Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Caterham 7 -08 före detta Roadsport B snart A
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (46659 totalt)
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1647



Hoppas ramen klarat sig. Annars kan man ju köra den till Arch för reparation. Fronten från scuttel och framåt går ju att köpa lös också.


Jag kan köpa huven av dig om du inte ska ha den. Behöver en annan nu när jag bytt insug.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Om jag förstod Tommy Falck så bytte han framdelen av sin ram vid smäll på Kullen, vi har en mycket duktig kille på lastvagnar som hjälpte han ( rimliga slantar) som kanske kan bistå här om det blir aktuellt

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Patrik Rydh skrev:
Hoppas ramen klarat sig. Annars kan man ju köra den till Arch för reparation. Fronten från scuttel och framåt går ju att köpa lös också.

.





980 GBP + arbete. Tur man inte åker Ferrari eller Porsche...

_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare


Började bra med att lånade delar kom från Gunnar på Caterham så att jag kan få chassit på hjulen. Det blir ju enklare att flytta det för mätning. sen började det;

1. Ingen tvekan längre - ramen är sned och måste repareras
2. Cylinder ett och två oljefyllda och motorn kan inte startas!

Ridå.

Nog lika bra att mentalt förbereda sig på en totalrenovering... Men ikväll blir det kräftskiva med sup.

_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Tråkigt med skev ram.

Vad gäller motorn, har du försökt rotera den baklänges?? Ger ju annat ventilöppningsförlopp. Minns nämligen en Ferrari en kompis ägde där vi överdoserat med konserveringsolja på hösten. Bilen hasade sig fram med låsta bakhjul vid startbogseringsförsök på våren och vi var helt förvirrade innnan myntet föll ner..... Då vi istället rullade bilen bakåt med växel i så gick motorn runt normalt och då pytsade vi ut oljan i avgasröret. Så inget sönder, och enkel fix, bara bort med stiften, suga ut oljan och sen var allt ok igen.... Du kan ju fått in olja i cylindrarna då den låg upp och ner, kolvringar är ju inte hundra procent täta.

Men givetvis kan du ha andra och allvarligare motorproblem.

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
D5 skrev:
Tråkigt med skev ram.

Vad gäller motorn, har du försökt rotera den baklänges?? Ger ju annat ventilöppningsförlopp. Minns nämligen en Ferrari en kompis ägde där vi överdoserat med konserveringsolja på hösten. Bilen hasade sig fram med låsta bakhjul vid startbogseringsförsök på våren och vi var helt förvirrade innnan myntet föll ner..... Då vi istället rullade bilen bakåt med växel i så gick motorn runt normalt och då pytsade vi ut oljan i avgasröret. Så inget sönder, och enkel fix, bara bort med stiften, suga ut oljan och sen var allt ok igen.... Du kan ju fått in olja i cylindrarna då den låg upp och ner, kolvringar är ju inte hundra procent täta.

Men givetvis kan du ha andra och allvarligare motorproblem.


Tack för tipset Jan-Erling - gav mig ny energi och jag följde ditt råd. Drog motorn baklänges, sög ur så mycket olja jag kunde. Blåste med en tryckluftslang ur resten. Monterade tillbaka stiften - YES! Start direkt. Hyfsat rökmoln en stund, men jag har kört Seven igen. Drivlinan verkar OK efter en kort tur, kylaren läcker men det är ju ingen större sak. Nu smakar kräft-supen ännu bättre.






_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



Tråkigt med allt!

Hur sned är ramen??

Skönt att läsa att du håller humöret uppe!

_________________
R Malmström
MSCC
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Robban1 skrev:
Tråkigt med allt!

Hur sned är ramen??

Skönt att läsa att du håller humöret uppe!


Ramen är 5-10 mm sned (inåt från en tänkt linje) vid övre högra bärarmen och har "vridit sig" motsvarande utåt på vänster sida. Har inte hittat någon skevhet i bakdelen så det lutar nog åt att byta främre ramen från torpeden och framåt. Men mycket nitar är det för att få bort plåtar och annat

Alla glada inlägg på tråden hjälper att hålla humöret uppe. Dessutom börjar man ju fundera på uppgraderingar när man ändå håller på!

_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Gott jobbat Joakim!thumbs up

Bygga mot A nu istället då eller?

_________________
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
UR_TT skrev:
Gott jobbat Joakim!thumbs up

Bygga mot A nu istället då eller?



Lika bra att sätta igång en byggtråd för renoveringen. När man ändå ger sig in i ett projekt som detta ställer man sig frågan är vad den ska bli när den blir klar? Vi börjar med vad den INTE ska bli.

* Ren landvägs bil - En Seven skall njutas på bana. Punkt.
* Roadsport B - Jag är klar med den klassen.

Så det innebär ett omfattande bygge och inte bara en reparation, men det är just den inspiration jag behöver just nu och vintern är ju lång.

Några krav på den färdiga bilen;

1. Registrerad för landvägsbruk - gillar att ta en sväng på vägen när man gjort lite justeringar. Gott med en sväng på småvägarna i Småland också. Helt enkelt mer utnyttjande än om man har en ren race bil.

2. Bur vid användning på bana - får nog inte en chans till, så nästa gång jag sitter i en Seven på en bana blir det med bur. Avser att kopiera Kimmens delade burkonstruktion rakt av, smart och säker lösning - royalty fri??? Eller en Caterham FIA godkänd bur, men jag vet inte vad Svensk Bilprovning säger om det. Någon som vet om man kan ha bur på en amatörbyggd bil genom besiktningen?

3. Snabbare på rakorna - Chassit ger mig inte mycket övrigt att önska på torrt och krokigt. I blött har jag långt kvar, men det är nog mest inställningar, mjukhet i regndäck och körskicklighet som saknas. Det stora problemet är farten på rakorna. Med de 109 hk jag får ha i Roadsport B så blir jag toksist på rakorna och även om det inbjuder till många omkörningar så är det samtidigt frustrerande att alltid bli omkörd på en raka... Så vad kan man göra åt det?

3.1 Bättre aerodynamik - kan ju knappast inte bli sämre, jo det kan det faktiskt, med en bur blir det ännu värre! Men lite små förbättringar kan göras med lägre skärmar, sidodörrar, mindre lampor etc. och kompensera något.
En annan lösning är att klä på en norsk 2-11 style kaross. Ingen skönhet direkt, men verkar hyfsat "hal".

3.2 Mer glöd i kaminen - Med usel aerodynamik kör man snabbt in i "väggen". Det går åt mycket effekt att trycka upp farten ytterligare - men det går, även om effektbehovet är exponentielt med farten. Därför kan jag inte köra Roadsport B längre...

Men innan man sätter igång är det nog viktigast och bestämma vad man skall ha bilen till. Så vad finns det för alternativ? För och emot?

Track-day car
Track days är kul och att jaga varvtider är inte dumt heller. En och annan slalomtävling, 60 mins. osv. Ofta bra stämning och mycket kör tid. Men adrenalinet vid en stående race start får man inte.

Roadsport A
Har kört Roadsport till och från sedan 1989 och jag gillar upplägget. Tanken med Roadsport att kunna tävla under enkla förhållande med en gat registrerad bil är tilltalande. Nackdelarna är de stora fart och viktskillnaderna och riskerna det för med sig. En 1700 kg bil och en 600 kg i samma race är en utmaning. Roadsport börjar också bli ganska dyrt och extremt.

Modsport
Gatregistrerad modsport är fränt. Går väldigt snabbt och det är nog inte dyrare än Roadsport egentligen. Verkar som om Modsport klassen är på uppåtgående. Men så var det där med aerodynamiken...

Råd välkomna!

_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



Oj oj, låter som en spännande vinter.
Vad är det för kaross du syftar på?

Tror inte sbp har någon invändning på bur.

Att förbättra aero på en Seven är ingen lätt match, visst kan man göra dom sakerna du skriver, men undra om det gör den skillnaden man hoppas på , finns någon tråd här på rejsa som dom diskuterar detta.

Är det K-serie motor du har? Man kan ju få mer effekt i alla motorer, men man ska ju ha lite driftsäkerhet också, man kanske skulle kikat på annat motor alternativ? K.-serien har ju en stor fördel, dess vikt.

_________________
R Malmström
MSCC
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Spontant

Tråkigt att du är klar med B-klassen, om vi ser 2011 och detta året har B-varit jämnast och bjudit (vi) på tätast och jämnast race, inga andra klasser inom SPVM har haft jämnhet i poäng och varvtider (torrt)

Att en lätt Seven har nackdel på rakan känns rimligt, hur skall annars bilar som väger mera kunna möta upp ?
Själv tycker jag + 200 hk sevens på 600-700 kg borde tävla i egen klass både ur säkerheten och prestanda (är formelbilar/clubmans i princip) med fria däcksbredder nästa år lär det bli än värre...

Mitt förslag
Laga bilen, sätt i helbur som är skruvbar och kom tillbaka och rejsa i B Vi lär av oss det som har hänt och kör med mera marginaler thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Robban1 skrev:
Oj oj, låter som en spännande vinter.
Vad är det för kaross du syftar på?


Den här;



men då är man antagligen direkt begränsad till Modsport.

Ang. motor så har jag en 1800 K-serie snurra stående. Den satt i bilen när jag köpte den innan jag byggde tillbaka till original 1600. 1800 maskinen har lite hetare kammar etc. och kan ganska enkelt fås att ge 170-180 hk med hyfsad tillförlitlighet. Och den är verkligen lätt.

Men här är dilemmat;

1800 K-snurran finns redan i garaget och kan skrämmas upp utan alltför mycket pengar eller arbete.

Men, eftersom jag ändå behöver göra ett jobb med sidoplåtarna så kan man fundera på Duratec. Mycket bättre motor och massor av potential. Avgassystemet går ut på höger sida vilket är bra för att kompensera viktfördelning och undvika brända förar-ben. Kräver en reg. besiktning men en första kontakt med SFRO gav positivt besked. Och visst vore det häftigt med en sån här;







Det är här funderingarna på vad man ska ha bilen till spelar en avgörande roll. En 2 liters Duratec får bara varva ca 7.000 för att passa in i Roadsport A i en 600 kg bil. En 1,8 ca 7.700 varv. Men motorerna kan mer än så.
En tanke jag har är att optimera Seven för track-days, men att ha en andra profil i Emerald styrboxen för att begränsa varvet så att det passar i A och köra den klassen "på skoj" utan ambitioner och när andan faller på. Får ju en del av mitt tävlingsadrenalin med den här ; https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77801

Funderingarna går vidare - tacksam för idéer.

_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



Aha, tror jag sett en dansk Seven med den karossen på knutstorp, fram är den helt ok, men bak ser den hemsk ut.

Skall du byta sidoplåtarna så övervägg duratecen.

Om du vill kan du ju bygga bilen för roadsport men med fullbur och åka något race i modsport för att känna på det..

_________________
R Malmström
MSCC
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Josen skrev:
Spontant

Tråkigt att du är klar med B-klassen, om vi ser 2011 och detta året har B-varit jämnast och bjudit (vi) på tätast och jämnast race, inga andra klasser inom SPVM har haft jämnhet i poäng och varvtider (torrt)

Att en lätt Seven har nackdel på rakan känns rimligt, hur skall annars bilar som väger mera kunna möta upp ?
Själv tycker jag + 200 hk sevens på 600-700 kg borde tävla i egen klass både ur säkerheten och prestanda (är formelbilar/clubmans i princip) med fria däcksbredder nästa år lär det bli än värre...

Mitt förslag
Laga bilen, sätt i helbur som är skruvbar och kom tillbaka och rejsa i B Vi lär av oss det som har hänt och kör med mera marginaler thumbs up


Jag tror inte Du och jag utgör den största faran på banan! Vi har testat på hur det är att smälla och vill nog inte göra det igen. Våra bilar är ju viktmässigt ganska lika. Men gud förbjude den dagen en Seven snurrar och blir T-bonad av en 1500+kg bil.
Håller med om att racingen vi haft under året har varit mycket tät och rolig - men B:klassen kommer under överskådlig tid att köra med A (och ibland också C) och det blir lite konstiga race med trafik som inte har med klassen att göra.

_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



Aha, tror jag sett en dansk Seven med den karossen på knutstorp, fram är den helt ok, men bak ser den hemsk ut.

Skall du byta sidoplåtarna så övervägg duratecen.

Om du vill kan du ju bygga bilen för roadsport men med fullbur och åka något race i modsport för att känna på det..

_________________
R Malmström
MSCC
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



Dubbel post.

_________________
R Malmström
MSCC
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1286



Modsport. Asså - det här med aerodynamik... Är det ingen som sett den där killen...vad heter han....Granfors... Verkar ju gå rätt skapligt att åka Super 7 i modsport, hade han haft bättre aero så hade han ju varit ännu mera...överlägsnast... Så - Modsport!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1647



Klart du ska åka i A! Har du redan motorn också så är det ju inget att tveka på thumbs up

Och montera inte nån kaross på bilen! En caterham ska se ut som en caterham.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Patrik Rydh skrev:
Klart du ska åka i A! Har du redan motorn också så är det ju inget att tveka på thumbs up

Och montera inte nån kaross på bilen! En caterham ska se ut som en caterham.


Du har väl en en K-serie motor i Din Patrik? Några problem med den? Verkar som de håller hyfsat om man förser dem med smidda kolvar, nya liners, torr sump och sådär 170-180 hk. Eller vad tror Du? Verkar som om K-serie har lite oförtjänt dåligt rykte i Sverige. Förstår att det är fortfarande många som tävlar med dem i England. www.dvapower.com verkar göra fina jobb och Emerald K6 boxen jag har är ju helt kompatibel - bara en ny start map för trottel bodies och sen tar den adaptiva lambda mätningen vid.

Ett byte till Duratec är lockande men det för med sig ganska mycket som nytt bellhouse, alla kring aggregat, ingående axel i växellåda, avgassystem, kabelhärva, reg. besiktning..... och så är det nästan omöjligt att "bygga tillbaka". Med 1600 snurran i rent std. + Emerald har ju bilen visat sig vara hyfsat konkurenskraftig i B och mycket driftsäker. Att ha den hemma på en pall i garaget som en "back-up" är ju inte fel - det talar också för att fortsätta med K-serie.

Kaross är inte aktuellt om man ska åka roadsport - men ganska radikalt sätt och få fart i modsport - håller med om att en Caterham ska va "naken". 60-tals designen var ju sån!

_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3446



Tänkte på en sak som du säkert också tänkt på...

När du slog runt så landade ju bilen på både nos och båge, och om nosen är så krokig så måste ju bakänden fått samma smäll då viktförhållandet är hyffsat jämt. Kolla infästningarna till buren map sprickbildningar och krokighet.

Lycka till!

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Caterham 7 -08 före detta Roadsport B snart A
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (46659 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande