Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -98 *Såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
51257 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag tyckte det såg bra ut för dig igår, inga konstigheter eller så vad jag kunde se.

Idioten heter idioten av en anledning, troligtvis det parti på Knutan där jag är sämst och i stort sett ALLA tar in ordentligt på mig där, igår understyrde det enormt där för mig. NOrmalt sett kör jag som Frapp där och håller mig tight in mot högersidan.

Ser som sagt framemot en utspårad tråd, finns ingen anledning att tex vänta med lättningen, ut med grejorna direkt och lätta 50kg i ett nafs!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
frapp skrev:
Tackar för pratstunden idag Alltid kul med andra compacter. Att få med sig fart genom kurvorna är så klart viktigt, men just idioten handler mer om att ta sig igenom så smärtfritt som möjligt utan att förstöra utgångsläget för nästkommande kurva/kurvor. Personligen tycker jag inte man ska nyttja banans bredd där. Jag håller nära högerkanten upp för backen mot idioten och ligger sen och pyser runt den längs innern. Då har man optimalt slagläge för nästkommande kurva.

Angående däck så säger jag 225...

Tack själv! Det var kul och inspirerande att se din compact som du kommit en bit med, och det var riktigt bra fart i den. Jag tror faktiskt att jag tar idioten ungefär som du beskriver, kika på filmen (om jag lyckas lägga upp den).

Jag tror nog inte det hade skadat med 225 nej...

Johan Sjöström skrev:
Jag tyckte det såg bra ut för dig igår, inga konstigheter eller så vad jag kunde se.

Idioten heter idioten av en anledning, troligtvis det parti på Knutan där jag är sämst och i stort sett ALLA tar in ordentligt på mig där, igår understyrde det enormt där för mig. NOrmalt sett kör jag som Frapp där och håller mig tight in mot högersidan.

Ser som sagt framemot en utspårad tråd, finns ingen anledning att tex vänta med lättningen, ut med grejorna direkt och lätta 50kg i ett nafs!

Tack! Det finns ju alltid att fila på och jag fick inte riktigt det där flytet, men över lag kändes det rätt bra. Det var trevligt att råkas live och kul att se bilen med, det blev inte mycket provåka åt något håll men det får vi ta framöver. Såg inte dig så mycket på banan, men jag var nog ute samtidigt. Kul att du kom ut lite i varje fall.

Jag Tänkte gå loss ordentligt och ta bort reservhjulet som hänger under bilen!
Urspårningen är med största säkerhet redan är ett faktum, i mitt huvud i varje fall.


Jag har 4 st begagnade 888 GG 235-40/17 i garaget, men jag vet inte om det blir för mycket kanske? Skärmvals har jag, men det kanske blir lite marigt ändå?


Korta träffrapporter från de två senaste körningarna


Knutstorp 14/7:
Efter att ha varit på grillning och sovit på vandrarhemmet i Kågeröd var det dags för att ta sig till banan, ovanligt utvilad.
Jag fick kört ett 40-tal varv på banan, trippmätaren sade 8,91 mil och det gick åt 21,62 l så förbrukningen låg på 2,42 l/mil.
Jag kasade mest runt på vänster framhjul, hade inget jätteflyt i körningen och i ett par partier fanns det ingen passande växel tyckte jag. Inte katastrof, men jag behöver lära känna bilen lite mer, jag kände helt klart att bilen blir helt rätt för mig.

Bästa varv blev 1:17.10, näst bästa 1:17.27 och det lyckades jag filma. Det var när jag försökte jaga Jonny i sin Speedster, det försöker jag lägga upp här:



I slutet av näst sista passet stod plötsligt ratten lite snett och bilen började dra ganska mycket åt vänster. Jag funderade över om det kunde vara något däck eftersom de hade blivit ordentligt överhettade och kikade snabbt, men det såg inte så konstigt ut, efter att ha kollat lite leder och annat gav jag mig ut ett sista pass och bilen kändes helt ok utom att den drog åt vänster.

Jag lastade bilen och tänkte att jag får skifta sida på däcken på Kinnekulle.


Kinnekulle 15/7:
I arla morgonstund stod jag upp och åt en bastant frukost och drog bilen på släp till Kinnekulle.
Väl där började jag med att skifta sida på däcken, det blev inget vansinnesdåd med att sätta de smala däcken bak, jag sansade mig innan det. Men när jag fick skruvat av däcken sås man direkt att vänsterhjulet inte var friskt:



Det var positivt att det stämde med känslan av vad som var galet, det kanske inte är helt rätt att köra på om man skall föreställa någorlunda seriös, men jag satte det höger fram och började försiktigt. Nu drog den givetvis åt höger istället.

Det blev minst ett 70-tal varv på banan och jag tyckte att flytet infann sig, hade inte några problem med att hitta passande växlar och denna banan kan jag lite bättre. 16,67 mil, 39,35 l soppa, 2,36 l/mil. Jag kommer inte följa upp förbrukningen så noga framöver, men det är kul att veta ungefär vad det ligger på.

Kom ner till halv tank, bilen började hosta i kurvan ut på start- och målrakan precis när jag hade en blå M-coupé rätt nära bakom mig, han kan eventuellt undrat vad i hela världen jag höll på med...

Bästa varv blev 1:08.31, näst bästa 1:08.49. Tyvärr blev inget av de snabbare varven filmat, men jag lägger upp ett som gick på 1:09.24.



Jag måste säga att Harrys Laptimer är riktigt bra och enkelt, passar mig bra, det är bara och tuta och köra och man behöver inte sätta sig in i 100 olika parametrar mm. Hade problem med mottagningen på Kinnekulle på eftermiddagen så det var några varv som missades, men annars var det klockrent.


Nu är jag rätt klar egentligen, väntar bara på att videoklippen ska upp på tuben, det gick rätt segt...

Fick ett tips från youtube med: "Du bör ändra dina Quicktime-inställningar så att videoklippen förbereds för direktuppspelning på Internet. Mer information finns i vårt hjälpcenter."

Vad innebär det? Det var inget som jag fick ordning på i alla fall. Verkar som att inte hela bredden på filmen kommer med.

Så, nu var det uppladdat, då är det bara att hålla tummarna för att filmerna funkar!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Enligt mig dom bäst investerade 200:- till en compact hittar du här, jag har själv skrivit detta så hittar du brister så hojta till.

http://www.bimmer.se/mektips/pdf/Fuelstarvationfix.pdf

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Enligt mig dom bäst investerade 200:- till en compact hittar du här, jag har själv skrivit detta så hittar du brister så hojta till.

http://www.bimmer.se/mektips/pdf/Fuelstarvationfix.pdf

Låter riktigt bra, det får jag skaffa och ordna dit! thumbs up

Det blir nog att lätta bilen, har spräckt allt vad budget heter som vanligt och det är ett billigt sätt att få fart på det, något man ska tänka på med helbilsgodkännandet så man inte slänger saker som behövs för besiktningen?

Får se mig om efter begagnade r-däck så jag har något att åka på Knutstorp om 2v med. Eller lämpliga 17"-fälgar så jag kan skohorna dit mina 235-40/17 trippelåttor som sitter på Nissan som inte verkar få något liv det närmsta...

Jag har 4 AEZ Radon 8x17" ET15 som med god vilja och en hel del valsning skulle kunna gå att få dit, men de är ovanliga och tillverkas inte längre och som nya i skicket så det känns inte rätt. Dessutom tror jag de är lite onödigt tunga.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Det går lite trögt med r-däck- och fälgletandet, det verkar lite trögt i år överhuvudtaget med r-däck. Det kan bli så illa att jag får köpa nya däck om jag inte får löst det, men det är inte ens i närheten av att passa in i budgeten...

Fick lite mankemang med sidorutan, jag var ute en sväng på lite kurviga vägar och skulle hissa ner rutan, fick tillbaks den på plats så det får jag kika på senare.



Sedan fick jag gjort en motortvätt, ser bättre ut och är lite trevligare att pyssla i motorrummet när det inte är toksmutsigt. Får för mig att det misständer lite vid ca 5500 rpm nu bara.






Och när det var så rent och fint passade jag på att montera mitt 3,3 kg batteri på 20 Ah och 200 A startström. Eftersom det är så lätt satte jag det där fram och kunde fimpa kabeln bak till bagaget. Där någonstans tror jag att jag märkte vissa tendenser till att spåra ur.



För att få bort kabeln är det en hel del inredning att forcera.



Och det gjorde jag.



Kabeln bak till batteriet vägde nog ungefär 3 kg, men jag tror jag fick bort lite mer än så...

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6078



Niklas Rosell skrev:
Där någonstans tror jag att jag märkte vissa tendenser till att spåra ur.


Kabeln bak till batteriet vägde nog ungefär 3 kg, men jag tror jag fick bort lite mer än så...


thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Som jag misstänkte, urspårningen kom igång kvickt! thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
j.stigson skrev:
Niklas Rosell skrev:
Där någonstans tror jag att jag märkte vissa tendenser till att spåra ur.


Kabeln bak till batteriet vägde nog ungefär 3 kg, men jag tror jag fick bort lite mer än så...


thumbs up



Johan Sjöström skrev:
Som jag misstänkte, urspårningen kom igång kvickt! thumbs up

Jag hade det på känn jag med.


Nu är bagaget, bagageluckan, baksätet och passagerarsidan "grovlättade", dvs paneler, mattor, mm är borta, men onödiga kablar, mm finns fortfarande kvar.

Finns det några "lätta" kilon att bli av med framtill? Eller finns det bra tips i någons byggtråd? Jag har läst lite i trådar på måfå och inte organiserat, utan lite här och lite där.
Jag har sett att det plockas bort lite dimljus mm, men inget större.
Glasfiberhuv och front finns med i vinterplanerna. Skärmarna bibehåller jag troligtvis i plåt.

Och sedan verkar fälg/däckbekymret löst. Vi får se imorgon.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Niklas Rosell skrev:

Finns det några "lätta" kilon att bli av med framtill?
Alla AC-komponenter väger tillsammans ca 12kg om man klarar sig utan kyla. thumbs up Härligt att se ännu en urspårning!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Davve skrev:
Niklas Rosell skrev:

Finns det några "lätta" kilon att bli av med framtill?
Alla AC-komponenter väger tillsammans ca 12kg om man klarar sig utan kyla. thumbs up Härligt att se ännu en urspårning!

Jag är fortfarande lite fascinerad över att ha AC och köra bana, det har jag aldrig haft förut, så den blir kvar en stund.

Urspårningar är mer eller mindre oundvikliga.

Jag tycker bilen tickar en del i ventilerna när man kört lite bana, oljan är Statoil Guld 5w-50 och har rullat drygt 200 mil och de sista 25 milen är bana. Är det något jag skall bekymra mig över?
Det står Shell Helix någonting 5w-40 och väntar på hyllan, men det känns lite tidigt att byta.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Tja Niklas!

Är du på jakt efter begagnade R-däck? Jag har 215/50-15 R888:or som sitter på golfen som du kan få köpa om du vill. De är körda en eller två bankörningar och är två år gamla. Jag kommer inte att använda golfen på ett tag då den ska byggas om lite.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
GTIDave skrev:
Tja Niklas!

Är du på jakt efter begagnade R-däck? Jag har 215/50-15 R888:or som sitter på golfen som du kan få köpa om du vill. De är körda en eller två bankörningar och är två år gamla. Jag kommer inte att använda golfen på ett tag då den ska byggas om lite.

PM.
Byggas om lite? Det är inte likt dig, det brukar vara mycket!



Jag kikade på datummärkningen på mina deformerade framdäck för första gången, W0403, dvs 10 år gamla...

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Nja, allt är ju relativt Buren ska byggas klart, glasfiberdörrar och huv ska passas in, ny typ av växellåda med nytt spakställ, plastrutor mm. Det kommer nog ta ett tag...Till nästa säsong tänkte jag köpa en bankittad M3:a och leka lite med medans jag bygger klart golfen.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
GTIDave skrev:
Nja, allt är ju relativt Buren ska byggas klart, glasfiberdörrar och huv ska passas in, ny typ av växellåda med nytt spakställ, plastrutor mm. Det kommer nog ta ett tag...Till nästa säsong tänkte jag köpa en bankittad M3:a och leka lite med medans jag bygger klart golfen.

Det kommer bli riktigt bra! thumbs up
Låter som en bra plan, jag hetsskruvade med Nissan ända fram till det sket sig. Hade det inte varit för att toppen eller toppackningen gav sig så hade det varit den jag körde med nu, men nu när det gick åt skogen tänkte jag göra färdigt den i lugn och ro och ha en stabil BMW att åka med under tiden. Det kan bli länge.
För det känns väldigt rätt.


Jag klämde dit mina nya blivande gatfälgar, Team Dynamics som var lite smala för att bli banfälgar som numera är bestyckade med ganska slitna r888 jag hade liggande, tänkte köra slut på de och sedan kränga på gatdäck. Och tills dess hoppas jag att jag fått ordnat med andra r-däck att åka på.

Jag är lite osäker på vad som är lagom ET om jag vill köra upp mina 235-40/17 och sedan åka på 225?
Nu har jag hittat 17x8" ET35 med låg vikt och tilltalande pris, är det lite fegt ET? 8" är lite snålt för 235, men det är viktigare att det passar för 225 som jag kör med i längden, går man upp på 8,5" är det en helt annan prisbild.
Jag vill hellre hitta rätt i lugn och ro än att handla på mig nåt där jag får bråka med spacers farmöver.

Valsning är jag inte ett dugg främmande för, har gjort det en gång i livet och det blev kanonfint, så det skiter sig säkert nästa gång!








Jag hade tänkt sänka den lite bak, men de ställbara fjädersätena på den billiga väghållningssatsen som har rullat året runt innan hade satt sig ordentligt så den får vara väldigt hög bak tills vidare. Framtill gjorde jag bricktricket för att få lite mer camber, även kallat "The Brick-trick" , där man lägger brickor mellan fjäderbenet och spindeln på de nedre skruvarna.

Jag lade mellan två lite tjockare brickor, lite drygt 2 mm, det var så mycket jag vågade så styrningen mellan fjäderben och spindel verkligen fungerar. Det blev ganska tight mellan fjäder och fälgkant.
Påverkar man toevinklarna när man gör så?
Jag tycker den spårar som aldrig förr, så mycket brukar inte camber göra. I mitt huvud bör det påverka toe.


Framöver får det bli ställbara eller M3 excentriska topplagringar och excentriska bakre bärarmsbussningar för mer caster, de senare minns jag gjorde underverk för min gamla e30.


Jag fick även bytt luftfilter, det satt K&N-dekaler på luftburken, men när jag öppnade satt det ett halvsketet originalfilter så det fick bli ett nytt pappersfilter. Och dekalerna har jag redan kastat.

För övrigt har jag kommit till sidan 11 i Johan Sjöströms "blogg" med så gigantiska inlägg blir sidorna dessutom ännu längre, på ett bra sätt.


Nu börjar jag känna mig rejält laddad för måndagens körning på Knutan!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Måndagen? Vilken måndag? Vilka kör?

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
mblixt@gmail.com skrev:
Måndagen? Vilken måndag? Vilka kör?

Nu på måndag, den här körningen trillade jag in på:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85662

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Sidan 11? rappa på för det blir förhör nästa helg!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



M52 är en jäkla motorer till att ticka när dom är varma och oljan tunn. Ställer mig tveksam till w40 på räserbanan. Har själv kört 10/60 och det tickar lik förbannat trots oljekylare. Kör mineral racingolja w50 just nu och upplever aningen mindre tick. Beror lite på bana och dagstemp.

Angående fälgar så är nog et35 lite fegt ja, speciellt om du inte drar dig för lite valsning. Ett tips är att leta efter 5-serie fälgar. Et 15 får plats med 225or och rejäl valsning (så att det syns på skärmens yttre kontur). Ofta billigare än att skaffa spacers. 8 eller 8,5" är nog lämpligast.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Sidan 11? rappa på för det blir förhör nästa helg!

Då får jag allt ligga i!

frapp skrev:
M52 är en jäkla motorer till att ticka när dom är varma och oljan tunn. Ställer mig tveksam till w40 på räserbanan. Har själv kört 10/60 och det tickar lik förbannat trots oljekylare. Kör mineral racingolja w50 just nu och upplever aningen mindre tick. Beror lite på bana och dagstemp.

Angående fälgar så är nog et35 lite fegt ja, speciellt om du inte drar dig för lite valsning. Ett tips är att leta efter 5-serie fälgar. Et 15 får plats med 225or och rejäl valsning (så att det syns på skärmens yttre kontur). Ofta billigare än att skaffa spacers. 8 eller 8,5" är nog lämpligast.

Ok, då kommer jag inte köra på w40 utan får kika på något bättre. Tänkte montera oljetempmätare med, hade känts lugnare att veta att tempen är ok.

Jag får kika efter lite 5- och gamla 7-seriefälgar och det är bra att veta att man kan knö dit 225 med ET 15, då ser jag det som övre gränsen. Siktar på ET20 så ska det funka fint med mina 235:or med.

Tack för tipsen!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Fixar du ett M3 instrument så gjorde jag ett mektips för länge sedan hur du enkelt fixar oljetempen. ger inga sekunder på banan men vissa saker vilar man ögonen på ofta och då är det skönt med lite vackra saker att kika på. Röda mätarnålar är smarrigt


http://www.bimmer.se/mektips/pdf/mektips_oljetemp_e36.pdf

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Fixar du ett M3 instrument så gjorde jag ett mektips för länge sedan hur du enkelt fixar oljetempen. ger inga sekunder på banan men vissa saker vilar man ögonen på ofta och då är det skönt med lite vackra saker att kika på. Röda mätarnålar är smarrigt


http://www.bimmer.se/mektips/pdf/mektips_oljetemp_e36.pdf

Är det inte massa annat trassel för att få M3-huset att lira? Är det inte för mycket är det ju en trevlig lösning som dessutom ger lite bling-effekt, och det är ju inte att förakta!


Inatt vid fyratiden vevade larmet igång på bilen, själv var jag inte helt nöjd, frågan är vad grannarna tyckte?.
Har märkt att innerbelysningen vill tända sig ibland när man kör så det är väl någon givare till dörr eller bakluckan eller möjligtvis kabel som bråkar och jordar.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -98 *Såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
51257 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande