Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Triumph gt6 1969 - Till salu
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (52468 totalt)
MartinL

Här sen Jun 2011
Inlägg: 31



Yo-1 skrev:
MartinL skrev:
Nu tycker jag det är dags för dig att uppdatera
Vet ju att du skruvat sedan sist du postade.


Då får du nog uppdatera mig, kanske att jag underhållsladdat batteriet men det är nog allt sen sist.


Tänkte på avgassystemet, du byggde... det har du ju inte visat.

_________________
Martin Linné
Toyota MR2 -01
Toyota Celica -94 Såld
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90



Härlig bil med F1 teknik. De smidda spindlarna är hämtade från Lotus 18 från 1960

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 478


Trådstartare
Lindros skrev:
Härlig bil med F1 teknik. De smidda spindlarna är hämtade från Lotus 18 från 1960


Kul fakta! kan vara användbart när man skryter vid korvkiosken thumbs up

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 478


Trådstartare
Fick hem delar till ett nytt projekt idag. Sex separata spjäll av märket Triumph/Stanpart som skall användas till att bygga om från förgasare till insprutning. Det slutgiltiga målet är att bygga en ny motor som är helt byggd för E85, med högt komp och elektroniskt styrd tändning och bränsle. Kanske kommer jag utgå från en 2.5 liters motor istället men det får bli ett senare beslut. Men första steget är att dock att få igång motorn med insprutning. Det lutar åt Megasquirt som styrning.



Kunde inte hålla mig, var tvungen att göra en första testmontering. Får tvätta och glasblästra grejerna när jag vet att de passar.

Bort med förgasarna.

Och dit med spjällen.

Som jag befarade så gick inte huven att stänga, men efter lite omorganisering gick det faktiskt

Men det är inte mycket plats under huven. Finns det någon som säljer insugstrattar med 45 mm ID, som är svagt krökta?

Nu är det bara resten kvar...

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 371



Om du är intresserad så har jag en kompis som har en 2.5 med komplett Lucas insprutning. Från en S2000 2.5PI eller vad dom nu heter. Den motorn är troligen till salu. Vet inte hur skicket är dock.

_________________
Per Ferm
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 478


Trådstartare
Per F skrev:
Om du är intresserad så har jag en kompis som har en 2.5 med komplett Lucas insprutning. Från en S2000 2.5PI eller vad dom nu heter. Den motorn är troligen till salu. Vet inte hur skicket är dock.

Låter helt klart intressant. Just dom bilarna har ju 2.5 liters motorn men nästan samma effekt som min 2 liters orginal vilket borde underlätta vid besiktning.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Satsa på ett riktigt sprut typ VEMS så spar du både pengar tid och tårar.

Mvh Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Skögge
Eslöv
Här sen Apr 2012
Inlägg: 62



Megasquirt är inte direkt sämre än andra sprut, bara att välja den variant som passar dej bäst. Jag har byggt över 100 MS (kanske 200) och kör alla mina fordon på MS. Det suspekta ryktet beror enligt mej på att folk tror att bara för det finns ett sprut i gör det själv version, så kan alla göra det själv,det kan dom inte
En gång fick jag höra: MS är skit, det funkar bara om du kopplat in och mappat det..

Men mitt råd till folk som undra vilket sprut dom ska ha är alltid "fråga den som ska mappa det"

_________________
Jörgen Lindskog
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19589



Skögge skrev:
Men mitt råd till folk som undra vilket sprut dom ska ha är alltid "fråga den som ska mappa det"
+ massor thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 478


Trådstartare
Så här går mina funderingar kring sprut.
Det lutar åt megasquirt av följande anledningar;

Priset är lågt, iaf. i inköp, det kan ju bli dyrt om det strular.

Flexibelt, jag tänker köra med 1 spole och behålla fördelaren, gillar orginalutseendet, går detta att få till med andra sprut typ VEMS?

Gillar gör det själv upplägget (DIY). Jag kommer även att mappa själv (på avlyst väg). Så att fråga den som mappar vilket sprut jag ska välja ger mig inte så mycket :-)

Flera andra triumph gt6 i främst England kör med megasquirt och liknande setup, känns bra att kunna fråga någon som gjort samma sak innan.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Skögge
Eslöv
Här sen Apr 2012
Inlägg: 62



Alla moderna sprut kan ganska säkert klara det du är efter. Om du väljer MS så välj MS3, bara möjligheten att logga på ett SD kort är värt prisskillnaden mot ett MS1, det finns en del andra fördelar också, men just loggningen är nog den största för din del. (MS2 gillar jag inte alls)

Tycker du det känns kul att själv bygga ihop en box så är ju MS ett bra val, men räkna med en hel del timmar på att läsa och lära, alldeles för många inser inte hur mycket jobb det är. Jag vet folk (mer än en) som hållit på en hel säsong utan att få bilen att gå som den ska..

För mej brukar det ta en dag att bygga boxen, koppla in och mappa en bil, men jag har övat på MS i 10 år
Mitt första bygge tog givetvis mycket längre tid än så

_________________
Jörgen Lindskog
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Yo-1 skrev:
Per F skrev:
Om du är intresserad så har jag en kompis som har en 2.5 med komplett Lucas insprutning. Från en S2000 2.5PI eller vad dom nu heter. Den motorn är troligen till salu. Vet inte hur skicket är dock.

Låter helt klart intressant. Just dom bilarna har ju 2.5 liters motorn men nästan samma effekt som min 2 liters orginal vilket borde underlätta vid besiktning.



Lucas insprut

Min far har en TR6 med 2,5PI.
Fantastiskt ljud.
Absolut inte lika fantastiskt insprutning.

Men den går bra på fullgas iaf

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367



Byggde om min Marcos från trippla webrar till Lucas pi
thumbs up
Vilket jäkla bottendrag vilket ryt!
Lucas pi är underskattat. Dock lite svårmeckat då toleranserna är små.
Fick ut 185 hästar ur Triumph sexan enl senare ägares mätning.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 478


Trådstartare
Skögge skrev:
(MS2 gillar jag inte alls)
Ok intressant, var just MS2 som kändes bäst för min del. Vad är det du inte gillar?

Skögge skrev:
Tycker du det känns kul att själv bygga ihop en box så är ju MS ett bra val, men räkna med en hel del timmar på att läsa och lära, alldeles för många inser inte hur mycket jobb det är. Jag vet folk (mer än en) som hållit på en hel säsong utan att få bilen att gå som den ska..


Jag kanske köper boxen färdig lödd men hela upplägget känns tilltalande. Att bli klar på en säsong blir jag inte ändå, mitt mål är att starta upp bilen med insprutning innan kalendern säger 2015.

Nikel skrev:
Lucas insprut

cat7even skrev:
Byggde om min Marcos från trippla webrar till Lucas pi
thumbs up
Vilket jäkla bottendrag vilket ryt!
Lucas pi är underskattat. Dock lite svårmeckat då toleranserna är små.
Fick ut 185 hästar ur Triumph sexan enl senare ägares mätning.


Jag enligt folk som förstår sig på Lucas PI är det definitivt underskattat. Det ända jag kommer använda från Lucas PI är just spjällen, att justera in Lucas PI blir nog än svårare än att lära sig och trimma in ett elektroniskt sprut. Triumph byggde ju aldrig 2 liters motorn med PI och verkligen inte för E85.

185 hk ur Triumph sexa låter helt klart intressant, jag har hoppats på kring 170-175 för att uppnå mina mål. Gissar att det var en 2.5 liters motor?

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4139



På den tiden då jag körde historisk racing med en spitifire var vi ett litet gäng som mekade mycket triumph här i trakten. En kompis hade en GT-6 som han med beundransvärd noggrannhet renoverade och trimmade motorn på. Allt var bearbetat, balanserat, lättat, portat och fixat med. Det satt trippel uppsättning Weber på insugssidan och hemmabyggt grenrör till ett måttligt dämpat avgassystem, ljudet var helt makalöst! Den gav 125 hästar på bakhjulen på en rullande landsväg.

Kul att se att du satsar på en i dagsläget så ovanlig bil, lycka till!

Janne

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Skögge
Eslöv
Här sen Apr 2012
Inlägg: 62



MS2.. tja, det finns kanske folk som gillar den, men jag tycker inte om den, svårt att förklara.. I vilket fall som helst så finns det ingen anledning att köra MS2 nu när MS3 finns, antingen så klarar man sig med en MS1 (som man faktiskt gör för det mesta om man kör en spole, och står ut med att logga långsamt i en dator) eller så köper man en MS3 (som loggar 100ggr/s om man så önskar, på ett SD-kort). Att spara in en tusenlapp eller 2 på boxen är dumsnålt, är din tid värd något alls så spar du snabbt in det i det långa loppet. Trust me on this

_________________
Jörgen Lindskog
Citera
Skögge
Eslöv
Här sen Apr 2012
Inlägg: 62



Glömde säga att jag gillar din bil thumbs up
Jag kör Triumph motorcyklar, med MS förstås
som denna http://www.stabbarps-auto.com/images/stg101.JPG

_________________
Jörgen Lindskog
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 478


Trådstartare
Skögge skrev:
Glömde säga att jag gillar din bil thumbs up
Jag kör Triumph motorcyklar, med MS förstås
som denna http://www.stabbarps-auto.com/images/stg101.JPG


Jisses vilken hård motorcykel. Stentuff!

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367



yes 2,5 liters

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
EXCEL,PATRIK.

Här sen Jan 2006
Inlägg: 54



Hej.
Har ingen egen erfarenhet av Lucas insprut, men Maserati hade det på sin Mistral. Så helt kass kan det inte vara :-) Sen ser det snyggt ut också.

Hälsningar
Patrik

_________________
patrik nilsson
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367



EXCEL,PATRIK. skrev:
Hej.
Har ingen egen erfarenhet av Lucas insprut, men Maserati hade det på sin Mistral. Så helt kass kan det inte vara :-) Sen ser det snyggt ut också.


Hälsningar
Patrik

Samt en del pansarfordon om jag inte missminner mig
Sedan är det klart att om man bygger nu så blir det modern insprutning även om det är en gammal bil

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Triumph gt6 1969 - Till salu
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (52468 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande