Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -96 kompressor- TOGGEXproductions!Filmtajm...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
4 besök senaste veckan (44761 totalt)
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3654



Gillar din defeniton av "ett litet snabbt sidoprojekt", i mina ögon är detta en ganska stor projekt! thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Nämen va trevligt att projektet fått en tråd! Lär följas

Fick du någon användning av min kam?

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Abbe o skrev:
Gillar din defeniton av "ett litet snabbt sidoprojekt", i mina ögon är detta en ganska stor projekt! thumbs up


njae.. i sammanhanget ter sig det här vara en ganska liten uppgift
Fast i dagsläget gav jag den mkt mer tid än det var tänkt från början. Skulle bara vara enkelt och snabbt gjort.
Men i o med att jag råkade hitta aluplenumet med dito spjällhus så spårade det här oxå ut..

Men förstår din syn på mitt "snabba" projekt

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
S Agartsson skrev:
Nämen va trevligt att projektet fått en tråd! Lär följas

Fick du någon användning av min kam?


Men tjenare!
Jo visst fick jag nytta av kammen. Är man så j*x#a klantig som jag var då måste man ju sätta dit en hel kam :-)

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Nu kom det sig så att samma polare som jag köpte extractorröret av skulle byta sin drivlina.
Ryktena går ju om att bmw drivlinan pallar massor med turbohästar men inga kompressorhästar????
Mycket märkligt lät det i mina öron.

Men då jag fick ett grymt bra pris på kompletta drivlinan. M20 startmotor, nedsvarvat och anpassat svänghjul med en 3-skivig tilton ,zf-låda med 6k mil på den ett Tilton uttrampningslager,förstärkt specialanpassat kardan, genomgången 3;15 diff även den förstärkt i infästningarna,
97ans grövsta M3 drivaxlar med bärarmar.

Denna uppsättning hade alltså klarat 900hk på klistrad stripp innan. Vore väl själva satan om detta inte håller nu !!!!! Och dessutom har det bara rullat ett par race under en sommar.


Grövsta drivaxeln med M3ans gövre bärarm




Hela drivlinan bortplockad innan nya kom på plats




Nu var den nya förstärkta diffen på plats



Det ryktades om att bussningarna inte håller måttet med mycket effekt. Så jag passade på att göra grövre brickor så de inte kryper ur sin plats med tiden. Sen monterades hela bakvagnen ihop på plats.





Sen monterade jag det nya svänghjulet med tillhörande koppling.
Efter det sattes lådan tillbaks.





_________________
Togge Stensson
Citera
mats ivarson
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 61



Har du fått reda på vad som var fel när du bromsade motorn?

Mats

_________________
Mats Ivarson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare

Ojojoj!

toggex skrev:




_________________
Magnus Thomé
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4695



Tjena Togge, kul att du dyker upp här med!

Kul när det spårar ur så där... Men även att denna bilen är ett fint bygge, vill jag nog se Toggexen färdig

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Cammo skrev:
Tjena Togge, kul att du dyker upp här med!

Kul när det spårar ur så där... Men även att denna bilen är ett fint bygge, vill jag nog se Toggexen färdig



Tja!
Blir nog ingen fortsättning på andra forat tror jag. Känner att det finns mer bilnjutare här

Har ju varit så sjukt sugen på att köra sedan jag startade med det andra bygget. Därav MÅSTE jag ju få köra lite och inte bara stå bredvid med en lång suckning och peka på alla som har kul på banan!

Toggexen står nu innne i garaget igen för att åter närma sig sitt slut. I dagsläget står den som ett rullande chassi och nästa sak är att göra golv och hjulhus och sånt. Så det tar sig!

Hoppas vi kan ses vid någon banträff i sommar så jag får se dina bakljus på banan !!!

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Nu var det dags att montera bort det gamla grenröret.
Inga problem.


Men herregud.... att för första gången trycka dit et M3 grenrör kan ju göra vem som helst gråhårig. Särskilt när bara 5 pinnbultar stannade kvar i toppen och resten åkte med muttrarna ut!

Men innnan montaget blev det lite avgasbandage då värme är dåligt vid luftfiltret!




_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Nu var det dags för kompressorinstallation!!!





_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Man börjar med att plocka ner allt man ser va?????

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Först blev det till att plocka bort befintligt insug samt i princip allt som fanns under det.

Hängde fast adaptern med någon bult och tätade lite med någon trasa.

Oljefilterhållaren rök och den nya monterades dit.

I princip allt togs bort inklusive generator med fäste.



Riktigt smutsigt och mörkt därunder kan man säga!

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Sen rensade jag upp lite mer och sprajade rent så gott det gick




Efter det Matchportade jag adapterplattan efter spjällhusen då bara en port var upptagen lite.






Då jag inte fick med vacuumfördelaren mellan spjällen gjorde jag en egen variant på det.
Gängade lite i befintliga hål.
Och i samband med det köpte jag pneumatiska delar istället för at tt.ex köpa ett fördelningsblock från Nuke.
Billigare och gängtapp på köpet



_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Även en bild på det omsvetsade oljefilterhuset med separat filterhållare.



_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Dags att hitta ett hem åt kompressorn.

Först måste man ju ha ett gäng tåliga fästpunkter för fästplattorna.
Sedan gänga och se glad ut!.


_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Hoppar över hur jag gjorde fästena med linjering o.s.v.

Så här blev de till slut






_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
mats ivarson skrev:
Har du fått reda på vad som var fel när du bromsade motorn?

Mats


Hmm.. var det första gången eller när jag var på PPF och mappade??

Jag kommer till det senare då det i slutändan bara handlade om en trasig packning bakom adapterplattan, vilket jag inte la märke till innan jag demolerat allt som fanns :-)

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ojojoj!


Magnus!! Hoppas kunna visa bygget här på rejsa i framtiden då det ligger mkt arbete bakom !!

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Fästena på plats!




_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Sedan monterads kompressorn på igen för 70-11:e gången.

Hör till saken att ALLT som fanns under insuget rök för att göras om.
Matning till värmepaket, expansionskärl, ABS enheten fick jag banka in mot fjäderbenstornet samt böja samtliga bromsrör. Styrservot var i vägen o.s.v.....
Taight är bara förnamnet på den här installationen. Och mycket trängre skulle det visa sig att det blev.ALLT
för att jag skulle placera en alldeles för stor kompressor på för liten yta




_________________
Togge Stensson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -96 kompressor- TOGGEXproductions!Filmtajm...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
4 besök senaste veckan (44761 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande