Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige Cup 255 2007
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (17976 totalt)
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2466



Verkar vara en himla trevlig bil! thumbs up
Hur styva fjädrar är det från början på en 255'a?


Aerodynamic skrev:
Stål skivor med alu bells, men det är inte flytande skivor väll? Hur funkar detta när det blir varmt? Aluminium och stål expanderar väll ganska olika när det blir varmt? Någon som vet?

Jag har fått för mig att de inte är flytande. Men det finns utbytesskivor som är det. thumbs up
Det har körs rätt mycket med stålskivor och alubells utan flytande.. I rallyvärlden är det inte heller ovanligt, då det kan komma smuts i flytmekanismen. Och det fungerar bra det med, fast det är nog inte en slump att många är flytande heller...

_________________
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

NiklasFalk skrev:
Verkar vara en himla trevlig bil! thumbs up
Hur styva fjädrar är det från början på en 255'a?


Du får rätta mig om jag minns fel Erik men var det inte 70N/mm fram och 83N/mm bak?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Bohman
Mjölby
Här sen Sep 2005
Inlägg: 82


Trådstartare
Dignell skrev:
NiklasFalk skrev:
Verkar vara en himla trevlig bil! thumbs up
Hur styva fjädrar är det från början på en 255'a?


Du får rätta mig om jag minns fel Erik men var det inte 70N/mm fram och 83N/mm bak?


Då får jag göra det Det sitter 57N/mm fram och 74N/mm bak. Tror det är exakt samma som sitter på 240 cupen. Vi får se om de blir för mjukt, ska iaf pilla med dämparna först.

På min förra Exige hade jag 87,7N/mm fram och 114N/mm bak, men det tror jag blir alldeles för hårt med Öhlinsdämparna.

Mårten börjar förövrigt bli ett proffs när de gäller Lotus mek. Du har väll snart varit på och skruvat med det mesta på denna bil. thumbs up thumbs up

_________________
Erik Bohman
ÖSK # 501
Lotus Exige Cup 255 -07
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Bohman skrev:
Dignell skrev:
NiklasFalk skrev:
Verkar vara en himla trevlig bil! thumbs up
Hur styva fjädrar är det från början på en 255'a?


Du får rätta mig om jag minns fel Erik men var det inte 70N/mm fram och 83N/mm bak?


Då får jag göra det Det sitter 57N/mm fram och 74N/mm bak. Tror det är exakt samma som sitter på 240 cupen. Vi får se om de blir för mjukt, ska iaf pilla med dämparna först.

På min förra Exige hade jag 87,7N/mm fram och 114N/mm bak, men det tror jag blir alldeles för hårt med Öhlinsdämparna.

Mårten börjar förövrigt bli ett proffs när de gäller Lotus mek. Du har väll snart varit på och skruvat med det mesta på denna bil. thumbs up thumbs up


Haha okej, jag måste kollat djupt i glöggen under helgen, var ju inte ett rätt

Jo börjar väl känna mig lite varm i kläderna nu

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13191

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bohman skrev:
Det sitter 57N/mm fram och 74N/mm bak. Tror det är exakt samma som sitter på 240 cupen.

Stämmer. Det sitter 57/74 på 240'in. thumbs up
Hur är det med 255'ans dämpare? Jag läste nå'nstans på webben att det skiljer på "shims-stacken" mellan 240 och 255, att 255 skulle ha "hårdare" satta dämpare. Vet du om det är så?
(Det skrivs iofs mycket konstigheter på en del forum så det kan ju var fel uppgifter.)

Jag tror att nog iofs att mina Öhlinare skulle orka med lite hårdare fjädrar i standardform...

_________________

Rice and shine
Citera
Bohman
Mjölby
Här sen Sep 2005
Inlägg: 82


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Bohman skrev:
Det sitter 57N/mm fram och 74N/mm bak. Tror det är exakt samma som sitter på 240 cupen.

Stämmer. Det sitter 57/74 på 240'in. thumbs up
Hur är det med 255'ans dämpare? Jag läste nå'nstans på webben att det skiljer på "shims-stacken" mellan 240 och 255, att 255 skulle ha "hårdare" satta dämpare. Vet du om det är så?
(Det skrivs iofs mycket konstigheter på en del forum så det kan ju var fel uppgifter.)

Jag tror att nog iofs att mina Öhlinare skulle orka med lite hårdare fjädrar i standardform...


Inte en aning om det skiljer något på dämparna. Det jag läst mig till är att om man valde till slicks på 255an så fick man oxå hårdare fjädrar, men dom fjädrarna var tydligen alldeles för hårda för A048orna. ( och dom fjädrarna var ändå mjukare än mina eibach som jag hade på min förra ) Tror att man kanske skulle lägga sig nånstans mitt imellan. Kanske runt 70 fram och 90 bak eller nått?

_________________
Erik Bohman
ÖSK # 501
Lotus Exige Cup 255 -07
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4009



Bohman skrev:
Tror att man kanske skulle lägga sig nånstans mitt imellan. Kanske runt 70 fram och 90 bak eller nått?


Vill ni ha fler referenser så ska 2-11 settingen av Öhlinarna ligga på 80N/mm fram och 105N/mm, enligt mina gamla specpapper.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13191

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ragnar skrev:
Vill ni ha fler referenser så ska 2-11 settingen av Öhlinarna ligga på 80N/mm fram och 105N/mm, enligt mina gamla specpapper.


Vet du om det är samma dämpare i övrigt? (bortsett från fjädrarna alltså)

_________________

Rice and shine
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4009



Lars Falk skrev:
Ragnar skrev:
Vill ni ha fler referenser så ska 2-11 settingen av Öhlinarna ligga på 80N/mm fram och 105N/mm, enligt mina gamla specpapper.


Vet du om det är samma dämpare i övrigt? (bortsett från fjädrarna alltså)


Nu har jag inte data framför mig, men bortsett från shimsning och ev. ändögelsdiff pga rideheight så är min uppfattning att det är samma prylar.
Planerar själv att speca om mina Öhlinare i samband med renovering, då settingen för R/T till Elise S1 är lite för mjuk för mina syften. Vi pratar 35/60 fram/bak.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Bohman
Mjölby
Här sen Sep 2005
Inlägg: 82


Trådstartare
Nylackad diffuser och liten check av bilens bakre del. Sen tar vi fram. Snart vår!!
Mobilkameran är sisådär, men de får duga.






_________________
Erik Bohman
ÖSK # 501
Lotus Exige Cup 255 -07
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Prydligt

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Bohman
Mjölby
Här sen Sep 2005
Inlägg: 82


Trådstartare
Dignell skrev:
Prydligt


Amatörputs.. Hehe

_________________
Erik Bohman
ÖSK # 501
Lotus Exige Cup 255 -07
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Bohman skrev:
Dignell skrev:
Prydligt


Amatörputs.. Hehe


Har också kört lite amatör puts ikväll. Nu är buren lackad

Ses imorgon

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Bohman
Mjölby
Här sen Sep 2005
Inlägg: 82


Trådstartare
Nu är den orangea påställd och försäkrad både för gata och bana!

Ser fram emot första Sviestad körningen nu!! Hoppas att den klarar av db kraven... Har kört lite igårkväll och idag, och måste säga att bilen går riktigt riktigt fint! Faktiskt rätt så stor skillnad mot min gamla Exige S220! Sen får vi se om jag har skruvat bort mig totalt på Öhlinarna... Isåfall skyller jag på Mårten Dignell....

_________________
Erik Bohman
ÖSK # 501
Lotus Exige Cup 255 -07
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Bohman skrev:
Nu är den orangea påställd och försäkrad både för gata och bana!


Även bana? Hur då? Det låter intressant!

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Bohman skrev:
Sen får vi se om jag har skruvat bort mig totalt på Öhlinarna... Isåfall skyller jag på Mårten Dignell....


Haha tack Erik alltid kul att kunna hjälpa till

Vädret ser ut att bli bra till helgen, dags för en liten rundtur på slätten tycker jag. Måste ju känna lite på materialet inför Sviestad den 2:e

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13191

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

xtimmyx skrev:
Bohman skrev:
Nu är den orangea påställd och försäkrad både för gata och bana!


Även bana? Hur då? Det låter intressant!

Det där undrar jag ju också... Lite info om banförsäkringen önskas...

_________________

Rice and shine
Citera
Anders Bohman
Mjölby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 52



Jag kan nog svara!
Det är genom Länsförsäkringar Östergötland som det går att teckna en banförsäkring! Denna gäller endast vid körövning och inte vid Tävling eller Träning inför tävling. Det får inte heller förekomma tidstagning. Sedan är det Bilägaren som har bevisbördan och påvisa att en ev. skada har gått till inom de relativt strikta ramar som finns i försäkringsbrevet.

Denna tilläggsförsäkring går nog endast att teckna i Östergötland, för LF är ju en mängd olika bolag under ett modersparaply. Så varje bolag kan ha olika regler eller förmåner.

Fast är man ute och har en avfrostning och skulle få punka eller något oförutsett inträffar så visst är det bra.
Det är enl. LF många i Östergötland som har denna tiläggsförsäkring (800kr/år har jag för mig) och enl. LF så har tydligen ingen ännu behövt att utnyttja försäkringen ................Bra betyg, eller hur?

Anders

_________________
Anders Bohman
Citera
Karl B
Norrköping
Här sen Mar 2012
Inlägg: 11



Hur var det på Gotland? Mötte er mellan Mjölby o Linköping på E4 tidigt på morgonen.... Blev det något filmat från GR?

_________________
Karl Bülow
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Kul att träffas på GR, hörde av Mårten att söndagen blev bra efter regnet på lördagen. Hoppas resan hem gick bra. Hojta till inför nästa resa hit
Och tack för provsittningen i bilen, med min stela kropp vet jag nu att detta inte är bilen för mig

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Bohman
Mjölby
Här sen Sep 2005
Inlägg: 82


Trådstartare
Karl B skrev:
Hur var det på Gotland? Mötte er mellan Mjölby o Linköping på E4 tidigt på morgonen.... Blev det något filmat från GR?


Jaså, de missade jag.. Jo de va kanon bra! Vilken bana!!! thumbs up thumbs up thumbs up
Absolut blev lite filmande på söndagen, väntar på att Mårten kommer hem så man får kika på det.

_________________
Erik Bohman
ÖSK # 501
Lotus Exige Cup 255 -07
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige Cup 255 2007
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (17976 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande