Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E24 5.0-84
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (38926 totalt)
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



Hej,
Flytta bromsservot genom att nyttja de delar som sitter på e34 med V8.
http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=HE61&mospid=47384&bt . . . .
http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=HE61&mospid=47384&bt . . . .
Mvh Christer
PS
Har kanske en uppsättning över om du skulle vara intresserad.
DS

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Christer Lundman skrev:
Hej,
Flytta bromsservot genom att nyttja de delar som sitter på e34 med V8.
http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=HE61&mospid=47384&bt . . . .
http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=HE61&mospid=47384&bt . . . .
Mvh Christer
PS
Har kanske en uppsättning över om du skulle vara intresserad.
DS



Det låter intressant, lite lustigt dock att jag går i precis dom tankarna som bilderna beskriver, jag vill bygga ett tryck-länkage från pedalen över på passagerarsidan.
Jag ringde dig förut, men du hade nån slags autoreply per sms. jag provar nog igen under måndagen.

Haj så länge
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



Hej,
Svår att nå bitvis, testa gärna via pm eller mail.
Mvh Christer
christer@hagbergsrally.se

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Christer Lundman skrev:
Hej,
Svår att nå bitvis, testa gärna via pm eller mail.
Mvh Christer
christer@hagbergsrally.se


Tusen tack för bilderna, som jag förstod det så sitter första halvan av länkaget (altså det närmast pedalen) ute i motor-rummet. där kommer ingenting att få plats. det är jag helt säker på, däremot vänster fram, där luftburken brukar sitta, där finns plats... Om det är så att första halvan sitter inne i kupén vid pedalerna så är jag mycket untresserad, annars blir det nog svårt, e24 är lite trängre melan rambenen

//Mange
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Hej igen allihop!!

Jag gjorde inget inlägg i söndags eftersom jag inte tyckte att min insats riktigt dög för nån rapportering, jag gick mest och kliade mig i skalpen och visslade...o sen slet jag ut instrumentpanelen, för det tyckte Fredrik var en jättebra ide...det var det verkligen. det finns helt enkelt inga genvägar till det kompletta demontaget .

Idag däremot var en bra dag, posten ringde kl 12 för att meddela att det var dags att pallra sig ut till garaget för att ta emot nån slags maskin med ett stort M på , jag lyckades dock hålla mig så pass kall att jag stack och käkade middag hos Fredrik först. Då hann jag även med att ringa till Dalhems och be dom skicka en kul grunka som gör att man kan styra jättefort ingen av killarna på dalhems hade nånsin sett en monterad eller provat, så det är väl bara att axla ansvaret då snabbstyrsats kallade dom nog den, jag har hört talas om dom tidigare tror jag, det är en utväxling som ger 1:2 på rattutslaget, beställde också lite bromsslang och kopplingar. Väl ute i garaget igen, så började jag med att demontera plenumet, eftersom det var så himmla fint sen såg det ut som att det ändå bara skulle vara i vägen ändå, nu i provfasen.


Grenrör på "Jag undrar om tråget är tillräckligt samma :)Trumvirvel tack!
som tur var hade jag redan vid förra projektet uppmärksammat hur e39 motorfästena slösar med utrymmet i motor-rummet och hade praktiskt nog ett par e34 fästen att tillgå
Här stötte man på patrull detta skulle juh inte hända hade jag bestämt, aldrig är det nån som lyssnar på mig får se om jag kan massera grenrören lite i rörbockarn, men här måste kapas. jag får se vad för glimmrande idéer som kommer till mig i morgon, men det blir nog så att jag får bygga om fästena så att dom stöttar allt i underkant kanske nåt extra stag mellan infästnigarna.

På denna bilden ser man att det finns ganska gott om justermån, så att växellådan får rätt höjd
som synes så ligger lådan rejält högt, men vid tillfället hängde motorn även en aning lågt, kardantunneln och torpedväggen kommer med allra största sannolikhet tillbaks på exakt samma plats, hålet här förenklar arbetet tusenfallt... tack Fredrik
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



Hej,
om du vill kan vi göra såhär.
Jag demonterar och skickar delarna till dig m.h.a bussgods.
om de inte fungerar returnerar du dem, allt du betalar i så fall är frakten (tur och retur)
Mvh Christer

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Ännu en natt till ända. Detta blev ytterligare en kliasigihuvetdag, som bekant så passade inte grenrören mellan länkarmsinfästningarna, hur jag än vände, vred och mätte på saker och ting så kunde jag inte föreställa mig en bättre dragning av grenrören, och eftersom insug och avgas är "Matchportat" (oklart om det heter så) så är det ingen höjdare att ändra på vare sig insug eller avgas om man inte räknar om från början och bygger om både och. Det fick bli lite lätt massage av länkarmsinfästningarna, som tur var så behövde jag inte skära bort speciellt mycket, det ser ut som att det blir en lätt match att styrka upp dom igen. det är rätt svårt att förklara, så jag lägger fram lite bilder igen hakade på plenumet och titta vad fint det blev . Dagens höjdpunkt var utan tvekan när jag kikade upp vid vänster grenrör och fick en idé... kanske man skulle prova med styrväxeln ändå och det skulle man verkligen visade det sig den får juh för H-----E plats skrek jag sagt och gjort, nu sitter den där




[img]
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



borde de inte gå att skära ut nya fästen i tjockare gods som är anpassade för din urskärning ? säg om det är 2mm nu och man göra nya i 3-4mm och stadgar upp med en plåt mellan fästöronen som bygger en box av din urskärning.. så hade nog ja gjort iaf utan att räkna på det, det finns säkert någon som är duktig på hållfasthetsräkning som kan fixa en ordentlig uträkning på vad man bör göra.. men det är iaf en tanke..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Jobbar hela helgen, men man kan såklart klura lite på lösningar även på jobbet
Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008
Inlägg: 617



Underbara inlägg med härlig humor! thumbs up
Har en känsla av att det du bygger kan mycket väl komma att bli
min drömbil
Stort lycka till med detta! Kommer garanterat att följas.

Mvh

_________________
BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
BMWMpower skrev:
Underbara inlägg med härlig humor! thumbs up
Har en känsla av att det du bygger kan mycket väl komma att bli
min drömbil
Stort lycka till med detta! Kommer garanterat att följas.

Mvh


Tack för dom fina orden:)
Jag tror själv att jag har valt rätt kaross, dehär kan ju bara bli bra eller hur
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Det har varit en ganska småmysig natt på jobbet så här långt, jag har haft gott om tid att fundera på viktiga saker så som fälgar (sånt som ger extra draghjälp när man står o kapar i stället för bygger ihop). jag har ringt och pm:at lite, men också kollat på lite nytt. vad tror ni om dessa med slicks och ett vackert Yokohama-märke på hjulsidan. det är inte helt enkelt att hitta 9 tums 17" fälgar.

TSW Nurburgring
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Stingray skrev:
borde de inte gå att skära ut nya fästen i tjockare gods som är anpassade för din urskärning ? säg om det är 2mm nu och man göra nya i 3-4mm och stadgar upp med en plåt mellan fästöronen som bygger en box av din urskärning.. så hade nog ja gjort iaf utan att räkna på det, det finns säkert någon som är duktig på hållfasthetsräkning som kan fixa en ordentlig uträkning på vad man bör göra.. men det är iaf en tanke..


Jag ringde faktiskt en gammal ingenjör, och efter lite hitande och ditande med åsikter var vi i princip helt överens om att dom två bultarna som förbinder staget mot länkarmsfästet inte kan uppringa sådana brytkrafter som skulle motivera den höga uppdragningen mot rambenets överkant. däremot så vore det helt logiskt att försöka pilla in en 3mm plåt mellan fätet och rambenet, för att undvika sprickbilningar i balken. Huvuddelen av kraften kommer i alla fall att belasta dom understa 50 millimetrarna av rambenet Påfrestningarna kan lätt bli dom dubbla med slicks och styva ben jämfört med vad konstruktionen är avsedd för, och dessutom tror jag att den grova originalkonstuktionen är tänkt att kunna ta en rejäl smäll, men den är inte byggd för stora krafter jämt.
Dethär var kanske lite snårigt att förstå om man inte själv har skrivit det , men jag försöker gärna förklara igen om nån skulle va intresserad

//M
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Jajamen på fälgarna!!!
ME LIKE!!!

Du borde skaffa en uppblåsbar Barbara som kunde gå till jobb istället för dig själv.
Då skulle du ju få gjort ÄNNU mer!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Skip skrev:
Jajamen på fälgarna!!!
ME LIKE!!!

Du borde skaffa en uppblåsbar Barbara som kunde gå till jobb istället för dig själv.
Då skulle du ju få gjort ÄNNU mer!


Tycker du att jag liknar en uppblåsbar barbara???

Fälgarna är riktigt fina. Dom kommer dock ta ett riktigt saftigt bett i budgeten. Man är juh både köpgalning och ekonomiansvarig på samma gång nu
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Magnus Nielsen skrev:

Tycker du att jag liknar en uppblåsbar barbara???



om jag säger såhär: Ingen på ditt jobb hade sett skillnad

_________________
Fredrik Moberg
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



Gillar bygget skarpt! thumbs up

När det så småningom blir dags för väghållning så kanske det här kan vara ett tips:
http://www.xyz-sweden.com/

Finns en coiloversats för E24/E28. 9000 kr för bana/gata varianten och 11.000 kr för racingvarianten. Jag ska få hem min Super Sport sats (bana/gata) tilll E28:an nu i mars.

Mvh

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Skip skrev:
Magnus Nielsen skrev:

Tycker du att jag liknar en uppblåsbar barbara???



om jag säger såhär: Ingen på ditt jobb hade sett skillnad


Kanske en och annan som undrar vad jag jobbar med men bara lugn, det är ett helt vanligt tråkigt jobb
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
02Mattias skrev:
Gillar bygget skarpt! thumbs up

När det så småningom blir dags för väghållning så kanske det här kan vara ett tips:
http://www.xyz-sweden.com/

Finns en coiloversats för E24/E28. 9000 kr för bana/gata varianten och 11.000 kr för racingvarianten. Jag ska få hem min Super Sport sats (bana/gata) tilll E28:an nu i mars.

Mvh


Check! Hehe
Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Då var helgen över igen, äntligen en natt i garaget

Med att göra listan i högsta hugg entrar jag garaget och hoppar raskt över punkt ett... städning hehe. jag ville juh så gärna bulta fast motorn idag... projekt ett blev också nästan det enda. jag snöade in på att slipa rent frambalken, rätt jävla onödigt. men ni vet själv hur roligt det är när färg, rost och smet liksom bara försvinner..
Jag hann dock med att boxa ut frambalken och bestämma mer exakt var motorn skulle sitta, den hamnade ytterliggare 45mm längre bak i ekipaget till sist, och min expansion av balken blev snudd på onödig ,
hann svetsa lite på en infästning till styrväxeln också, för där var lite trasigt. Kollade lite på kardan och slutväxel, det verkar som mellanaxeln är ca 50 mm för lång. Hade tänkt använda motorenova i helsingborg för tilpassning, så är det nån som är för eller emot det så skrik till

Här kommer lite bilder på min eminenta frambalksförädling på frihand, jag mätte inte en gång hihi varför skulle man
o just det, jag har varit och hämtat ett gäng stcc-slicks också. jag fick kräla omkring runt deras bil så mycket jag ville, de va kul






Citera
Magnus Nielsen
Malmö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 121


Trådstartare
Har beställt lite grejjer

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E24 5.0-84
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (38926 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande