Mar 2014 15:54
Dessa borde passa.
Hoppas jag slipper bredda bilen
BBS 2-delade splitfälgar.
Dimension 7,5x17"
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
Trådstartare
13 Mar 2014 19:49
Koppligt inköpt.
Blev en orginalkoppling till en Audi.
Det är till en 250hk motorn , blir bra att testa med.
Begagnad men billig , komplett med tryckplatta.
Växellåda åxå införskaffad.
Blev en 5-växlad quattrolåda.
Så....
Ja nu får man vänta på leverans.
Sedan testmontera alla grejor ihop.
Då ser man om planen var bra eller om det blir ombyggnad.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
Trådstartare
23 Mar 2014 23:17
Spindlar hämtade.
Mercedes w115.
Återstår att se hur de passar.
Mäta och testmontera.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
Trådstartare
26 Mar 2014 18:41
Testing testing!
Blir väldigt brett.
Kommer nog inte rymmas innanför.
Åtgärd för det......luktar breddning.
Den som lever får se.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Åkeson
Tibro
Här sen Jan 2011
Inlägg: 710
27 Mar 2014 09:23
Såna där fälgar har jag med! kan tillägga att dom är extremt ovanliga verkar de som. BBS har inte kvar dom i sin katalog ens. För de heter RY?
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
Trådstartare
27 Mar 2014 12:23
Åkeson skrev: | Såna där fälgar har jag med! kan tillägga att dom är extremt ovanliga verkar de som. BBS har inte kvar dom i sin katalog ens. För de heter RY? |
YES BBS RY heter dem.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
Trådstartare
01 Apr 2014 19:05
Vems kabelhärva beställd!
Så man får börja installera och förbereda sprutet.
Då nu kan man börja pilla med det åxå när de kommer.
Dags att börja provamontera motorn i bilen snart då så man vet var allt ska sitta.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
Trådstartare
09 Apr 2014 17:34
Så här ser spindlarna ut.
Nu totalt nerplockade.
Väntar in bromsoken nu bara så man får mäta bromsar.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
The Saint
Här sen Feb 2014
Inlägg: 112
09 Apr 2014 17:53
Ska bli spännande att se hur detta projekt fortlöper.
Vad är spindlarna till för bil?
_________________ Daniel Lind
P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
Trådstartare
09 Apr 2014 18:14
The Saint skrev: | Ska bli spännande att se hur detta projekt fortlöper.
Vad är spindlarna till för bil? |
De kommer från en gammal Mercedes.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
Trådstartare
10 Apr 2014 15:52
Dom här kom hem idag.
Jaeflar va stora dom va.
Superbra skick på dem.
Lite skitiga på bild men inga repor eller rost.
Bara att tvätta av och gnussa upp.
Men......
De passade naturligtvis inte
Där bet man sig själv i arselet igen haha.
Blir adapters lika förbenat.
Men så här ser dem ut iaf.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168
11 Apr 2014 19:48
Lillen skrev: |
Blir adapters lika förbenat.
Men så här ser dem ut iaf.
|
Det här var ju klart intressant. Tror du det finns en chans och få en skiss/bild på tilltänkta adapters passande W115 spindeln?
mvh
:j
_________________ Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
Trådstartare
11 Apr 2014 21:26
Prototyp nr ett till adapter klar.
Men jag tror jag får frångå 300mm skiva.
Det vore mycket enklare att gå upp lite i storlek.
Annars blir det problem med plats för oket och hållarna.
Skulle vara mycket enklare med ok som har lösa okhållare.
Japp , när adaptern fungerar lär jag nog ta en bild på den.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
Trådstartare
13 Apr 2014 20:26
Ikväll anlände en rostfri inlandsframvagn.
En helt komplett extra 142 framvagn alltså.
Hela 300:- kostade den.
Så nu är det dags att börja mäta lite på den.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
Trådstartare
17 Apr 2014 14:42
Det är säkert några som redan gissat.......
OM nu någon ens är intresserad
Men här kommer svaret iaf.
Testing testing.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5331
17 Apr 2014 21:47
Nu har man hittat ditt projekt
Trycker man på bilen så kommer man till ett gammalt golfbygge.
Har du något artikelnummer på spindeln samt oken?
Vad ska du köra för skivor?
Kommer hursom att bli grymt
_________________ R0b1n F0rsb3rg
______________________
|
|