Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta A-S2000 -72 **Till Salu** | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (18147 totalt) |
Det stämmer Anders, jag flyttade tunneln ca 15-20 cm bakåt om jsg minns rätt.
Det var mest pga. att jag redan hade ett jättehål i torpeden efter ett tidigare hjärsläpp Men Hondamotorn är både hög och har ett tråg som inte går att kapa på mycket i. Det finns en kille här som stoppat ner en F20c i en Alfa som jag hoppas kunna få lite info av ! Over and out ! /S _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||||
Borde det inte gå att "vända" tråget? Det ser ut som att sumpen sitter fram, sitter det mer saker där som gör att det inte går vända på det eller är det mer som på CIH'n att du har en pickup som får byggas om bara?
Går ju köra torrsump annars _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Tyvärr sitter tråget där det sitter, oljepumpen sitter i framkant och
är kedjedriven via vevaxeln. Jag har sett en kille här som kapat ner tråget lite, hur mycket vet jag inte. Så här ungefär....... Torrsump javisst ! Sponsar du ? Själv har jag köpstopp under obestämd framtid ! _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||||
Vågar du på en så fin motor finns det ju dom som funderat över att använda oljepumpar från Saabs gamla B (?) motorer som är externa för att använda som en budget torrsump
Med den konstruktionen kanske du inte vinner så mycke dock.. Hur hög Är motorn egentligen? Skulle vara intressant att veta vad den mäter från topp ventilkåpa ner till botten tråg? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Om du funderar på annan oljepump så ska du veta att original pumpen ger 95 l/min vid maxvarv (vanlig pump för 4 cyl ger ca 50l) , som en V8 ungefär...detta för att vtec:en behöver massor med olja när den aktiveras.
|
||||
Här har det inte hänt mycket rent fysiskt mer än att jag inventerat backen med "smått & gott" som
följde med i affären. Utan att gå in i detalj kan jag säga att jag är mycket nöjd Hittills har jag bara ängnat mig åt att fantisera och att läsa lite gladporr på kvällarna... Vad sägs om den här tegelstenen Fantastisk manual, har inte sett något liknande.....otroligt detaljerad Kimmen och ni andra med erfarenhet av F20C, jag kommer säkert terrorisera er med frågor framöver ! /Staffan _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||||
Har igentligen inte hänt så mycket, fortsätter med att få Asconan så pass att jag kan besikta och
få ut den ur garaget, vill börja skruva med Mantan nu Har röjt lite i garaget, fått ut en massa färgdamm och annan skit efter vinterns härjningar. Tog iaf. fram den 6-petade växellådan och hissade upp för en första koll på hur mycket som måste kapas/flyttas. Jäkligt lång låda, växelspaken hamnar ju i baksätet Har tänkt att kapa loss och flytta fram spakfästet ett par dm ! Det är bara att ta fram vinkelslip och svets igen. Kardantunneln behöver flyttas 1dm bakåt för att motorn ska hamna bakom framvagnsbalken. Hur lång kardan kan man ha utan knut och stödlager på vägen ? Om man kör direkt mellan vxl.låda och bakaxel blir det ca. 80 cm, kan det funka ?? _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||||
det finns bilar med mkt längre än så, Mitsubishi 3000GT har väl 1,5m, men det är tillbehörskardanen i kolfiber. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Det var fint att höra, då blir det en Honda-Volvo kardan vad det lider _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||||
Tar du en volvo så får du ju stödlagret inpå ganska nära bakaxeln om jag minns rätt, skadar ju inte att ha ett
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Tänk på att inte blanda vanlig kardanknut med cv knut när du bara har 2 st knutar bara
|
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Så hade jag det på min förra lekbil, där var det Hardyskiva vid växellådan, CV-knut vid stödlagret och knutkors vid diffen. Funkade perfekt, inga vibrationer. Jag var uppe och nosade runt 200 km/h nån gång med bilen, inga problem alls. Mellan CV-knuten och knutkorset var det nog ca 70 cm tror jag, kan mäta när jag får tillfälle. Jag kan inte se vad det skulle vara för skillnad att ha tre knutar eller två, stödlagret får ju samma funktion som växellådsbalken kan man väl säga. Detta gäller ju såklart med stel bakaxel. Edit: ett par bilder på min kardanstång. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Här var det lite olika bud
Anders ligger bäst till just nu, har kört med den kombon jag tänkt mig och dessutom levererat bildbevis Som tur är ska jag inte fixa kardanen imorgon, så jag har god tid för fler tips och förklaringar varför det ena är bättre/sämre än det andra. Någon som vet om framvagnsprylar från Ascona/Manta B passar på A:n ? Tänker närmast på undre länkarm och "staget" mellan framvagnsbalk ock kaross ? /Staffan _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||||
Kan vara så att om man inte har så mycket vinkel på kardan så blir hastighets svängningarna för små för att märkas.
|
||||
Jäklar va kul ! Två Mantor med japantjut i Då fär vi försöka peppa varandra och dela ideér. Har du Hondalådan oxå, eller tänker du plocka dit något annat ? Manualen följde med vid köpet av min motor, men jag har hela bibban på PDF oxå. Den är på 28mb, har du en mail box som grejar det kan du Pm:a din adress så skickar jag. Hur långt har du kommit i funderingarna på hur du ska få ner motorn ? Själv har jag bara måttat lite löst med tumstock ännu _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||||
Ja det är faktiskt kul att vi är två. Först tänkte jag, fan någon hann före. Men när jag tänkter efter så är det bara kul att ha någon att bolla ideer med.
Jag har också hondalådan. Vet inte riktigt hur jag ska placera motorn, har också bara måttat lite med tumstocken. Men jag har tyvärr lite andra projekt att avsluta först men sedan ska jag gå på mantan. Ska bli jäkligt kul. Angående manualen så tack men jag har redan en PDF version. Vill mest ha en på papper för att det blir smidigare i garaget. _________________ Christofer de Maré |
||||
Bortsett från att du får bygga ett fäste för benet på bärarmen som går bakåt kanske det passar, men inte rakt av Vill man ha så undrar jag om det inte är smidigare att bygga själv än att använda Ascona armar.. Minns jag rätt ser dom ut precis likadant som Kadett C och bakre bussningen där har lite lustig vinkel relativt den främre. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta A-S2000 -72 **Till Salu** | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (18147 totalt) |