Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -91 PCSR (såld) En sista racerapport
<<   1, 2, 3, 4   >>
24421 besök totalt
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Tävling på Anderstorp avklarat med PCSR. I gammal god vana var jag ute i god tid med att justera det sista innan tävlingen. Dvs dagen innan Den här gången gick det dock inte som jag hade tänkt mig. Killen som skulle justera inställningarna på bakvagnen hade gått och fått feber och jag fick åka till Anderstorp med 0 grader camber i bak och med en toe vinkel som kunde vara lite si och så.

Blev att älta problemet under fredagen och sedan åka tidigt till banan för att försöka panikmeka ihop någon form av inställning i bakvagnen i okristlig tid. Det gick lite sisådär då Porsches bakvagn på 944:a är lite halvstökig att justera på frihand. Efter att ha sänkt bilen 20 mm och vridit och bänt på bakvagnen så kunde jag dock konstatera 1.5 grader negativ camber på vänster bak och 0,5 negativ camber på höger bak. Kanske inte riktigt optimalt då jag brukar ha 3.5 grader negativ camber runt om....
Vidare valde jag att koppla bort min bakre kräningshämmare helt för att göra något som underlättar för bakvagnen att få grepp när jag försämrat greppet rejält.

Dags för träning och som vanligt så börjar det att regna. Eftersom mina regndäck är från hedenhös tid så valde jag att köra på mina michelin däck och harvade mig runt på tider från 2.12 till 2.25 beroende på mängd regn.

Innan tidskvalet hann det dock att torka upp. Nu hade ett nytt problem infunnit sig som jag också lidit av tidigare men som jag trodde försvunnit. Vid senaste racet på Gelleråsen så hade jag problem med bluddrande motor och härledde det till att det kommit vatten in i motorns LMM. Planen var att korrigera detta vid regn den här gången, vilket jag självklart hade glömt. Dvs motorns LMM fick ta emot ytterligare vatten och effekten var att den började gå orent. I klartext så funkar inte motorn under 6000 rpm, vilket inte riktigt är optimalt. Av någon outgrundlig anledning så fick jag dock 1 varv på kvaltet där motorn gick ungefär som den skulle och jag landade på höga 1.52.97, vilket räckte till en andra startposition av 7 startande i min klass. Helt OK i min värld med hänsyn till alla problem med motor och hjulinställningar.

Dags för RACE 1 under uppvärmningen så blir mina problem tydliga då vi kör tre uppvärmningsvarv och jag halkar efter hela tiden och motorn är på och av konstant. Min förhoppning är att det är ett övergående problem och att det skall lösa sig innan starten. Det visar sig att problemet består och min start blir katastrofal. Direkt i starten försvinner bilar på ömse sidor och på flygrakan så blir det en smärre katastrof. Jag blir totalt lämnad. Motorn bluddrar och jag svär! Skam den som ger sig dock. Jag anpassar min körstil efter bilens problem och försöker att hålla varvet över 6000 rpm eftersom som den i spannet 6000 - 7200 rpm går som den skall. Det resulterar att den funkar hyffsat bra på rakorna men mindre bra i kurvorna, vilket är ganska tydligt på filmen som jag länkat till längre ned. Det postiva under tävlingen var dock att min bil kändes mer välbalanserad än på länge. Mycket underligt med hänsyn till att jag inte hade någon direkt negativ camber i bak. Men jag tror att just Anderstorp inte behöver så mkt camber som vissa andra banor då den har velodromer på flesta ställen.

Efter några varv där mina konkurrenter ökar på sin ledning och jag ligger 4:a i klassen så lär jag mig att köra med mitt motorproblem och försöker att bromsa senare och senare med mina nya bromsar. Det visar sig att jag kan bromsa betydligt senare än min konkurrenter och på så sätt tar jag successivt in mer och mer och hamnar till sist i slagläge för att kunna köra om för att knipa en 3:e plats. Efter hand som upptäcker jag dock att Hinken i sin 911:a inte heller åker så fort så jag kämpar för att komma ikapp och efter ytterligare en aggressiv inbromsning är jag plötsligt 2;a i min klass med 1 varv kvar. Nu gäller det bara att hålla i och hindra så mkt som möjligt. Jag kör så definsivt och snålt som möjligt och min plan lyckades.

Kort vila innan heat 2. Mycket ält och gnällande från min sida mellan heaten. Doktor Sanden konsulteras och vi diskuterar varför motorn inte svarar och varför den kissar vatten på min vindruta hela tiden. Vi härleder det till dåligt topplockspackning samt förmodad trasig eller trillskandes LMM.

Heat 2. Bilen funkar knappt på lineup får start och ligga på 2000 rpm för att den inte skall dö. Starten blev åter en katastrof då tempot låg helt fel för att jag skulle kunna ligga på 6000 rpm. Kämpade ytterligare en gång och slutade här 3:a efter många omkörningar och aggressiva bromsningar. Min huvudkonkturrent i sin 911:a hade den här gången dock flyttat fram sina bromspunkter, vilket gjorde att jag aldrig riktigt fick tag på honom.

Båda racen gick cirka 2 - 3 sekunder långsammare per varv än kvalet beroende på motorproblemet. Det positiva var balansen och att jag faktiskt fick upp en riktigt bra däckstemperatur.

Det negativa är att det är dags att byta topplockspackning igen samt även LMM. Får dock skylla mig själv med min LMM då jag har varit mer än lovligt oaktsam.

Kameran är inte optimalt placerad och ljudet är bristfälligt men själva racet är i min värld kul!

http://www.youtube.com/watch?v=v3elrrzFWk0&feature=youtu.be

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006
Inlägg: 350



Bra film och intressant racerapport! PCSR har alldeles för lite uppmärksamhet. Hinner du till Mantorp?

_________________
David (Krabban) Bengtsson
Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A
Porsche Sports Cup 8C 2016-2018
Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
R924T skrev:
Bra film och intressant racerapport! PCSR har alldeles för lite uppmärksamhet. Hinner du till Mantorp?


Kul att du gillade den! Åker ned till doktor Sanden i veckan och hopps att han kan lösa de motorrelaterade problemen.


Vi på PCSR måste bli bättre på att synas för att få fler medlemmar och framtida tävlande

Rejsa är dock sedan ett antal år tillbaks sedan ett BMW forum, vilket är ganska tydligt när man tittar på trådar som är BMW relaterade under 24 timmar

PCSR hemsida lämnar dock en del övrigt att önska så alternativen att kommunicera på är begränsade. rejsa får duga så länge även om intresset för tävlande porschar är starkt begränsat

Att vara klar till finalen ser jag som en självklarhet

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Finalhelgen med PCSR på mantorp 8-9 september hade jag länge projicerat som en helg där jag skulle vinna. Efter många problem under säsongen med motor som inte gått som den skulle och ett chassi som var något felmonterat så tycktes det som att allt fallit på plats när jag var redo för avfärd tidigt lördag morgon.

Poäng ställningen innan helgen var att jag hade en total 4:e plats i cupen och jag behövde 6 poäng upp till 3:e platsen. En andra plats var mer eller mindre omöjlig att nå då jag har deltagit i för få tävlingar och presterat för dåligt. Målet var alltså att vinna och att 3:an i cupen helst skulle komma 3:a eller sämre.

Väl på plats så var jag för första gången på länge klar med allt i tid och kunde åka ut på första träningspasset. Med fokus på att försöka att hitta balans och rätt däckstemperatur. Dessutom ville jag träna lite på att trailbreaka in i Mjölbykurvan. Mot slutet av första passet så var jag nere på en tid strax under 1.33 men bilen kändes lite nervös då jag hade en setup utan krängare bak.

In i depå kolla däckstryck och temp. Innertemp i bak 55 grader och ytterst 40 grader. Fram 50 grader inne och 38 grader ute. Fel temp mao. Jag väljer nu att montera tillbaks krängaren bak och sätta den i mjukaste läget.

Ny träning efter att precis hunnit klart med modifieringar. Bilen känns nu mer balanserad men understyr fortfarande lite i 90 graders böjarna. Inbromsning känns dock mer stabil och jag testar att flytta bromspunkten successivt i Mjölby. Visar sig att jag utan någon större dramatik kan bromsa på 70 - 80 meter i mjölby kurvan. Cirka 30 meter senare än tidigare på säsongen. Bästa tid under pass 2 blev 1.31.82. Klar förbättring men jag är väl medveten om att snabbast i klassen kommer att köra ned mot 1.30 jämt.

Tredje träningen harvar jag mig ned till 1:31.57 och jag börjar fundera på vad jag skall göra för att ytterligare förbättra detta.

KVAL
När sedan kvalet börjar så fattar jag tidigt ett beslut som visar sig vara klockrent. Jag lägger mig bakom Mtechs GT3 (Thomas Ericsson) som brukar vara snabb. I början upplever jag det som att jag är snabbare och svär mest över att han åker för sakta. Successivt skruvar han dock upp tempot och helt plötsligt ser jag på min lap timer att jag har kört 1:30.2, vilket gör att jag tycker att det är lagom. Snabbare än så tror jag inte att jag kunde åka för tillfället då jag körde precis på gränsen för vad greppet tillät.
In i depå varmtryck 2.3 bar runt om och temp bak på 62 grader på inner och 48 grader på ytter. Fram 50 grader på inner och 40 grader på ytter. Jag kör inga avkylningsvarv utan det är alltid full fart in i depå för att kolla detta. Fortfarande för låg temp.

Kvaltiden räckte till en pole i min klass men vad som var än bättre var att jag var snabbare än 3 st 8C bilar vilket gjorde att jag hade luft mellan mig och mina konkurrenter.

RACE 1
Efter 4 varvs varmup så var det dags för start. Gillade min startposition då jag visste att alla bilar som var framför mig är betydligt snabbare. Rullande start som vanligt och min tajming är inte optimal, vilket gör att jag halkar efter lite precis i början dock ingen konkurrent som tar sig förbi. Jag försöker sedan bara att hänga med 8C bilarna efter bästa förmåga då det bör räcka långt i tävlingen. Det visar sig ganska tidigt i racet att mina konkurrenter halkar efter och att klassens suverän Frank Århage har fortsatta problem med ABS systemet och därför är borta ur räkningen. Jag kan sedan ta det ganska "lugnt" hela passet och kolla till höger när jag gått genom parisern och se att min andra huvudkonkurrent inte närmar sig. Får nog säga att det var ett rejält odramatiskt race där jag mest kontrollerade.

Efter vinsten så hade jag knappat in 5 av de nödvändiga poängen då Henrik Ohlsson som hade 3:e platsen innan cupen kom 3:a i racet efter Mattias som är 2:a i cupen.

Nedan är en film från RACE1

http://www.youtube.com/watch?v=m4fMxI1ZsT8&feature=plcp

Efter race snabbt packa ihop för att åka på 60-års firande i Skövde.

UPPLADDNING INFÖR RACE 2 (dag 2)

Anländer i god tid på söndagen och vädret ser bra ut. Mindre blåst och solen tittar fram mellan molnen och skapar lite värme. Jag har under tidig morgon funderat på varför jag inte nådde i närheten av min kvaltid i RACE1. Inte för att det var nödvändigt men jag vill gärna veta att kapaciteten finns. Det visade sig att allt tid som jag förlorade 2-3 sekunder per varv låg från start och mål passeringen till strax efter chikanen. Något var det jag gjorde där under kvalet som jag inte efter det lyckades upprepa. Dessutom insåg jag att jag bör ha kvar lap timern i bilen då jag av naturen är lat och måste ha något att tävla mot.

Justerar krängaren bak 2 cm på båda sidorna för att försöka få bilen lite mer åt det överstyrda hållet, vilket underlättar när man skall tvinga in bilen i 90 graders böjarna. Vidare lägger jag däckstrycket på 1.8 bar runt om och hoppas att det inte skall vara för lite. Jag är mer fokuserad på temp än tryck, men vågar heller inte köra för mkt luft då det kan leda till okontrollerat tryck och blixthalka.

RACE2

Efter gårdagens ganska dåliga tider under race 1 så hade jag inte längre privilegiet att ha några 8C bilar mellan mig och konkurrenterna. Detta gjorde att jaga på griden skulle ha Mattias direkt till höger om mig och Frank Århage direkt bakom. Dessutom skulle Henrik Ohlson som jag var tvungen att slå stå direkt bakom Mattias. Sen kom en spännande överraskning när vi gjorde line up. En deltagare dök inte upp och då valde man att täppa till de luckan vilket gjorde att Mattias som hade haft en sämre tid under gårdagens race hamnade före mig i startledet. Kan väl säga att jag var mindre nöjd över detta men lite sent att gnälla. Tänkte däremot att jag bromsar mig förbi honom i Mjölby på första eller andra varvet.

Starten gick och jag fick en betydligt bättre start och kunde vika in framför Mattias. Frank och Henrik visste jag inte riktigt var de var initialt. Vid ingången till chikanen så fick en Norrman i en GT3:a i fel växel vilket gjorde att det blev trångt i chikanen då han inte kom iväg ordentligt. Jag fick dock plats på yttern om honom och kom in på 2;ans växel och kunde trycka på fullt. Redan här så fick jag ett bra avstånd till mina konkurrenter i 8B och de nästkommande 2 varvens så kunde jag se att avståndet successivt ökade. Strax efter det så ser jag att Frank Århage har bruitit och att det ryker från hans motor. En norsk 928:a snurrar strax innan chikanen och jag lyckas passera utan att sänka farten särskilt mycket (på ett säkert sätt). Jag har under tidigare tävlingar mer eller mindre stannat bilen när det hänt något på banan av säkerhetsskäl men den hårda vägen lärt mig att jag är ensam om detta.....

Resten av racet så försöker jag att köra lite mot klockan och lite mot en Norrman i en GT3. Han överhettar till sist sina bromsar och får bryta. Tävlingen är avgjord och jag slår av på tempot då min bränslemätare börjat att lysa rött. Bästa tid för dagen är 1:31.6, vilket kändes stabilt.

2 första platser under helgen var mitt mål och så blev det också. 3:a i cupen efter detta och är nu grymt laddad inför nästa säsong då jag hoppas att kunna köra alla deltävlingar och slippa tekniska problem.
Konkurrensen kommer att bli ytterligare tuffare till nästa år då nya vassa förare är på väg in och då flera av konkurrenterna kommer att modifiera sina bilar och renovera motorer.

Bilen skall nu lättas ytterligare minst 20 kg under hösten/vintern och snyggas till inför nästa säsong. Vägde efter race 1 cirka 1197 med halv tank kvar och gissar att jag vägde 1167 efter race 2. Finns alltså ytterligare 67 kg att minska för att vara optimal i klassen.

Film 2 kommer vid senare tillfälle när jag väl har redigerat den.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 487



Kul att läsa!

Jag tror att nästa säsong kommer bli hur spännande som helst.

_________________
Pelle Mattsson
Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



thumbs up thumbs up

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2243



Grattis till dubbelsegern! thumbs up

Shit, vad du kan bromsa sent efter långa rakan!
Vad har du för bromsar på bilen? GT3-prylar?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
GT3 bromsar i fram med PFC01 belägg och original i bak och även där PFC01 belägg. Lite coolt att bromsa vid 70 - 80 meter

Trivs bra med mina bromsar nu och herrejösses vingen som säkert sänker toppfarten en del på mantorp gör sitt till.

Skall tjuvträna lite nu på torsdag på Anderstorp och se om jag inte kan få till några bra varv efter mina snöpliga motorproblem i Augusti när vi tävlade där. Vi kommer säkert att tävla där igen någongång så det kan vara rätt att träna lite extra.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



JohnC skrev:
GT3 bromsar i fram med PFC01 belägg och original i bak och även där PFC01 belägg. Lite coolt att bromsa vid 70 - 80 meter

Trivs bra med mina bromsar nu och herrejösses vingen som säkert sänker toppfarten en del på mantorp gör sitt till.

Skall tjuvträna lite nu på torsdag på Anderstorp och se om jag inte kan få till några bra varv efter mina snöpliga motorproblem i Augusti när vi tävlade där. Vi kommer säkert att tävla där igen någongång så det kan vara rätt att träna lite extra.


Sjukt avis på att bromsa där, jag bromsar vid typ 280 skylten..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 759



Bara nyfiken John, vad räknar du med för effekt när du siktar på den totalvikten? I B är det väl fortfarande 5 kg/hk eller?

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Hej Thomas,

jag har nyrenoverad motor så jag använder försiktighetsprincipen och räknar på 220 hk istället för 211 hk. Därav 220 x 5 = 1100 kg.

Har ett annat avgassystem än original med race kat samt inga balansaxlar så det ger säkert någon eller några hästkrafter extra.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Kajmanen
Stockholm
Här sen Sep 2009
Inlägg: 29



Snyggt kört John. och riktigt bra tider.. eller hur ?
Kul med läsning och film, så jag plussar på med en liten teaser från en annan synvinkel.

http://www.youtube.com/watch?v=fl_-oawqj58

_________________
Peter Malinen
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Lite film från tjuvträning. Blev inte många varv innan jag testade hårdheten i lecakulor. Gick bra strax innan dock....

http://www.youtube.com/watch?v=rOK_OmwrzVU&feature=youtube_gdata_p . . . .

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Får gratulera till framgångarna under säsongen John . Jag beundrar att du kämpat på trots frustrerande motgångar. Tror det är många som hade kroknat i din sits.

Gillar dina racerapporter och filmer thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Får gratulera till framgångarna under säsongen John . Jag beundrar att du kämpat på trots frustrerande motgångar. Tror det är många som hade kroknat i din sits.

Gillar dina racerapporter och filmer thumbs up


Tack Eddie, när det gäller motgångar finns det alltid grader i helvetet!
Vi ses på banorna nästa år.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223



Grymma inbromsningar i Mjölby, du tar ju 100 meter varje gång på GT3an framför!

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223



Grymma inbromsningar i Mjölby, du tar ju 100 meter varje gång på GT3an framför!

_________________
Anders Zimdahl
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Bilen håller på att göras klar för ytterligare en säsong och det som har hänt är följande:

1. Sellholm modifierad styrväxel för mindre rattutslag och bättre känsla

2. Gjuten instrumentpanel i plast sparar cirka 4-5 kg

3. Bortplockad reservhjulsbalja sparar 3-4 kg

4. Nya fälgar sparar 13.5 kg (ofjädrar vikt)

I slutet monterades dessutom en herrejösses vinge och splitter.

Mål för året är:

1. Ha kul!
2. Vinna totalen i 8B (PCSR)
3. Mantorp under 1:30'
4. Knutstorp under 1:08
5. Gelleråsen under 1:14
6. Anderstorp under 1:50

Bilen väger 1160 kg efter modifieringar med stor köttklump i. Effekt cirka 220 hk.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Mekbild innan front och skärm på plats


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Topplockspackningen gick på shake down Gelleråsen. Får se om jag hinner få ihop bilen till Mantorp. Lite lätt anti-klimax då bilen kändes kanon. Kylet hade flytat sig ur sitt läge och kylslangen slipades av remskivan till servot. Sedan sprutade det vatten i 3-4 varv och jag upptäckte inte att motorn gick varm förrän för sent.

Nu blir det att bygga in varningslampa högt placerat på instrumentpanelen för att undvika den här typen av fadäser i framtiden.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -91 PCSR (såld) En sista racerapport
<<   1, 2, 3, 4   >>
24421 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande