Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac GTO 2006 | << 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (23131 totalt) |
Ursäkta ot men det här med accusump. När den aktiveras av lågt oljetryck, "överfyller" man inte motorn då?
Måste man sen tömma maskin på olja och så sen eller hur funkar det? Mvh Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
....rätt tänkt.
Sedan kan man lägga till funktionen att oljan är trycksatt i tanken. Innan du startar eller om du har ett elektriskt system, så öppnar ventilen och du trycksätter systemet innan eller under startögonblicket. Dvs bättre än torrsump i det fallet. Naturligtvis så måste du ha rutinen att stänga ventilen innan du stänger av motorn. Finurligt och bra. _________________ Fredrik Reichel |
||
Detta är exempel på hur jag tänkte måla min huv. Nedan. Är detta godkänt? Behöver känna medhåll. Jag tycker detta är snyggt. Vad tycker ni? Och så litta (som vi säger i Skåne) drömmar. Inget som troligtvis händer men det finns ett par GTO bilar och även färdiga kits med bakmonterade turbos. Detta exempel är 1400 hk och det har jag inte som mål. MEN två små 350-400 hk turbos och sikta på 6-700 pållar hade varit gött! Mer ger för mycket drivline problem. Bakmonterad turbo har otroligt många fördelar. I min mening bara en nackdel, separat elektrisk oljeretur. Njut av bilderna och dröm ni med. _________________ Fredrik Reichel |
||
Vilka är fördelarna? Jämfört med en turbo monterad 'så långt fram som möjligt'? //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||
Finns fler nackdelar vilket gör det hela till en dålig ide för bankörning De stora grenrörs volymerna med bakplacerad turbo ger sämre lågvarvsmoment och transientsvar Finns många ställen avgassystemet kan läcka på. Påskjutsskarvar är inte gjorde för så höga tryck som man får före en turbo Lång rördragning till ladluftkylare med böjar som ger tryckfall och ev skarvar som ger risk för läckage Besiktningsproblematiken med turbo Jag hade trimmat sugmotorn lite istället, du har ju lite volym att börja med och delar lär finnas istället för att bygga en skakig turboinstallation. LS motorerna är ju fina att utgå ifrån. Lite kul att GTO:n är en modifierad Holden Monaro som i sin tur har sina rötter i Opel Vectra B _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Eller varför inte.....
http://www.jegs.com/p/Edelbrock/Edel Bara snabbgooglat och dock till vetten, men finns nog till gto också..... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Kompressormatning och bankörning ställer väldigt höga krav på kylning på Corvetterna med LS motorer. Pontiacen kanske kan husera en större kylare enklare, både vatten och oljan behöver vara rejäl.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
Kompressor hade varit kul men inte 40 000 eller mer.
Dock så har jag en maxad Hendrix al. kylare gjord just för trimning. Vacker om inget annat just nu. Klart överdimensionerad. Detta är bara drömmar... det enda logiska för bilen om den ska banköras är topplock, kam och avgasbyte till 500-550 hk. Paketet kostar 3600 dollar Turbo alternativet är bra. Jag kan bygga det för 10 000 SEK eftersom jag inte har tummen mitt i handen. De som tror att det inte funkar så bra, vill jag påsstå lyssnar på skrönor. Det funkar ovanligt bra och skillnaden i respons är inte som många tror. Inte på en 6 liters V8 där man behåller kompressionen. Desutom så finns det mätningar på hur luften till och med får en extra kylnings skjuts. All ackumulerad värme i motorutrymmet är borta. Turbona sitter i luftad miljö. Extra skarvar är bara en detalj och om gjort rätt inga problem alls. Det enda jag inte gillar är elektrisk oljeretur. 400 hk och original vrid med tillägget 0-4-0.5 bar ger en väldigt mysig motor. Blöt miljö är inget problem. Djupt vatten ja, stort bekymmer om man nu får för sig att köra en sån bil i djupt vatten _________________ Fredrik Reichel |
||
Jag skissade på en separat oljetank och cirkulation för turbon på min dodge ram. Då blir installationen ännu simplare :-D
Tror inte man lider speciellt mkt av den extra laggen alls. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Bygg turbo !
Tilton har bra pumpar för returen. Vitondrev och fläktkylning Mvh Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
ger också till huvlackeringen.
bakljusen ser dock lite väl tidigt 90tal ut. en positiv sak med turbosar bak är att de inte syns lika bra av konstapeln. Hur bli det med vikten om turbon är bak? mindre ljuddämpare men flera rör borde bli ca samma i slutändan? vart sätter man katalysatorn - eller struntar man även i en sån? Och klarar man ljudkraven för bankörningen? _________________ Philipp Klement |
||
Bakmonterad turbo är inte alls fel, tvärtom!. Givetvis blir det inte "optimalt" men med 6L cylindervolym får man högst troligt ändå mer effekt och vrid än vad som är "användbart".
Den jättestora vinsten är just att man slipper den extrema värmeutvecklingen i motorrummet - stor vinst! _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||
Skitball bil!
Tänkte slänga mig in i diskussionen om bakmonterad turbo då jag och min bror provat just det! Ni har egentligen alla rätt på sätt och vis, jag har haft turen att jobba med Andreas Millbro och hans kunskaper om motorsimuleringar sträcker sig lite längre än alla vi andra förståsigpåares.. Hursomhelst så har han helt rätt i sina påståenden, frågan är bara vad man prioriterar och vad man vill jobba med. Våra erfarenheter kommer från en Volvo 965 med LS1 med manuell 6vxl BMW låda som vi monterat en turbo i reservhjulsbaljan, en lite större Garrett GT45 eller 47 tror jag och återrinningen av olja från turbon sköts med en billig pump från Biltema, den typen av pump har vi kört med i 7an i ca 5-6år innan den fick bytas.. Det kan se enklare ut att tätta turbo bak men det kräver väldigt mycket rördragning. Och som Andreas säger så är trycktätning väldigt viktig och följderna om det skulle läcka är större med bakmonteringen. Att montera dubbelturbo är i mina ögon bortkastat då man varken utnyttjar pulser eller värme utan driver turbinen på avgastryck, detta gör att man ska minska ner volymen i avgasrören så mycket det går. Min bror kommer i vår montera turbon fram istället pga transientsvaret, han jobbade en massa med bilen i somras och den fungerade väldigt bra egentligen. Den kändes som en sporthoj med en liten kick vid 4500 RPM, turbon började bygga tryck då! Motorn är en standard LS1a på 325hk och han laddade ca 0.7bar och hade då samma tryck i avgassystemet. Ett liknande bygge med turbon fram bromsade 800 hjulhästkrafter vid ett bar och fullt ladd vid 3800 RPM med en turbo som Simon kört med tidigare under sommaren, men som inte byggde tryck förrän vid 5500 RPM bakmonterat. Kort sagt, jag ska ha turbo på min bil för det är ballt, singel och den kommer vara halvt bakmonterad (framför bakaxeln) så jag skiter i lite lagg utan bygger lite vassare sugmotor också! Förresten: vi har ett kompett kit HP-tuners med bredbandslamda om du ska joxa med originalmotorstyrningen! Vi bytte till Eftermarknads! _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
Ja herrejesus....jag gick in på mitt GTO LS2 forum där jag inte varit sedan i somras och gluttade.
Mycket kul. Jag skulle bara länka upp lite bakmonterad turbo länk eller två. Men hittade massor med nytt. Kolla in....så mycket fint det finns. Kompressor är det jag alltid gillat och jag har ägt många bilar med kompressor, byggt eget och mer än med turbo. Dock aldrig V8. Nu är det så att min GTO behöver INTE mer bottenvrid ens med NT01 R däcken. Inte på gata och inte på Knutstorp. Då får man bygga om drivlinan, hjulhus med bredare däck och så vidare....mycket pengar och jobb. Klart, vill man bara bränna däck, så varför inte. Turbo alltså....om det nu ska vara överladdat. Jag har skrivit ett par gånger att jag drömmer mest. Men det är kul att drömma. Det finns två till bilprojekt i garaget och det är ganska skönt att ha en bil som det går att köra med på våren. http://www.ls1gto.com/forums/showthr http://www.ls1gto.com/forums/showthr http://www.ls1gto.com/forums/showthr http://www.ls1gto.com/forums/showthr http://www.ls1gto.com/forums/showthr http://www.ls1gto.com/forums/showthr http://www.ls1gto.com/forums/showthr _________________ Fredrik Reichel |
||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac GTO 2006 | << 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (23131 totalt) |