Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Megane RS -11
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (17809 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245



Fredin skrev:
Men jag åker inte gatdäck. Åker R-däck. Och då tappar bilen fäste bak.


Jag har aldrig kört en Baguette men har rätt många bantimmar i framhjulsdrivet.

Det verkar nästan som om ditt problem inte är för litet grepp bak utan för mycket.

Prova balansera bilen på gränsen till understyrning från bromspunkt till track out och strunta i vad bakhjulen gör.

_________________
Anders Hansson
Citera
Johan.N
Borås/Aplared
Här sen Feb 2006
Inlägg: 126



Du har inte mätt temp. på bakdäcken vid bankörning?
om bilen är lätt över bakvagnen och det är svårt att bygga upp temp i bakdäcken, kanske det inte är farligt att prova lite lägre däcktryck bak, så däcket får jobba mer.
Men då kanske det sliter för hårt på utsidan med så lite camber bak.

Lite tankar bara

_________________
F.d. ROC-Audiägare
http://www.youtube.com/watch?v=_MleYugF12E
Såld
Audi A6 3.0 TDI Quattro -06
Audi A4 1.8 TQ-97
Audi A4-95

Johan Nilsson
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 573


Trådstartare
Då har det gått några veckor. Bilen har blivit uppgraderad. Tyckte det var lite störande att bli omkörd på mantorps rakan så har därför monterat lite nya saker.
orginal intercooler byttes mot lite större helalu från Forge.





Väldigt smidig montering. Tog typ 20-30 minuter bara. Och passa perfekt.
Sen montera jag nytt 3" helsystem. Med riktig racekatt. Den var dock inte lika lätt att byta. Sitter riktigt trångt till.





Efter detta bar det av till Autotech. Märkte inte direkt någon skillnad innan omprogramering. Lät lite sportigare bara. Men hade inte förväntat mig det heller.

Upp i rullarna för effektmätning. Sen ner och in i verkstadden för lite nya ettor och nollor. Tillbaka till rullarna igen för ny högre effekt.







Bromspappret visar 4 repor. 2st före omprog, 2st efter. Den lämnade smått otroliga 270hk innan och 294hk efter. OBS Detta är drivhjulseffekt. Blev väldigt överraskad av effekten innan omprog. Blir nästan 300 i motorn innan och 320 efter. Helt otroligt. Det tråkiga är att den lämnade lite för mycket innan så jag tyckte inte det blev så stor skillnad sen ute på vägen. Men den går bra som fasen. Diffen får jobba hårt i kurvorna nu och det bär iväg riktigt bra. Kul liten go-cart är det.
Det som är extra kul nu är att värsta konkurenten Petter i sin Focus inte längre kan köra om mig på rakan. Bilarna går helt jämnt nu genom hela registret.
Nästa banmöte är bokat. Knutstorp 17/7 med TPC. Skall bli kul. Aldrig kört där innan.
Skall innan dess följa era råd och tillverka plattor att sätta innanför hjulnaven bak för att öka cambern. Hoppas det kommer funka.
Har även funderat på om man skulle köpa en Megane RS Trophy vinga att sätta bak. Vet dock inte om det är värt pengarna. Gör den nåt extra på downforcen tro? Den skall tydligen vara lite längre och mer uppsvängd.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Vid vilket varvtal når du max hp och vrid (före och efter mappningen)?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 573


Trådstartare
Bättre bromspapper. Glömde att jag hade fått det på mail.


_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Fredin skrev:
Har även funderat på om man skulle köpa en Megane RS Trophy vinga att sätta bak. Vet dock inte om det är värt pengarna. Gör den nåt extra på downforcen tro? Den skall tydligen vara lite längre och mer uppsvängd.


Fin bil du har och kul att du är nöjd.
Helt rätt mods så här långt thumbs up

Imponerande med uppmätt originaleffekt.

Angående dina erfarenheter från försämringen av fäste bak så tror jag att det du tänker göra är rätt.
Jag har kört både gatdäck och R-däck (MPSC och R888) och tycker inte att bilen blev så mycket "lättare" i rumpan. Då har jag iofs också bytt chassie vilket är en viktig parameter.
Har dock haft en några vassa släpp bak (ett som inte gick att hämta hem men det gick bra ändå ).
Även Gaute har fått släpp bak som inte gick att rädda när han försökt jaga ikapp mig...

Mina tankar nu går mot att bilen är så otroligt välbalanserad vilket gör att det blir lättt att nå gränsen. Resultatet blir att när man överskrider fysikens lagar händer allt lite plötsligare. Mitt råd blir att pröva köra bilen mer som en bakhjulsdriven bil dvs tidig broms och tidig gas i kurvor för att minska risken för sk lift off overstear.

Jag tror även på att öka down-force bak. Trophy vingen kan vara rätt om framförallt för att den är diskret.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 573


Trådstartare
Tack så mycket LUX.
Ja orginal effekten är nästan för bra. Blir inte så stor skillnad då med trim.
Ja som sagt tidigare är jag jättenöjd med väghållning och fästet på gatdäcken. Men verkar som fästet blir för bra i fram kontra bak med r-däck. Vill egentligen inte byta chassi på den utan hoppas kunna hitta lite fäste i bak ändå.
Såg du Trophy vingen live sist? Tror du den räcker till för att öka downforce så jag märker någon skillnad?
Funderade även på att limma fast en liten läpp, gurney flap på orginal vingen. Ska kolla om man kan lösa nåt sånt innan nästa banträff.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 573


Trådstartare
Tidigare i sommar var vi på Knutstorp med TPC. Åkte ner dagen innan och sov på vandrarhem i Helsingborg. Hade en kanonkväll med lagom gött väder. Visste att det kunde bli regn dagen efter men hoppades att det skulle bli fint. Men icke. Kom ut till banan efter letat 98 oktan i en halvtimme.

Väntade på våran tur på banan, tog ett tag, massa stopp ute på banan. Sånt som händer tyvärr. Lagom till vi skulle åka ut kom regnet. Åkte första passet på R-däck. Inte så kul. Fick inget flyt alls. In igen för däckbyte. Körde resten av dagen på standard däcken, funka mycket bättre. Dock så gillar jag inte alls att köra i blött. Så tråkigt, man kan inte pressa något. Får inte ut något av körningen tycker jag. Plus att det var första gången på knutan, svårt att lära sig banan ordentligt när det är så halt. Åkte hem strax efter 14:00. Har trots allt nästan 40 mil hem så.
Några bilder jag hittat i eftersnack tråden.








_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 573


Trådstartare
Frustrerad att inte kört något på flera veckor så åkte jag till kinnekulle ihop med Lidbil. Fint väder dagen innan igen men det skulle bli regn efter lunch. Fick ett torrt pass på förmiddan. Körde samtidigt med 2 snabba bilar. 997 GT3 RS och en 996 GT2 (9FF urförande). GT3:an såg jag aldrig till, men GT2:an hade jag sikte på. Niklas som körde, åkte på gamla gatdäck så jag hade faktiskt en chans. Lyckades köra jämnt med honom. Jag klockade höga 1.02 och niklas hade dom tiderna i sin performance oxå. Mitt mål för året var att köra just 1.02 på kullen så jag är väldigt nöjd.
Sen kom regnet. Väntade till 14:00 innan jag åkte ut igen. Dock mycket halt på R-däck. Fick ett farligt kasst på rakan och kände att det fick vara nog. Körde 1.12 tider som bäst i regnet.
Flera bilar åkte hem och tänkte göra samma men då började det torka till lite. Sista timmen körde jag konstant med en kort paus på en 10 min bara. Blev ej helt torrt men lyckades ändå köra hyggliga 1.03-1.04. Tidmässigt är jag jättenöjd, men synd att halva dagen regna bort. Kände att jag hade någon sekund till att ta på bästa tiden.
Tyvärr inga bilder från denna träff än i alla fall.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134



Försöker väcka en 4 år gammal tråd till liv igen. Är intresserad av erfarenheter att få mer fart med Megane RS. Jag har en RS 265 Red Bull edition (=cup-paket och lite annat lull-lull). Milt chippad, PFC08 belägg fram och MPSC2 R-däck, i övrigt helt original. Har kommit ner till låga 1:34-tider på Mantorp med denna setup. Men mycket vill ha mer, jag skulle gärna kapa ett par sekunder. Funderar på vilka åtgärder som ska tas till:

1) Det uppenbara - föraren lär sig köra bättre. Yep, förstår till fullo att det är där mest finns att hämta. Och att varje krona som investeras i förarcoaching ger mest tillbaka. Men trots detta vill man gärna fila på bilen så låt oss gå vidare i listan.....

2) Bättre bromsar (fram). 350 mm-skivorna från 275 Trophy och PFC:s 348 mm-skivor verkar vara mumma. Oklart hur mycket tid som finns att hämta på en bana som Mantorp dock, troligen rätt lite.

3) Mer pulver i motorn. Drar dock iväg kostnadsmässigt och risken att jag trimmar sönder bilen (som nu bara gått 500 mil och är mindre än ett år gammal). Finns också en gräns för hur mycket pulver man vill ha i en framhjulsdriven bil. För rimliga pengar tror jag inte det finns så mycket mer effekt att hämta. Dessutom tror jag att tidsvinsten på Mantorp blir begränsad.

4) Bättre chassi med fjädring, camber och alla sådana parametrar mer anpassat för bankörning. 275 Trophy har ju fina Öhlinare men de är nog dyra Men finns väl kompletta KW-kit för rimliga pengar. Antar att alla åtgärder här försämrar bilens värde för vardagsbruk mend et kan jag leva med då jag har den som strikt andrabil/banräser.

6) Behåll Renaults cup-chassi men försök få mer camber för att få ner mer gummi i marken och spara på däcken.

7) Minskad vikt (på bilen, inte föraren....). Men här börjar det bli väl hardcore, uppskattar trots allt baksätet....

8) Annat???????


Vad skulle ni satsat på?

_________________
Per Brugge
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 573


Trådstartare
Hade lsgt lite energi på hjulvinklar. Mer camber runt om. Och trimmat, mest föt att det är kul. Men då behöver även bromsarna bytas. Duger ej. Och sen bara körtoch haft kul. Är en grymt rolig bil. Väldigt lättkörd och även icke proffschaufförer kan prestera bra tider med en sån här bil.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Megane RS -11
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (17809 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande