Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia 1,8T R TILL SALU
<<   1, 2, 3, ... 10, 11, 12   >>
4 besök senaste veckan (76423 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Problemet ligger mer i framvagnen än bakvagnen.
OK , bakvagnen är en halvstel gammal axel.
MEN det ÄR koncekvent i alla fall.
Den går att jobba med.

Det är svårare att sminka om framvagnen till något fungerande tyvärr.

Och för att inte göra bort som på trackdays behöver du inte göra med än dina coilovers.
Bilen är nog tillräcklig för att båda ha kul och lära sig med.
Körträna och åk på några träffar först.

Besök www.volkswagenclubsweden.se , där får alla plats , även skodapeople

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1755



Lillen skrev:
Problemet ligger mer i framvagnen än bakvagnen.
OK , bakvagnen är en halvstel gammal axel.
MEN det ÄR koncekvent i alla fall.
Den går att jobba med.

Det är svårare att sminka om framvagnen till något fungerande tyvärr.

Och för att inte göra bort som på trackdays behöver du inte göra med än dina coilovers.
Bilen är nog tillräcklig för att båda ha kul och lära sig med.
Körträna och åk på några träffar först.

Besök www.volkswagenclubsweden.se , där får alla plats , även skodapeople


Vad är det svåra med denna framvagnen, han har redan åtgärdat Rc problemet järn spindlarna har med alu spindlar. det enda negativa jag ser mot äldre spindlar är att du inte kan ställa camber vid spindeln men det ser jag inte som något bekymer heller, finns fina toplagringar till oem montering som kan ställa camber och caster.

Man vinner en hel del i vikt med alu spindlarna också

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Jag har kört en hel del bana förut, det började med Alfaklubben på 90 talet med diverse olika alfor,allt från framhjulsdriven Alfa 33 till Bakhjulsdriven GTV. Min körstil passar bättre till framhjulsdrivna bilar då jag hellre har lite understyrt än överstyrt.
Efter det har det blivit lite mer sporadiskt pga familj och hus... men lite banåka har det blivit, roligast var när jag körde min fusksänkta vinterpulka, en guldfärgad Audi 100 2,2 automat -87med bajsbrun plysch inredning på alfaklubbens bankmötet på Anderstorp. Den skulle utgöra rundningsmärke trodde de flesta men jag spöade både banpreppade Alfa 75:or och en och annan GTV 6:a.
Drifting är för mig helt obegripligt,vad går det ut på? Köra fortast, sladda mest, ryka mest?
Rattlåsracing är inte heller speciellt kul, rakt fram i 400 meter.... Men det är klart, det är ju en amerikansk sport och deras bilar är inte direkt kända för att svänga speciellt bra....
Octavian är tänkt att bli en bruksbil med väghållning god nog att göra hyfsade varvtider på bana. Målet blir nog att lägga några varv på ringen...

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Tror inte jag behöver justerbara topplagringar då det blev 2,5" negativ camber med S3 spindlar och länkarmar. Att spindlarna och länkarmarna är gjorda i stål tror jag inte har så stor betydelse då det sällan är speciellt guppigt på banorna. Min gamla Alfa hade både undre länkarmar och torrisionsstavar i stål, tungt som tusan men väghållningen var sjukt bra så länge underlaget var slätt...
Jag tror väghållningen blir bättre än på motsvarande golf eftersom octavian är tyngre bak och får på så sett jämnare viktfördelning, men den som lever får se!

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Jo jag läste det.
Det är ju en del av problemet.
Men problemet blir ju att det blir som han säger väldigt kort fjädringsväg kvar när man sänker.
Och då finns det ganska liten justermån kvar i framvagnen.

Nästa problem är och blir ju krängningshämmaren som går ovanför drivaxeln.
Detta medger ju inte någon större förändring på den , det finns ju eftermarknads.
Men man är låst till de som finns.

Och även om man bytt spindlarna kan det beroende på hur man gör bli problem med styrstag.

Och samma med bottnande drivaxlar.

Men men , allt går ju att komma runt.
Det borde väl alla årens trådar visa med folk som försökt få Golf 4 att funka på banan.
ALLA uteslutande har slutat med att de bytt bilmodell eller sålt.
Men det betyder ju inte att man inte kan ha kul med dem.
Hade ju själv en Octavia 1,8T några år.

De som åkte Golf 4 Kit Car i rally använder ju VW-motorsportgrejer.
De är ju baserade på helt andra grejor för att slippa grundproblemet.
Tittar man på homologeringspappren är det ganska stor skillnad.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Kul hur som helst med lite galet folk.
Jag åker i princip uteslutande FWD själv.
BARA VW , men det är ju en stor familj.
Åsså lite volvo......i smyg.

Och angående tråden , HEJJA HEJJA thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Tack jag kommer kämpa jag älskar utmaningar jag jag skall bannemej bevisa att det går att bygga clubracer med golfchassit!
När jag monterade S3 spindlarna så är nedre kulbulten nerflyttad 8 cm jämfört med originalspindeln och p-ändarna sitter åt andra hållet dvs nerifrån med muttern uppåt vilket gör att vinklarna på bärarm och styrstag är i det närmaste identiska med en osänkt Golf 4 GTI trots att bilen är 8 cm lägre fram och 10cm lägre bak.
Jag har även monterat de undre länkarmarna från S3:an som är i stål istället för pressad plåt. De har dessutom solida bakre bussningar och större hårdare främre bussningar. Undre kulleden är också justerbar med avlånga hål i länkarmen. Krängningshämmaren är borttagen men man kan montera en kränghämmare från en Octavia RS om man vill då den har stag upp till fjäderbenen istället för stag ner till länkarmen. Man måste då bygga fästen i fjäderbenen för staget eller ha fjäderben avsedda för stag.
Jag kommer få modifiera rambenet lite på höger sida då det är väldigt nära mellan drivaxeln och ramben. Men som vi säger: det finns inga problem bara lösningar!
Eftersom jag har duktigt hårda framfjädrar tänker jag först prova utan kränghämmare fram.
Jag är med i VW klubben men får man vara med på era banmöten med en statarskoda?
Kommer garanterat våldgästa alfaklubbens banmöten till sommaren! Beware of the Evil Octavia!

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Ja det låter absolut som du har kollat på de möjligheter som chassiet behöver
ThomasT här på forumet var väl bland de första att utforska Mk 4 chassiet.
Sedan har det ju kommit flera modeller på den plattan innan slutet.
Och för klubbåka duger det säkert.

Ja GTi-klubben kommer byta namn till Volkswagen Club Sweden.
Medlemmar kommer kunna köra andra märken helt klart.
Sedan bjuds det ofta in extra så träffarna blir fulla.
Och numer finns även ett VAG-forum inne i forumet.
Så det blir mer och med VAG-familj nu.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Nu har fjädrarna anlänt

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



dubbelpost

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Seebach skrev:
Nu har fjädrarna anlänt

12 kg-s fjädrar => sätt de på bakvagnen !!

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Fjädrarna kommer hamna fram och om det inte fungerar får jag väl ha ännu hårdare fjädrar bak
Nu sitter det nya bussningar i länkarmarna och framvagnen skall monteras ihop igen imorgon.
Nu blir det lite fredagsmys mef familjen, kan inte vara i garaget jämt

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1067



Kul val av bil..
Lyssna på andra och bygg sedan som du vill...
Stabilt chassi, vettiga bromsar, kylning av bromsar, olja, vatten och motorrum och en riktig stol så har du en bra första utgåva.
Sedan är det bara att köra, känna efter och dokumentera alla parametrar så du inte skruvar bort dig...
Och efter några olika banor så kan du sedan bestämma vad nästa steg blir.
skulle gissa att 130-140 fjädrar fram och 80-90 bak är ett riktvärde

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Tack! Äntligen någon som har samma filosofi som jag. Tror också på riktigt hårda fjädrar fram och lite mjukare bak.
Har lite svårt att tro att bilen skulle bli snabbare om den är mjukare fram.
Om teorin med att mycket vikt på drivhjulen ger mer grepp botde en gammal audi med gjutjärnsfemma framför drivhjulen och mjukare fjädring fram ha bra grepp, men det har den inte. Min gamla vinrerbil (audi 100 -87) hade 2 varv kapade originalfjädrar och var så låg att det kanske fanns ett par cm fjädringsväg kvar. Det gjorde att den inte kunde kränga över det yttte framhjulet och den gick att köra oerhört fort i svängarna på anderstorp. Med gatdäck, 130 hk och automat blev varvtiderna precis över 2 min och det räckte till att spöa många både motorstarkare och lättare bilar.
Jag blev uppriktigt förvånad över hur fort det gick att köra, passerade bla en alfa gtv 6 på utsidan i velodromen.
Ska prova med de nya fjädrarna så får vi se hur det går.

Ska också uppdatera bromsarna till 315 mm skivor fram, pagid sportbelägg fram och bak samt racing bromsvätska. Blir även r-däck 205/55-16. Har provat Toyo trippelåttor men blev inte helt nöjd. Blir kanske Yokohama den här gången.

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



på min 900a har jag ungefär lika hårda fjädrar fram och bak (fram är marginellt hårdare) och krängare bak men ingen fram. jag är Riktigt nöjd med balansen i bilen. kör med 2.5 grader camber fram och 0 grader bak (stel axel)

bara slänger in det i debatten sådär

kanske inte passar in i "det ska gå så fort som möjligt" för det är säkert så att nån annan variant säkert är snabbare. men jag gillar känslan i bilen och känner mig trygg.

_________________
Mattias Broberg
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1755



M.Broberg skrev:
på min 900a har jag ungefär lika hårda fjädrar fram och bak (fram är marginellt hårdare) och krängare bak men ingen fram. jag är Riktigt nöjd med balansen i bilen. kör med 2.5 grader camber fram och 0 grader bak (stel axel)

bara slänger in det i debatten sådär

kanske inte passar in i "det ska gå så fort som möjligt" för det är säkert så att nån annan variant säkert är snabbare. men jag gillar känslan i bilen och känner mig trygg.


Det beror ju på Motion raten på bilen. samt att sabben har väll A-armar fram.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Jag tycker det är helt rätt! Coolt med en 900! Efter min första alfa hade jag en grönmetallic 3 dörrars 900 turbo -79! Trimmad och galen turbokick vid 3000 rpm.
Det är kul med oss som vågar gå mot strömmen och bygga bilar som vi vill ha dem själva!

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4693



Seebach skrev:
Tack! Äntligen någon som har samma filosofi som jag. Tror också på riktigt hårda fjädrar fram och lite mjukare bak.
Har lite svårt att tro att bilen skulle bli snabbare om den är mjukare fram.


Tyvärr hitta jag inte mina gamla uträkningar ifrån Golf tiden, men mät upp och räkna på förhållandet mellan fram/bakaxel. Det jag med säkerhet vet är att den vart mycket gladare i att svänga när man styvade upp extra bak.

EDIT: Hittade en fil som gissningsvis kan vara ifrån gti'n, matade in 120N/mm och 90N/mm och fick detta:



_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Seebach skrev:
Om teorin med att mycket vikt på drivhjulen ger mer grepp botde en gammal audi med gjutjärnsfemma framför drivhjulen och mjukare fjädring fram ha bra grepp, men det har den inte. Min gamla vinrerbil (audi 100 -87) hade 2 varv kapade originalfjädrar och var så låg att det kanske fanns ett par cm fjädringsväg kvar. Det gjorde att den inte kunde kränga över det yttte framhjulet och den gick att köra oerhört fort i svängarna på anderstorp. Med gatdäck, 130 hk och automat blev varvtiderna precis över 2 min och det räckte till att spöa många både motorstarkare och lättare bilar.
Jag blev uppriktigt förvånad över hur fort det gick att köra, passerade bla en alfa gtv 6 på utsidan i velodromen.


Det där är ju inga fakta.
Enda sättet är ju att testa med samma förutsättningar.
Man kan ju inte säga att bilen blir "snabbare" genom att tro.

Att bilen kränger över framhjulet har med vikten att göra.
Men det har lika mycket med däcket att göra.

Det går ju inte att generalisera så som ovan!?
Ska du jämföra så måste du ju först köra med den setup du hade först.
Sedan med alla de olika variabler du ändrar och efter det kan du säga vad som gjorde skillnad.

OM tio stycken personer säger att hårt bak är rätt väg så är det ju att lura sig själv genom att tro på att en av dessa säger annorlunda , dessotum tror jag du grep efter halmstrån i detta fall när den sista personen åxå kört massor med FWD och garanterat åxå tror på konceptet hårt bak , men det beror på "HUR" hårt bak man har.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Jag har även haft en Audi 80 2,8 V6 -92 med kw chsssi. Den hade 140 nm fjädrar bak 120 nm fjädrar fram och -2" camber fram men den var väldigt understyrd. Den var byggd av ABT i Tyskland och hade väl ca 260 hk men jag gillade aldrig setupen på chassit. Den var ombyggd när den var ny och det fanns inga passande fjädrar och då blev det för omfattande att bygga om så den såldes.
Som octavian är nu sitter det 90nm fjädrar bak och 80nm fram och den har ingen bra chassibalans alls. Drn känns mjuk fram och om jag styvar upp den ännu mer bak så den lyfter inre bakhjulet minskar cambervinkeln på det yttre bakhjulet och få borde rimligtvis greppet minska och den blir mer överstyrd, men går det fortare?
Jag vill ha den lite understyrd och ha bra grepp bak så man kan kan hålla fullt under bron på kinnekulle.
Jag förlorar hellre lite tid i de skarpaste svängarna än att ha en orolig bil som släpper bak.
En till helt ovetenskaplig erfarenhet är från när jag körde alfa 33 på kinnekulle och den var mer åt det överstyrda hållet.det gick brs i de skarpa svängarna men som under bron var det väldigt spännande. Så vill jag inte ha Octavian.
Efersom det verkar som väldigt få har lyckats med Mk4 chassit så får vi väl se hur min bil kommer gå.
Jag säger inte att ni som kör med jättestyva bakvagnar har fel men jag tänker ändå prova min teori.

Ni får väl skratta åt dåren i octavian när ni kör om mig på banorna i sommar!

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1067



Jag tycker ju oxå kör och testa...
Försökte hitta någon bra bild på en bakvagn, men lyckades dåligt i mobilen..
Hur sitter fjädrarna?
Hade för mig det var coilover bak på fwd?

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia 1,8T R TILL SALU
<<   1, 2, 3, ... 10, 11, 12   >>
4 besök senaste veckan (76423 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande