Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 Turbo
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
31 besök senaste veckan (41980 totalt)
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
bullen! skrev:
Jag kommer följa projektet med lådan med spänning.


thumbs up

_________________
Johan Kihl
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Mycket snyggt och prydligt *bevakas*

Är bilen möjligen en -90? Missade nämligen en imola röd (nylackad) -90 M3 för 8-10år sedan och jag grämer mig fortfarande. Hade varit lite kul om det var samma bil (fast jag tvekar om din ens var imola röd från början?)

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

Tjenare!

grymt bygge! jäkligt rått!

angående DKG;n, planerar ni att bygga om mekatronikenheten?

annars kommer den nog bara behöva en CAN signal från sprutet, PT CAN kör väl med 29 bits identifiering?

går inte det får ni nog bygga om mekatroniken för att inte lådan ska gå in i felläget. det ger bara tillgång till växel två samt back. problemen som uppdagar sig är väl hur man ska lösa så som varvtalsmatchning och tändningsbackning/brytning vid uppväxling!

fränt projekt, jag har också funderat i samma banor angående DKG;n. ring Getrag i göteborg om inte annat, de borde sitta inne på en hel del information!



_________________
MVH
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Dignell skrev:
Mycket snyggt och prydligt *bevakas*

Är bilen möjligen en -90? Missade nämligen en imola röd (nylackad) -90 M3 för 8-10år sedan och jag grämer mig fortfarande. Hade varit lite kul om det var samma bil (fast jag tvekar om din ens var imola röd från början?)


Det är en -89 så det är nog inte samma bil Roligt med följare av tråden!

_________________
Johan Kihl
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Henn0 skrev:
Tjenare!

grymt bygge! jäkligt rått!

angående DKG;n, planerar ni att bygga om mekatronikenheten?

annars kommer den nog bara behöva en CAN signal från sprutet, PT CAN kör väl med 29 bits identifiering?

går inte det får ni nog bygga om mekatroniken för att inte lådan ska gå in i felläget. det ger bara tillgång till växel två samt back. problemen som uppdagar sig är väl hur man ska lösa så som varvtalsmatchning och tändningsbackning/brytning vid uppväxling!

fränt projekt, jag har också funderat i samma banor angående DKG;n. ring Getrag i göteborg om inte annat, de borde sitta inne på en hel del information!




Vi kommer inte att använda original styrsystemet till något, det är alldeles för avancerat för att kunna eftermontera. Vi kommer att göra egen mekatronik och som styr alla funktioner i lådan. Eftersom det ska eftermonteras i en racebil kommer vi hålla det så enkelt som möjligt och växlingarna ska ske helt "mekaniskt-elektroniskt" styrt med paddlar. Någon automatväxel blir troligen aldrig aktuellt! Logiken kommer således att hållas så enkel som möjligt också.

Som lite rolig information tar originaltransmissionen i DKG bilarna hänsyn till en massa viktig information, den kan till exempel ge felkod på att förarstolen saknas mm Tror inte att man vill brottas med sådana problem!

_________________
Johan Kihl
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
I helgen fick jag hem nya växellådan. Började med att titta igenom den för att lära sig lite mer om den. På första bilden är elektronikdelen av mekatroniken separerad från ventilhuset.





Här är baksidan, innehåller piezo givare för tryck till kopplingar samt varvtalsgivare för de två ingående axlarna samt växellägesgivare.




Ventilhuset med solenoider som sköter hela växellådan.



Notera de sofistikerade verktygen morakniv och skiftmejsel :-)

_________________
Johan Kihl
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Hydraulkolvarna på baksidan ventilhuset som sköter växlingarna






Växlingsmekaniken






Vi gjorde stora framsteg med lådan i helgen då vi klurade ut hur hydrauliken fungerar med hjälp av duktige Stig Åhlgren. I helgen ska solenoiderna testas i en rigg och diverse mätningar skall utföras innan vi kan beställs transistorer och processor till styrdonet. Hittills ser det ljust ut för vårt lilla projekt!

_________________
Johan Kihl
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Ballt!

Sån ska jag ha i Asconan sen när ni får ordnig påt

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
erikjakan skrev:
Ballt!

Sån ska jag ha i Asconan sen när ni får ordnig påt


Givetvis

_________________
Johan Kihl
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



johankihl skrev:
Tack för de glada tillropen!

Jag anser att 600whp är ungefär vad bilen behöver för att vara trevligt lynnig på gatan. Med R-däck blir den inte så vinglig som man kan tro, det biter ganska bra. Även om det spinner mycket så driver det på väldigt effektivt. Körde med 0,5bar i början av denna sommaren för att testa hur lite effekt jag kunde få och det räckte till ganska bra, tyvärr blir bilen tråkig när man vet hur bra den egentligen kan gå med bara några knapptryckningar i datorn.

Växellådan är en DKG (Dubbelkopplingslåda) från BMW 335, mao samma som sitter i M3 e9x. Förhoppningen är att jag i samarbete med några duktiga vänner ska kunna få ihop ett styrsystem till dessa lådorna för att montera dem i vilket fordon som helst. Min M3:a blir försökskanin om vi får det att fungera på arbetsbänken!


Det lät mkt intressant!

Hur mkt effekt klarar lådan? får man fråga vad de står i för värde?

Skulle kunna vara ett intressant objekt till min kommande ombyggnad av RX-8an. thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906



johankihl skrev:
Skrev en massa dravel..


Notera de sofistikerade verktygen morakniv och skiftmejsel :-)


Skiftnyckel din gnällbälting

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Fastlane skrev:
johankihl skrev:
Tack för de glada tillropen!

Jag anser att 600whp är ungefär vad bilen behöver för att vara trevligt lynnig på gatan. Med R-däck blir den inte så vinglig som man kan tro, det biter ganska bra. Även om det spinner mycket så driver det på väldigt effektivt. Körde med 0,5bar i början av denna sommaren för att testa hur lite effekt jag kunde få och det räckte till ganska bra, tyvärr blir bilen tråkig när man vet hur bra den egentligen kan gå med bara några knapptryckningar i datorn.

Växellådan är en DKG (Dubbelkopplingslåda) från BMW 335, mao samma som sitter i M3 e9x. Förhoppningen är att jag i samarbete med några duktiga vänner ska kunna få ihop ett styrsystem till dessa lådorna för att montera dem i vilket fordon som helst. Min M3:a blir försökskanin om vi får det att fungera på arbetsbänken!


Det lät mkt intressant!

Hur mkt effekt klarar lådan? får man fråga vad de står i för värde?

Skulle kunna vara ett intressant objekt till min kommande ombyggnad av RX-8an. thumbs up


Dem pallar allt din wankel kan ge den

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



erikjakan skrev:
Fastlane skrev:
johankihl skrev:
Tack för de glada tillropen!

Jag anser att 600whp är ungefär vad bilen behöver för att vara trevligt lynnig på gatan. Med R-däck blir den inte så vinglig som man kan tro, det biter ganska bra. Även om det spinner mycket så driver det på väldigt effektivt. Körde med 0,5bar i början av denna sommaren för att testa hur lite effekt jag kunde få och det räckte till ganska bra, tyvärr blir bilen tråkig när man vet hur bra den egentligen kan gå med bara några knapptryckningar i datorn.

Växellådan är en DKG (Dubbelkopplingslåda) från BMW 335, mao samma som sitter i M3 e9x. Förhoppningen är att jag i samarbete med några duktiga vänner ska kunna få ihop ett styrsystem till dessa lådorna för att montera dem i vilket fordon som helst. Min M3:a blir försökskanin om vi får det att fungera på arbetsbänken!


Det lät mkt intressant!

Hur mkt effekt klarar lådan? får man fråga vad de står i för värde?

Skulle kunna vara ett intressant objekt till min kommande ombyggnad av RX-8an. thumbs up


Dem pallar allt din wankel kan ge den


Det låter bra... bortsett från att min wankel inte kommer att vara nån N/A Renesis eller Renesis överhuvudtaget troligtvis...

Siktet inställt på ca 500 wankelhästar med överladdning.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41656

Forumägare
Forumägare

Wow! Här bangas det inte för att skruva isär och klia sig i huvet thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Fastlane skrev:
erikjakan skrev:
Fastlane skrev:
johankihl skrev:
Tack för de glada tillropen!

Jag anser att 600whp är ungefär vad bilen behöver för att vara trevligt lynnig på gatan. Med R-däck blir den inte så vinglig som man kan tro, det biter ganska bra. Även om det spinner mycket så driver det på väldigt effektivt. Körde med 0,5bar i början av denna sommaren för att testa hur lite effekt jag kunde få och det räckte till ganska bra, tyvärr blir bilen tråkig när man vet hur bra den egentligen kan gå med bara några knapptryckningar i datorn.

Växellådan är en DKG (Dubbelkopplingslåda) från BMW 335, mao samma som sitter i M3 e9x. Förhoppningen är att jag i samarbete med några duktiga vänner ska kunna få ihop ett styrsystem till dessa lådorna för att montera dem i vilket fordon som helst. Min M3:a blir försökskanin om vi får det att fungera på arbetsbänken!


Det lät mkt intressant!

Hur mkt effekt klarar lådan? får man fråga vad de står i för värde?

Skulle kunna vara ett intressant objekt till min kommande ombyggnad av RX-8an. thumbs up


Dem pallar allt din wankel kan ge den


Det låter bra... bortsett från att min wankel inte kommer att vara nån N/A Renesis eller Renesis överhuvudtaget troligtvis...

Siktet inställt på ca 500 wankelhästar med överladdning.


Inga problem, samma låda verkar hålla för 600++ hk i en tung M3e91!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
M3/335 lådan är specad 600nm. För att ställa det i proportion till något så kan vi jämföra det med den ZF låda jag använder idag. Den är specad 390nm och jag har kört med över 900nm omräknat "på naven", rimligen någonstans närmare 1000nm i motorn.

En firma i USA som levererar kopplingar till dessa lådor menar att de bör klara av 1000nm utan problem.

Huruvida det är sant återstår att se när, och om, vi får fart på lådan i min bil.

_________________
Johan Kihl
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Då så, lådan är högintressant thumbs up

Pris då? är det 50K, 100K eller 150K vi snackar? gissar på att utbudet inte är så stort?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Nypris från BMW ska enligt osäker uppgift vara runt 120 000:-. Beg är de inte fullt så dyra då.de inte verkar gå sönder så ofta

_________________
Johan Kihl
Citera
johankihl
Stockholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 243


Trådstartare
Colin skrev:
johankihl skrev:
Skrev en massa dravel..


Notera de sofistikerade verktygen morakniv och skiftmejsel :-)


Skiftnyckel din gnällbälting


Jag är ju en välstädad 08 på papper Per Mao har du närmre band till gnällbältet!

_________________
Johan Kihl
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



johankihl skrev:
Nypris från BMW ska enligt osäker uppgift vara runt 120000. Begagnatmarknaden bör snart bli full av dessa dyrgripar för överkomliga pengar. Ett råd är dock att avvakta inköp tills det finns ett fungerande styrsystem :lol


Håll oss uppdaterade

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Kort och gott:
AS COOLT!!!!

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 Turbo
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
31 besök senaste veckan (41980 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande