Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i E21 #3 Motorbygge
<<   1, 2, 3, ... 60, 61, 62   >>
36 besök senaste veckan (367645 totalt)
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
och en bild på motorn som ska i nu till en början:


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Mmmm, ser läcker ut....

Kommer du att köra i cupen nästa säsong nu då eller ?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Ja, det finns vissa planer på BMW-cup till nästa år!

Då i Specialklassen.....

Troligen kommer vi med 2st E21:or, om blir klart i tid!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Motorn ser trevlig ut.. vad är det för spjällhus?

Hoppas att du kommer till start i BMWCup 2006!

_________________
/Arne Lindgren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Jo, spjällhusen dom kommer från en Triumph 955 MC


Den andra E21:an drivs med en M50-motor

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Magnus, vad är det som gör att du blir tvungen att köra i special istället för modifierad !? ( Jag är hur som helst glad att så är fallet... )

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
hartge
åtvidaberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 687



Bistec skrev:
Magnus, vad är det som gör att du blir tvungen att köra i special istället för modifierad !? ( Jag är hur som helst glad att så är fallet... )
han ska väl åka 17" va o det fårman väl inte ha i mod

_________________
Pierre Rosenholtz

bmw 530D Touring -10
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Martin: Jo, det finns flera anledningar, bl.a fälg och däckstorlek samt vissa chassieförändringar.
Men skulle den av reglementgruppen/tävlingsledare få godkänt för Modifierat så kör vi där också!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
BMWRACING-Anders
Hamrångefjärden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 302



Nu när flytten är klar så sätter vi en j.. fart med bilarna !
ps Bussen får vänta lite .....

_________________
///Anders Linder
BMW M3 -03 E46
BMW 323ci -00 E46
BMW M535i -86 E28
BMW M535D -08 LCI 380Hk E60
BMWSC #430
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Japp, så får det bli, bussen blir sommarens stora jobb

Sen får vi om vem som ska ha bilen på lyften i bussen!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Nu till veckan hoppas jag insugsplattorna blir klara, så man får lite o göra på motorn.
Sen börjar tillpassning av kanaler i insuget samt modifiering av termostathuset (det får inte plats längre..... > )

Är precis klar med flytten av allt, så nu kan man börja på allvar o skruva på min racemotor o Anders racebil!
Mycket är de som ska göras innan man kan

335:an (finns i annan tråd) ska få en elfläkt oxå!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 142



Verkar ju bli riktigt bra ös i den här bilen
du verkar ha förstått vilka bilar det är som gäller också thumbs up

_________________
Henrik Almroth

BMW 1602 -73 projekt
Citera
BMWRACING-Anders
Hamrångefjärden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 302



Nu ska ni få höra !
Det beslutades idag att det blir byte av vxl-låda i den vita skönheten. thumbs up

_________________
///Anders Linder
BMW M3 -03 E46
BMW 323ci -00 E46
BMW M535i -86 E28
BMW M535D -08 LCI 380Hk E60
BMWSC #430
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Japp, så får det bli, en växellåda från M50 24v skruvas på nya racemotorn o åker i bilen nu till våren!

Snart kommer även insugsplattorna till den andra racemotorn direkt från Skoogs flerop.
Sen börjar anpassningen o få allt att lira tillsammans i kanalerna!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Jaha, så var det bestämt att bilen kommer rulla på slicks!

Compomotive + Yokohama, en sjysst blandning!

Min tur o lägga upp samma bild igen alltså
Lånar din bild Martin......

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Det kommer att bli kanon på din racer, och slicks är väl nästan ett måste i special va...!?

Ses på fredag...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



E21 Racing skrev:
Långt mellan uppdateringarna här, men lite har ändå hänt.

Har nu kommit över en M20 2.5 liters som väntar på montering i bilen!
Det är en högkompad underdel med portad 2.5 topp inkl Enem 296 graders kam.
Separata spjällhus, extraktor o större spridare o Lmm samt lite modifierad instprutning.
Ej bromsad än men trolig effekt c:a 230-240 hk, låter gott över 5000 varv...
Maxvarv c:a 7500/min

Ytterligare en motor ska under vintern byggas med målet på c:a 250-260hk och 8000varv/min!


Troligen kommer vagnen också åka på större hjul, 17" STCC-slicks och lämpliga fälgar till detta kommer troligen inhandlas!


Nice projekt!!

Hmm.. Jag har en M20 2,5l motor, portad topp, fullradie ventilsäten, 284graders schrickkam DTA sprut med Mapsensor ist för LMM mm. Vad gör det om man har separata spjällhus som du har? Alla cylindrarna får jämnare luftflöda och bättre respons eller? Är det mycket bök att bygga om till separata spjällhus? Vilka hus används lättast? Ger det någon mer effekt eller är det mest för responens skull? Alla M-motorer brukar ju ha det.

Ursäkta om det är konstiga frågor.. Men frågar man inte så vet man inte

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Nisse977: Jo en del jobb är det, o visst får man en bättre respons samt större luftflöde (om toppen flödar mer!), men största skillnaden är nog att motorn klarar varvas utan att strypas genom ett originalinsug, orig.insuget funkar bra upp till kanske 6500 varv eller nått, men ska man varva 7500-8000 varv så får man en strypning med detta! Det funkar, men inte fullt ut......

Håller som bäst på o ta fram insugsplattor till den andra motorn oxå, där kommer jag köra M3 E36 S50-motorns spjällhus, S50 o M20 har samma cylidneravstånd så dom passar fint så, däremot är kanalerna i S50 insuget annorlunda o gjort för 4-ventilsteknik, därav behövs en övergång till M20 kanaler, det är just detta jag har under bearbetning just nu, planerar köra fram 4st såna plattor, så för intresserad kanske det kommer finnas 1 platta över till försäljning........

På min andra färdiga motor har jag spjällhus från en MC Triumph, men man vill ju prova lite olika lösningar, tror M3 spjällen på denna motorn jag ska bygga ihop nu blir kanonbra!

Trots den vassa kammen o separata spjäll i den nuvaranade motorn så har den kännbart bättre lågvarvsvrid än en orgininal M20 2.5 (komp. 9.6:1 ej katmotor) som jag kört med tidigare.
o sen att den varvar gladeligen 7500v/min gör det inte mindre roligt....

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



E21 Racing skrev:
Nisse977: Jo en del jobb är det, o visst får man en bättre respons samt större luftflöde (om toppen flödar mer!), men största skillnaden är nog att motorn klarar varvas utan att strypas genom ett originalinsug, orig.insuget funkar bra upp till kanske 6500 varv eller nått, men ska man varva 7500-8000 varv så får man en strypning med detta! Det funkar, men inte fullt ut......

Håller som bäst på o ta fram insugsplattor till den andra motorn oxå, där kommer jag köra M3 E36 S50-motorns spjällhus, S50 o M20 har samma cylidneravstånd så dom passar fint så, däremot är kanalerna i S50 insuget annorlunda o gjort för 4-ventilsteknik, därav behövs en övergång till M20 kanaler, det är just detta jag har under bearbetning just nu, planerar köra fram 4st såna plattor, så för intresserad kanske det kommer finnas 1 platta över till försäljning........

På min andra färdiga motor har jag spjällhus från en MC Triumph, men man vill ju prova lite olika lösningar, tror M3 spjällen på denna motorn jag ska bygga ihop nu blir kanonbra!

Trots den vassa kammen o separata spjäll i den nuvaranade motorn så har den kännbart bättre lågvarvsvrid än en orgininal M20 2.5 (komp. 9.6:1 ej katmotor) som jag kört med tidigare.
o sen att den varvar gladeligen 7500v/min gör det inte mindre roligt....


Jag blev så inspirerad av bilden längst upp på sidan! Blev sugen på att bygga nått liknande i framtiden. Men vi får se. Det ska ju bli någon skillnad också, kan ju inte bara bygga för det ser snyggt ut... eller kan man det? Hehe! Min motor har varvstoppet vid 6900-7000rpm nånstans, vet inte om det är lönt att varva så mycket med 284graders kam. Sen är insugsgrenröret portat och har 535 spjäll.. så lite mer flås finns nog. Jag tycker min bil är skitslö på låga varv... vet inte om det blir så i och med trimkammen.. men under 4000 är den trött tycker jag. Skulle det bli bättre med separata spjäll så varför inte Vad säger besiktningen om en sådan modifikation?

Snyggt bygge föresten!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Tack för berömet, det ligger många timmar bakom....

Men att bara montera separata spjäll utan övrig anpassning av motorn (trimmning) är nog inte lönt pengarna det kostar o tiden det tar.
Men ska man löpa linan helt ut så är det enda vägen o gå, separata spjäll/slidmatning el. dyl.

Jag vill påstå att responsen även på låga varv blir bättre med detta arrangeman, men åter igen så måste sakerna lira ihop, det är DET allra viktigast!
Sen att man får ett gott insugsljud gör lite av godsaken ännu "bättre"!


Vad bilprovningen säger vet jag inte, bryr mig inte heller, bygger för att åka bana!

Problemet med originalinsuget är inte kanalerna storlek, där är det helt okej, det är mer en fråga om dess längd.....

Men vet också att motoreffekten är ganska långt ner på prioriteringslistan av en racebil, bra lågvarvsvrid o en jämn effektkurva är välkommet, annars finns mycket annat o göra för att få snabbheten!

Men ska man bygga ny motor så varför montera nått man vet gör en begränsning......

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Ja väghållning är ju viktigare osv!

Känns nu som det inte är någon idé för mig att bygga det där.. men det skulle vara ballt just för att det är kul att bygga nått speciellt och få en go respons!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i E21 #3 Motorbygge
<<   1, 2, 3, ... 60, 61, 62   >>
36 besök senaste veckan (367645 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande