Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 948 S2 -89
<<   1, 2
27554 besök totalt
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
therealpinto skrev:
Det är Transportstyrelsens definition av ombyggt fordon man måste följa. Byter man inte växellåda får man istället byta styrning (styrväxel och rattaxel) för att det ska landa som ombyggt fordon.

Reglerna är tyvärr lite stelbenta ibland.

Gustaf

Eller bromsar??

_________________
Pierre C
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5751



Nej, för att det ska vara ombyggt fordon gäller;

- byte av motor, växellåda och bakaxel (hela drivlinan), samt
- byte av bromssystem (hela bromssystemet)

eller
- byte av bromssystem (hela bromssystemet), samt
- byte av styrinrättning med rattaxel

(det finns några varianter till som knappast är aktuella - byta fram- och bakaxel med hjulupphängning, bygga om till cab/pickup/limousine)

"Bara" motor och bromssystem blir för lite ändrat för att det ska klassa in.

Det enklaste kan vara att fundera på om det finns en annan transaxel att peta i. Helst något helt främmande (som Corvette C5/C6) men även andra Porschedelar kan funka om det verkligen är annorlunda delar.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6079



Corvette C5/C6 har lådan framåt medans porschen ha lådan bakåt. Detta gör att original torsiontub till bakvagnen hamnar "mitt i" en sådan låda.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Jonas T

Här sen Nov 2003
Inlägg: 38



Funderar lite på vikt... Har kunnat utläsa att en LT väger drygt 200kg medans 968:s motor liger på c:a 175kg. Borde ju inte vara alltför bekymmersam skillnad om det stämmer.

Helrätt projekt thumbs up blir ruskigt sugen att konvertera 968:an....

_________________
Jonas Töreskog, Göteborg
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874



Hej Pierre

Det er en rigtig god motor du har valgt jeg har selv puttet en bag i min 911er og den korer rigtig fint stort vrid og ingen turbotoven.........Min havde 365hk næsten helt standard så du kan godt glæde dig, og de 911ere der korte fra dig kan godt begynde at forberede sig på at blive overhalet.......

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
pv 1957
västkusten
Här sen Aug 2006
Inlägg: 35



Riktigt fint bygge. Gillar verkligen ditt val av maskin.. Har en fråga Håller på att sätta
en ls maskin i min mercedes 124 coupe Mitt problem är tråget som jag skulle behöva göra om finns
det färdig olje tråg att köpa?? Vet du var??
mvh Chunkahee

_________________
Chunkahee Lachota
Citera
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
pv 1957 skrev:
Riktigt fint bygge. Gillar verkligen ditt val av maskin.. Har en fråga Håller på att sätta
en ls maskin i min mercedes 124 coupe Mitt problem är tråget som jag skulle behöva göra om finns
det färdig olje tråg att köpa?? Vet du var??
mvh Chunkahee


http://www.summitracing.com/
kolla där

_________________
Pierre C
Citera
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
Jonas T skrev:
Funderar lite på vikt... Har kunnat utläsa att en LT väger drygt 200kg medans 968:s motor liger på c:a 175kg. Borde ju inte vara alltför bekymmersam skillnad om det stämmer.

Helrätt projekt thumbs up blir ruskigt sugen att konvertera 968:an....


LS motor väger ca 22,5 Kg mera en en porsche S2 motor

_________________
Pierre C
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



therealpinto skrev:
Nej, för att det ska vara ombyggt fordon gäller;

- byte av motor, växellåda och bakaxel (hela drivlinan), samt
- byte av bromssystem (hela bromssystemet)

eller
- byte av bromssystem (hela bromssystemet), samt
- byte av styrinrättning med rattaxel

(det finns några varianter till som knappast är aktuella - byta fram- och bakaxel med hjulupphängning, bygga om till cab/pickup/limousine)

"Bara" motor och bromssystem blir för lite ändrat för att det ska klassa in.

Det enklaste kan vara att fundera på om det finns en annan transaxel att peta i. Helst något helt främmande (som Corvette C5/C6) men även andra Porschedelar kan funka om det verkligen är annorlunda delar.

/Gustaf

Inte för att jag tror det är aktuellt, men kan man inte utnyttja reglerna för konvertering till etanoldrift?
Citera
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
Behöver en skarpare/tajtare böj från spjälhuset 4"till 3.5" Om någon vet var man kan köpa
här i Sverige?

Uppflyttning av 2st tändspolar


Accsump monterad stående. men har en fråga finns en ventil som man luftar ut olja med.
ska den vara uppåt eller neråt och då menar jag inte den man fyller i luft. Normalt brukar man montera den liggande

har monterat den så här nu

Oljekylare, termostat, bakventil, oljefilterhus och ackumulator för servobromsen

Fördelningsventil för servostyrning och servobroms

_________________
Pierre C
Citera
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
317@5370 HP 437.1@4620 vrid

_________________
Pierre C
Citera
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
Gotland ring 1.36,6 på logen. kör för fort in i kurvorna så jag måste bromsa. har inte lärt mig bilen än

_________________
Pierre C
Citera
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
värdens snabbaste 911 extra bred hjulbas hehe

_________________
Pierre C
Citera
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
på väg hem

_________________
Pierre C
Citera
killzzme
Sverige
Här sen Sep 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
råd och dåd på gotland ring är aldrig fel så skriv lite. ska ditt om en vecka

_________________
Pierre C
Citera
GIII Racing
Ingarö
Här sen Jan 2013
Inlägg: 74



Den där vita 944an man ser på bilderna ser snabb ut thumbs up
Hörde något rykte om att den körde på 1,34,7 med slicks

_________________
Anders Gustavsson
Citera
GIII Racing
Ingarö
Här sen Jan 2013
Inlägg: 74



GIII Racing skrev:
Den där vita 944an man ser på bilderna ser snabb ut thumbs up
Hörde något rykte om att den körde på 1,34,7 med slicks

Han klämde visst till en en bättre tid 1,33,8 här om dagen

_________________
Anders Gustavsson
Citera
GIII Racing
Ingarö
Här sen Jan 2013
Inlägg: 74



Händer det något med detta vidunder ?
Den kanske behöver lite mer pulver
"Är man inte först,så är man sist

thumbs up

_________________
Anders Gustavsson
Citera
GIII Racing
Ingarö
Här sen Jan 2013
Inlägg: 74



Den vita 944an körde visst på 1,31,7 på Ringen i September thumbs up
Hur gick det för dej?

_________________
Anders Gustavsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 948 S2 -89
<<   1, 2
27554 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande