Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette -91 - Problem med HC halten!
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (22514 totalt)
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Får felkod 21, TPS voltage high. felsökning fortsätter suck... vill ut och köra

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 290



Kör du med MAP original + databoxen från 91 och bara nytt sprut ?
Kunde inte se i tråden om du har bytt ut nån box ?
Det finns mycket bra hjälp att få när det gäller TPI motorernas MAP system.
har du kollat upp boxens jord den är väldigt känslig för det,jordningen sitter på passagerar sidans topp original.
Dom tidigare MAF systemen har problem med att få kontakt mot dator men MAP boxen original ska inte ha nåt sånt strul,själv får jag bränna chip och byta/testa mot bredbandslambda och vad som känns bra...rent subjektivt.
Antar att du har full koll på vad felkod 21 är för nåt.......gasspjällets lägesgivare......men vad jag kan se så har du hög nivå när det gäller mekkunskaper så....om du skulle behöva så har jag felsökningsschema på både MAF/MAP systemet för TPI säg till om du vill ha det scannat.

Hälsningar

Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Ja, det är orginal box med orginal mapsensor. Får kolla jorden där om den är bra, känns som något sådant iom att den "glitchar" lättare efter plötslig uppvarvning (skakning).
Jag kör med en extern prom(chip) emulator ( moates ostrich) instucken på promplatsen och läser från diagnosuttaget genom ostrich till usb

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Provade med orginal prom och problemet verkar ha försvunnit, lutar åt att det är glapp i prom sockel på boxen. Ändrat lite i locket och den verkar fungera nu iaf. Testkörning nästa!

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 290



Kul att den fungerar igen
För att få stöd med TPI/MAP så kan du lätt få hjälp här http://www.thirdgen.org/techboard/diy-prom/ finns hur många som helst som har samma system som du och är proffs på dessa.
Ja det är nog vid promplatsen du har ett problem just där,det är mycket lätt att man stukar nåt jag har bränt 1st box just där,vid din glitch slår boxen antagligen över till nåt som heter "limp home mode" det händer vid felaktigt chip eller annat knas i boxen,den ställer ner tändning och använder inte tabellerna för xtra bränsle osv.
Det finns även kunnig hjälp att få i Sverige,vi har en del gurus på dessa system kolla in på www.camaroforumet.se under teknik 3gen.

Hälsningar

Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Så du fick det att fungera med endast Ostrich:en?
Håller på att ska hjälpa en arbetskamrat med just en corvette, har inte börjat än men hade för mig att jag var tvungen att fixa en speciell sockel från moates för att den skulle läsa bättre?

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Ja det fungerade med endast ostrich, laddade upp en bin-fil från Tuner-Pro. men nu är glappet tillbaka och vi får bara promfel,(fläkten går på direkt.) Vi tror det är Memcal som bråkar (den bruna hållaren med honkontakter) någon som har en extra till övers?

Jag har en 91:a som skall ha annan box än t.ex 88? påverkar det kanske? kabeln som sitter i ostrichen har lika anslutningsstift som orginal prom

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 290



Jay-c skrev:
Ja det fungerade med endast ostrich, laddade upp en bin-fil från Tuner-Pro. men nu är glappet tillbaka och vi får bara promfel,(fläkten går på direkt.) Vi tror det är Memcal som bråkar (den bruna hållaren med honkontakter) någon som har en extra till övers?

Jag har en 91:a som skall ha annan box än t.ex 88? påverkar det kanske? kabeln som sitter i ostrichen har lika anslutningsstift som orginal prom


91a har en box som heter "730" det är MAP boxen,den tidigare som är MAF kallas "165",jag vet inte när man bytte på Vetten men på Camaron var 90 det 1a året med MAP.
Kolla med ett företag som heter Enghs motor 0738-40 46 23 dom har en del av dessa saker på hyllan vet jag ett annat alternativ kan vara Camaroskroten om du behöver en helt ny box han har såna på hyllan.

Hälsningar

//Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
tack, kollar med dom. Enghs motor verkar ha semesterstängt till måndag. Camaroskroten är något närmre så får höra mig för där också

Corvette fick map 90 också, då man även bytte till lutande kylare och ny inredning

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Glappar med orginal prom i nu också, ett GP1 paket är beställt. förhoppningsvis går det med denna, koppla förbi och bara använda memcal för limp home. http://www.moates.net/gp1-package-gm-adapter-with-2-chips-p-41.html?cP . . . .


för övrigt är det APU1 jag kör med. http://www.moates.net/apu1-autoprom-package-usb-version-p-54.html

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 290



Jay-c skrev:
Glappar med orginal prom i nu också, ett GP1 paket är beställt. förhoppningsvis går det med denna, koppla förbi och bara använda memcal för limp home. http://www.moates.net/gp1-package-gm-adapter-with-2-chips-p-41.html?cP . . . .




Jag använder just detta paket fungerar fläckfritt mycket lätt att använda,men paketet kör piggyback på original memcal så frågan är om det hjälper dig....jag tycker det låter som att du behöver en ny box eller memcal

Hälsningar

Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
YES! Var en tur till Köpenhamn med tjejen och när jag kom hem idag hade far monterat moates kortet. Nu fungerar det, ska bara köra in apu1 nu

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Va ute och provkörde lite, går hyffsat rakt fram men bluddrar tokigt vid gas, koppla in en mätsond för bredbandslambda och ligger runt 0,8 på tomgång, lite väl fett kanske? ska prova ställa ner lite och försöka koppla in BB till apu1 så jag får mätningen i datorn blir det lättare att analysera

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Slut på semester för denna gång, nackdelen med att vara nyanställd är att man inte har någon intjänad semester... :S helgmek går låångsamt!

Iaf har en mätsond till lambda inkopplad och en mätbox för Labutrustning som är gjord för 220v, omvandlare kopplad till cigguttag som inte fungerade. Det visade sig att 2 säkringar hade gått, skönt när lösningen är enkel och första gissningen är rätt

nu kan vi nog få en riktigt mapp på kärran snart så man får uppleva den nya prestandan

Någon som har åsikter om hur mycket man vågar varva, alltså var ska jag lägga varvstoppet? 6500?

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Lite mapparbilder, vi lyckades få in lambda tillslut i datorn och köra någravändor, går duktigt magert över 3600rpm och accberikningen är lite off. Mera imorgon



_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Patrull igen, har ingen digital mätare så ser inte bränsletrycket men misstänker att det svackar lite då lasten ligger konstant men varvet ökar något skjuter lambda i höjden, bränslefilter eller pump? Insprutningstid ligger på ca 10ms hmm

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
YES! Det var ett igensatt bränslefilter, nu får den bränsle som den ska blir nog en bra vecka detta!

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Nu går den riktigt gött! Drar jämt med lite extra klipp efter 4000rpm upp till 6500 där jag satt varvstoppet. Mappa lite lågvarv innan vi sätter igång lambdaregleringen och se om det kanske kan bli en tur till bilprovningen i veckan

effekten är tillräcklig för chassiet iaf, när vi är nöjda med mappningen blir det nog en tur till bromsning och senare fundera över chassiet, som det är nu är den väldigt spårkänslig och hoppar gärna i sidled på spårig väg så man får hålla rejält i ratten, någon som har aningar om vad det beror på och åtgärder?

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



Spårighet beror ofta å däcksval eller/och hjulinställningar.

//Ricky.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Sitter en uppsättning Hankook Ventus Sport 275/40 R17 på av hård modell, ca 0 grader camber och möjligt lite toe in, svårt att mäta på infarten

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Jay-c
Laholm & Kungsbacka
Här sen Jan 2013
Inlägg: 36


Trådstartare
Ett tappert försök, men får iaf en månads körning. Attans tomgång!

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Johannes Carlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette -91 - Problem med HC halten!
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (22514 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande