Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo 1989 SÅLD!
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (18675 totalt)
Tand
Katrineholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 56



Bra jobbat snart kan du komma av pallbockarna

_________________
Tommy Andersson

The speed was alright, but the corner was to tight.

PCSR 8C

1:a 2012 PCSR Klass 8C
1:a 2011 PCSR klass 8B
1:a 2010 PCSR klass 8B
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Motorjobb på en sån här känner man igen . Kommer bli kalasfint när det är klart .

Dedäringa caterblocken, kan de passa en gammal N/A med plåtbärarmar tro?

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 344


Trådstartare
Ja det skall inte vara några problem. Jag har måttat dom efter orginalen.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 344


Trådstartare
Så då är motorn äntligen ilyft.
Bara koppla in.


_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 344


Trådstartare
Äntligen står den på egna hjul.
Motorn är inte riktigt inkopplad ännu. lite vacumslangar sen skall det bara vara att vrida på nyckeln.
Skall höja den en aning.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 344


Trådstartare
Jag har alltid haft svårt att göra färdigt saker, så jag började på en ny sak på bilen.
Borde koppla klart motorn men det var så tråkigt.
Två små plåt bitar har hittat hem. Undra vad de skall vara till!

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 344


Trådstartare
Hej.
Svetsat lite ikväll.
Det blidde en lättad bakvagnsbrygga! Skickade torisionsstavarna åt Hvete
Två fästen saknas men de blir nog klara om ett par dagar.
Bilder thumbs up





_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
J.J
stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 51



Detta har man funderar länge på att göra själv Vad kör du med för grovlek på röret? vikbesparing ca?

_________________
Johan Joffs
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330



Snyggt jobbat. Men jag skulle sätta svärdets infästning i tuben högre upp för att korrigera geometrin för sänkt bil.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Tand
Katrineholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 56



snyggt jobbat thumbs up

_________________
Tommy Andersson

The speed was alright, but the corner was to tight.

PCSR 8C

1:a 2012 PCSR Klass 8C
1:a 2011 PCSR klass 8B
1:a 2010 PCSR klass 8B
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 344


Trådstartare
Tack!.
Jag funderade på det, men det känns som jag skulle krånglat till det mer än nödvändigt.
Som bakvagnen ser ut så är det bättre att göra som du har gjort Gustav, förvisso ett mycke större ingrepp i bilen.
Men om man skall göra en renodlad tävlingsbil och inte tänker åka PCRS eller någon klass som kräver strickt orginal, så skall man nog göra en siluetträser som är helt optimerad både chassiemässigt och drivlinemässigt. Tycker din är riktigt fräck och genomtänkt. Följer din tråd varje dag.
Har tyvärr tröttnat på Porsche så denna är min sista och skall säljas nästa år. Sen blir det Lotus Europa för hela slanten, kanske blir en Eurise av den, den som lever får se.
Köpte på mig lite Posche unika ledlager som skall sättas i, sen får det vara nog.
Vikt besparing bara på röret är 9kg, min 5,4kg, orginal 14,5kg.
Rördimensionen är 60x40x2
Fästena är 3mm stål
Gavlarna 5mm för det hade jag hemma.

GustafB skrev:
Snyggt jobbat. Men jag skulle sätta svärdets infästning i tuben högre upp för att korrigera geometrin för sänkt bil.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
J.J
stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 51



GustafB skrev:
Snyggt jobbat. Men jag skulle sätta svärdets infästning i tuben högre upp för att korrigera geometrin för sänkt bil.


Hur menar du här? flytta uppåt hela "balken"? ( svårt att hitta namn men ersättare av torsionstuben )

_________________
Johan Joffs
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330



J.J skrev:
GustafB skrev:
Snyggt jobbat. Men jag skulle sätta svärdets infästning i tuben högre upp för att korrigera geometrin för sänkt bil.


Hur menar du här? flytta uppåt hela "balken"? ( svårt att hitta namn men ersättare av torsionstuben )


Nej det är inte helt lätt att hitta namn på alla delar där
Svärdet som går bakåt, det fäster i själva bärarmen. Det är designat för att vara hyfsat i linje med marken vid normal höjd. Vid mer raceanpassad höjd på bilen så är bilen så sänkt att svärdet pekar rätt kraftigt uppåt. Det gör 2 saker. 1) Geometrin och hur den förändras vid in/utfjädring är försämrad på en sänkt bil och 2) hjulet dras rätt kraftigt framåt jämfört med var hjulet egentligen ska sitta i förhållande till framaxeln.
Så den infästningen påverkar även rollcenter. Här är tex Kokelns kit där de har gått ett par steg längre och möjliggör separat toe-justering.
http://www.kokeln.com/rear_suspension_kit.php

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330



HasseStålben skrev:
Tack!.
Jag funderade på det, men det känns som jag skulle krånglat till det mer än nödvändigt.
Som bakvagnen ser ut så är det bättre att göra som du har gjort Gustav, förvisso ett mycke större ingrepp i bilen.
Men om man skall göra en renodlad tävlingsbil och inte tänker åka PCRS eller någon klass som kräver strickt orginal, så skall man nog göra en siluetträser som är helt optimerad både chassiemässigt och drivlinemässigt. Tycker din är riktigt fräck och genomtänkt. Följer din tråd varje dag.
Har tyvärr tröttnat på Porsche så denna är min sista och skall säljas nästa år. Sen blir det Lotus Europa för hela slanten, kanske blir en Eurise av den, den som lever får se.
Köpte på mig lite Posche unika ledlager som skall sättas i, sen får det vara nog.
Vikt besparing bara på röret är 9kg, min 5,4kg, orginal 14,5kg.
Rördimensionen är 60x40x2
Fästena är 3mm stål
Gavlarna 5mm för det hade jag hemma.

GustafB skrev:
Snyggt jobbat. Men jag skulle sätta svärdets infästning i tuben högre upp för att korrigera geometrin för sänkt bil.


Tack Hans! Som sagt, ser riktigt proffsigt ut thumbs up
Klart du inte ska göra dig av med 944an, det går att få extremt bra fart i dessa bilar

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
J.J
stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 51



GustafB skrev:
J.J skrev:
GustafB skrev:
Snyggt jobbat. Men jag skulle sätta svärdets infästning i tuben högre upp för att korrigera geometrin för sänkt bil.


Hur menar du här? flytta uppåt hela "balken"? ( svårt att hitta namn men ersättare av torsionstuben )


Nej det är inte helt lätt att hitta namn på alla delar där
Svärdet som går bakåt, det fäster i själva bärarmen. Det är designat för att vara hyfsat i linje med marken vid normal höjd. Vid mer raceanpassad höjd på bilen så är bilen så sänkt att svärdet pekar rätt kraftigt uppåt. Det gör 2 saker. 1) Geometrin och hur den förändras vid in/utfjädring är försämrad på en sänkt bil och 2) hjulet dras rätt kraftigt framåt jämfört med var hjulet egentligen ska sitta i förhållande till framaxeln.
Så den infästningen påverkar även rollcenter. Här är tex Kokelns kit där de har gått ett par steg längre och möjliggör separat toe-justering.
http://www.kokeln.com/rear_suspension_kit.php



Aah, nu förstod jag =) sen för att balansera detta får man väl förlänga spindelleden samt styrstaget i fronten också.

_________________
Johan Joffs
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3709



Proffsjobb Hasse!!
Dina laserskurna delar såg ritigt bra ut. Passformen blir säkert bättre än original. Kommer att bli toppen med de nya lagerna.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 344


Trådstartare
Hej jag har haft ett mindre eldupphåll pga.en italiensk svarv. Men nu är den äntligen fixad.
Färdig svetsad bakvagn, lite färg så är den helt färdig.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
flopp
Anderslöv
Här sen Aug 2005
Inlägg: 89



Så attans najs!
thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Mikael Sköldeborn
Porsche 951
Porsche 996 C2 X51
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 344


Trådstartare
Tackar.
Kommer monteras i kväll thumbs up

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 344


Trådstartare
Go kväll.
Så nu är den nya bakvagnen på plats.
Står inte riktigt på marken, men nu är det bara 5cm kvar.
OBS!
Om man har tummen imellan skruvstädet och hammarn när man klipper till så blir tummen platt och börjar bulta. Bara så ni vet.

Bilder!
Så här ser bakvagnen ut.


På plats.






_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 344


Trådstartare
Äntligen uppstartad.
thumbs up
Den går. thumbs up
Olje trycket är utanför skalan. thumbs down men bättre än inget. Felkopplad oljetryckgivare! Nu Fixat.
Klagar på låg oljenivå
Varvräknaren funkar inte thumbs down
Fläckten funkar thumbs up
Inga läckor thumbs up
Luktar apa thumbs down
Lyttsendimma i garaget thumbs down
Det kunde vara värre

https://www.youtube.com/watch?v=eZkx3VbC8-k

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo 1989 SÅLD!
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (18675 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande