Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 Coupé E92 -10 - SÅLD | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (15828 totalt) |
|
||||||||
Fälg: OZ Alleggerita HLT Matt Graphite Silver, 9,5 x 18 Däck: Jokohama Advan AD48, 265/35R18 alla 4 hjul är samma runt om så det går att flytta omkring dom efter behov. Behövs bara lite spacers här o där. 10mm spacers bak 5mm spacers fram Tack till Daniel (BADaniel) på NB Gummi som fixar o donar med mina racing behov. |
||||||||
Bromsoken får plats även utan spacers. Problemet jag löser med spacers fram är att däcket är väldigt nära att ta i dämparna (3mm) och denna lilla marginal försvinner på bana när allt blir varmt o rör mycket på sig. Så 5mm spacers fram gjorde att det blev en extra marginal som även är kvar under hård körning på bana. Spacers bak har jag för annars kommer hjulen för långt in under bilen. Med 10mm spacers sitter dom precis rätt. |
||||||||
tanken passerade förbi mig så jag räknade på detta och det visade sig att liggande skulle ytan av däcken göra att plattan dom skulle ligga på hänger ut ca 1 meter framför och 1 meter bakom taket. Så denna idé kasserades. Detta är den mest ytbesparande lösning jag räknade på. under broar o liknande är inget problem, den är bara 2,05 hög med däck på taket. så små garage är det enda problemet. o har man funderingar kring besinförbrukning så är nog en M3:a fel bil även utan dakarkit |
||||||||
Fyra däck på fälg borde väl bli knappt 130x130 cm och så högt som däcken är breda.
Men det ser ju klart mer fältmässigt ut nu _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||||||
Tjenna
Trevlig bil =) Vad är där för maxlast på takräckena?? Jag provade på min zäta oxå men skippade det då det inte lockade att köra till ringen med 80kg extra på taket (maxlast är 75 kilo på mina räcken) _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 |
||||||||
Tja, jo, det e visserligen precis, men det funkar. 75kg är maxlast på M3:an. hjul = 16 kg ställning = 9kg Totalt = 73kg så jag har hela 2 kg till godo :-) |
||||||||
Sorry om jag inte släpper det hela, jag accepterar att du räknat på det, men jag får inte siffrorna att gå ihop.
64.3 cm höjd på hjulen, liggandes på sida skulle däcken bli 530, visserligen räknat på slitbanan. Ok, det blir ungefär samma höjd, men om man lägger dom "zickzack"? Enligt Wikipedia är bilen 1.78 i bredd, men med avsmalnande sidlinjer uppåt skulle jag gissa mig till takbredd på ungefär 1.3 meter, vilket skulle svälja två hjul i bredd, ens sida vid sida. Det som sticker ut fram och bak om själva taket tror inte jag påverkar luftflödet över bilen lika mycket som det som är nu. Igen, vill inte skriva på näsan, men tänkte på det hela ett tag och ville delge vad jag tänkt iaf. /Ludde _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||||||||
Hehe... kul grej med beräkningar. Dina beräkningar stämmer säkert. Det som gjorde att jag inte byggde ställningen på det sättet var flera anledningar. Takbredd M3 med takräcke är 1050 mm, ej 1300 mm som du estimerade. (dvs. den bredd på takräcket som man kan fästa/lägga saker på) Dock ingen issue här då detta hanterar man med en styv ställning som hänger ut över sidorna på taket mer. Nu är ställningen endast 1150mm bred, dvs 50mm ut på varje sida. (Mindre risk att man slår i huvudet vid in-/ut-passering i/ur bilen) Sen så är mellanrummet mellan takräcket (som inte går att ändra på) är 740mm. Heller inget större problem att ha ställningen hängande framför och bakom räckena, behöver bara styvas upp en massa så dom klarar vikten. Men nu till problematiken: Dessa 2 icke problem som måste lösas med en massa extra starka och styva rör leder till att ställningens vikt ökar, kanske inte markant men tillräckligt för att polizei anser att jag har överlast. Jag har ju nu endast 2kg till godo. Sen så priset - rostfritt fyrkantstål kostar en massa deg och om jag skulle bygga den för liggande hjul så går kostnaden för ställningen upp med ett par tusenlappar. O nej, att ha en träplanka är inget alternativ för mig. Men nu till den enda anledningen som faktiskt avgjorde allting. Det ser så grymt bra ut att ha hjulen stående i bredd på taket !!! Luftmotstånd och bensinförbrukning hör inte hemma i beräkningen om man ska välja ditten eller datten när det skall sitta på en Bensinslukande bil, det e liksom redan för sent. Dom drar ju bensin när dom står parkerade Att jag tog med ökningen var mest som en kuriosa. Trodde faktiskt det skulle vara mycket högre när man ser hur mycket mer icke aerodynamisk yta som bilen måste pressa fram genom luften. |
||||||||
Enkelt http://bmwfans.info/parts/catalog/E9 _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Tack så hemskt mycket för hjälpen Patrik! _________________ S1000RR |
||||||||
Hjälper gärna, speciellt om man har den goda smaken och åker E46 _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Haha! Tackar vi för, ställde på idag och besiktigade och ställde av igen, då vägarna var torra idag! Och det gick super utan anmärkning!! _________________ S1000RR |
||||||||
Då har 2,5 riktigt trevliga år kommit till sitt slut. Charlize har fått en ny ägare och kommer med all sannolikhet tas väl hand om. Vi kanske till o med får se henne på kommande banträffar :-)
Men jag går ju inte vidare helt lottlös, Charlize fick en elakare syster precis innan försäljningen; Scarlett ! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80530 |
||||||||
Jag vet att du inte anser att en riktig man skall köra flappy paddle... men du måste bara testa det. Once you go flappy, the stick is out. thihihi |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 Coupé E92 -10 - SÅLD | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (15828 totalt) |