Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 360-88. 439Whp 602Wnm - TimeAttack. Kinnekulle TAnu.
<<   1, 2, 3, ... 41, 42, 43   >>
18 besök senaste veckan (358630 totalt)
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Härlig bil!. Kul att du bygger på en annorlunda bil

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Dubbel

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Blir ju inget Kinnekulle med tog i år så vi får nog ta oss ner till knutan hela gänget

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
zyklon
Tibro
Här sen Jun 2011
Inlägg: 583


Trådstartare
Tack Magnus!

Näe hörde att de blir lite mindre körning med TPC i år.. så vi får nog lasta biltransporterna och komma ner o prova knutan hela gänget


BTW, Är det någon här på Rejsa som är duktig på HALTECH PLATINUM SPORT 1000 styrsystem??????
Har haft problem hela säsongen med att jag får triggermissar vid högre laddtryck än ~1 bar.
Vi har verkligen provat allt (Nya triggergivare, triggerfästen, triggerhjul, COP-spolar, Edis-spolar, tändstift etc.. ) men hittar inget som verkar orsaka det hela Tips Någon???

_________________
Filip Åkeson

Kinnekulle: 56,59s
Mantorp Park: 1.23,31s
Gelleråsen: 1.10.76s
Knutstorp: 1.04,16s
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



zyklon skrev:
Tack Magnus!

Näe hörde att de blir lite mindre körning med TPC i år.. så vi får nog lasta biltransporterna och komma ner o prova knutan hela gänget


BTW, Är det någon här på Rejsa som är duktig på HALTECH PLATINUM SPORT 1000 styrsystem??????
Har haft problem hela säsongen med att jag får triggermissar vid högre laddtryck än ~1 bar.
Vi har verkligen provat allt (Nya triggergivare, triggerfästen, triggerhjul, COP-spolar, Edis-spolar, tändstift etc.. ) men hittar inget som verkar orsaka det hela Tips Någon???


Sviktar veven vid laddtryck?

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
zyklon
Tibro
Här sen Jun 2011
Inlägg: 583


Trådstartare
Hm, Ja du.. Hur skulle man kunna kontrollera detta??

_________________
Filip Åkeson

Kinnekulle: 56,59s
Mantorp Park: 1.23,31s
Gelleråsen: 1.10.76s
Knutstorp: 1.04,16s
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



zyklon skrev:
Tack Magnus!

Näe hörde att de blir lite mindre körning med TPC i år.. så vi får nog lasta biltransporterna och komma ner o prova knutan hela gänget


BTW, Är det någon här på Rejsa som är duktig på HALTECH PLATINUM SPORT 1000 styrsystem??????
Har haft problem hela säsongen med att jag får triggermissar vid högre laddtryck än ~1 bar.
Vi har verkligen provat allt (Nya triggergivare, triggerfästen, triggerhjul, COP-spolar, Edis-spolar, tändstift etc.. ) men hittar inget som verkar orsaka det hela Tips Någon???


Tycker många verkar ha detta problemet när man tar triggersignal från ett litet triggerhjul frampå veven. kan det inte vara idé att ta signalen från triggerkrans på svänghjulet, så som det är original på bilar med LH 2.4? Tänkte själv göra så. Borde rimligtvis blir mer stabil signal med mer material som agerar mot givaren. Och därmed mindre känsligt för att veven rör sig. En starkare signal från början blir ju mindre känslig för störningar från tändspolar mm.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



jag röstar med för et 60-2 svänghjul med en std bosch givare monterad i orignal fästen mm...

det funkar ju klanderfritt för väääldigt många thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
zyklon
Tibro
Här sen Jun 2011
Inlägg: 583


Trådstartare
Jo vi har ju pratat lite löst om det där förut knotan, att försöka lätta upp ett 60-2 hjul.

Men jag misstänker att det är något annat som jävlas med triggermissarna..
Har ju byggt triggerfästet tex. i 12mm Alu, samsvarvat triggerskivan med veven, provat 4 olika givare etc..
Folk har ju fått det o funka med fästen och triggerhjul som ser ut som.. ja vet inte vad

Kan något i boxen gett upp? Störningar i någon kabel? Generatorstörningar?

_________________
Filip Åkeson

Kinnekulle: 56,59s
Mantorp Park: 1.23,31s
Gelleråsen: 1.10.76s
Knutstorp: 1.04,16s
Citera
tias240
Borlänge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 55



zyklon skrev:
Jo vi har ju pratat lite löst om det där förut knotan, att försöka lätta upp ett 60-2 hjul.

Men jag misstänker att det är något annat som jävlas med triggermissarna..
Har ju byggt triggerfästet tex. i 12mm Alu, samsvarvat triggerskivan med veven, provat 4 olika givare etc..
Folk har ju fått det o funka med fästen och triggerhjul som ser ut som.. ja vet inte vad

Kan något i boxen gett upp? Störningar i någon kabel? Generatorstörningar?


Vissa hojar(helst 2-taktare) har har alu-isolerad kabel från pickup till styrbox. Även så jäkligt att det måste vara rätt motstånd i kabeln. Skruvat nån som gått bra utan belastning, låglast, men vid fulla spjäll så hackar det. Varit små skavskador i isoleringen. Nu är ju oftast kabeldragningen jäkligt kass på hojar, men tänkte om boxen är väldigt känslig.

_________________
Mattias Axelsson
Citera
zyklon
Tibro
Här sen Jun 2011
Inlägg: 583


Trådstartare
Mm kan säkerligen ha något med "kabelstörningar" att göra oxå..
Det får nog bli så att jag leder om lite kablar (generator m.m.) och lättar upp ett nytt 60-2 hjul..

Ingen som har bra koll på styrsytemet annars??

_________________
Filip Åkeson

Kinnekulle: 56,59s
Mantorp Park: 1.23,31s
Gelleråsen: 1.10.76s
Knutstorp: 1.04,16s
Citera
Tommy^_
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 38



Kul att du fått upp en ny tråd! Finns ju liksom ingen anledning att kolla det andra forumet längre.Hoppas verkligen att du får i ordningen på triggern i år nu så det blir (lite) banåka i sommar!

_________________
//Tommy Fredriksson
Citera
zyklon
Tibro
Här sen Jun 2011
Inlägg: 583


Trådstartare
Tack Tommy! kul att du följer här istället!



Va tror ni.. blev det för vulgärt?


_________________
Filip Åkeson

Kinnekulle: 56,59s
Mantorp Park: 1.23,31s
Gelleråsen: 1.10.76s
Knutstorp: 1.04,16s
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Jävlar va snyggt dee blir

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Den ser ut att komma jävulskt nära marken iaf

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Det där lämnar inte mycket markfrigång... hehe... ska visst vara 4-5 cm för att vrivlarna ska få rätt storlek. Har inte kollat på länge men... http://www.mulsannescorner.com/ här finns mycket analyser av olika aero... mest undersida.

Skulle föreslå att du tar bromsluften närmre mitten. Högre tryck där och ger mindre luftmotstånd eftersom du slipper sätta på några läppar för att styra in luften i kanalen. Och nedanför böjen (sett i profil). Skulle även föreslå att du drar bak nedre delen av spoilern en bit vilket ger mer övertryck ovanpå splittern utan extra luftmotstånd.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
zyklon
Tibro
Här sen Jun 2011
Inlägg: 583


Trådstartare
Ezroller: haha nä det hamnar runt 5-7cm markfrigång.. så kanske kan bli bra ändå? Skulle det visa sig för lågt så är det bara kapa nederkanten lite
Ang. intaget till bromsarna så måste det till att bli i dom hålen jag gjort på sidorna, intercoolern är såpass stor att de inte får plats någon mer i mitten. Mittenhålet kommer få en valsad plåt så luften kommer upp till IC och kylet

Det andra du pratade om där hängde jag nog inte riktigt med på?? Förklara gärna lite närmare om du orkar


Vart o skruvat en del i verkstan idag.. så här kommer en liten update. Långt ifrån klart, men ni ser grunderna

Började med att göra ett nytt fäste till fronten. där även frontlåset är bultat. Kommer förstärka det här röret med stag i sidled sedan.


Sedan blev det fästen i plyfaskivan (rör som träs över rörfästena i fronten.)
Dessa kommer förstärkas mer ner mot skivan.


Upphängt. Skivan kommer få ett fäste i bakkant, som man skjuter in skivan i när man trär på rören.


Sedan ställer man bara på fronten på skivan, ser till så glidskenorna på sidan av fronten träffar rätt och sedan trycker in den mot bilen bara.




Såhär ser det ut på insidan.


Tjo!

_________________
Filip Åkeson

Kinnekulle: 56,59s
Mantorp Park: 1.23,31s
Gelleråsen: 1.10.76s
Knutstorp: 1.04,16s
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Blir ju smidigt att ta av fronten när man ska lasta upp den på trucken thumbs up

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Jag menar att nedre delen av spoilern, den biten närmast splittern, kan komma längre bakåt. Dvs. mer z-form omman kikar i profil. Om du bryr dig om reglemente så får splittern dessutom sticka ut ca 10cm framför kofångaren i de klasser jag kikat på. Små förändringar som kan ge betydligt mer marktryck utan att offra luftmotstånd.... bilden är inte idealisk men nött i den vägen... diket längst ned alltså.



_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
zyklon
Tibro
Här sen Jun 2011
Inlägg: 583


Trådstartare
Aha.. Skulle det hjälpa att ha den nedre delen inåt så alltså? Får se lite om jag orkar göra om den så att det blir sådär då
Ang. splittern så sticker den ut 6-7cm i dagsläget. Sen ska man nog ha i åtanke att resten av bilen är precis värdelös aerodynamisk sett, så det kanske gör vilket som



Drog ihop en liten film tidigare i år, med lite av vad vi hunnit med under säsongen 2011. Tyvärr har ju mitt styrsystem krånglat, så det har inte blivit så mycket kört för min del med 360in.. så har åkt en hel del med brors e30 turbo.

Filmen var tänkt som 300powers årsfilm.. så därför den är speglad som den är
http://vimeo.com/34338850

_________________
Filip Åkeson

Kinnekulle: 56,59s
Mantorp Park: 1.23,31s
Gelleråsen: 1.10.76s
Knutstorp: 1.04,16s
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Japp, precis inåt med den nedre delen. Kantiga bilar generar bra med marktryck men har massor av luftmotstånd. Så på Anderstorp är din 360 inte idealisk men på Kullen så är nog kantiogheten snarare en fördel; den platta fronten kan utnyttjas till att trycka luft på spilttern, bakänden skapar undertryck som kan användas för att få bra fart på en enkel bakre diffusor. EN diffusor kräver dock slät undersida men det går ju att fixa med lite aluplåt.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 360-88. 439Whp 602Wnm - TimeAttack. Kinnekulle TAnu.
<<   1, 2, 3, ... 41, 42, 43   >>
18 besök senaste veckan (358630 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande