Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944/951 TURBO -86 | << 1, 2, 3, 4 >> 21258 besök totalt |
Ja, då är du i gott sällskap . Tips är att du håller utkik efter södra bilsportförbundets racingskola som brukar gå i april. Perfekt ställe att ta licens på. Resten är mest fråga om bur och personlig skyddsutrustning . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Jo bilen ska preppas i vinter. Går tydligen en kurs i november på Sturup, sen om den överhuvudtaget kommer gå att genomföra återstår att se.
Gör den det blir det nog att fixa det där, dock med nån annan bil men spelar ju mindre roll. _________________ Kristoffer Lilja |
||||||
Jasså vad var felet med laddtrycket då? Dessutom har jag åter igen börjat fundera på om jag verkligen ska kasta torsionstavarna haha. Det verkar som det kräver en hel del ombyggnad som förmodligen är betydligt bökigare än att bara ha dom kvar och justera ner dom. Verkar som mitt DME relä börjar spöka också. Två gånger har bilen inte startat, den går runt på starten men tänder inte. Slår man av och sen på igen så startar den. Sen ibland så missar den lite på tomgång, speciellt när den är varm. Ringde till Porsche innan men dom skulle ha 800 spänn för ett relä medans utzon tar 250 så, får väl beställa ett sånt. Surt bara om de skulle lägga av helt imorron. _________________ Kristoffer Lilja |
||||||
Sådärja då var man hemma från årets första och sista bankörning med porschen!
Gick väldigt bra faktiskt, lärde mig enormt mycket, både om spårval, körning, bromsning etc men också om bilen, var bilens gränser går och vad som kan tänkas få den att gå ännu bättre. Mer grepp överlag behövs definivt om man vill kunna pressa den utan att sitta med hjärtat i halsgropen hela tiden. Sen kränger den också väldigt mycket vilket bidrar till osäkerheten. Så lite styvare fjädring och R-däck så går den nog väldigt mycket stabilare. Banan var väldigt rolig att köra också, väldigt rolig bansträckning och väldigt snabb. Sen var det ju perfekt att ha gräsmatta långt efter kurvorna så det gjorde inget om man körde av, så man vågade testa och pusha betydligt mer än man annars hade. Pga det så körde jag av 3 gånger Första gången var bara idioti, de andra två gångerna var för jag försökte tämja på gränserna lite Så till det tråkiga! Bromsarna är helt döda nu, behöver bytas klossar både fram och bak. Bromsvätskan behöver bytas till riktig som tåler värme, för denna Volvo vätskan jag fixade från jobb är inte helt hundra. Hade ett väldigt missljud från vad som verkar komma från höger bak när jag körde hem, låter som ett hjullager, får kolla upp det. Ska även rotera drivaxlarna och fetta om dom i vinter. Bilder kommer så fort jag får dom av Fredde! _________________ Kristoffer Lilja |
||||||
Hoj igen, om ni undrar vad jag har haft för mig så kan jag säga att jag har städat garaget och fixat lite med verktyg och domkraftar och arbetsbänkar och grejer för att kunna pilla med Porschen i vinter.
Planen jag har i vinter är som följer. * Riva ut inredning och skrapa asfaltsmattor samt fylla i med färg * Montera bur (är beställd) * Stolar och bälten * Glasfiber front med bortplockade popup lampor * Byte samtliga slangar på i princip hela bilen * Coilovers samt bortplockade torsionsstavar * Plocka bort kamhuset för byte packning (läcker olja) samt genomgång av ventillyftare) * Bygga om avgasröret helt, exakt vad jag ska göra får ni se * 968 kjolar samt måla fälgar och kjolar oranga * Glasfiber huv med snabb fästen * Gå igenom bussningar till bärarmar och kränghämmarstag, byte till polyuretan på iallafall kränghämmare * Ska även byta bromsklotsar och bromsslangar till stålspunna samt byta bromsvätska till racevätska. Har sett lite för många youtube clip nu som heter "no brakes crash" så jag tar inte den risken Nåja, var ute och började plocka ner fronten iallafall idag. Problemet är att jag måste plocka av balansrem och kamrem för att få av kamhuset, och kåpan till kamremmen sitter så hårt fast i skruvarna att muttrarna som är gjutna i kåpan snurrar, så jag får såga loss det. Sen ska jag ändå plocka bort popup lamporna och få på en annan front så behöver ändå plocka ner det så. Det tog lite tid att hitta var alla skruvar satt men efter en stunds pillande såg det ut såhär Sen ser både kylare och kondensor och oljekylare ut såhär Så det får tvättas av lite också sen, kommer dock inte plocka av kondensorn för jag inte har någon vidare lust att tömma den, så kommer försöka vika den åt sidan bara. Under bilen såg det även ut såhär Såhär ska ingen bil jag äger se ut undertill iallafall. Så det ska tvättas ordentligt. _________________ Kristoffer Lilja |
||||||
Har pillat lite mer på bilen idag, har inte tagit bilder men kan göra det sen, vet inte om nån läser denna tråden ändå dock
Plockat av kåporna till kamremmen och balansaxel remmen. Måste ju plocka ner allt för att kunna plocka av kammhuset så. Grejen är den dock att, de sägs att kamremmen är bytad nyligen tillsammans med vattenpumpen men jag tycker kamremmen är ganska slappt spännd. Nu har jag en motor från en 87a, så jag har den automatiska fjäderspännaren på min. Frågan är om man ska köpa en ny kamremm och en ny spännare för att vara på den säkra sidan? Tycker inte om att inte veta vad som sitter på bilen, kanske är bättre att göra det och veta själv när man gjort det och vad man har i den. Sen har ju någon klåpare som bytat vattenpumpen smetat på ordentligt med silikon på packningen, så får rycka av vattenpumpen med och rengöra och sätta dit en riktig packning istället för annars börjar väl den läcka när man inte vill det. Sen kan jag också säga att det var en hel del olja i spjällhuset och en del i röret som leder till spjällhuset, kännde på axeln till turbon och där är en hel del glapp. Så frågan igen är om man ska höra med Sandén vad han tar för en renoverad turbo och lämna den gamla i inbytes. Det har verkligen varit nån hemmagarage meckare och skruvat på denna bilen dock. 59 olika sorters skruvar till kåpor och grejer, vissa skruvar saknas, vissa runddragna etc. Men som sagt det är väl lika bra att plocka ner allt man måste och fixa till och byta ut allt som inte är 100%, så har man iallafall gjort det sen så kan det inte strula till sommaren. Vill helst mecka så lite som möjligt under säsongen, så lägger hellre ner en massa pengar på att få allt ordentligt nu än att stå i sommar sen och stressmecka. _________________ Kristoffer Lilja |
||||||
Jag får helt seriöst inte loss muttern till remhjulet till vevaxeln. Lägger man den i 5an och drar handbromsen, så får man snurra motorn en bit tills den tar stopp, sen när man tar i så glider bara handbromsen.
Hade hjälp utav en att trycka ner fotbromsen samtidigt som jag drog, men någonting flexar, förmodligen är det kamremmen som sträcks, men det gör att man inte får nån kraft, då det inte finns något "stumt läge". Provade sätta en filternyckel på remhjulet och sen försöka få loss muttern, kunde ju dock bara använda en arm då men jag tog i så jag var blå i huvet men den släppte inte ändå. Har tyvärr inget låsningsverktyg för vevaxeln, om någon har som passar 944 turbo och har lust att låna är jag tacksam. Annars får jag plocka ut kylaren och fläktarna och köra med mutterknackare istället. _________________ Kristoffer Lilja |
||||||
Försökte plocka bort startmotorn också. Då måste man plocka bort värmeplåten bredvid för att komma till den ena skruven. Det roliga här är att den ena skruven till värmeplåten är så lång att skallen tar i avgasröret innan den lossnar. Detta betyder att man får plocka ner hela grenröret och röret som går in i wastegaten också
Det roliga är att jag meckar både renault och volvo i jobbet varav en hel del av det är renault, som är kända för att vara ett pain att jobba med. Konstruktionen på en 944 turbo är dock utan tvekan det värsta jag sett Aja skitsamma. Imorron åker fläktar och kylaren sen blir det muttermaskin. Skulle ändå plocka ut kylaren och tvätta den så. Det roliga är att man förmodligen får plocka ner oljekylaren till styrservot också då röret under går under kylaren, och det sitter en tvärbalk ovanför kylaren på ovansidan så uppåt kommer den inte... *suck* _________________ Kristoffer Lilja |
||||||
Tagit licensen idag iallafall, med min mammas V40
Ganska intressant upplevelse att köra den bilen på bana får jag väl säga. Efter jag först fick fylla på 3 liter olja så kunde jag prova pressa den lite. Det visade sig dock vara mer obehagligt än roligt så jag körde lugnt resten av dagen och hoppades på att bilen inte skulle ramla i delar. Men men nu är det iallafall avklarat. Imorron ska jag ut och plocka ner avgasröret och toppen. Lånat en starkare muttermaskin för muttern till kuggkransen nu iallafall så den ska med av. _________________ Kristoffer Lilja |
||||||
Bra med skruvar-energi här, tips på bra meksida som du kanske redan kollat?
http://www.clarks-garage.com/ Keep up the good work! _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||
Tack, har sett den sidan innan. Använder den som verkstadshandbok för moment och sådär faktiskt då jag inte har något annat!
Ber om ursäkt för att jag har dåligt med bilder men har tyvärr ingen bra kamera. Ska försöka fixa det om en månad eller så men kan ta lite mobilbilder imorron på vad jag har gjort änsålänge. _________________ Kristoffer Lilja |
||||||
Spricka vid ventilstyrningen på insugsventilen cylinder 3. Känns som med planing och ventilstyrningar och insliping ventiler, fixa den där sprickan sen ventiltätningar så kan jag lika gärna köpa en bytes topp av Sandén som är renoverad. Kommer inte hinna pilla med allt det där behöver ha ihopa bilen till april och det är mycket kvar att göra _________________ Kristoffer Lilja |
||||||
Det är sällan problem med kolvarna i dessa ok, där emot så verkar du fått en släng av den vanliga sjukan, det ärgar mellan oket och metallbygeln som bromsbeläggen löper i. Dett går att lösa genom att ta loss oken, lägga dom i ugnen 1-2 timmar på låg värme 80-100 grader. Sedan går det att lossa de limmade insexskruvarna som håller dessa byglar och där efter slipa/blästra.
Det håller utmärkt, finns otaliga 944.or som körs bana utan stavar, bara fördel att ta bort dom. att din kompis bil går bättre med stavarna kvar beror nog på att hans coilover är anpassat för att ha stavarna kvar, dvs. för mjuka fjädrar för att köra utan stavar. För övrigt kan jag säga att den där bilen ska vara chipad (har varit det tidigare) och gå bra, men å andra sidan en glapp turbo gör inte bilen rättvisa. Dessutom så kan du bortse fån allt vad säljaren sagt om bilen, vet inte vem han är, men har läst 3 annonser han lagt ut om denna bil och han hade inte många i det han skrev. Hoppas att du fick med alla kvitton som har funnits till bilen, så kan du själv bilda dig en uppfattning ang. motorbyte m.m Sist jag såg bilen var den i ett fint skick och var trevlig och köra, det är nu 5-6 år sedan men enligt bilderna så ser den inte direkt misshandlad ut, men den har varit en sväng till norrland och där efter haft två ägare i skånetrakten sen jag sist såg den. Mvh Erol _________________ Jon Spetz |
||||||
Hej, så du har haft denna bilen innan antar jag? Vad det gäller bromsarna så var det faktiskt så att vissa kolvar satt fast, men vi smorde upp dom med bromsvätska och körde dom ut och in lite så släppte dom. Efter ljungbyhed sen så har jag inte haft några bromsproblem alls, förutom att klossarna är slut Jo jag fick med en hel del kvitton men det fanns inte sådär jättemycket om motorbytet. Mer eller mindre stod det bara att motorn var bytt, inget mer. Spelar dock ingen roll. Har rivit ner ganska stora delar av bilen nu och kan väl säga att för pengarna jag betalde för den så har jag aldrig ångrat att jag köpte den. Den är i väldigt fint skick och allting fungerar. Så pass fint skick faktiskt att jag tyckt det kännts lite synd att strippa den. Men sen å andra sidan, kan man plocka ut inredningen och farthållare etc komplett kan man sälja dom som hela enheter till folk som vill ha sina bilar som gatbilar. Trist bara att toppen är sprucken, men Sandén har visst en renoverad liggandes så får väl köpa den så kan han renovera den gamla. Kommer väl antagligen nästa vinter (om allt går vägen) riva ut motorn helt och byta samtliga packningar och rengöra etc samt kolvringar och eventuellt kolvar, cylinderloppen ser ut som dom vore helt nya, inte minsta lilla kant någonstans. Men det får vi se Sen vad det gäller chip kommer jag införskaffa ett Lindsey racing chip som är mer anpassat till de delar jag kommer att ha ändå, så spelar ingen roll där heller. Kan alltid sälja det andra chippet om någon är intresserad. Har redan en del grejer till salu faktiskt. Hela frontspoilern/kofångare minus blinkersglasen Frontplåten för strålkastare Hela motorhuven med huvlås och gångjärn. Hela stallaget och lampor för popup strålkastare, eventuellt minus kabelmattan men det kan diskuteras. Hela inredningen (har dock inte plockat ut den än). Komplett sats till farthållare. Luftfilterburk med MAF Ja det är väl det som är ens lönt att sälja. _________________ Kristoffer Lilja |
||||||
Lägg ut dom till salu på(om det inte redan är gjort):
http://www.944sverige.com/forum/view _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||||||
Jag hade tänkt göra det men jag ska faktiskt vänta lite.
Har fått en lite vild idé om att köpa en till 944 eventuellt turbo eller S2 och ha som bruksbil Har en XC70 nu men eftersom jag inte längre behöver en så stor bil är den extremt dyr i både skatt och försäkring i jämförelse med vad en 944 skulle vara. Lyckas man då entusiastförsäkra den andra också så är det ju nästan gratis. Har blivit lite kär i de här bilarna För övrigt kan jag kanske ge en liten update på vad jag har hållt på med också. Fick tag på en ny renoverad topp av Sandén. Har även fått packningsatser och grejer så har plockat ner och bytat samtliga packningar och packboxar i kamhuset. Har även rengjort kamhuset med avfettningsmedel så den ser fin och fräsh ut. Ska lägga en liten beställning till sen Vet också att denna tråden är väldigt ointressant utan bilder. Men har som sagt ingen ordentlig kamera, så jag ska försöka skaffa mig en nu efter jul sen blir det ordentligt med bilder _________________ Kristoffer Lilja |
||||||
Ska du köra med orginal LMM så tycker jag det är all idé att ringa till Bengt i Bjärred, för han är hejjare på att få fart på dessa bilar utan att byta för mycket grejer, dessutom är han extremt trevlig!
Trist med toppen... men nu vet du att den kommer bli ok! Trevlig fredagskväll. _________________ Mikael Sköldeborn Porsche 951 Porsche 996 C2 X51 |
||||||
Eftersom jag till 95% kommer köra bana med denna bilen så hade jag faktiskt tänkt att försöka rensa motorrummet så mycket som möjligt. Blir lite mer lättmeckat. Dvs plocka bort venturirör, bygga om till öppen vevhusventilation samt byta ut LMM till en lättare i plast och sätta öppet filter i vänster hjulhus. Hade även tänkt plocka bort kamremskåporna så man lättare kan ha koll på läckage etc.
Lindsey racing säljer kompletta LMM kit för runt 5000 spänn, fästen, slangar, filter och LMM. Tror de blir bra som attans det här Vad tror ni om en till 951 som bruksbil då? _________________ Kristoffer Lilja |
||||||
Eller så bantar du 10 kg och lägger 5000 pix på vätska när du lär dig köra bil Tror aldrig dessa bilar kommer bli lättmeckade _________________ Mikael Sköldeborn Porsche 951 Porsche 996 C2 X51 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944/951 TURBO -86 | << 1, 2, 3, 4 >> 21258 besök totalt |