Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -72, 512 whp 601 wnm
<<   1, 2, 3, ... 10, 11, 12   >>
15 besök senaste veckan (148086 totalt)
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 515


Trådstartare
jonka skrev:
Enklast är väl antagligen att gömma den gamla spruckna panelen under en sån här:

http://www.thezstore.com/page/TZS/PROD/classic08d04/50-2040


Tackar, fattar inte hur jag kan ha missat den?? Bara sett varianter med endast ovandelen, vilket ger en ful skarv.

Har ändå en beställning på G med stora saker så den där lär ju inte höja frakten så värst mkt mer.

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 515


Trådstartare
Hållt flitens lampa på lite halvglöd här under dagarna efter jul. Så har nu sparat mig $89 +frakt,tull,moms med att fortsätta filandet på instrumentbrädan. Resultatet just nu ser ut så här efter lite fogskum, spackel och färg:


Lite finslipande och sedan får jag se om jag hittar på något för att dölja att ytan är lite för slät för att vara vinyl.

Har även fått in lite nålfiltsmatta i kupen samt rivit ut växelspakstället till automaten:


Har även fått in en kopplingspedal


Tyvärr visade det sig att hålet i torpeden där kopplingspedalens arm till huvudcylindern ska gå igenom används för kabelstammen till/från motorn Så där blev det genast mer jobb än önskat, så nu blir det att riva ut hela kabelstammen, göra nytt hål och sedan trycka in genom nya hålet (lite trist att stammen nu sitter nästan till synes fabriksmonterat):


Så jag fortsatte med det mekaniska och rev bort lite avgas + kardanaxeln innan det blev paus för idag:


Nu får jag fundera lite mer på hur jag ska komma åt övre bultarna vid sprängkåpan... för motorn är flyttad så långt bak som möjligt så i värsta fall blir det att lyfta ut motorn... alt försöka tippa ner den en aning.

Skönt med långhelg och "tillåtelse" att ge sig ut i garaget Ska bli sååå najs att få ratta denna best med manuell låda...

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 515


Trådstartare
Å två bonusbilder på bromssetupen:



Samt en på den nu xtraljusdemonterade fronten... grillen också demonterad då den behöver modifieras/repareras p.g.a av de tidigare ljusen:


Samt en bild på samtliga "USA-mätare" demonterade:

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123



En Datsun Z....EROTICA,finns inget annat att säga=) En gång i tiden så ska jag äga en sån!
Men tid och pengar är allt man har=)
Hur som helst,jag har ägt(som tonåring) en Datsun Sylvia s11 från 1980.Nån som har sett en sån förut?!Det var i Estland(syns på bilden =),årgång 2001/2002 nånting. Tydligen var det en enda bil av en sån modell i hela Europa.. LHD var den iaf,troligen USA import nån gång i tiden.
Här kommer en bild:[img]


Grejen är att bilen var VÄLDRIGT rostig redan då och vi har fixat den lite med spackel och sånt,samt lackade den på uppfarten.Sen fick den stå medans jag och min kompis studerade osv.Stått på hans sommarsuga och när de sålde stugan så fick även bilen stå kvar.Vi hade nämligen inga papper på den och sen har nån jävel köpt bilen och tagit den därifrån. Ett par år sen så HITTADE jag bilen,den stod i skogen ca 1 mil därifrån,tog kontakt med skogsägaren och frågade om han ville sälja bilen till mig,för det var ju min bil egentligen..Han fuckade ur totalt och sa att om du har inga handlingar så får du inte köpa bilen.Jag bjöd ganska kraftigt med pengar men han vägrade bara...Nu i somras var jag en sväng till Estland och tog naturligtvis en sväng där.Bilen var borta och skogsägarn sa att den gick till skroten som metall.....Det var nära till brutna ben då kan jag tala om för er..Men men. Bilen var ju frän,eller hur????

MVH//Vadim[/img]

_________________
Vadim Bakin
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 515


Trådstartare
Vadim skrev:
Bilen var ju frän,eller hur????

MVH//Vadim

Den är ju iaf 80-talet trogen med lite kantiga former... och couper är ALDRIG fel


Jag har fortsatt att skruva isär och har nu fått ut hela kabelhärvan och ska nu försöka göra ett nytt hål i det mycket trånga utrymmet för att få in kabelstammen igen :/


Nu har jag en fråga/fundering är det möjligt och ens lämpligt att använda en automatlådeoljekylare (långt ord) för motorolja??? Den är ju iaf rätt stor:


Gott nytt år på er alla

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 515


Trådstartare
Skruvandet fortsätter... nu är den BLYtunga automatlådan på golvet och som synes krävs det en hel del pussel för att få ZF lådan att passa på motorn och mot kardanen:


Har bokat hjälp med svepflytten är ju iaf enkelt att demontera från automatlådan.. där är den skruvad, men sedan kommer det krävas kapande och svetsande.

En fråga, turbinen, hur är det tänkt att man ska få loss den från motorn? Bara att knacka loss??

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
MPS
Stockholm/Karlstad
Här sen Nov 2013
Inlägg: 25



Turbinen sitter skruvad i flexplattan(svänghjulet) , normalt med 3-4 bultar.

Nu ska ju inte du använda lådan....men turbinen ska alltid lossas innan man lossar lådan från motorn.....och följa med lådan.
Gör man inte så.....vid ner- och upp-montering...så är risken stor att man skadar pumpen i lådan.

_________________
Richard Kressner
Jugge Edström
Ralf Nilsson
Stefan Eriksson
Gabriel Roos
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 515


Trådstartare
MPS skrev:
Turbinen sitter skruvad i flexplattan(svänghjulet) , normalt med 3-4 bultar.

Nu ska ju inte du använda lådan....men turbinen ska alltid lossas innan man lossar lådan från motorn.....och följa med lådan.
Gör man inte så.....vid ner- och upp-montering...så är risken stor att man skadar pumpen i lådan.


Hmm oki.. men hur katten ska man komma åt bultarna (inte sett några ens ) utan att ens lossa lådan?? Men tack för tipset, då ska jag bara leta reda på de där bultarna och lossa.

/M

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
MPS
Stockholm/Karlstad
Här sen Nov 2013
Inlägg: 25



Kroegarn skrev:
MPS skrev:
Turbinen sitter skruvad i flexplattan(svänghjulet) , normalt med 3-4 bultar.

Nu ska ju inte du använda lådan....men turbinen ska alltid lossas innan man lossar lådan från motorn.....och följa med lådan.
Gör man inte så.....vid ner- och upp-montering...så är risken stor att man skadar pumpen i lådan.


Hmm oki.. men hur katten ska man komma åt bultarna (inte sett några ens ) utan att ens lossa lådan?? Men tack för tipset, då ska jag bara leta reda på de där bultarna och lossa.

/M


Om du kikar på framsidan av flexplattan....och vrider runt, eller så finns det vissa man når genom startmotor-hålet.

_________________
Richard Kressner
Jugge Edström
Ralf Nilsson
Stefan Eriksson
Gabriel Roos
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 515


Trådstartare
Små framsteg... fått in huvudkopplingscylindern + gjort nytt håll i torpedväggen och kört igenom och fäst fast kabelstammen. Blev lite skum vinkel på kabelstammen, men det funkar.


Instrumentbrädan är oxå klar för att återmontering och en hel HÖG med småpill + förutom att trycka dit en manuell låda som jag ännu inte har en . Får dock hjälp med att jaga reda på lämplig låda och har en på kroken och bara en fråga om att få till det med affären. Går allt i lås blir det en R154 med billetgafflar samt tiltonkoppling som skruvas mot startkransen... kommer nog klara omild behandling om så skulle behövas.

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 515


Trådstartare
Har blivit lite framsteg, efter en massa velande kring växellådor så kommer jag nu att slänga in en beg. Toyota R154 vilket gör att jag slipper modifiera kardanen samt att bakre växellådsfästet ser ut att passa eller möjligtvis behöver lite modifiering. De lådorna klarar massa mos och det finns förstärkningskit till vetting peng. Men jag hoppas på att min håller ihop som den är. Kopplingsgrejor är beställda och det blir 2,5kg svänghjul monterat på automatens startkrans. En tvåskivig koppling får ansvaret att greppa mot svänghjulet.


Har även rensat upp i elhärvan och fått upp AEM ECU:n till en bättre placering, under handskfacket, mot tidigare där den var under pedalerna på förarsidan, med en plåt skruvad genom golvet.


Dagens projekt blir att stoppa tillbaka instrumentbrädan och koppla tillbaka all el och se hur många lösa tampar det blir kvar..... vet redan att jag är osäker på en som går från säkringshållarens "Coil" till troligtvis en grön/vit kabel i kabelstammen

Ååå det är en snabb instrumentbräda redan stillastående. Men fotografen har lite att lära, mest cementgolv och skitiga kläder

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Gött med lite framsteg!

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 515


Trådstartare
Lådan med rätt svep/bellhouse/sprängkåpa (kärt barn har många namn)


Fick kapa lite i ett gammal växellådsfäste i kardantunneln för att få lådan på plats skapligt. Behöver kapa lite till dock. MEN har fått torrväxla lite iaf


Men har en liten fundering kring yoken som nu sticker ut 6,7cm av 9 tillgängliga cm. Det känns som i minsta laget? Men vad kostar en förlängning av kardanen och det kanske fungerar lika bra att få en spacerplatta tillverkad som jag kan sätta mellan kardanens bakre fäste mot bakaxelklumpen????



Skippade automatlådeoljekylaren och slog till på en riktig 19 raders kit.


Saknas bilder på tvåskiviga kopplingen och specialsvänghjulet som skruvas fast mot startkransen som sitter kvar från automatlådan.

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Ser fint ut!

Kardanen skulle jag nog vilja ha lite mer ingrepp med, annars om det rör sig lite kanske den hoppar ut? Eller rensar splinesen. Förlängd kardan är ju det snyggaste, men adapter funkar nog det med.
Kan du inte flytta bak hela motorpaketet istället? Så slipper du förlänga kardanen, och så hamnar växelspaken också på rätt ställe.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159




_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 515


Trådstartare
seb280z skrev:
Ser fint ut!

Kardanen skulle jag nog vilja ha lite mer ingrepp med, annars om det rör sig lite kanske den hoppar ut? Eller rensar splinesen. Förlängd kardan är ju det snyggaste, men adapter funkar nog det med.
Kan du inte flytta bak hela motorpaketet istället? Så slipper du förlänga kardanen, och så hamnar växelspaken också på rätt ställe.


Motorn sitter fast på en rejält stadig rambalk (custom) så det blir en del pyssel + att jag då måste offra huvlåsmekanismen som kommer att ta i. Planen är att köra iår och sedan riva helt för lack nästa vinter. Är nog mest inne på att få en spacerplatta tillverkad och sedan får jag fundera lite mer till hösten .

Ang huvgälarna som är popnitade typ husventilationsgaller så inte helt snyggt nej... men jag behöver egentligen byta hela huven sned i framkant + buckla (och tung) så skulle gärna lägga vantarna på en glasfiber/kolfiberhuv till vettig kostnad.

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Du måste förlänga Kardan, det där kommer aldrig funka.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 515


Trådstartare
erikjakan skrev:
Du måste förlänga Kardan, det där kommer aldrig funka.


Du tror inte att det kommer hålla med en spacerplatta? Jag tänkte mig bara få den tillsvarvad och sedan använda längre bult som går rakt genom spacerplattan. Det krävs ju lite fasning på plattan då både kardanen och klumpen kräver det, så det ger ju lite stabilitet också.

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Kroegarn skrev:
erikjakan skrev:
Du måste förlänga Kardan, det där kommer aldrig funka.


Du tror inte att det kommer hålla med en spacerplatta? Jag tänkte mig bara få den tillsvarvad och sedan använda längre bult som går rakt genom spacerplattan. Det krävs ju lite fasning på plattan då både kardanen och klumpen kräver det, så det ger ju lite stabilitet också.


Jo det funkar det med, körde jag på 635an med 800hk =)

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 515


Trådstartare
Fortsätter att proppa tråden full med mina dassiga bilder . Fick idag hem min tvåskiviga kopplingspaket med svänghjul. Hela paketet på bilden väger 6,7 kg INKL svänghjul. Tryckplattan + 6-puckade sinterplattan som jag följde med lådan vägde 10,3 kg EXKL svänghjul


_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 515


Trådstartare
Jaha haft en motig dag i garaget idag. Visade sig att svänghjulet hade någon form av felkonstruktion så att bultcirkeln var några mm för stor vilket gjorde att jag inte kunde få dit det






Provat lite hur jag ska montera det hydrauliska utrampningslagret... men frågan är om man behöver hitta något sätt att få fast det å frågan är om det egentligen behöver vara monterat med luftning uppåt för att kunna lufta det ordentligt??


Men fick iaf oljekylaren med oljefilterflyttsprylen monterad samt fixat nytt fästanordning för signalhornen.


Å slutligen började jag försöka räta ut huven i framkanten där den blivit tilltryckt sedan tidigare men det var inte helt enkelt att få i bra skick... känns som att man skulle behöva skära bort biten bakom för att kunna jobba med mothåll och få lite ordning på metallen. Men det får bli ett senare projekt.


Det jobbigaste är dock att det är vääldigt mkt vår nu och kärran står som cementerad på sina pallbockar, planen var att försöka få ner den på hjulen denna helg, men de grusades .

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -72, 512 whp 601 wnm
<<   1, 2, 3, ... 10, 11, 12   >>
15 besök senaste veckan (148086 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande