Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Triumph gt6 1969 - Till salu | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (52468 totalt) |
Tänkte på avgassystemet, du byggde... det har du ju inte visat. _________________ Martin Linné Toyota MR2 -01 Toyota Celica -94 Såld |
||||||||
Fick hem delar till ett nytt projekt idag. Sex separata spjäll av märket Triumph/Stanpart som skall användas till att bygga om från förgasare till insprutning. Det slutgiltiga målet är att bygga en ny motor som är helt byggd för E85, med högt komp och elektroniskt styrd tändning och bränsle. Kanske kommer jag utgå från en 2.5 liters motor istället men det får bli ett senare beslut. Men första steget är att dock att få igång motorn med insprutning. Det lutar åt Megasquirt som styrning.
Kunde inte hålla mig, var tvungen att göra en första testmontering. Får tvätta och glasblästra grejerna när jag vet att de passar. Bort med förgasarna. Och dit med spjällen. Som jag befarade så gick inte huven att stänga, men efter lite omorganisering gick det faktiskt Men det är inte mycket plats under huven. Finns det någon som säljer insugstrattar med 45 mm ID, som är svagt krökta? Nu är det bara resten kvar... _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||||
Låter helt klart intressant. Just dom bilarna har ju 2.5 liters motorn men nästan samma effekt som min 2 liters orginal vilket borde underlätta vid besiktning. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||||
Satsa på ett riktigt sprut typ VEMS så spar du både pengar tid och tårar.
Mvh Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Megasquirt är inte direkt sämre än andra sprut, bara att välja den variant som passar dej bäst. Jag har byggt över 100 MS (kanske 200) och kör alla mina fordon på MS. Det suspekta ryktet beror enligt mej på att folk tror att bara för det finns ett sprut i gör det själv version, så kan alla göra det själv,det kan dom inte
En gång fick jag höra: MS är skit, det funkar bara om du kopplat in och mappat det.. Men mitt råd till folk som undra vilket sprut dom ska ha är alltid "fråga den som ska mappa det" _________________ Jörgen Lindskog |
||||||||
|
||||||||
Så här går mina funderingar kring sprut.
Det lutar åt megasquirt av följande anledningar; Priset är lågt, iaf. i inköp, det kan ju bli dyrt om det strular. Flexibelt, jag tänker köra med 1 spole och behålla fördelaren, gillar orginalutseendet, går detta att få till med andra sprut typ VEMS? Gillar gör det själv upplägget (DIY). Jag kommer även att mappa själv (på avlyst väg). Så att fråga den som mappar vilket sprut jag ska välja ger mig inte så mycket :-) Flera andra triumph gt6 i främst England kör med megasquirt och liknande setup, känns bra att kunna fråga någon som gjort samma sak innan. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||||
Alla moderna sprut kan ganska säkert klara det du är efter. Om du väljer MS så välj MS3, bara möjligheten att logga på ett SD kort är värt prisskillnaden mot ett MS1, det finns en del andra fördelar också, men just loggningen är nog den största för din del. (MS2 gillar jag inte alls)
Tycker du det känns kul att själv bygga ihop en box så är ju MS ett bra val, men räkna med en hel del timmar på att läsa och lära, alldeles för många inser inte hur mycket jobb det är. Jag vet folk (mer än en) som hållit på en hel säsong utan att få bilen att gå som den ska.. För mej brukar det ta en dag att bygga boxen, koppla in och mappa en bil, men jag har övat på MS i 10 år Mitt första bygge tog givetvis mycket längre tid än så _________________ Jörgen Lindskog |
||||||||
Lucas insprut Min far har en TR6 med 2,5PI. Fantastiskt ljud. Absolut inte lika fantastiskt insprutning. Men den går bra på fullgas iaf |
||||||||
Byggde om min Marcos från trippla webrar till Lucas pi
Vilket jäkla bottendrag vilket ryt! Lucas pi är underskattat. Dock lite svårmeckat då toleranserna är små. Fick ut 185 hästar ur Triumph sexan enl senare ägares mätning. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Jag kanske köper boxen färdig lödd men hela upplägget känns tilltalande. Att bli klar på en säsong blir jag inte ändå, mitt mål är att starta upp bilen med insprutning innan kalendern säger 2015.
Jag enligt folk som förstår sig på Lucas PI är det definitivt underskattat. Det ända jag kommer använda från Lucas PI är just spjällen, att justera in Lucas PI blir nog än svårare än att lära sig och trimma in ett elektroniskt sprut. Triumph byggde ju aldrig 2 liters motorn med PI och verkligen inte för E85. 185 hk ur Triumph sexa låter helt klart intressant, jag har hoppats på kring 170-175 för att uppnå mina mål. Gissar att det var en 2.5 liters motor? _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||||
På den tiden då jag körde historisk racing med en spitifire var vi ett litet gäng som mekade mycket triumph här i trakten. En kompis hade en GT-6 som han med beundransvärd noggrannhet renoverade och trimmade motorn på. Allt var bearbetat, balanserat, lättat, portat och fixat med. Det satt trippel uppsättning Weber på insugssidan och hemmabyggt grenrör till ett måttligt dämpat avgassystem, ljudet var helt makalöst! Den gav 125 hästar på bakhjulen på en rullande landsväg.
Kul att se att du satsar på en i dagsläget så ovanlig bil, lycka till! Janne _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
MS2.. tja, det finns kanske folk som gillar den, men jag tycker inte om den, svårt att förklara.. I vilket fall som helst så finns det ingen anledning att köra MS2 nu när MS3 finns, antingen så klarar man sig med en MS1 (som man faktiskt gör för det mesta om man kör en spole, och står ut med att logga långsamt i en dator) eller så köper man en MS3 (som loggar 100ggr/s om man så önskar, på ett SD-kort). Att spara in en tusenlapp eller 2 på boxen är dumsnålt, är din tid värd något alls så spar du snabbt in det i det långa loppet. Trust me on this
_________________ Jörgen Lindskog |
||||||||
Glömde säga att jag gillar din bil
Jag kör Triumph motorcyklar, med MS förstås som denna http://www.stabbarps-auto.com/images _________________ Jörgen Lindskog |
||||||||
Jisses vilken hård motorcykel. Stentuff! _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||||
Samt en del pansarfordon om jag inte missminner mig Sedan är det klart att om man bygger nu så blir det modern insprutning även om det är en gammal bil _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Triumph gt6 1969 - Till salu | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (52468 totalt) |