Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica Gti ST182 -90
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (8156 totalt)
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Hej Philip,
jag ser att du funnit lite info om Redtop och Blacktop. Redtop satt i japanska celicor 1999-2000 och passar direkt i en st182 men man måste byta motorkabelhärva och ecu också. Blacktop satt i japanska Altezza (samma som Lexus) och är så klart anpassade till bakhjulsdrift. Båda dessa motorer går lätt att hitta på EBAY (amerikanska/japanska exportörer). Skulle du framledes få för dej att importera en Redtop så hör av dej innan då vi kanske också är intesserade.
Vi har tävlat med st182 i 7 år och numera har vi en 175hk motor från st202 med kabelhärva och ecu.
Ett gott råd kan vara att hellre jaga vikt än hästkrafter, vi är väl nere i ca 940kg.
Du hittar mer bilder och info om våran långloppa här: www.wohlen-racing.com

/Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
raggoth
Grisslehamn
Här sen Apr 2011
Inlägg: 25


Trådstartare
Cassius skrev:
Ska du ha en stötdämpare inbyggd i fjäderbensstaget?

hela iden med ett sånt stag är ju att styva upp karossflexandet, det ska ju vara stumt! Sen har väl den där ett fjäderbensstag fram original redan? En dämpare i mitten av staget skulle göra de verkningslöst mer eller mindre!

Eller missförstår jag dig?


Nej du fattar rätt Tanken till detta var ju att enl svetsaren så kommer det gå sönder ganska snabbt, men har pratat med honom och det var ett par år sen och han hade inte så jättemkt erfarenhet när han smaskade ihop ett då, förstår att det skall vara stummt. Men hade bara en liten tanke

Fjäderbenstag fram original, Japp. Ser dock lite klent ut enl min åsikt, men funderar på att sätta ett stag till tvärs över insuget mellan fjäderbenen. Original går mellan Fjäderben, Torped och sedan fjäderben igen. Kanske det räcker men som sagt, ser vekt ut

_________________
Philip Karlsson
Toyota Celica Gti -90
Saab 9000 2.0t Maptun stage 1
Citera
raggoth
Grisslehamn
Här sen Apr 2011
Inlägg: 25


Trådstartare
Stig Svensson skrev:
Hej Philip,
jag ser att du funnit lite info om Redtop och Blacktop. Redtop satt i japanska celicor 1999-2000 och passar direkt i en st182 men man måste byta motorkabelhärva och ecu också. Blacktop satt i japanska Altezza (samma som Lexus) och är så klart anpassade till bakhjulsdrift. Båda dessa motorer går lätt att hitta på EBAY (amerikanska/japanska exportörer). Skulle du framledes få för dej att importera en Redtop så hör av dej innan då vi kanske också är intesserade.
Vi har tävlat med st182 i 7 år och numera har vi en 175hk motor från st202 med kabelhärva och ecu.
Ett gott råd kan vara att hellre jaga vikt än hästkrafter, vi är väl nere i ca 940kg.
Du hittar mer bilder och info om våran långloppa här: www.wohlen-racing.com

/Stig


Kanoners me lite mer info om dessa motorer =) Har faktist kollat lite och ska se om jag får ekonomin att gå ihop, annars blir det till vintern att skaffa upp mig på en =)

_________________
Philip Karlsson
Toyota Celica Gti -90
Saab 9000 2.0t Maptun stage 1
Citera
raggoth
Grisslehamn
Här sen Apr 2011
Inlägg: 25


Trådstartare
Har kollat Wohlen sidan med =) Faaan så fin kärran är, sporrar mig ännumera Finns det en projekt liknande sida med me lite bygge osv? =) E grymt sugen på att veta lite mer om rörbärarmarna och uniballsen, precis som du säger, jaga vikt med

_________________
Philip Karlsson
Toyota Celica Gti -90
Saab 9000 2.0t Maptun stage 1
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2760



raggoth skrev:
Cassius skrev:
Ska du ha en stötdämpare inbyggd i fjäderbensstaget?

hela iden med ett sånt stag är ju att styva upp karossflexandet, det ska ju vara stumt! Sen har väl den där ett fjäderbensstag fram original redan? En dämpare i mitten av staget skulle göra de verkningslöst mer eller mindre!

Eller missförstår jag dig?


Nej du fattar rätt Tanken till detta var ju att enl svetsaren så kommer det gå sönder ganska snabbt, men har pratat med honom och det var ett par år sen och han hade inte så jättemkt erfarenhet när han smaskade ihop ett då, förstår att det skall vara stummt. Men hade bara en liten tanke

Fjäderbenstag fram original, Japp. Ser dock lite klent ut enl min åsikt, men funderar på att sätta ett stag till tvärs över insuget mellan fjäderbenen. Original går mellan Fjäderben, Torped och sedan fjäderben igen. Kanske det räcker men som sagt, ser vekt ut


Bygg om originalet fram med ett stag mellan fjädertornen över motorn du, då blir det stabilt! Men med en stötdämpare i mitten ger det inte så mycket

Kan kanske vara ide att sätta ett mellan tornen bak också, skadar ju då inte! Sen vet jag inte hur dom gör med framvagnen undertill på dom där? På 162an sitter det nån balk på tvärsan, 182an kanske har en stabilare grundkonstruktion? (Jag vet att en del fwd bilar från den tiden mår bra av ett undre stag också, men jag kommer inte ihåg hur Celican var konstruerad, om den hade en bra subframe eller inte)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
raggoth
Grisslehamn
Här sen Apr 2011
Inlägg: 25


Trådstartare
Cassius skrev:
raggoth skrev:
Cassius skrev:
Ska du ha en stötdämpare inbyggd i fjäderbensstaget?

hela iden med ett sånt stag är ju att styva upp karossflexandet, det ska ju vara stumt! Sen har väl den där ett fjäderbensstag fram original redan? En dämpare i mitten av staget skulle göra de verkningslöst mer eller mindre!

Eller missförstår jag dig?


Nej du fattar rätt Tanken till detta var ju att enl svetsaren så kommer det gå sönder ganska snabbt, men har pratat med honom och det var ett par år sen och han hade inte så jättemkt erfarenhet när han smaskade ihop ett då, förstår att det skall vara stummt. Men hade bara en liten tanke

Fjäderbenstag fram original, Japp. Ser dock lite klent ut enl min åsikt, men funderar på att sätta ett stag till tvärs över insuget mellan fjäderbenen. Original går mellan Fjäderben, Torped och sedan fjäderben igen. Kanske det räcker men som sagt, ser vekt ut


Bygg om originalet fram med ett stag mellan fjädertornen över motorn du, då blir det stabilt! Men med en stötdämpare i mitten ger det inte så mycket

Kan kanske vara ide att sätta ett mellan tornen bak också, skadar ju då inte! Sen vet jag inte hur dom gör med framvagnen undertill på dom där? På 162an sitter det nån balk på tvärsan, 182an kanske har en stabilare grundkonstruktion? (Jag vet att en del fwd bilar från den tiden mår bra av ett undre stag också, men jag kommer inte ihåg hur Celican var konstruerad, om den hade en bra subframe eller inte)



Tanken med dämparen var i bak, det e bak som jag e just nu mest inne på =) och tanken med dämparen var att kunna ha lite styvhet men att det inte ska gå sönder nånstans =) Men jag har släppt idéen med detta och kommer att få mitt stag (stummt) i nästa vecka om han hade tid Men det blir nåt form av stag mellan tornen fram med, ska sätta mig ner och klura lite på det

_________________
Philip Karlsson
Toyota Celica Gti -90
Saab 9000 2.0t Maptun stage 1
Citera
raggoth
Grisslehamn
Här sen Apr 2011
Inlägg: 25


Trådstartare
Sitter och kollar lite på Coilovers, och jag har aldrig hållit på med sådant hehe. Men mitt hjärta fasnade för dessa http://www.raidopower.se/coilovers-ksport-racing-pro-street-coilover/894-0

och tänkte fråga om någon har erfarenhet av märke/modell och om det är något att ha, eller har nåt förslag på vad jag annars ska införskaffa mig (i typ samma prisklass)

MVH

P

_________________
Philip Karlsson
Toyota Celica Gti -90
Saab 9000 2.0t Maptun stage 1
Citera
raggoth
Grisslehamn
Här sen Apr 2011
Inlägg: 25


Trådstartare
Har inte riktigt haft tid och vara nere i garaget på senaste =/ Men skall ta mig tid nångång under nästa vecka och försöka plasta ihop en ny huv Aldrig hållt på med sånt men det ska bli kul hoppas jag xD

Motorn................
Har avstannat lite med den då jag kanske KANSKE, har fått tag i en blacktop från en Altezza.. Och den finnes redan i sverige Men har inte fått tag i killen än och jagar på som fan om den, Får jag den blir det glädjeskutt, annars får jag ta en från staterna när plånboken slutat käfta emot

_________________
Philip Karlsson
Toyota Celica Gti -90
Saab 9000 2.0t Maptun stage 1
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica Gti ST182 -90
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (8156 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande