|
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18
Trådstartare
10 Apr 2013 13:09
therealpinto skrev: | Det är Transportstyrelsens definition av ombyggt fordon man måste följa. Byter man inte växellåda får man istället byta styrning (styrväxel och rattaxel) för att det ska landa som ombyggt fordon.
Reglerna är tyvärr lite stelbenta ibland.
Gustaf |
Eller bromsar??
_________________ Pierre C
|
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5751
10 Apr 2013 13:32
Nej, för att det ska vara ombyggt fordon gäller;
- byte av motor, växellåda och bakaxel (hela drivlinan), samt
- byte av bromssystem (hela bromssystemet)
eller
- byte av bromssystem (hela bromssystemet), samt
- byte av styrinrättning med rattaxel
(det finns några varianter till som knappast är aktuella - byta fram- och bakaxel med hjulupphängning, bygga om till cab/pickup/limousine)
"Bara" motor och bromssystem blir för lite ändrat för att det ska klassa in.
Det enklaste kan vara att fundera på om det finns en annan transaxel att peta i. Helst något helt främmande (som Corvette C5/C6) men även andra Porschedelar kan funka om det verkligen är annorlunda delar.
/Gustaf
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
|
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6079
10 Apr 2013 13:36
Corvette C5/C6 har lådan framåt medans porschen ha lådan bakåt. Detta gör att original torsiontub till bakvagnen hamnar "mitt i" en sådan låda.
_________________ Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.
Alltid ett projekt för lite.
|
Jonas T
Här sen Nov 2003
Inlägg: 38
10 Apr 2013 13:58
Funderar lite på vikt... Har kunnat utläsa att en LT väger drygt 200kg medans 968:s motor liger på c:a 175kg. Borde ju inte vara alltför bekymmersam skillnad om det stämmer.
Helrätt projekt blir ruskigt sugen att konvertera 968:an....
_________________ Jonas Töreskog, Göteborg
|
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874
10 Apr 2013 14:07
Hej Pierre
Det er en rigtig god motor du har valgt jeg har selv puttet en bag i min 911er og den korer rigtig fint stort vrid og ingen turbotoven.........Min havde 365hk næsten helt standard så du kan godt glæde dig, og de 911ere der korte fra dig kan godt begynde at forberede sig på at blive overhalet.......
_________________ Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
|
pv 1957
västkusten
Här sen Aug 2006
Inlägg: 35
10 Apr 2013 15:31
Riktigt fint bygge. Gillar verkligen ditt val av maskin.. Har en fråga Håller på att sätta
en ls maskin i min mercedes 124 coupe Mitt problem är tråget som jag skulle behöva göra om finns
det färdig olje tråg att köpa?? Vet du var??
mvh Chunkahee
_________________ Chunkahee Lachota
|
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18
Trådstartare
10 Apr 2013 23:26
pv 1957 skrev: | Riktigt fint bygge. Gillar verkligen ditt val av maskin.. Har en fråga Håller på att sätta
en ls maskin i min mercedes 124 coupe Mitt problem är tråget som jag skulle behöva göra om finns
det färdig olje tråg att köpa?? Vet du var??
mvh Chunkahee |
http://www.summitracing.com/
kolla där
_________________ Pierre C
|
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18
Trådstartare
10 Apr 2013 23:29
Jonas T skrev: | Funderar lite på vikt... Har kunnat utläsa att en LT väger drygt 200kg medans 968:s motor liger på c:a 175kg. Borde ju inte vara alltför bekymmersam skillnad om det stämmer.
Helrätt projekt blir ruskigt sugen att konvertera 968:an.... |
LS motor väger ca 22,5 Kg mera en en porsche S2 motor
_________________ Pierre C
|
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186
11 Apr 2013 16:19
therealpinto skrev: | Nej, för att det ska vara ombyggt fordon gäller;
- byte av motor, växellåda och bakaxel (hela drivlinan), samt
- byte av bromssystem (hela bromssystemet)
eller
- byte av bromssystem (hela bromssystemet), samt
- byte av styrinrättning med rattaxel
(det finns några varianter till som knappast är aktuella - byta fram- och bakaxel med hjulupphängning, bygga om till cab/pickup/limousine)
"Bara" motor och bromssystem blir för lite ändrat för att det ska klassa in.
Det enklaste kan vara att fundera på om det finns en annan transaxel att peta i. Helst något helt främmande (som Corvette C5/C6) men även andra Porschedelar kan funka om det verkligen är annorlunda delar.
/Gustaf |
Inte för att jag tror det är aktuellt, men kan man inte utnyttja reglerna för konvertering till etanoldrift?
|
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18
Trådstartare
21 Maj 2013 20:19
Behöver en skarpare/tajtare böj från spjälhuset 4"till 3.5" Om någon vet var man kan köpa
här i Sverige?
Uppflyttning av 2st tändspolar
Accsump monterad stående. men har en fråga finns en ventil som man luftar ut olja med.
ska den vara uppåt eller neråt och då menar jag inte den man fyller i luft. Normalt brukar man montera den liggande
har monterat den så här nu
Oljekylare, termostat, bakventil, oljefilterhus och ackumulator för servobromsen
Fördelningsventil för servostyrning och servobroms
_________________ Pierre C
|
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18
Trådstartare
16 Jul 2013 17:47
317@5370 HP 437.1@4620 vrid
_________________ Pierre C
|
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18
Trådstartare
16 Jul 2013 17:52
Gotland ring 1.36,6 på logen. kör för fort in i kurvorna så jag måste bromsa. har inte lärt mig bilen än
_________________ Pierre C
|
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18
Trådstartare
16 Jul 2013 18:14
värdens snabbaste 911 extra bred hjulbas hehe
_________________ Pierre C
|
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18
Trådstartare
16 Jul 2013 18:17
på väg hem
_________________ Pierre C
|
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18
Trådstartare
16 Jul 2013 18:29
råd och dåd på gotland ring är aldrig fel så skriv lite. ska ditt om en vecka
_________________ Pierre C
|
GIII Racing
Ingarö
Här sen Jan 2013
Inlägg: 74
07 Aug 2013 21:13
Den där vita 944an man ser på bilderna ser snabb ut
Hörde något rykte om att den körde på 1,34,7 med slicks
_________________ Anders Gustavsson
|
GIII Racing
Ingarö
Här sen Jan 2013
Inlägg: 74
_________________ Anders Gustavsson
|
GIII Racing
Ingarö
Här sen Jan 2013
Inlägg: 74
19 Feb 2014 20:43
_________________ Anders Gustavsson
|
GIII Racing
Ingarö
Här sen Jan 2013
Inlägg: 74
10 Dec 2014 19:54
_________________ Anders Gustavsson
|
|