Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan skyline v12 , lackad
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
97079 besök totalt
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
skulle behöva hjälp att svarva några små distanser till detta projektet, någon som har tillgång till svarv och kan offra en liten stund av en lunchrast och skicka till mej ???

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
kommit lite frammåt .

bakaxeln upphängd där den ska vara, blev jäkligt bra, vi har mätt upp ca 30-40mm utfjädring och ungefär samma infjädrng utan nämnvärd påverkan på hjulvinklar, vilket jag anser bör vara godkänt. :thumbright:

blir rejäla spacers bak, och skärmbreddare i glasfiber när bilen börjar bli klar så den ska sänkas ca 20mm till i bak när coilovers fästs så flyttar uppskärmkanterna lagom :thumbright:

och de flesta uniballs för framvagn osv kommit hem med.






_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Konstigt ingen nämnt denna.... (eller har jag missat det?)

https://www.google.se/search?q=French+quad+turbo+skyline+v12&hl=sv . . . .

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
vad fränt , är den tom väsntertyrd, tycker det är svårt att se

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
här har det stått relativt stilla ett tag dessvärre. men i helgen har vi fått iallafall lite gjort.

bakre fästen för coilovers färdiga, har svarvat en egen "fjäderbenslagring" i ovankant bak(som jag tyvär inte tog bilder på), i nedre kant har vi modifierat original bmw infästningar.

bak ska hjulen breddas ut ytterligare ca 40-50mm per sida vilket ger en totalbredd på ca 190cm vilket känns lagom, hade gärna haft den runt 2 meter, men blir så mycket omständligare med biltransport då tyvär (men kommer med största sannolikhet bygga egen transport i vår ändå till bilen)
gamla bakskärmarna ska skäras ut och bredas ut med glasfiberskärmar ca 60-80mm per sida bak.

främmre bmw orginal spindlar nedskurna och sen ipressade gängstumpar som matchar med coiloversena,

blir samma höjd ca fram som bak på bilen i "viloläge", och ifrån "grundläget" går det att justera rideheight ca 40mm plus /minus för att hitta rätt höjd med all vikt i bilen sen och fortfarande kunna göra en ordentlig cornerweight.
och jag har byggt som så med distanser och shims som går att flytta för att det ska gå att köra både med och utan hjälpfjädrar ifall man får för sej att gatregga den så krävs lite mer utfjädring än om man vill ha den som ren rejsbil.

främmre fjäderbenslagring blev golf 1 som jag tyvär tyckte var lite felkonstruerade så fick bli en omgång i svarven å modifiera dem lite för att dem ska fungera tillfredsställande








_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
hänt lite igen då
hjulen står nu på helt egna hjul :thumbright:






_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
då var såsom låda och kardaner hemma, blir en 3 serie främre knut och en 5 serie bakre knut sen blir det å svarva eget kardanrör där mellan, tyvär måste vi ha ett stödlager och joked på mitten för att kan ju inte ha stumt å bägge ändar
men men det kommer nog funka bra ändå.

växelådan är inlämnad på schmidtracing för omsvetsning till v12ans svep

har för övrigt beslutat plocka bort den 3 skiviga tiltonkoppling polaren kör med i sin skyline, då han troligen kommer byta till automat i den nästa vinter.
och sedan blir det ett vattenskuret svänghjul till automatens startkrans till v12 motorn.



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
en uppsättning 18" är på inkommande, tyvär inte så breda från en audi så det blir spacers med utgående 5/112,
har hittat sponsring på spacersplattor så ska bara ordna ritning så blir dem tillverkade på ett par veckor :thumbright:

sen blir det att bredda livet ur dem 18"arna :thumbright:

om någon har audi fälgar (även "japanska" 114.3/% av intresse) (allt av intresse, 15-18" plåt och alu) att sälja oförskämt billigt eller sponsra gratis så går det bra att skicka iväg ett meddelande



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
lite mys med annat, gött väder idag, lite utelunch första gången för säsongen med



pedalstället en egentillverkad kuliss till ett nissan skyline orginal pedalställ, (lite kraftigare plåt än nödvändigt kanske men vill ha allt stumt helst.

har flyttat bak allt typ 15-20 cm i bilen för att få lite mer av vikten på bakhjulen samt att få mer utrymme för motorn
finns inget som jag hatar mer än trånga och svårskruvade motorer

ska förlänga ner å flytta pedalerna några cm å vi kommer köra utan broms-servot .
rattång även den från nissan. tillsammans med en egen mittenbit och sen golfs egna knut nere mot servo.

ritat fram spacers nu, blir 25mm fram och 60mm bak med 5/113 , då kommer den bli ca 1.94 fram å 1.96 bak med 17" gatdäck, å typ 1.96fram å ganska precis 2 meter bak med slicksen 8)

okänt kränghämmare fram ca 20mm, (kanske klent men testar där först iom det låg i hyllan)




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4695



Jag gillar det här bygget.

"Vitarvadviharpåhyllanochsmackarihopskitenochservaddetblir" mentaliteten är ju helt underbar. Ska bli kul att se den klar

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Japp. Jag tror det blir en sjukt grym bil för rätt så liten budget. Skulle va gött att bygga bilar som inte grävde mega hål i plånboken.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
lådan hemma igen efter svetsning hos Schmidt :thumbright:
blev riktigt fint å inte alla som har jigg hemma för tex v12 å andra ovanliga motorer så känns gött det gick så fort :thumbright:





har iväg ritningar till vattenskärningen för delar till ett sånt här svänghjul, och vi kommer plocka över tiltonkopplingen från polarens RB25a till v12an nu i början,


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Trodde det skulle stanna av rätt fort men du/ni håller tempot uppe thumbs up

Allt ser välgjort ut med och gillar helt klart att ni håller en tight budget!!

Med vänlig hälsning

_________________
Tobias Hedlund
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
jasså varför trodde du det

ja asså, jag gillar inte riktigt att "folk" automatiskt drar så mycket paraleller mellan utseende/märke/finish/funktion osv.

har man lite koll på vad man gör, väljer rätt delar och lägger "lagom" med energi på å bygga ihop dem på rätt sätt så kan man på relativt kort tid, bygga mycket vettigt med relativt lite pengar ändå .
å som jag brukar tänka att det spelar ingen roll hur mycket pengar/tid/energi man lägger så finns det alltid nån jävel som bygger nått värre så jag försöker bara göra det jag själv vill , med dem medel jag har tillgänliga istället

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Åkeson
Tibro
Här sen Jan 2011
Inlägg: 710



sjukt kul att se knotan


_________________
Henrik Åkeson

http://www.facebook.com/AkesonRacing
Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



knotan skrev:
jasså varför trodde du det

ja asså, jag gillar inte riktigt att "folk" automatiskt drar så mycket paraleller mellan utseende/märke/finish/funktion osv.

har man lite koll på vad man gör, väljer rätt delar och lägger "lagom" med energi på å bygga ihop dem på rätt sätt så kan man på relativt kort tid, bygga mycket vettigt med relativt lite pengar ändå .
å som jag brukar tänka att det spelar ingen roll hur mycket pengar/tid/energi man lägger så finns det alltid nån jävel som bygger nått värre så jag försöker bara göra det jag själv vill , med dem medel jag har tillgänliga istället


När folk sätter igång ett projekt på en tom kaross utan golv ens så brukar orken tryta men här verkar det hända grejor hela tiden! thumbs up

funktion före finish ska det vara!!! att köpa allt nytt blir som att bygga LEGO och det klarar de flesta men att få beg. ORG. grejer att lira krävs ju lite skills och hjärna....

vilken styrväxel kör du med ??? E36 har ju minst 3 olika utväxlingar???

grymt imponerad hittills.

Med vänlig hälsning

_________________
Tobias Hedlund
Citera
lill3bror
Norrköping
Här sen Jan 2013
Inlägg: 6



sx-pojken skrev:
knotan skrev:
jasså varför trodde du det

ja asså, jag gillar inte riktigt att "folk" automatiskt drar så mycket paraleller mellan utseende/märke/finish/funktion osv.

har man lite koll på vad man gör, väljer rätt delar och lägger "lagom" med energi på å bygga ihop dem på rätt sätt så kan man på relativt kort tid, bygga mycket vettigt med relativt lite pengar ändå .
å som jag brukar tänka att det spelar ingen roll hur mycket pengar/tid/energi man lägger så finns det alltid nån jävel som bygger nått värre så jag försöker bara göra det jag själv vill , med dem medel jag har tillgänliga istället


När folk sätter igång ett projekt på en tom kaross utan golv ens så brukar orken tryta men här verkar det hända grejor hela tiden! thumbs up

funktion före finish ska det vara!!! att köpa allt nytt blir som att bygga LEGO och det klarar de flesta men att få beg. ORG. grejer att lira krävs ju lite skills och hjärna....

vilken styrväxel kör du med ??? E36 har ju minst 3 olika utväxlingar???

grymt imponerad hittills.

Med vänlig hälsning


Vi kör med styrväxel ifrån en Golf 3a, rattstång ifrån skyline r33 gts-t

_________________
Jimmy Lönnqvist
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
jo generellt är det väll ofta så, men jag har inte brutit nått projekt hitills å inga planer på det denna gång heller.
Har du sett mitt förra projekt med micran jag yggde?? gillar du denna så kolla det projektet med som föll rätt bra ut (nåväl iallafkll själva projektet, även om körningen inte blev så bra )

tyvär har många bilder försvunnit men bläddra igenom kan vara kul ändå. thumbs up
ska bli samma "typ av finich" på denna,

inget putsobjekt men ändå det ska se skapligt ut liksom, "lagom" i mina ögon

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=68196&postdays=0&postor . . . .

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



knotan skrev:
jo generellt är det väll ofta så, men jag har inte brutit nått projekt hitills å inga planer på det denna gång heller.
Har du sett mitt förra projekt med micran jag yggde?? gillar du denna så kolla det projektet med som föll rätt bra ut (nåväl iallafkll själva projektet, även om körningen inte blev så bra )

tyvär har många bilder försvunnit men bläddra igenom kan vara kul ändå. thumbs up
ska bli samma "typ av finich" på denna,

inget putsobjekt men ändå det ska se skapligt ut liksom, "lagom" i mina ögon

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=68196&postdays=0&postor . . . .


Du har bra tempo och får saker gjort... du verkar vara en duktigt smed med som bygger egna bärarmar etc. även om det inte är jättesvårt så tycker jag att varje detalj du byggt håller bra kvalite och helt godkänd finish!!

micran kollade jag nyss igenom och den måste ha varit underhållande med bakhjulsdrift och 230cm hjulbas...

Med vänlig hälsning

_________________
Tobias Hedlund
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
ja tempot brukar funka när man väl satt igång,

just nu känns det mest frusterande när man är iväg för det mesta å inte kan styra så mycket man skulle vilja,

lusten kryper ju på extra när solen kommer fram

ang finish så försöker vi göra så det gott det går med dem medlen vi har iallafall... thumbs up

micran, var, .. spännande...

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
nu har det stått still alldeles för länge tyvär.
inte byggt något als på över en månad men dock samlat delar av diverse slag.
kompisen med sin "gat" skyline har beslutat att kapa ner den ännu mer än den här , och bygga blackrace all in av den så rubbet ska bytas, vilket innebär att vi sparar ännu mer pengar och tid på denna då allt kommer doneras från den kärran, (inredning stolar bränsleystem, plåt glas osv)

den andre bilen som alldeles nyss var en fullt fungerande gatlegal kärra , ska nu byggas om med röramschassie (ner till 9 sekunder eller vafan det nu är) med macpersson framvagn med minibromsar å amerikansk stel fyrlänksbakvagn och sen någon rejält preppad handikaplåda av amerikansk ursprung,
känns väldigt knepigt i mina ögon att ta en fullt fungerande snabb bil och bygga om den för några hundra lusingar för att få en långsammare bil (nåja med undantag från startsnabbheten) men men hehe


ett kanske till synes litet men ändå såå stort steg så sitter en ny "hel" kardan nu på plats,
vi valde att till slut ändra vinklar lite här å var för att slippa köra med stödlager etc.
detta är en 60x2.5mm kardan, hoppas innerligt att den iallafall håller ett tag iallafall (borde räcka lika långt sm lådan tror jag)
och kör såklart med hardyskiva med, sen flytande knutkors mot bakvagnen som sitter "stum" monterad (dvs inga bussningar i bakvagnen utan stummonterad mot chassie)

nu ska vi lägga om hela tidschemat som tidigare var uppspikat tom juni, till att ändra för dem nya förutsättningarna dels i byggtid och ekonomi.
siktet är fortfarande ställt på att den ska ut under sommaren,. men jag har ju vart inne för operation precis efter sviterna från att jag voltade med MC förra sommaren så det är ett väldigt lungt tempo på byggandet då jag är relativt stel i kroppen ännu.
men kommer ju åtminstonde vara ledig en tid framöver så tiden finns ju då.

härnäst ligger jobbet att bygga skelett för kardantunnel och klippa en jäkla massa 1mm plåt till golv och kardantunnel, sen efter dess är det mest lite målning och montering innan elsystemet ska byggas.

men det kommer bli väldig "spartanskt" , typ spraya svart zinkgrund invändigt som rostkydd sen ska vi in med golvmatta och annat så invändig och undertill kommer det allt bara bli nymålat svart och välrengjort , ingen puts på så vis sm kostar tid och pengar .
prio ett ligger att komma frammåt i relativt raskt tempo , finischen får komma i verision 2 på bilen


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan skyline v12 , lackad
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
97079 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande