Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 90 -85
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (29404 totalt)
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Jodå jag är fullt medveten om 2,5 lit begränsningen i SLC men det kan gå på 2 sätt: antingen får jag vara med men med bullshitpoäng vilket inte gör något. Eller så får jag inte vara med och då är ju problemet löst!
Ett viktigt kriterium här är att motorn redan var i min ägo och stog och samlade damm i ett garagehörn tillsammans med 7 andra Alfamotorer så den måste ju få komma tillnytta nån gång. Jag har alldeles för mycket "bra-att-ha" delar, även om jag slängt mycket senaste tiden. Jag har skärpt mig vad gäller bilparken också och sålt av flera bilar så nu är jag nere på bara 10 bilar.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1684



CommodoreA skrev:
Jodå jag är fullt medveten om 2,5 lit begränsningen i SLC men det kan gå på 2 sätt: antingen får jag vara med men med bullshitpoäng vilket inte gör något. Eller så får jag inte vara med och då är ju problemet löst!
Ett viktigt kriterium här är att motorn redan var i min ägo och stog och samlade damm i ett garagehörn tillsammans med 7 andra Alfamotorer så den måste ju få komma tillnytta nån gång. Jag har alldeles för mycket "bra-att-ha" delar, även om jag slängt mycket senaste tiden. Jag har skärpt mig vad gäller bilparken också och sålt av flera bilar så nu är jag nere på bara 10 bilar.


Dessutom är det rätt mycket mer knuff i en 3,0l Motronic än i en gammal L-jet 2,5l sexa. Så du gör helt rätt, när dessutom grejerna är "gratis" så är det ännu bättre.

Kommer du använda insuget från 164'an, eller plockar du på 2,5'ans luftburk? Ser ju bättre ut och så slipper man svetsa om snorkeln till plenumet.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Det blir säkert 2,5ans insug/plenum men om jag skall låta det vara helt orginal eller modda det något har jag ännu inte bestämt. Moddar jag blir det ju straffprocent och andra sidan finns det flera billiga hästar att hämta där. Behåller däremot avgasgrenrören originale, där ligger det färre hästar.
Tänker du porta din 3,0 efter Kartalamakis recept, Gustav?

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Du lär få vara med, lite bullshit eller högre klass bara. på så får vi se limon på bana i sommar .
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Lite klipp o klistra ( sockiplast och fingerfärger kommer senare)

Gör mallar till plastrutorna till bakdörrarna.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Påbörjat tillsnyggning och modd av framvagnen.
Började med att skära bort plåtklumpen med genomslagsbussningar.
Skrapa/slipa bort underredsmassa.

Sedan skära till en förstärkning i 3 mm plåt för att lägga in.

Sedan svetsa ihop så att alla 3 plåtarna bränner igenom men lämnar en liten öppning i botten på balken så att vatten kan dränera ut.
Jag brukar pensla ytor med rostätare efter att jag slipat/borstat rent från ytrost. Tycker att det ger en bra yta att fästa vidare produkter på och det hindrar ny rost från att bildas på lång tid. Någon annan som gör liknande? Andra erfarenheter?

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Henrik Magnusson
Malmö
Här sen Jun 2007
Inlägg: 51



Gött projekt! Riktigt kul att nån gör banbil av en 90:a. Är det inte rätt mycket jobb att få ner en 164-sexa? Motorfästen, plenum etc...

_________________
Henrik Magnusson
_________________
Fiat 124 Spider -78, Alfetta GT -75, ½ Alfetta GTV -81
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Henrik Magnusson skrev:
Gött projekt! Riktigt kul att nån gör banbil av en 90:a. Är det inte rätt mycket jobb att få ner en 164-sexa? Motorfästen, plenum etc...


Not really.... att bara flytta över oljetråg, motorfästen, insug, thermostathus, anpassning för Motronicsprutet mm är gjort på ett par timmar. Lite mer pyssel sedan då en tvärställd Busso är några mm kortare än en ämnad för längsmontering (avfräst i fabrik) Detta kräver lite anpassning vad gäller avstånd svänghjul/startkrans och startmotor men heller ingen rocketscience.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18698



CommodoreA skrev:
Henrik Magnusson skrev:
Gött projekt! Riktigt kul att nån gör banbil av en 90:a. Är det inte rätt mycket jobb att få ner en 164-sexa? Motorfästen, plenum etc...


Not really.... att bara flytta över oljetråg, motorfästen, insug, thermostathus, anpassning för Motronicsprutet mm är gjort på ett par timmar. Lite mer pyssel sedan då en tvärställd Busso är några mm kortare än en ämnad för längsmontering (avfräst i fabrik) Detta kräver lite anpassning vad gäller avstånd svänghjul/startkrans och startmotor men heller ingen rocketscience.


Oljepump...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Absolut oljepump samt att man måste balansera om motorn med det andra svänghjulet, där ligger det mest arbete men det går inte under mod utan under kategorin Inhämtning av lösspringande Cavalli.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Liten uppdatering kanske...
En hög med rör i byggsats har anlänt från Finess. Har börjat att såga till bitar med hålsågen, duktigt nervöst jobb, om man kapar fel och tar för mycket så blir det ju inte bra alls typ. Jag har nog aldrig kontrollmätt så här mycket innan, ny upplevelse. Det går långsamt också, frustrerande att efter en hel dag i garaget bara kunna summera att man har sågat till 4 pinnar, vafan! Men jag har blivit lovad lite assistans av en annan garagepolare, ytterligare en Stefan, (Wiking72 här på rejsa) som ju svetsar som en gud. Han hotade med stryk om inte skarvarna var perfekta. Jag har redan bokat plats på akuten.
Förövrigt måste jag säga att passformen på Finess-buren är grymt bra, kan verkligen rekommenderas!
Bilder på detta kommer.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Igårkväll blev det däremot lite grovmeck av gammalt hederligt slag!
Hemmansägare Stefan Göthede, projektdelägare och Alfabroder dök upp i garaget iklädd full mundering och med de 2 bas-verktygen i hand: vinkelslip och kofot.
Den ruggiga bakaxeln/växellådan skulle bort och det med besked.
Varje enskild bult stålborstades, dränktes med oceaner av biltemas rostlösare tills burkarna tog slut då vi istället gick på biltemas hemliga superlösning: X4! Vi tror det är lite som försvarets hudsalva, den kan användas till allt, även att steka korv i.
De bultar som trots denna superbehandling ändå höll fast som italienska motståndsfickor gav vi den ultimata behandlingen av en kombo gasbrännare och slaghammare. Gummin och underredsmassa brann friskt och lokalen rökfylldes. Inget är som Napalm på morgonen.
Stefan överblickar DeDionens intrikata fastsättning:


Istället för att balansera stora saker på en garagedomkraft kan man med fördel ställa stora tunga saker på en motorcykel-domkraft/ställ. Mycket smidigt och saker faller inte av:



Centrumbulten/bussningen som håller växellådan mot karossen hade naturligtvis rostat fast mellan bult och inre hylsa. Detta gjorde att det inte gick att ta ur bulten trots slag och otryckbara italienska svordommar. Eldade upp en bit av gummibussningen och sedan slipade ett grepp på hylsan:



Inte fan gick det heller så till slut kapades den coh medelst kofot demonteades allt



Winner: Nöjd Stefan:



Tutti contrlollati

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



CommodoreA skrev:
Påbörjat tillsnyggning och modd av framvagnen.
Började med att skära bort plåtklumpen med genomslagsbussningar.

Det där funderar jag på också, men varför 3mm plåt i förstärkningen? Känns inte som den delen av konstruktionen tar så mycket krafter?

/Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Du har nog rätt Magnus men jag tänkte så här:
Jag ska ta bort torsionsstavarna och ersätta med coilovers, då kommer balken att bli belastad till viss del. Därför vill jag styva upp den i viss mån, ska senare visa andra förstyvningar jag planerar.
Coilovern får inte plats om jag inte tar bort klumpen med genomslagsbussningar, balken bör sedan svetsas igen i nedandelen. Men 3 mm är att ta i, jag vet. Dock så är det 3 plåtar där som skall ihop samt att "tornet" går ihop med jångsgående balk. Skadar inte att det är stadigt.
Viktmässigt så spelar det inte så stor roll eftersom hela bilen kommer att vara tung och inte alls som andra viktsnåla Alfavagnar. ( som sagt vi behåller glasrutor, elhissar, elspegel mm mm)
Nu är det dags att dra ner till garaget för ett kvällspass. Först lite god och närande mat som komissarie Bäckström hade sagt:
Fläsk stekt i barbequesås med lök, och tomater. Vita bönor och stark inlagd gurka och en kopp thé.
Jag undrar vad ett visst brödragäng i garaget äter ikväll? Sushi? Honungsmelon?


_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Galet gott käk thumbs up

Du kan alltid hålborra plåten när viktminskningshysterin faller in

Ska du köra grövre k.h fram kan det vara ett bra tips att förstärka den infästningen,
kanske inte vanligt men förekommer att det spricker där.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
[Ska du köra grövre k.h fram kan det vara ett bra tips att förstärka den infästningen,
kanske inte vanligt men förekommer att det spricker där.[/quote]

Tack för tipset Jens, där har jag faktiskt inte sett sprickor på någon bil innan men det kan man ju lätt förebygga nu. Kan du beskriva eller visa bild var/hur det uppstår?

Jag har däremot sett flera gånger att det spricker i inre stötdämpartornen bak mot inre hjulhus/ ryggstödsplåt.

Har också sett sprickbildning vid inre framskärm nere vid mötet balk mot styrväxelbalken.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Från ovanstående bild exempel på liten sprickbildning:


_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



CommodoreA skrev:
Roos skrev:
Ska du köra grövre k.h fram kan det vara ett bra tips att förstärka den infästningen,
kanske inte vanligt men förekommer att det spricker där.


Tack för tipset Jens, där har jag faktiskt inte sett sprickor på någon bil innan men det kan man ju lätt förebygga nu. Kan du beskriva eller visa bild var/hur det uppstår?

Om det är samma sprickor jag har så är det vid k-h's infästning vid "kylarbalken" som Jens menar. Ska se om jag kan få nån suddig mobilbild på det i eftermiddag/kväll.

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1684



När jag har motorn ur tänkte jag sätta stag mellan "fjädertorn" och balken bakom kylaren för att styva upp lite. Sett att många banåkare med 116-bilar har gjort detta. Vet inte om det är för att styva upp kring k-hämmaren eller för vridstyvheten man gör detta.

Ang 3mm plåten du hade bild på så beror det ju på hur man bygger coilovers och övre länkarmar. Mina coilovers var tvungna att gå in i utrymmet du byggde igen för att få plats i befintliga övre länkarmar. Bygger man nya går det säkert lösa på annat sätt.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Nu blir jag nyfiken Gustav
Går dina CO in i balken under övre länkarmen?
Ursprungsläget för mig:



Där A är orginal stötdämparinfästning, 2 är orginal övre länkarm och X plats för genomslagsgummibalk X igensvetsad.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1684



http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=28116&page=23

Japp, har fått kapa bort den tunna plåten mellan sidorna för att få plats. Kolla även sidan efter så ser du bilder på andra coilovers på 116-chassie.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 90 -85
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (29404 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande