Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Exige Cup 255 2007 | << 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (17976 totalt) |
Verkar vara en himla trevlig bil!
Hur styva fjädrar är det från början på en 255'a?
Jag har fått för mig att de inte är flytande. Men det finns utbytesskivor som är det. Det har körs rätt mycket med stålskivor och alubells utan flytande.. I rallyvärlden är det inte heller ovanligt, då det kan komma smuts i flytmekanismen. Och det fungerar bra det med, fast det är nog inte en slump att många är flytande heller... _________________ |
||||||
Du får rätta mig om jag minns fel Erik men var det inte 70N/mm fram och 83N/mm bak? |
||||||
Då får jag göra det Det sitter 57N/mm fram och 74N/mm bak. Tror det är exakt samma som sitter på 240 cupen. Vi får se om de blir för mjukt, ska iaf pilla med dämparna först. På min förra Exige hade jag 87,7N/mm fram och 114N/mm bak, men det tror jag blir alldeles för hårt med Öhlinsdämparna. Mårten börjar förövrigt bli ett proffs när de gäller Lotus mek. Du har väll snart varit på och skruvat med det mesta på denna bil. _________________ Erik Bohman ÖSK # 501 Lotus Exige Cup 255 -07 |
||||||
Haha okej, jag måste kollat djupt i glöggen under helgen, var ju inte ett rätt Jo börjar väl känna mig lite varm i kläderna nu |
||||||
Stämmer. Det sitter 57/74 på 240'in. Hur är det med 255'ans dämpare? Jag läste nå'nstans på webben att det skiljer på "shims-stacken" mellan 240 och 255, att 255 skulle ha "hårdare" satta dämpare. Vet du om det är så? (Det skrivs iofs mycket konstigheter på en del forum så det kan ju var fel uppgifter.) Jag tror att nog iofs att mina Öhlinare skulle orka med lite hårdare fjädrar i standardform... |
||||||
Inte en aning om det skiljer något på dämparna. Det jag läst mig till är att om man valde till slicks på 255an så fick man oxå hårdare fjädrar, men dom fjädrarna var tydligen alldeles för hårda för A048orna. ( och dom fjädrarna var ändå mjukare än mina eibach som jag hade på min förra ) Tror att man kanske skulle lägga sig nånstans mitt imellan. Kanske runt 70 fram och 90 bak eller nått? _________________ Erik Bohman ÖSK # 501 Lotus Exige Cup 255 -07 |
||||||
Vill ni ha fler referenser så ska 2-11 settingen av Öhlinarna ligga på 80N/mm fram och 105N/mm, enligt mina gamla specpapper. _________________ Ragnar Burenius |
||||||
Vet du om det är samma dämpare i övrigt? (bortsett från fjädrarna alltså) |
||||||
Nu har jag inte data framför mig, men bortsett från shimsning och ev. ändögelsdiff pga rideheight så är min uppfattning att det är samma prylar. Planerar själv att speca om mina Öhlinare i samband med renovering, då settingen för R/T till Elise S1 är lite för mjuk för mina syften. Vi pratar 35/60 fram/bak. _________________ Ragnar Burenius |
||||||
|
||||||
Har också kört lite amatör puts ikväll. Nu är buren lackad Ses imorgon |
||||||
Nu är den orangea påställd och försäkrad både för gata och bana!
Ser fram emot första Sviestad körningen nu!! Hoppas att den klarar av db kraven... Har kört lite igårkväll och idag, och måste säga att bilen går riktigt riktigt fint! Faktiskt rätt så stor skillnad mot min gamla Exige S220! Sen får vi se om jag har skruvat bort mig totalt på Öhlinarna... Isåfall skyller jag på Mårten Dignell.... _________________ Erik Bohman ÖSK # 501 Lotus Exige Cup 255 -07 |
||||||
Även bana? Hur då? Det låter intressant! _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||
Haha tack Erik alltid kul att kunna hjälpa till Vädret ser ut att bli bra till helgen, dags för en liten rundtur på slätten tycker jag. Måste ju känna lite på materialet inför Sviestad den 2:e |
||||||
Det där undrar jag ju också... Lite info om banförsäkringen önskas... |
||||||
Jag kan nog svara!
Det är genom Länsförsäkringar Östergötland som det går att teckna en banförsäkring! Denna gäller endast vid körövning och inte vid Tävling eller Träning inför tävling. Det får inte heller förekomma tidstagning. Sedan är det Bilägaren som har bevisbördan och påvisa att en ev. skada har gått till inom de relativt strikta ramar som finns i försäkringsbrevet. Denna tilläggsförsäkring går nog endast att teckna i Östergötland, för LF är ju en mängd olika bolag under ett modersparaply. Så varje bolag kan ha olika regler eller förmåner. Fast är man ute och har en avfrostning och skulle få punka eller något oförutsett inträffar så visst är det bra. Det är enl. LF många i Östergötland som har denna tiläggsförsäkring (800kr/år har jag för mig) och enl. LF så har tydligen ingen ännu behövt att utnyttja försäkringen ................Bra betyg, eller hur? Anders _________________ Anders Bohman |
||||||
Kul att träffas på GR, hörde av Mårten att söndagen blev bra efter regnet på lördagen. Hoppas resan hem gick bra. Hojta till inför nästa resa hit
Och tack för provsittningen i bilen, med min stela kropp vet jag nu att detta inte är bilen för mig _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||||
Jaså, de missade jag.. Jo de va kanon bra! Vilken bana!!! Absolut blev lite filmande på söndagen, väntar på att Mårten kommer hem så man får kika på det. _________________ Erik Bohman ÖSK # 501 Lotus Exige Cup 255 -07 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Exige Cup 255 2007 | << 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (17976 totalt) |