Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Miata 1,8 1994 Roadsport C
<<   1, 2, 3, ... 12, 13, 14   >>
1 besök senaste veckan (95004 totalt)
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6895

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Ja, hjulet höll tamejfan på att lossna. Läskigt! Och nej, det kändes tamejfan inte alls, inte heller lät det konstigt.

steffe skrev:
Hjullager finns det här


Tack. Jetebra. thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4009



Provat att efterdra? Har varit med om bilar där muttern vandrat ut så att lagret tappat sin förspänning. Efterdrar man då så blir allting bra igen (om det inte hunnit slita ut sig totalt då....)

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6895

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Ragnar skrev:
Provat att efterdra?

Först ska jag baxa hem aset. Den står kvar utanför Bilprovningen eftersom det är extremt dödsolagligt att köra därifrån om man har fått spanska flugan, förlåt, flaggan.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Efterdra kan du väl göra på plats?

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13191

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kraniel skrev:
Först ska jag baxa hem aset. Den står kvar utanför Bilprovningen...

Vicken bilprovning... I värsta fall kanske jag kan assistera med transporthjälp...


_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare

Finns det något anagram på orden "Kraniel" och "MX-5" som är någon sorts djävulsframkallande? Jisses asså

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6895

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Finns det något anagram på orden "Kraniel" och "MX-5" som är någon sorts djävulsframkallande? Jisses asså


Men jag kan ju inte påstå att jag haft så mycket större lycka med mina icke-MX-5:iga projekt heller.

Hursomhelst, transporthjälp bokad till i morgon kväll, sedan ska jag riva och se vad som behöver göras.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kraniel skrev:
Magnus Thomé skrev:
Finns det något anagram på orden "Kraniel" och "MX-5" som är någon sorts djävulsframkallande? Jisses asså


Men jag kan ju inte påstå att jag haft så mycket större lycka med mina icke-MX-5:iga projekt heller.

Hursomhelst, transporthjälp bokad till i morgon kväll, sedan ska jag riva och se vad som behöver göras.


Hoppas att den får stå inlåst på SBP eller var du nu var nånstans

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13191

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kraniel skrev:
Hursomhelst, transporthjälp bokad till i morgon kväll...

Jaha, där dög jag inte... Erbjudandet kvarstår dock till nästa besiktning. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lars Falk skrev:
Kraniel skrev:
Hursomhelst, transporthjälp bokad till i morgon kväll...

Jaha, där dög jag inte... Erbjudandet kvarstår dock till nästa besiktning. thumbs up

om Kraniel hintar i förväg så kan du väl traila frisörskebilen till sbp

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Kraniel skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ah! Prescratched Miata thumbs up


Oh yes!

Och så har min bil blivit dekorerad. Jag tror på fullaste allvar att det finns Miatagudar och att de hatar mig.



Jag behöver akut lite hjullager. Någon som kan hjälpa?


Jag hoppar över det jag tänkte skriva men är också övertygad om att den där Miataguden är en Mazdagud som hatar mig också. Vi får bilda en klubb och köpa dockor och nålar så vi blir tagna till nåder.

Betr. hjullager brukar jag åka till SKF i Sthlm med det trasiga lagret och köpa nytt av BÄSTA kvalite' inte bilkvalite. Otur !!

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319



Kraniel skrev:
Spanien...


Porca paletta! Jag tror naturlagen du lider under ar formaga att beratta en historia. Den som formar att beratta den tillrackligt val, drabbas av en overmatta handelser att beratta om. Allt for mansklighetens basta (vilket for stunden inte sammanfaller med individens basta). Detta galler min kompis Gurra (inte kand pa rejsa men pa alla snoskoterforum). Detsamma verkar aven gallt Hemingway, som ju aven han stred med spanskrelaterade problem.

Om det inte var sa langt sa skulle jag erbjudit mina sovnatter till det Kranielska garagets forfogande. Jag vill lasa om hur det gick pa SSM i denna trad. Sverige, hjalp denna man!

_________________
Fredrik Westin
Ingegnere motorista
Citera
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319



Kraniel skrev:
* Någonting gör att den går ojämnt, sisådär var tionde sekund hackar den till som om någon rycker till i handbromsen.


Kan det inte vara ditt fladdrande bakhjul som faktiskt gnuggade till med skivan mot bromsbelaggen och faktiskt drog i handbromsen sjalv?

(skrivbordsrad fran ett brillmongo som lamnade in sportbil pa verkstad i morse... )

_________________
Fredrik Westin
Ingegnere motorista
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767



Ja du Kraniel... På något konstigt sätt är jag liksom lite imponerad! Här har man kört på bana med bilens originala hjullager sedan bilen köptes 2005 och racing sedan 2010 och de är fortfarande helt OK. Hur gör du egentligen?

Ström till transpondern tas enkelt från kablaget till ACn (på förarsidan i motorrummet), som finns på alla miator (standardkablage) även om de inte har AC. Det innebär att transpondern går jämt, men det anser jag är att föredra mot att glömma att slå på transpondern innan kval eller race. Då är man ju ändå lite lagom nervös och glämmer lätt att slå om rätt brytare. En och annan har missat kvaltid och racetid på detta sätt.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300





Undrar om en beläggning av körförbud har någon positiv effekt. Förutom ev utökat stöldskydd. Kanske lokalt förbättrat repskydd också.

Sorry för göteborgshumorn.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6895

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Porco i planeten, dockor och nålar it is. Tack Torkel för transpondertips.

Som om det inte vore nog var mina avgasvärden åt skogen också. Eller, just skogen kanske det inte är åt, snarare åt skogsdöden.

CO: 0,3 (0,5)
CO 2500: 0,6 (0,3)
HC: 150 (100)
Lambda: 1,03 (0,97-1,03)

Bilen var hyfsat varmkörd, men hade stått still kanske 20 minuter efter det. Katalysatorknas? Kanske läge att skaffa racekat på en gång.

fredrikwestin skrev:
Kan det inte vara ditt fladdrande bakhjul som faktiskt gnuggade till med skivan mot bromsbelaggen och faktiskt drog i handbromsen sjalv?

Njäe, jag tror faktiskt inte det. Jag hittade en tråd som beskrev ett problem väldigt likt mitt och då provade jag med att lätta på tanklockets åtskruvning - och si, jag inbillar mig att problemet försvann. Får alltså ta en titt på tankavluftningen.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kraniel skrev:
Porco i planeten, dockor och nålar it is. Tack Torkel för transpondertips.

Som om det inte vore nog var mina avgasvärden åt skogen också. Eller, just skogen kanske det inte är åt, snarare åt skogsdöden.

CO: 0,3 (0,5)
CO 2500: 0,6 (0,3)
HC: 150 (100)
Lambda: 1,03 (0,97-1,03)

Bilen var hyfsat varmkörd, men hade stått still kanske 20 minuter efter det. Katalysatorknas? Kanske läge att skaffa racekat på en gång.

fredrikwestin skrev:
Kan det inte vara ditt fladdrande bakhjul som faktiskt gnuggade till med skivan mot bromsbelaggen och faktiskt drog i handbromsen sjalv?

Njäe, jag tror faktiskt inte det. Jag hittade en tråd som beskrev ett problem väldigt likt mitt och då provade jag med att lätta på tanklockets åtskruvning - och si, jag inbillar mig att problemet försvann. Får alltså ta en titt på tankavluftningen.


Halv tank E85 löser problemet (förhoppningsvis)
När byttes det olja i motorn senast, länge sen så är det läge för ny (gammalt 318is-problem).

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319



Kraniel skrev:

CO: 0,3 (0,5)
CO 2500: 0,6 (0,3)
HC: 150 (100)
Lambda: 1,03 (0,97-1,03)

Bilen var hyfsat varmkörd, men hade stått still kanske 20 minuter efter det. Katalysatorknas? Kanske läge att skaffa racekat på en gång.


Felsokningstips i kronologisk ordning:

* elakt av besiktningsgubben att inte ge dig en chans till direkt efetr korning, men det kanske berodde pa hjullagret... Dina varden ar sa nara sa den mycket val kunnat vara ok om matt direkt efter varmkorning.
* se till att tomgangen gar rent (tandkablarna dina ar ju redan nya, men hur ar stiften?)
* luftlackage grenrorspackning ner till katalysator - torde vara enkelt att finna om det finns.
* mat med voltmeter pa lambdasonden for att se om den reglerar. Du har troligen fa tradar pa sonden (2 eller 3), sa du kan provmata pa alla du har. Du har formodligen matarspanning pa alla utom en, denna sista ar signalkabeln och ska ha ett varde som pa digitalvoltmeters display ska fladdra vilt kring fa volt i takt med lambdaregleringen. Om den fladdrar reglerar lambda och sonden fungerar. Om du har stabilt 0 V eller 12-14V pa alla kablar ar regleringen dod och sondbyte forsta felsokningsatgard. Oscilloskop ar battre, da du kan se en snygg sagtandsvag, men oscilloskop kan vara svaroverkomliga (har ett oanvant i garderoben, men pa for dig obakvamt avstand).
* om du kommit hit utan att hitta ngt fel ar det lage att byta katen. Om ingen har eller annorstandes har battre rad skulle jag prova Biltemas rejskat, och kanske bygga friflodande avgas nar du anda har bilen uppallad och en svets i narheten.

_________________
Fredrik Westin
Ingegnere motorista
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6895

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Tack Fredrik för en riktigt bra att-göra-lista! thumbs up Och mycket riktigt, besiktningsmannen ursäktade sig för att han inte kunde värma upp katalysatorn ordentligt med mindre än att bakhjulet riskerade att flyga all världens väg.

Hursomhelst, i kväll bärgades aset. Så sorgsen den såg ut där den stod utanför Bilprovningen i Solna.


Upp med den på släpet bara. Tack Lars, du har räddat mitt liv ganska många gånger vid det här laget.


Äsch, det var ju lika bra att riva ner och se hur det såg ut.


Banka banka pressa mosa såga döda...


Men längre än så här kom vi inte med handverktyg. Lagrets yttre bana behöver hydraulik (eller övervåld) för att släppa greppet om spindeln.


Så vi gav upp och åkte hem. Sedan återstår förstås, utöver lagerknaset, att åtgärda avgasvärdena. Så jag tröstshoppade en rejskatalysator i dag och tillsammans med det fräsiga grenröret som ligger i garaget kanske det kan bli något fint i bilens buk snart.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Mekaniskt mek är trots allt trevligare än rostlagning, detta gissel.
thumbs up thumbs up thumbs up
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Miata 1,8 1994 Roadsport C
<<   1, 2, 3, ... 12, 13, 14   >>
1 besök senaste veckan (95004 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande