Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Capri 2.0S 1982 - substitutkonbaneräser - ny bakaxel | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (22290 totalt) |
Ja, det måste det bli :-) jag lastar släpet imorgon bitti och rullar norröver.
Manta då? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jo, det blev battle mot Manta idag :-)
Cassius var aningen snabbare första vändan ut och sedan blev det svårt att jämföra, han åkte hem och jag nötte vidare och fick något varv som var hyfsat torrt. De nya bussningarna i framvagnen var ett lyft, nu skulle man bara haft lite styvare fjädrar, bättre dämpare, diffbroms, mer effekt... :-) Nä, nu får bilen vara som den är ett tag, den går "tillräckligt" bra för att ha kul. Om det inte är nån som ligger på diffbroms till en Engelsk axel eller Atlas förstås... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Skoj å höra att ni hade kul! Måste nästan dyka upp med en vilt krängande RX-3 och göra er sällskap i 70-tals klubben, ni verka ha så skoj .
Hinner du jobba någe med den andra Caprin? _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||
Det tycker jag att du ska göra! Banan är rolig även med en gammal sansad bil.
Den "riktiga" bilen står hos lackeraren, så just nu blir inte mycket gjort. Det brukar vara svårt att hinna skruva på sommaren, men jag ska snart sätta igång igen. Det är en del lösa delar som ska ordnas innan karossen kommer hem igen. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Så det torkade upp senare på eftermiddan alltså? Man kanske skulle låtit tjejen lida lite och stannat längre För de var rätt halkigt då jag for Jag tror nog du kompenserar din högre vikt med bitigare däck, jag åker ju 500kr/st gatdäck, så våra bilar är nog rätt jämna Klurax: Självklart ska du komma ner och göra 70 tals klubben sällskap! Nu senast var det en Kadett City med V8 där samt en Escort MK1 som såg ut som om de skulle kunnat vara nån rallybil av nått slag och körde. Sen har det ju skymtats en gammal Pantera där också (Den har jag dock inte haft lyckan att se själv ännu... ) Var även en Gemini, en Cobra och en Super Seven där så "klassikerna" finns _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Jo, det var helt torrt ett tag faktiskt.
Vad väger Mantan? Caprin har en tjänstevikt på 1140 kg om jag inte minns fel. Min är trimmad med hatthylla i MDF, slutsteg och 6x9" högtalare, men man kör ju inte med full tank, och så väger ju inte jag 70 kg. Så jag skulle gissa att bilen kanske väger just över 1100 kg på startlinjen nu. Escorten är en halvseriös isbil som verkar migrera mot konbaneräser :-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jag vill minnas att tjänstevikten ligger på 1040. Och det är nog gissningsvis någonstans där (kanske något lättare) den ligger idag, om det inte är så att det är sanning att Opel ska ha skrivit upp vikterna, ryktet säger i så fall minus ca 30-35kg
Skulle vart intressant att väga den någon gång faktiskt... Hur mycke effekt lämnar pinton? 100 std? eller var de 110? 2.2an i min ska lämna 115, men då har jag extraktorgrenrör på den så kanske + nån extra möjligen. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Pinton i Capri 1982 ska ha 95 hk med svensk spec, men i dåtidens tester brukade man anse att det kändes som lite till. Med mina justeringar nu bör det vara lite till, hur mycket är svårt att säga. Det skulle behövas mer kompression för att få till de 130-140 hk som kammen och förgasaren klarar.
Nåja, det räcker för att ha kul och det är det viktigaste! Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
På senaste konbanekörningen drabbades substitutet av lätt inkontinens. Efter lite körning ville den kräkas någon deciliter vatten eller två från kylarens överdel. Inget enormt problem men en bil ska ju inte läcka...
Igår plockade jag en hyfsad kylare från lagret av bra-att-ha-delar, som jag skruvade dit. Den passade nästan (tror egentligen det är en Taunuskylare som jag hittade billigt för något tiotal år sedan) men det funkar. Hoppas jag :-) Dags att gasa lite på söndag igen. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Gasarapport igen då.
Caprin skötte sig exemplariskt i banan, i alla fall givet dess förutsättningar. Vi provade en justerad bansträckning där vi ersatt en offsetslalom med två "chikaner", den första med inbromsning och nedväxling, den andra gick att ta på trean. Det märktes att en extra inbromsning frestade bromsar, nu började de bli varma. Men man kan ju inte begära så mycket av mina små solida skivor. Tiderna är inte riktigt summerade än men på slutet innan vi plockade ihop banan matchade jag en del mot en M3E36, han var någon sekund snabbare men det var en skoj fajt. Vi får se om hösten medger någon mer sväng men det börjar vara mycket annat inbokat. Fast traditionen säger att vi inte ska ge oss innan det snöat lite i banan :-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Härligt att höra. Kul att Forden skötte sig
Jag hoppas i alla fall på någon fler gång. Var tvungen att gå under täcket igår. Influensan tog tag i mig ordentligt. Hade annars självklart kommit och lekt. /Rikard _________________ Rikard Niva |
||
Sjuk ska man inte vara...
Ni som är sugna på att köra mer får gärna snacka ihop er (om ni nu läser min substituttråd...hmm...), det är roligare att köra en sista gång om vi är ett gäng som hjälps åt med både uppsättning och bortstädning av banan. Det kan ju gå att ordna en grill också om vi vill värma oss och få något att äta. En annan reflektion är förresten att varje gång jag ser Caprin utanför garaget så slås jag av hur snygg jag tycker att den är - inte för att den vita är i något slags bra skick men för att karossformen bara är så fin. Det är bara att inse att jag är totalt, kapitalt insnöad ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Nu har jag tagit fram resultaten, 0,2 sekunder bakom M3:an måste anses som rätt okej :-)
Filmklipp från en av rundorna: http://youtu.be/pL52m-go1IA Om man jämför med gamla banan så verkar jag köra fortare genom partiet innan man går ut på stora rakan också, märkligt, för konerna ska stå på samma ställe...men nu gick det på trean genom den sektionen. Nåja... http://youtu.be/_qZkamUFDK0 /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Konerna stog på samma ställe men vi åkte ändå ett rakare spår.
Blev tvungen ta fram en bild här. Igår åkte vi mellan dom två markerade konerna, förre gången låg det koner mellan dom så man åkte till vänster om den vänstra, visst stämmer det? Vart stor skillnad för mig också, nu gick det ju åka fyran genom hela partiet där _________________ Mattias Holmgren |
||
http://www.youtube.com/watch?v=5I7V2 _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||
Det stämmer kanske, min kamera är för dålig för att jag ska kunna se.
Konerna i det partiet brukar ju Drive Center ha uppställda hela tiden, men det är nog läge att markera dem också så vi är säkra på att de står rätt... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Hade det inte vart så fruktansvärt svårt å få tag i r888:or inom lämplig tid hade man kommit å svängt ( och självklart har man inga andra däck eller fälgar som passar, samt man redan betalat de nya :\ )
Får hoppas ni kör iaf en gång till och att man fått däck, suget är enomt _________________ AIexander StenvaII |
||
Substitutet har övervintrat i Malå av alla ställen, sedan väcktes det till liv i maj för att tjänstgöra på SFROs utbildningshelg i Fällfors. Det gick bra även om övningarna i bromsprov gav skivorna en lätt blåaktig ton. Nåja.
Igår plockade jag fram bilen för konbana för första gången i år. Jag började med att köra på 13"-hjulen, vilket ger en lätt känsla av halkbana :-) De har knappt slitits alls sedan vi köpte bilen 1998, trots att den ändå rullat några tusen mil. Rätt hårda däck alltså. Med R-däck blir det lite mer kontroll. Bilen är fortsatt rolig att slänga runt i banan och den fyller sin funktion bra. Men plötsligt vägrade den starta - startmotorn var lös! Efter att den dragits fast funkade det hjälpligt men det skramlar rätt bra om den. Hoppas det är startmotorns drev som är skadat, och inte svänghjulet. Byta startmotor är enkelt, svänghjul kräver mer jobb. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Idag plockade jag fram bilen igen, efter en stunds dvala. Startmotorn verkar ha lagat sig själv, inget skrammel eller starproblem.
De första två rundorna gick rätt bra, det känns som den här banlayouten passar bilen rätt bra ändå. Riktigt kul är det i alla fall. Turen vände i tredje starten, lite för ambitiös med startvarvet, och så skramlade det till om bakaxeln. Ras! Av någon outgrundlig anledning sitter det den klenare "Engelska" axeln på bilen och nu blev lätt trimmad Pinto och R-däck för mycket för den stackaren. Tur att jag tog med vinschen till släpet! Det finns andra axlar i garaget att hänga dit, men jag hade ju inte tidsbudgeterat riktigt för det... Test med GoPro-kameran (och jag har varken lärt mig ställa in den, eller montera den vettigt...): http://www.youtube.com/watch?v=MZM5C /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Capri 2.0S 1982 - substitutkonbaneräser - ny bakaxel | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (22290 totalt) |