Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac GTO 2006
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (23131 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Ursäkta ot men det här med accusump. När den aktiveras av lågt oljetryck, "överfyller" man inte motorn då?

Måste man sen tömma maskin på olja och så sen eller hur funkar det?

Mvh Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Nej, när oljan skjuts in i motorn hamnar den via normala smörjsystemet så småningom i sumpen och när trycket stiger igen försvinner över-mängden tillbaka in i ackumulatortanken.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
....rätt tänkt.
Sedan kan man lägga till funktionen att oljan är trycksatt i tanken.
Innan du startar eller om du har ett elektriskt system, så öppnar ventilen och du trycksätter systemet innan eller under startögonblicket.
Dvs bättre än torrsump i det fallet.

Naturligtvis så måste du ha rutinen att stänga ventilen innan du stänger av motorn. Finurligt och bra.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Ulf
Rydsgård
Här sen Jun 2004
Inlägg: 383






Härligt tuff chauför på bilderna,
18 med nytt körkort.....
Vill se fler flickor av den kalibern.
Ser fram emot fler varv nästa år!

_________________
Ulf Danielsson
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Väldigt cool tjej!
Trevlig och duktig coach ochså. Tack!


_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare


Detta är exempel på hur jag tänkte måla min huv. Nedan.
Är detta godkänt?
Behöver känna medhåll.


Jag tycker detta är snyggt. Vad tycker ni?


Och så litta (som vi säger i Skåne) drömmar.
Inget som troligtvis händer men det finns ett par GTO bilar och även färdiga kits med bakmonterade turbos.
Detta exempel är 1400 hk och det har jag inte som mål.
MEN två små 350-400 hk turbos och sikta på 6-700 pållar hade varit gött!
Mer ger för mycket drivline problem.
Bakmonterad turbo har otroligt många fördelar. I min mening bara en nackdel, separat elektrisk oljeretur.
Njut av bilderna och dröm ni med.



_________________
Fredrik Reichel
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3654



thumbs up för lakeringen av huven, thumbs down för baklysen!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5331



Känns som att med den turbosetupen så kan man bara åka på jämna och torra vägar.

Tycker inte heller baklamporna var en hit, känns som de dåliga från 80-talet.

Fin bil i övrigt!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Frallan2 skrev:
Bakmonterad turbo har otroligt många fördelar. I min mening bara en nackdel, separat elektrisk oljeretur.


Vilka är fördelarna? Jämfört med en turbo monterad 'så långt fram som möjligt'?

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2915



Frallan2 skrev:

Och så litta (som vi säger i Skåne) drömmar.
Inget som troligtvis händer men det finns ett par GTO bilar och även färdiga kits med bakmonterade turbos.
Detta exempel är 1400 hk och det har jag inte som mål.
MEN två små 350-400 hk turbos och sikta på 6-700 pållar hade varit gött!
Mer ger för mycket drivline problem.
Bakmonterad turbo har otroligt många fördelar. I min mening bara en nackdel, separat elektrisk oljeretur.
Njut av bilderna och dröm ni med.


Finns fler nackdelar vilket gör det hela till en dålig ide för bankörning
De stora grenrörs volymerna med bakplacerad turbo ger sämre lågvarvsmoment och transientsvar
Finns många ställen avgassystemet kan läcka på.
Påskjutsskarvar är inte gjorde för så höga tryck som man får före en turbo
Lång rördragning till ladluftkylare med böjar som ger tryckfall och ev skarvar som ger risk för läckage
Besiktningsproblematiken med turbo

Jag hade trimmat sugmotorn lite istället, du har ju lite volym att börja med och delar lär finnas istället för att bygga en skakig turboinstallation. LS motorerna är ju fina att utgå ifrån.

Lite kul att GTO:n är en modifierad Holden Monaro som i sin tur har sina rötter i Opel Vectra B

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6079



Eller varför inte.....

http://www.jegs.com/p/Edelbrock/Edelbrock-E-Force-Supercharger-Kit-For . . . .

Bara snabbgooglat och dock till vetten, men finns nog till gto också.....

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Kompressormatning och bankörning ställer väldigt höga krav på kylning på Corvetterna med LS motorer. Pontiacen kanske kan husera en större kylare enklare, både vatten och oljan behöver vara rejäl.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Kompressor hade varit kul men inte 40 000 eller mer.
Dock så har jag en maxad Hendrix al. kylare gjord just för trimning. Vacker om inget annat just nu. Klart överdimensionerad.

Detta är bara drömmar... det enda logiska för bilen om den ska banköras är topplock, kam och avgasbyte till 500-550 hk.
Paketet kostar 3600 dollar

Turbo alternativet är bra.
Jag kan bygga det för 10 000 SEK eftersom jag inte har tummen mitt i handen.
De som tror att det inte funkar så bra, vill jag påsstå lyssnar på skrönor.

Det funkar ovanligt bra och skillnaden i respons är inte som många tror. Inte på en 6 liters V8 där man behåller kompressionen.
Desutom så finns det mätningar på hur luften till och med får en extra kylnings skjuts.
All ackumulerad värme i motorutrymmet är borta.
Turbona sitter i luftad miljö.
Extra skarvar är bara en detalj och om gjort rätt inga problem alls.
Det enda jag inte gillar är elektrisk oljeretur.
400 hk och original vrid med tillägget 0-4-0.5 bar ger en väldigt mysig motor.

Blöt miljö är inget problem. Djupt vatten ja, stort bekymmer om man nu får för sig att köra en sån bil i djupt vatten

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag skissade på en separat oljetank och cirkulation för turbon på min dodge ram. Då blir installationen ännu simplare :-D
Tror inte man lider speciellt mkt av den extra laggen alls.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Det körs liknande setup på RX-8or, om det funkar på en liten 1,3L motor så tror jag inte heller att det blir nått problem på en sån här jättemotor.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
marnoldsson

Här sen Okt 2007
Inlägg: 108



edit: läste högre upp i tråden

_________________
Magnus Arnoldsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Bygg turbo !

Tilton har bra pumpar för returen. Vitondrev och fläktkylning

Mvh Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



ger också thumbs up till huvlackeringen.
bakljusen ser dock lite väl tidigt 90tal ut.

en positiv sak med turbosar bak är att de inte syns lika bra av konstapeln.

Hur bli det med vikten om turbon är bak? mindre ljuddämpare men flera rör borde bli ca samma i slutändan?
vart sätter man katalysatorn - eller struntar man även i en sån?
Och klarar man ljudkraven för bankörningen?

_________________
Philipp Klement
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 428



Bakmonterad turbo är inte alls fel, tvärtom!. Givetvis blir det inte "optimalt" men med 6L cylindervolym får man högst troligt ändå mer effekt och vrid än vad som är "användbart".
Den jättestora vinsten är just att man slipper den extrema värmeutvecklingen i motorrummet - stor vinst!

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Skitball bil!

Tänkte slänga mig in i diskussionen om bakmonterad turbo då jag och min bror provat just det! Ni har egentligen alla rätt på sätt och vis, jag har haft turen att jobba med Andreas Millbro och hans kunskaper om motorsimuleringar sträcker sig lite längre än alla vi andra förståsigpåares..

Hursomhelst så har han helt rätt i sina påståenden, frågan är bara vad man prioriterar och vad man vill jobba med.

Våra erfarenheter kommer från en Volvo 965 med LS1 med manuell 6vxl BMW låda som vi monterat en turbo i reservhjulsbaljan, en lite större Garrett GT45 eller 47 tror jag och återrinningen av olja från turbon sköts med en billig pump från Biltema, den typen av pump har vi kört med i 7an i ca 5-6år innan den fick bytas..

Det kan se enklare ut att tätta turbo bak men det kräver väldigt mycket rördragning. Och som Andreas säger så är trycktätning väldigt viktig och följderna om det skulle läcka är större med bakmonteringen.

Att montera dubbelturbo är i mina ögon bortkastat då man varken utnyttjar pulser eller värme utan driver turbinen på avgastryck, detta gör att man ska minska ner volymen i avgasrören så mycket det går.

Min bror kommer i vår montera turbon fram istället pga transientsvaret, han jobbade en massa med bilen i somras och den fungerade väldigt bra egentligen. Den kändes som en sporthoj med en liten kick vid 4500 RPM, turbon började bygga tryck då! Motorn är en standard LS1a på 325hk och han laddade ca 0.7bar och hade då samma tryck i avgassystemet.

Ett liknande bygge med turbon fram bromsade 800 hjulhästkrafter vid ett bar och fullt ladd vid 3800 RPM med en turbo som Simon kört med tidigare under sommaren, men som inte byggde tryck förrän vid 5500 RPM bakmonterat.

Kort sagt, jag ska ha turbo på min bil för det är ballt, singel och den kommer vara halvt bakmonterad (framför bakaxeln) så jag skiter i lite lagg utan bygger lite vassare sugmotor också!

Förresten: vi har ett kompett kit HP-tuners med bredbandslamda om du ska joxa med originalmotorstyrningen! Vi bytte till Eftermarknads!

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Ja herrejesus....jag gick in på mitt GTO LS2 forum där jag inte varit sedan i somras och gluttade.
Mycket kul.
Jag skulle bara länka upp lite bakmonterad turbo länk eller två. Men hittade massor med nytt.

Kolla in....så mycket fint det finns.
Kompressor är det jag alltid gillat och jag har ägt många bilar med kompressor, byggt eget och mer än med turbo. Dock aldrig V8.
Nu är det så att min GTO behöver INTE mer bottenvrid ens med NT01 R däcken.
Inte på gata och inte på Knutstorp.
Då får man bygga om drivlinan, hjulhus med bredare däck och så vidare....mycket pengar och jobb.
Klart, vill man bara bränna däck, så varför inte.

Turbo alltså....om det nu ska vara överladdat.

Jag har skrivit ett par gånger att jag drömmer mest. Men det är kul att drömma.
Det finns två till bilprojekt i garaget och det är ganska skönt att ha en bil som det går att köra med på våren.

http://www.ls1gto.com/forums/showthread.php?t=440818 frontmonterad

http://www.ls1gto.com/forums/showthread.php?t=455929 frontmonterad

http://www.ls1gto.com/forums/showthread.php?t=466154 bakmonterad

http://www.ls1gto.com/forums/showthread.php?t=439062&highlight=rea . . . .

http://www.ls1gto.com/forums/showthread.php?t=450409&highlight=rea . . . . Spån om bägge

http://www.ls1gto.com/forums/showthread.php?t=243522&highlight=rea . . . . oj oj oj 60 sidor

http://www.ls1gto.com/forums/showthread.php?t=224943 Favoriten bakmonterad

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac GTO 2006
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (23131 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande